PDA

Vis full versjon : 2,5-20v fjusker og pendler i turtall



F86
19/04/11, 15:51
Nå har symtomene tiltatt:) bilen kan begynne å fjuske under motorbremsing, turtallet kan også stige til 1500 ( i fri)for så å dette ned og nesten stoppe.
Har skiftet bensinpumpa, ikke rele enda. Når den stopper er den vanskelig å starte igjen. Har renset tomgangs ventilen, ikke bedre.
Kan luftmengde måleren spille inn her?

F86
19/04/11, 16:29
Ser at jeg har feilkode på kjøleveske temp giver, instrumentet er i orden.
Kan denne tulle selv om tempmåleren virker?

850GLTsilver
19/04/11, 19:11
To småting å sjekke sånn til å begynne med.

Gasspjeldet. Gå på NØYE og rens innsuget rundt spjeldet, og spjeldets kant.

Tomgangs"motoren". Om denne er "treg", så gjelder samme sak her, vask NØYE for å få fjernet eventuell koks/olje fra veivhusventilasjonen.

En tredje ting er nettopp å sjekke veivhusventilasjonen. Ta gjerne bort den flammefella av plast som sitter i den lille "koppen" på innsugsrøret. Sjekk at alt er åpent nedover til oljefelle, eventuelt skifte den.

Feilkode på tempmåleren kan godt være at den er blitt koblet fra mens motoren har gått eller noe slikt. Prøv å resette feilkoden for siden tempmåleren ser OK ut, så kan det høres ut som om alt egentlig er OK.

Lykke til

(Sjekk termokroppen under luftfilteret også. Men den lager egentlig ikke denne typen feil. Det er bare en vanlig feil på disse bilene våre)

F86
19/04/11, 20:39
Har pussa spjellet i dag, kunne sikkert vert gjort bedre:o Tomgangs motoren går lett og fint, men merker ikke den helt store forskjellen om jeg napper ut stikket. Skal bensin pumpa gå hele tida når tenninga er på? Ser at motoren går veldig kaldt, lange nedover bakker får nåla til å nærme seg bunn. Ny thermostat hadde nok ikke vert feil i alle fall. Hva er symtomet når drivstoff releet ved radiatoren takker av?
Mange spørsmål:D

850GLTsilver
19/04/11, 21:20
Dersom du ikke merker særlig forskjell når du napper ut stikket, så suger motoren din falsk luft. Ta en boks startgass og spray rundt manifolden mens motoren går på tomgang.
Der du får endringer i turtallet, er det lekkasjer.
Kanhende veivhusventilasjonen din er "lekk" også. Den slangestussen ned på fella har tendenser til å råtne bort. (Spray med langt rør ned mellom sylinder 2 og 3 for å avsløre den)

Bensinpumpa skal kun gå i noen sekunder etter at tenningen er satt på, uten at motoren går.
Drivstoff, eller innsprøytingsreleet der fremme er selvfølgelig også en slik mulighet ja.
Men da vil du først ogfremst merke det på at det tidvis er svært vanskelig å få fyra opp motoren.
Nåla nær bunn? Tja, du bør nok bytte den tempføleren. Motoren vil uansett legge på fuel dersom temp synker under 85 grader. Nesten ikke merkbart under midten på nåla.

F86
19/04/11, 22:07
Lurer på om det kan vere lekkasje rundt det "plast tårnet" over tomgangs motoren. Mulig dette står på en O ring? Pumpa mi går konstant når tenninga er på, tror ikke den har vert sånn alltid. Antar den skal stoppe ved oppnådd trykk? Hva er egentlig funksjonen til de to drivstoff relea?

850GLTsilver
19/04/11, 22:22
Bensinpumpereleet skal ha en cutoff-funksjon om tenning er på og motor ikke går.
Intet med trykket nei.
Drivstoffreleet som i Bensinpumperele er å sørge for at det kommer suppe frem dit. Samt at den kutter ved tilfeller der tenningspulser fra elektronikken mangler.
Sikkerhetsfunksjon dette. Du bør bytte releet om pumpa går konstant i alle tilfelle.

Releet i fronten sørger for tilstrekkelig spenning på innsprøytingsdysene. Dette for å sikre at de fungerer ordentlig. Gir visst en av drivspenningene inn til tennings/innsprøtingselektronikken også om jeg ikke husker helt feil.

F86
23/04/11, 23:32
Ser ut til at temp giveren spiller inn, problemene begynner når denne detter.
Har hatt gåen termostat en stund, da blir den kald i unnabakker. Nå er termostaten bytta men måleren lever sitt eget liv. Bilen går fint når nåla ligger der den skal, fjusker når den går i bånn.

bullxo
24/04/11, 08:06
Svigerbror til en kompis av meg hadde et lignende problem... intill bilen stoppet helt... Hadde den inne på verksted, og fikk beskjed om at det var temp føleren som var gåen... byttet denne og bilen gikk igjen... :) dette var da på en 2,5 10v...

lien
24/04/11, 10:16
Jeg har to 2,5 10v som og jaget på tomgang. det var det smeltet et hull på den ene ventilen!!!

F86
28/04/11, 22:30
Ser ut som temp føleren var synderen, går fint etter bytte:)
Men bensin pumpa mi går hele tida, har prøvd å bytte rele men går fortsatt når tenninga er på. Er det andre som har det samme?

850GLTsilver
29/04/11, 01:58
Bensinpumpa går hele tiden ja.
Skal holdes fritt for luft bensinsystemet.
Trykket reguleres kontinuerlig av den lille belgen midt på manifolden der.
Var vel kun tidlige motronic(?) som hadde pumpe som starta og stoppa hele tiden. Kjennetegnes av kun ett bensinrør mellom tank og motor.

htttml
05/05/11, 07:46
Bare et spørsmål; hvor sitter temperatursensorene på disse motorene? har en 2000 mod 2,4 20v, men regner med plasseringen er det samme.

F86
05/05/11, 08:41
På min bil `95 2,5-20, sitter føleren på thermostat huset (under). Denne kan forårsake problemer med motorgangen før det blir lesbar feil på instrumentet.

htttml
05/05/11, 09:43
okei.. har du byttet denne nå da? ble det bedre? hvor fikk du kjøpt den/hva var prisen?

Merket en del hakking ved kjøring i går kveld, så at tempviseren i bilen ikke viste noe... ikke så lenge siden termostaten ble byttet, så regner med det er føleren..

F86
05/05/11, 20:20
Ja nå fungerer bilen helt som før. Jeg kjøpte på Volvo, tror den kostet rundt 550kr.

Roffy
07/05/11, 20:14
hm.. min driver og stopper når turtallet skal "dale" ned til tomgang (i f.eks. veikryss.. er automat) og bruker mye mer suppe enn når jeg kjøpte den.. kanskje jeg og må bytte tempføleren....

htttml
09/05/11, 11:47
Høres veldig mye ut som skittent innsugsspjeld.. ta av innsugsslangen og rengjør inni spjeldet med en fille som ikke loer, med rødsprit på, så skal du se det fikser seg.