PDA

Vis full versjon : motoren går ujevnt når den blir varm eller står på tomgang en stund, volvo 850 2litersugis...



Ola Hagen
17/04/11, 20:23
En kveld så stod bilen på tomgang ganske lenge sia vi trengte lys for å hjelpe en polsk trailer sjåfør å få inn en gammel zetor i hengeren hans. Da begynte bilen å gå ujevnt noen ganger også ble den vanlig, men kvaltes ikke, men når jeg kjører med den så går den vel greit, men når jeg står i lyskryss så virker det som den drukner litt i bensin hvis den ikke får ruset seg opp..

vil dere satse på at dette er lmm som kødder?

har i allefall erfaring med lmm på tidligere rettstilte ft/fk motorer som køddet til lignende problemer. men på de så var det ujevnt hele tiden, men her så blir det bare ujevnt når motoren blir varm eller ikke får rusa seg ordentlig noen ganger i tomgangen.. den ujevne gangen kjem kanskje i tre sek også er den fin igjen ca tre min også videre..

takk for svar på forhånd.

Mvh Greenshadow

kermitt
17/04/11, 20:49
reingjør tomgangsmotor.

mrstfu
17/04/11, 21:28
enig med kermitt, WD40 og godt vanntrykk rett inn i tomgangsmotoren kan fort være tingen. i tillegg, demonter gasspjeldet og rengjør der, og du burde være home free.

Ola Hagen
17/04/11, 21:54
sikker på dette? kjem litt "små" drukninger i fart også, lik som i tomgang..

Men skal prøve det to forslagene dere har lagt fram ja.

Nero
17/04/11, 21:54
Var bilen varm før du lot den stå på tomgang, eller stod den og ble varm?
Min bil var litt køddete etter å ha stått i x antall måneder ubrukt, skjedde
et par ganger at jeg lot den stå litt på tomgang nå i vinter for å bli varm
og den ble deretter lite morsom å ha med å gjøre før den stoppa for å bli kald igjen.
Men den fungerte helt fint om den ble kjørt varm først, kunne la den stå
ei stund på tomgang uten problemer da.
Problemet har forsvunnet etter at det ble varmere i været og at den er blitt kjørt litt på turtallet nå i vår:p

Fikk selv tips om vann.temp sensor og tomgangsregulator på min beskrivelse av problemet, har ikke fått
sjekket noen av delene da problemet tilsynelatende har gått over etter at
bilen ble tatt mer i bruk. Skyldtes antakligvis at den har stått ei stund og treghet i noe for min del?

Fikk også tips om at det kan være den temp.føleren som sitter på innsugsrøret/slangen mellom luftfilterboks
og gasspjeld, det i kombinasjon med den forvarminga av luft som kommer fra det flexirøret mellom manifoilen
og luftfilterboks kan tulle litt. Hvordan vet jeg ikke :(

Ola Hagen
18/04/11, 06:08
når bilen er kald så skjer det ikke noe feil, men når motoren har begynt å bli litt varm så begynner det å komme, men det kommer tidligere hvis bilen står og går på tomgang en stund. Men det forekommer under fart også.

Bilen har vært i bruk i siste ett året som har vært mens jeg har eid den, den var i lite bruk av forrige eieren og det resulterte i at jeg måtte bytte tre calipere når jeg henta den. Men det var godt tatt vare på resten av bilen egentlig, denne problemet bare kom når den stod stille på tomgang i ca ett time eller noe denne kvelden med han polske trailersjåføren, også har den vært der sia da. har vart i to dager nå.

bilen er 95modell, men jeg har ikke diagnose på tenningssystem ser jeg, kun på SRS systemet og drivstoffsystemet (hvis det er sokkel nr 3), men er ikke noen feil lagret på drivstoffsystemet.

ola normann
18/04/11, 06:43
Den motoren har ikke lmm så det kan du nok utelukke...

Morgis
18/04/11, 08:14
Som regel tomgangsregulator og tenningsdeler som er gjengangere.

Ola Hagen
18/04/11, 16:48
Den motoren har ikke lmm så det kan du nok utelukke...

åja, da er det vel tempføler til innsugslufta jeg har sett på da :P

men skal se på tomgangsregulatoren og tenningsdela..

brynna
18/04/11, 22:13
Kan vel lese ut feilkoder på dette symptomet?

Ola Hagen
18/04/11, 22:40
Kan vel lese ut feilkoder på dette symptomet?

har kun diagnose på drivstoff systemet og der er det ikke lagret noen feil. har ikke tenningsystem diagnose på min bil, er i allefall tomt den stikket der tenning diagnosen skal være..

850GLTsilver
19/04/11, 19:18
Som tidligere nevnt: Rengjør tomgangsmotoren så er nok saken biff..

Dessverre ingen feilkode som "avslører" den.
(Kan noen ganger dukke opp slike som "midlertidig for mager/feit blanding ved tomgang og slikt. Men de hører liksom egentlig ikke til feilen)