PDA

Vis full versjon : Hattehylla Volvo S70



Oxcyder
16/04/11, 21:54
Her er det plass til 8" høyttaler, og det ligger ledning der klar til å kobles på.
Hvilken høyttaler vil "folket" her anbefale?
Jeg har lest på diverse forum at diskant i hattehylla ødelegger "lydbildet" ehh!?
Går det ann å sette 8" subber uten kasse i hattehylla? Og vil SC-805'ern min klare å drive de?

Mvh.
Thomas

treboR87
17/04/11, 12:17
Har du høytaler i bakdørene du? Det har ikke jeg på min S70, men har i hatthyllen. Dette er en mellomtone uten diskant..

Oxcyder
17/04/11, 14:51
ja, har i bakdørene.
Kunne kanskje klippa ut diskanten i 8" fulltone høyttalere?

treboR87
17/04/11, 22:16
tja.. alt er vell mulig.. ser egentlig ikke problemet med diskant bake.. men det er flere "proffer" som mener det er det.. jeg har jo org diskant i D(?) stolpen på V70'n. bygg det slik du liker det selv.. eventuelt hør på skraphandlere etter orginale.. Er også mulig å sette inn 8" subber der hvis du finner noe som passer. får subber som spiller i "friluft" men det beste vil jeg tro er å bygge en liten kasse under..

Oxcyder
17/04/11, 23:39
Hva vil konsekvensen bli av å spille basser i friluft?
Lavere trykk? Forvrengninger? Ødeleggelser?
Det beste hadde jo vært 8" basser i hattehylla, vil ikke ha basskasse i bagasjen.
Lurer også på om min SC-805 vil klare å drive 8" basser uten å ta skade av det?
Tenker å handle inn ett par (ROCKFORD FOSGATE P1S48 PUNCH STAGE 1 8" 150/300W) fra Realcar til uka.
Så blir det en forsterker etterhvert (feriepenger).
Jeg skal ikke bygge lyd for konkuranse, jeg vil bare ha litt mer bass fra egene elementer, så frontsettet mitt kan bli avlastet litt.
Originalt frontsett spiller utrolig bra, så lenge bass slideren er i midten på SC-805'ern.

Buoyen
18/04/11, 17:46
Ta en titt på denne tråden:
http://www.diymobileaudio.com/forum/diyma-sq-forum-technical-advanced/90007-8-ib-sq-choices.html

IB = infinite baffel = uten kasse.

Å plassere sub i hattehylla istedet for bagasjerommet er genialt fordi du trenger bare en brøkdel av effekten for å få samme lydopplevese (litt avh. av bilen da kanskje, men dog!).

Men du bør tenke på ekstern forsterker. Vet ikke om du har mulighet for å justere delefrekvenser og sånn på den interne forsterkeren i spilleren din heller? Så ut som du bare hadde noe sånt som 4x20W til rådighet vertfall.

(Og hvis jeg har forstått dette rett så bruker den mini DIN utgang til forsterker som kanskje er mindre vanlig. Jeg har noen plugger liggende, så hvis du finner på at du vil går for det og trenger plugger/ledninger så kan du prøve å sende meg en melding.)

Oxcyder
18/04/11, 18:32
SC-805 har 4x60W

Langedal
18/04/11, 23:00
SC-805 har 4x60W

Du bør uansett ikke koble en sub rett på spilleren. Du får ikke delt signalet slik at den bare spiller de laveste frekvensene, og SC-805 har overhodet ikke de kreftene som kreves for å drive en sub eller uansett element på 8". Sorry to say it.

olavxxx
19/04/11, 09:08
Du bør uansett ikke koble en sub rett på spilleren. Du får ikke delt signalet slik at den bare spiller de laveste frekvensene, og SC-805 har overhodet ikke de kreftene som kreves for å drive en sub eller uansett element på 8". Sorry to say it.

han kan fint kjøre fulltoneelementer med høy følsomhet :-)

Langedal
19/04/11, 11:11
han kan fint kjøre fulltoneelementer med høy følsomhet :-)

Joda, klart det. Jeg var vel litt bastant i forrige innlegg. Men tror nok ikke lyden vil innfri forventningene til tross for lettdrevet høyttaler. Får inntrykk av at trådstarter ønsker litt mer "punch" i lydbildet.

Den beste innvesteringen i første omgang er nok en ny spiller. Gjerne i kombinasjon med et par lettdrevne fulltone høyttalere. Da blir det garantert natt og dag opplevelse, og de gamle originale høyttalerne i bilen vil får nytt liv (i den grad det er mulig).

Buoyen
19/04/11, 15:08
Hvis du tenker tenker på fulltoner bak uten ekstern forsterker vil jeg nesten anbefale å bare skaffe et sprekere frontsett istedet!

Spesiell grunn til at du vil ha elementet bak, eller er det bare for at det er plass der?

Oxcyder
19/04/11, 19:32
Jeg synes de originale frontsettet spiller utrolig bra, så lenge bass slideren på spillern er i midt-posisjon. Tenkte at en 8" bak vil gi litt mer trykk.
Det ble å kjøpe Pioneer fulltone høyttalere.
Så får jeg heller bare fantasere om å bygge inn en basskasse i bagasjen med tilhørende forsterker en gang senere.

olavxxx
19/04/11, 19:42
jeg var også av den oppfatningen at anlegget i 960 95' spilte bra, men en konvertering til vifa-elementer gjorde at jeg plutselig hørte mye flere detaljer i lydbildet.

Nå er jo dette med lyd veldig subjektivt og man har en sær evne til å "farge" opplevelsen ut i fra dagsformen. Selv profesjonelle lydfolk sliter ofte med å gjenskape resultater - i blindtester.

Men jeg konverterte en dør om gangen og derfor vet jeg at jeg ikke innbilte meg det ;) For all del, volvo orghøyttalerene har en del punch, en del bass.. men det mangler rett å slett en del hz, merket jeg.

jeg brukte volvohøyttaleren som en brakkert for å montere nye elementer.

Oxcyder
20/04/11, 02:32
Da har kvelden gått med på å montere høyttalere i hattehylla.
Fjernet lett sideputene i seteryggen.
Dro av deksler på C-stolpen og fikk løs hattehylla, gjort på under 10 min.

Men... det var jo 6 1/2 hull i karosseriet jo! Hadde ønsket å kunne fastmontere høyttalerne i karosseriet, men neeeei da, skjønner ikke hva Volvo har ment her.
Ikke var det noen hull å skru fast i heller.
Så da måtte jeg borre og montere høyttalerne i hattehylle-pappen, som har åpning for 8".
Greit nok det, men når jeg prøvde å få på original nettingen, butta den i diskanten til høyttalern. GRRRR, prøvde da å montere den under pappen, men da fikk jeg ikke plass til å senke magneten nedi karosseriet.
Så det ble med å senke høyttalerne ned i hattehylle-pappen ovenfra, så ligger original nettingen litt løs.
Må fundere litt på hva jeg skal gjøre... Kjøpe en annen høyttaler som ikke har diskant høyttalere stikkende langt ut? hmm.

Nå er det natta her.

Mvh. Thomas

olavxxx
20/04/11, 08:54
Når du sa fulltone, tenkte jeg ikke coaxial, men fulltone :-)

f.eks.: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=428&subgid=445&wwwalias=dynabel&pid=6239

Oxcyder
20/04/11, 22:47
Har bestemt meg for å bytte dem ut, siden diskanten treffer original nettingen i hattehylla.

Noen her som vil kjøpe dem? 500,-