PDA

Vis full versjon : Tips før Eu-kontroll



Joaeng
15/04/11, 18:21
Hei!
skal ha min 850 GLE 1993 mod på eu kontroll nå på mandag, og lurer på om noen har noen tips til hva jeg kan gå over å skjekke evt før kontrollen? :)

Christian
15/04/11, 18:22
Ta en generelt test på bilen, slipp ratter å se om den bremser rett, prøv å belaste pedalen med masse trykk, sjekk lys +++

locked
15/04/11, 18:23
lever bilen, så får du ei liste over feil å utbedre.. sånn pleie eg å gjere det :p

går som regel rett gjennom alikavel

mrstfu
15/04/11, 20:13
som locked sier, så lenge du ikke har alarmerende merkbare feil, kan du fint kjøre derfra med et par uker på deg til å rette opp. kast i bremseskiver, eksoslekkasje, defekte foringer, retningsstabilitet osv, er alle maks 2er-feil.

850GLTsilver
15/04/11, 20:20
Men enhver lekkasje av væsker fra motor/girkasse....

mrstfu
15/04/11, 20:21
kommer anpå hver enkelt kontrollør, og hva han ser på som lekkasje, svetting rundt bånnplugg, panne, inn mot girkasse og sånt er ganske vanlig, og ikke nødvendigvis noe feil, men igjen, hva er en lekkasje, og hva er en svetting?

850GLTsilver
15/04/11, 20:25
Klart det kommer an på den enkelte kontrollør, som alltid og med alt.
Men så langt jeg er blitt kjent med så har VD visstnok sendt ut noen skriv vedrørende lekkasjer, og skjerping i vurdering av slike. Så tidligere svettinger er blitt til lekkasjer som må fikses.

Må krysse fingra bittelitt selv i år jeg.. Har noe svetting bak på blokka et sted...
Skal vaske ordentlig i helgen og kontrollere om et par dager....

mrstfu
15/04/11, 20:45
har samme jeg, ut mot høyresida av bilen, altså på aggregatsida. dryppi noe på traversen, men jeg opplever ikke unormalt oljeforbruk. får vel vaske godt jeg og, rett før kontrollen, går sikkkert bra:D

kermitt
15/04/11, 21:39
Spyl hele motorrommet godt så er du kvitt feil på lekkasjer :p

mrstfu
15/04/11, 22:45
uansett, et godt tips er å vaske/rengjøre bilen INNVENDIG. høres kanskje tull ut, men om kontrolløren har hatt en møkk dag, og setter seg inn i en bil som oppleves hyggelig med et godt førermiljø, kan det godt ha utslag.

det er jo slik at vi er utsatt for kontrollørens smak og behag, uheldigvis, og å smiske litt skader ikke. sett over kaffen, og legg et kakestykke på dashbordet tiltenkt kontrolløren:D

gswede
15/04/11, 23:20
Alle motorer svetter litt.
Ofte settes grensen for lekkasje ved at en dråpe faller ned under inspeksjon. Dyre og ofte unødvendige reparasjoner unngås om du på vei til kontroll svinger innom en selvvask og avfetter og spyler som best du kan under motor.
Altså bak hjula opp mot motor.

Er du redd for avgassverdier kan dette avhjelpes med å ta ut luftfilter noen meter før kontrollstasjon. Husk bare å sette det inn ved absolutt første anledning.

Det beste er jo seff om du holder bilen i god stand og selv jevnlig inspiserer bilen, benytt alle anledninger for en titt under bilen, ved hjulskift etc..

mrstfu
15/04/11, 23:24
hvordan forklarer du den med luftfilteret, gswede? hørtes litt suspekt ut:D

Daniel V
16/04/11, 00:06
Er sant som mrstfu sier. Jeg hadde go'bilen på EU nå i januar, og jeg vasket bilen fullt både utvendig og innvendig før kontrollen. Sjekket også at alle lys virket (det har stor innvirkning på 1. inntrykket). Fikk også mamma til å levere bilen ;) Gikk rett igjennom på 0 feil :) Han bemerket hvor velholdt og fin bilen var med tanke på alder ;) Leverer du noe som ser ordentlig ut, er også sjansen for at man får et fint kontrollresultat stor :) Tar jo ikke akkurat "lang" tid (selvfølgelig, alt er relativt...) å vaske bilen utvendig og innvendig, noe som i en kombo med at alle lys virker vil gjøre at kontrolløren vil være mye mer positivt innstilt :)

mrstfu
16/04/11, 00:11
i tillegg fjerne alt av wunderbaum, terninger og alt som bidrar til råneeffekten:D er nok ikke dumt:D

gswede
16/04/11, 07:53
Luftfiltertrixet er gammelt nytt fra 240tia hvor kanskje ikke alltid avgassverdien vår innen spec. Funket fjell, men alltid bedre med ting på stell.

Joaeng
18/04/11, 07:44
va på eu kontroll i dag: bremsesystem svetter venstre foran( skifte kalipper) + nærlys feil innstilt :)
fornøyd me det! :)