PDA

Vis full versjon : S80 T6 -99 Kanskje ikke ABS-enhet likevel?



runju
15/04/11, 15:55
Har skrevet et par innlegg her og lest en hel haug, og har endt opp med at mine feil kommer fra defekt ABS-enhet. Nå tviler jeg på det -- iallefall at det er den eneste.

Begynte med feilmelding Bromsfel, stanna omeddelbart. Noe som jeg kanskje ikke har lagt nok vekt i problembeskrivelsen er at bilen ikke starter når denne feilen kommer. I noen uker har jeg levd med at det går bra igjen etter å ta av batteripolen noen minutter.
Her om dagen stokka imidlertid alt seg og den var umulig å få start på, og verkstedfolka klarte ikke å komme inn på systemet for å lese feilkoder.

Etter å blitt fortalt at jeg kan kjøre bilen uten ABS-enheten, har jeg nå kopla den ut ved å ta av "datakabel" og strømkabel. Den starta fremdeles ikke. Dvs .. noen ganger starta den og gikk i noen sekunder (2-3 til 10-15)

Etter en lang diskusjon med verkstedfolk i dag var konklusjonen at dette med at den ikke starter overhodet ikke har noe med abs-enheten å gjøre. Den skal kunne kjøres uten denne enheten koplet til, så når feilen fremdeles er der når den er koplet fra, må feilen (eller iallefall minst en av dem) ligge et annet sted.

Det var da motorstyringenheten kom på banen som mulig/sannsynlig feilkilde.
Noen som har synspunkter på dette?

Nå har bilen stått uten batteri tilkoplet i 2 dager, og jeg har akkurat vært og startet den -- første forsøk og ikke noe problem. Det lyser feilmeldinger om bremsene siden boksen er frakoplet, men gikk helt fint. Jeg tør ikke legge ut på prøvetur nå seint på fredagen siden jeg ikke vet om jeg kommer meg hjem igjen, men den sto og gikk helt fint en stund, og starta igjen flere ganger uten problemer.

KAN da feilmeldingen om Bromsfel genereres fra feks motorstyingsenhet? og at startproblemene også kommer derfra?

Ville bli veldig glad litt feedback

gunnargt
15/04/11, 21:16
Hva slags feilkoder har du på bilen?
Legg de ut her så har vi litt mere å gå ut ifra.

DaddyP
25/01/14, 01:45
Hva var feilen din? Har samme problema selv:/

FroBe
25/01/14, 09:28
Trådstarter har ikke hatt noe aktivitet her på halvannet år, regner ikke med at han leser forumet.
Det er mulig at du kan få kontakt hvis du sender PM og forumet sender beskjed videre til en epost han leser.

DaddyP
26/01/14, 01:08
Har prøvd det:)