PDA

Vis full versjon : Utsagn fra broom.no - noen med samme erfaring?



henrik940
21/02/10, 17:30
Egenskapene på vinterføre er imidlertid ikke mye å skryte av. På dette området er mange bakhjulstrekkere bedre.

Resten av artikkelen er her. (http://www.tv2underholdning.no/broom/volvo/940/1991-1996/)

Noen som opplever 940 som en dårlig vinterbil?

Jeg har delte erfaringer på dette. Jeg sto mye fast i fjor vinter. Dette kom rett og slett av at jeg hadde dårlige, halvutspinni pigghjul(da uten pigger)

Dette året prøvde jeg noe nytt, Continental Viking Contact 3. Satt de på høsten 09, og endte med blankslitte hjul da snøen kom.

Men satt på to nye igjen bak, og fy nå tar den seg fram. Kommer meg frem så og si overalt. Har ikke stått fast ennå :)

kermitt
21/02/10, 17:37
mye som ikke er helt sant der, som at du kun fikk 960 med sekser.

Janus
21/02/10, 17:39
synes 5-serien til fattern er bedre på vinterføre, men det går jo selvsagt på hvilke dekk du har også. og bimmern er en del år nyere. men kan ikke si jeg er misfornøyd med vinteregenskapene til 940'n.

henrik940
21/02/10, 17:41
Og det er vel natt og dag med sperre :p

boman
21/02/10, 17:47
jeg reagerte også på det der når jeg leste det .. jeg har ikke satt meg fast en gang denne vinteren .. men jeg har helt nye piggfrie dekk og har kjørt halve vinteren med gamle bilen som hadde slyngdiff (?).. har nesten satt meg fast med nye bilen som ikke har noen form for sperre, men vil ikke tro den er noe dårlige en andre biler på vinterføre ..
Men med gamlebilen kom jeg frem over alt! :)

Martin.S
21/02/10, 18:04
Og det er vel natt og dag med sperre :p

Det er helt sant

Volvo_960_1995
21/02/10, 19:09
Har hatt "hele" serien med Volvo.

240-740-940 og 960, og jeg vil påstå at jeg ikke har hatt noen problemer med at bilene har vært RWD.

Har kjørt med piggfrie dekk i 20 år, men så kjøper jeg det jeg mener er det beste. Continental piggfrie er det som har fungert best på 740-940 og 960`en. Dekkene står maks på i 3-tre år. Da taes de ut av tjeneste.

Hva andre oppfatter som gode dekk, er opp til hver enkel. Men her jeg bor er det enten bart eller klink is. (Vestlandet) Men det gjelder å avpasse farten til forholdene.

Kommer aldri over at jeg med mine biler "klatret" forbi de med FWD :)

Magnus Hagtvedt
21/02/10, 19:17
Jeg har nå min Volvo nr 4. Dvs, nr 3 som jeg har hatt registrert og på veien. Alle har vært relativt gode vinterbiler. Eneste gangen jeg har stått litt fast, var det ikke akkurat bilen som var dårlig, men snøfonner på 30cm bortover hele veien og rett etter utkjøringen fra gårdsplassen, slik at jeg ikke fikk litt fart på bilen (med sperre hadde det gått, da snøen var lett og fin).

Utenom det har jeg aldri stått fast på vanlig vei med en Volvo rwd, det var diffbrems på begge 740ene jeg hadde. Men på 240'n (som sjeldent ble kjørt på offentlig vei), og på 940 åpen diff. Det eneste som er å tenke på, er å beholde siget, og kjøre med blikket litt lenger fram og benytte sjansene til å slippe å stoppe helt. I tillegg til gode vinterdekk. På de 4årene jeg nå (snart) har hatt lappen og 75000km (det er de km jeg har kjørt med Volvo :p ), har jeg aldri hatt problemer, untatt en gang, men det var fordi veien langt oppi skauen på ei hytte i Veggli var brøytet breiere enn den egentlig var. Slik at hjulet havnet i grøfta når jeg rygget. Men på vei opp til hytta fra "sentrum", oppover bratte bakker, kjørte vi forbi både en BMW fra tiden rundt 2000, og til og med en RAV4 som sleit, med dårlige dekk. Holdt bare grei fart oppover, så den lå i et godt gir (autolat).

Så lenge man kjenner bilen godt, så vet man å håndtere den på vinterføre.

jonass
21/02/10, 19:36
kommer meg frem de utroligste plasser så lenge jeg får til og holde rundt 1200rpm i andre gir. eller så fort jeg tørr hehe to sider av samme sak

ChrML
21/02/10, 19:39
Ikke helt enig. Syns det er greit å komme fram med disse bilene jeg, hvertfall med sperre. Aldri noe problem å komme dit man vil hvis man har skikkelige vinterdekk.

kjellt
21/02/10, 19:58
Det kan være litt køddi til tider uten sperre!
Men som sagt så er det mye letter med sperre! 1041 osv "Antispinn"

jonass
21/02/10, 20:01
Hva er det egentlig med "ekspertene" på broom? Er mye feil info ute og går.

henrik940
21/02/10, 20:04
Virker som de er litt bakvendte ja :p

VolvoOla
21/02/10, 20:04
har hatt 3 rwd volvo uten sperre, der jeg ikke kom halveis opp med dem, byr dt ikke på store problemer med noen av mine fwd biler, både med manuell og automat:)

Eldste Haugerud
21/02/10, 20:04
Synes bilen tar seg veldig godt frem jeg! Men siden bilen er senket så brøyter bilen veldig når det er høy snø.. så har jo ødelagt en del av fremkommeligheten med det!

kermitt
21/02/10, 20:05
syns de skulle ha prøvd alle bilen de har artikkler om. tydelig at de ikke engang har sittet i mange av bilene. og prøving da mener jeg skikkelig prøving.

henrik940
21/02/10, 20:08
syns de skulle ha prøvd alle bilen de har artikkler om. tydelig at de ikke engang har sittet i mange av bilene. og prøving da mener jeg skikkelig prøving.

Enig. Viss ikke kunne de latt vær å skrevet noe om de..

Wahl
21/02/10, 20:16
forhjulstrekker med smale vinterhjul, de kommer seg visst fram :) Han som hadde saaben min før, fortalte at han ofte kjørte forbi folk som sto fast i bakker, veit ikke om det er smale eller breie dekk som er best på bakhjulstrekker?

DieselDriver
21/02/10, 20:31
Smale gode piggdekk er veldig god kombinasjon på volvo 240. Diesel og manuell er jo konge og komme seg fram med da man kan slippe bilen helt ned på tomgang. Kan også gå ut og dytte på bilen mens den står og gir og slurrer.

Eldste Haugerud
21/02/10, 20:49
Kan også gå ut og dytte på bilen mens den står og gir og slurrer.

Hehe! dette har henrik940 noe vekslende erfaringer med!:p

henrik940
21/02/10, 21:29
Hehe! dette har henrik940 noe vekslende erfaringer med!:p

Ikke gjør det når du tror du skal rekke å heve deg inn igjen..

DieselDriver
21/02/10, 21:34
Gjorde du noe slik at gassen sto på et par tusen omd?

boman
21/02/10, 21:43
Ikke gjør det når du tror du skal rekke å heve deg inn igjen..

CLKnliJC9RU

henrik940
21/02/10, 23:31
Gjorde du noe slik at gassen sto på et par tusen omd?

Neida, men mye snø, og hard trøkking gjorde at bilen bare "sklei" unna. Hehe.


CLKnliJC9RU

HAHAHAHHAH!!! Jeg dæver!!!

The Sven
21/02/10, 23:49
940 er vel ikke noe under av fremkommelighet, men den er vel ikke så mye dårligere enn andre biler, og har veldig forutsigbare og greie kjøreegenskaper på vinter syns jeg.

jonass
21/02/10, 23:54
synes 940 er bra balansert, og veldig forutsigbar.
har dere sett bilmagasinet eller hva det heter på youtube når de tester 740?

Ola Hagen
22/02/10, 01:03
ifølge gatebil så er volvo 740/940 bra vinterbil med sladde egenskaper på bruktbil under 40 000kr sidene eller noe i den duren.. og det var jo også en film på youtube om tre volvo 740'er som prøver seg på vinterføre, den er jo fin reklame film for vinteregenskaper til volvo 74*/94* bilene da ;)

jonass
22/02/10, 03:19
Ja den ber jo om å sladde.

Olav'en
22/02/10, 03:34
Overstyrer forsåvidt rimelig fort, dette kan jo vere veldig negativt for den vanlige person i gata. Men eg har stort sett aldrig hatt problemer som ikkje er sjølvforskylt, blir ikkje fler lave vinterbiler på meg igjen for å sei det sånn... 242'en med smale dekk og god profil har vert ein vinner for meg.

jonass
22/02/10, 03:40
For en amatør så er den ikke vanskelig heller, man må bare tørre og rette opp.
Mange slipper rattet og lar seg bli styrt av bilen.

henrik940
22/02/10, 06:34
Ikke noe problem å kjøre slik at man ikke får sleng heller.

kjellt
22/02/10, 15:19
Han har i hvertfall rett i en ting da!

"stasjonsvogna ser nesten ut som en lecablokk." :D

TeamBørnOut
22/02/10, 15:26
Er det ikke larsen karn som driver broom? Et under at han i det heletatt finner nøkkelhullet... var jævlig bra når han stod å fortalte hvor kompressoren var på Mopar Ram SrT10 haha! noen må fjerne den mannen fra "motor tv" :D

The Sven
22/02/10, 15:30
Han er helt grønn enda han har drevet med bilprogrammer i mange år... Dessuten er konseptene hans helt på styr, ingen bilentusiast gidder vel å se på båtbygging og trehjulssykkelkonkurranse og test av Toyota Aygo etc?

TeamBørnOut
22/02/10, 15:33
Jeg så på de første programmene.. men gikk dritt lei det jævla maset og bilkunskaper som en 15åring... slo på igjen noen år senere. Da var det noe boble greier ellerno mins jeg? og en båtbil eller hva det var? Skjønner godt programmet er borte.... På momarken travbane så kjørte han en V90 ambulangse å fortalte hvor fin den med V6 og stiv bakaksel :D

henrik940
22/02/10, 15:59
Virker som de ikke prøver alle bilene.. Bare "gjetter litt" :p

ChrML
22/02/10, 16:04
De derre "vanlige problemene" er jo litt bom da. Det er jo ting som kan skje på alle biler, veivhusventilasjon og at krana kan lekke er jo ikke nevnt engang :p, men det er vann i bagasje (noe som ikke er så vanlig på 940).

henrik940
22/02/10, 16:07
Dem tar vel kanskje ikke å går så dypt i historikken til dissa 940iane.

Eller noen annen bil.

TeamBørnOut
22/02/10, 16:09
"kompressormata V10" betyr at de ikke skjekker en dritt egentlig :P

henrik940
22/02/10, 16:09
Haha :p

ChrML
22/02/10, 16:13
De åpner vel bare panseret såvidt og ser at det sitter en motor der! Og kanskje teller tennpluggene og gjetter om det skal være 8V eller V8 det skal stå på motoren! :D

kjellt
22/02/10, 16:14
-Minus
"Gammel allerede da den kom"

Hva mener han med det?:P haha

The Sven
22/02/10, 16:16
De åpner vel bare panseret såvidt og ser at det sitter en motor der! Og kanskje teller tennpluggene og gjetter om det skal være 8V eller V8 det skal stå på motoren! :D


Hadde vært gøy om de kom over en bil med twinspark...

ChrML
22/02/10, 16:16
-Minus
"Gammel allerede da den kom"

Hva mener han med det?:P haha
Heh, leste ikke det der. Han syns vel bilen var litt gammeldags når den kom (mtp interiør, stiv aksel og "firkantet" utseende). Men det er hans meninger, jeg syns bilene er råe jeg :D.

ChrML
22/02/10, 16:16
Hadde vært gøy om de kom over en bil med twinspark...
Woah! V16 her gitt!!

TeamBørnOut
22/02/10, 16:34
-Minus
"Gammel allerede da den kom"

Hva mener han med det?:P haha


740n ble utviklet på 70tallet. og det er ikke gjort store forandringene på s90 en gang :P
små ting seff.. men ikke mye. er nok noe med det. Men 940n kom jo på 90 tallet. da var den jo "bare" 20år gammel egentlig hehe

jonass
22/02/10, 16:36
Joda gammel når den kom, men har jo vist seg og være bra biler gjennom mange år da.

TeamBørnOut
22/02/10, 16:39
Yes. viser bare at hvis man bruker mye penger på å utvikle en bil så kan de holde mange år :)

Ola Hagen
22/02/10, 16:53
ja, er jo fin sladdebil, også den svingradiusen er jo jævli bra, kan jo fange inn omtrent alle sladder som vil forekomme, sammenlignet med noen andre RWD biler som ikke har så bra svingradiusen, og det betyr at det er lettere å ikke klare å fange inn de breieste sladdene siden hjula ikke kan dreies mer, dette har jo gatebil fortalt mye om også ;)

Var bakerst i gatebil, turbocontaineren var overskriften trur jeg..

ChrML
22/02/10, 16:54
ja, er jo fin sladdebil, også den svingradiusen er jo jævli bra, kan jo fange inn omtrent alle sladder som vil forekomme, sammenlignet med noen andre RWD biler som ikke har så bra svingradiusen, og det betyr at det er lettere å ikke klare å fange inn de breieste sladdene siden hjula ikke kan dreies mer, dette har jo gatebil fortalt mye om også ;)

Var bakerst i gatebil, turbocontaineren var overskriften trur jeg..
Eneste bilen jeg har sett som har sammenlignbar svingradius er de gamle Mercedesene. Der legger jo hjula seg noe jævlig og en kan også hente inn de sykeste sladdene :p.

henrik940
22/02/10, 16:56
Alle bakhjulstrekkere har sånn svingradius. Granada, Sierra osv.

Fighter
22/02/10, 16:59
Husker han la ut om Skyline R34 GTR, V6 motor, som man oppnådde 500hk med å fjærne en pling og en dært! Mannen har åpenbart ikke peiling.

henrik940
22/02/10, 17:06
En her i kongsberg fikk plutselig 150HK mere da han monterte effektanlegg og ny intercooler.

jonass
22/02/10, 17:08
ja ikke sant, med mindre han justerte opp trykket noe jævlig da

asdf
22/02/10, 17:45
Alle bakhjulstrekkere har sånn svingradius. Granada, Sierra osv.

Sierra har aldri hatt god svingradius

kermitt
22/02/10, 17:47
ford generelt har dårlig svingradius. GM produkter er heller ikke noe bedre. så det er nok spesielt for volvo å ha så liten svingradius ;)

ChrML
22/02/10, 17:48
Vært tøft med 360 graders styring :p Ligge over 90 grader sladd å greier uten å snurre!

The Sven
22/02/10, 17:50
Vært tøft med 360 graders styring :p Ligge over 90 grader sladd å greier uten å snurre!

Det kan man jo faktisk gjøre med biler som drar i feil ende:) Noen fordeler må jo selvsagt det ha også...

TeamBørnOut
22/02/10, 17:50
grensa går nok før det.. men man kan kanskje redde inn bilen :)

The Sven
22/02/10, 17:58
Neida, en kan ligge med sladd i langt over 90 grader (altså hekken før fronten) og dra seg inn igjen med FWD, men om en har kontroll får være en annen sak. Har iallfall prøvd det på en stor parkeringsplass...

TeamBørnOut
22/02/10, 17:59
ja, det jeg mener, man kan redde inn bilen. men kan ikke ligge å sladde sånn :P side til side går sikkert hvis man er ivrig :D

henrik940
22/02/10, 18:18
Neida, en kan ligge med sladd i langt over 90 grader (altså hekken før fronten) og dra seg inn igjen med FWD, men om en har kontroll får være en annen sak. Har iallfall prøvd det på en stor parkeringsplass...

Haha, det hadde vært rått og prøvd :D

Ola Hagen
22/02/10, 19:24
Eneste bilen jeg har sett som har sammenlignbar svingradius er de gamle Mercedesene. Der legger jo hjula seg noe jævlig og en kan også hente inn de sykeste sladdene :p.

Ja, mercedes har jo hjul som legger seg i svinger :p men volvo er jo ikke så ille på svingen, men ford derimot, der er det ikke så bra svingradius etter mine erfaringer, jeg klarte jo å svinge i en mindre sirkel med en eldre 240 enn det jeg klarte med en granada og en sierra..

Er jo forskjellig fra bilmerke til bil, er blant annet toyota supra som ble bygd om for å få bedre svingradius ved bruk til banekjøring.

Og FWD kan jo ikke svinge så skarpt som en RWD med tanke på drivakslingene, så RWD skiller seg godt ut der med drift på hjul :)

henrik940
22/02/10, 19:34
Fatter hadde Granada. Den kunne han nesten snu hjula trillrundt på :p

TeamBørnOut
22/02/10, 21:31
honda crv. Små rundkjøringer kommer man ikke rundt uten at du må slippe frem folk eller de rygger :D

Agrostar
22/02/10, 21:36
honda crv. Små rundkjøringer kommer man ikke rundt uten at du må slippe frem folk eller de rygger :D

Du kan og beskrive det kar :p

TeamBørnOut
22/02/10, 21:42
nei det er faktisk sant! Kan filme å legge ut forskjell på s90 og crv. helt ekstremt dårlig svingradius

kermitt
22/02/10, 22:10
crv er en katastrofe ingen tør å innrømme. det er fakta faen at de bilene ikke klarer å utføre det alle andre biler klarer.

TeamBørnOut
22/02/10, 22:12
Merklig nok tok den seg frem bedre en noe quatro greier forgje uke. taua løs 2 stk (for å komme fordi seff.. ellers kunne de liggi å rottna for min del).
Men denne bilen må oppleves for å forstå hvor dårlige de er...
Jeg gidder ikke en gang begynne :D

The Sven
22/02/10, 22:22
Litt avsporing men RAV4 (som er i samme klasse som CRV) er faktisk en overraskende bra "terrengbil", kom seg lett opp en gressbakke vi ikke klarte med Volvo Jeep, og dro opp rallybilen til en kamerat fra grøfta (låg mer eller mindre på sia ganske godt nedi) med glatt snø som underlag, imponert over antispinnsystemet der faktisk.

TeamBørnOut
22/02/10, 22:26
joa, litt enig der. selv om jeg ikke får sladda som jeg vil med den :P men syns du det var gode seter ? :P bra støyisolert? :P
Hvor mange lyspærer byttet dere til å fra? tok dere bare det ene eller begge hjullagrene?

kermitt
22/02/10, 22:39
brente dere bare en clutch lammel på å dra opp den bilen?

The Sven
23/02/10, 00:01
Haha jeg prøvde aldri den bilen, var bare tilskuer ;) 2 forskjellige biler og begge ble lånt av foreldrene til et par kamerater. Men tror nok klutsjen fikk smake litt når 240n ble dratt opp ja, en "høy" 4x4 uten lavserie er igrunn mest spill for galleriet... Det var akkurat så den ikke spant, fordelte faktisk kreftene helt perfekt. Men var jo flatt og greit der og da.

Men dette var RAV4 og ikke CRV, så det er nok noen forskjeller på de;)

A.Finstad
23/02/10, 01:11
kan si at mercedes ikke har så god sving radius som mange her sier de har (har en 190E som vinter bil) jeg og to kamerater samenligna vinter bilene våres for de påsto jeg hadde så god sving radius så vi parkerte vedsiden av verandre jeg med min 86 modell 190e, en av kamerata med sin 19etteller anna volvo 345 og han siste med en (trur det er)73 modell ford taunus og gjett hva?! jeg hadde dårligst sving radius :p den beste var faktisk taunusen! men det hjalp ikke dem noe for jeg sladda i fra dem uansett :p uten sperre noe dem har sveisa :p

sladdarnii
23/02/10, 01:46
Alle bakhjulstrekkere har sånn svingradius. Granada, Sierra osv. drita el?? sierra har aldri og kommer aldri til og ha så bra svingradius som volvo. er ikke aktuelt

henrik940
23/02/10, 06:29
drita el?? sierra har aldri og kommer aldri til og ha så bra svingradius som volvo. er ikke aktuelt

Ja. Er full.

kjellt
23/02/10, 07:54
Vært tøft med 360 graders styring :p Ligge over 90 grader sladd å greier uten å snurre!

Tenker på noe i den duren? :)

ZBSVqOc-CN4

flarssen
23/02/10, 08:59
Spørs vel hva man legger i begrepet god/dårlig vinterbil. Er det snakk om å ta seg fram har jeg best erfaring med 145 med 165/15 dekk, mens 940 er adskillig bedre å kjøre når veigrepet er så som så... Værste jeg har hatt er 245 med differensialbrems.

TeamBørnOut
23/02/10, 11:02
brente dere bare en clutch lammel på å dra opp den bilen?
hahaha det værste er at clutchene kan bli bra igjen også! muttern sin har noen dager hvor den slurer bare man gir gass... men så lever den igjen :D

jonass
23/02/10, 11:04
han den der kunne drifte

Loff
23/02/10, 11:08
Mtp svingradius.. Hadde Granada, har nå 244. Kona har Peugeot 406:confused: måtte kjøre fram og tilbake ca dobbelt så mange ganger for å snu Peugeoten som Granadan. En drøm å parkere:) men 244n er hakket hvassere. Må ta en 180 graders sving fra der jeg parkerer og ut på veien.. gikk akkurat ikke med Granada, går veldig greit med 244 (Peugeoten gidder jeg ikke nevne en gang). Men ikke alle bakjulstrekkere har bra svingradius.. de testa RenaultSport Clio (hekkmotor og bakhjulsdrift) på Top Gear.. var jammen ikke langt du fikk svinga hjula på den før det var stopp.

ChrML
23/02/10, 15:53
Tenker på noe i den duren? :)

ZBSVqOc-CN4
Yep, det der blir gjordt mye å drifting. Får jo karakter på hvor bredt, fart, røyk, "råhetsgrad" osv... Derfor viser de først i svingen hvor breit de kan legge bilen, så retter de opp litt for å ikke miste for mye fart.

Regner med han har et oppsett på bilen i tillegg til at han gjør et eller annet som gir han bedre veigrep bak enn foran en liten stund når han skal rette opp på det breieste. Eneste måten å hente inn en så brei sladd :).

TeamBørnOut
23/02/10, 15:59
forhjulet på høyreside bremser så mye at det ryker av det....
går å gjøre det på vinterstid hvis man ikke har abs. (låse forhjula hvis det blir for breit så de "sklir" ). jeg er ikke no flink på det jeg. men en kammerat får det til bra.

henrik940
23/02/10, 15:59
Og en HAUG med skills! :)

ChrML
23/02/10, 16:04
forhjulet på høyreside bremser så mye at det ryker av det....
går å gjøre det på vinterstid hvis man ikke har abs. (låse forhjula hvis det blir for breit så de "sklir" ). jeg er ikke no flink på det jeg. men en kammerat får det til bra.
Regner med at det går å finne punktet hvor forhjula låser, men ikke bak på 940 :). Er jo ikke veldig hissig på bremsene bak originalt. 70/30 ellerno?

TeamBørnOut
23/02/10, 16:05
utrolig lite hvertfall... burde kommet med justering orginalt

kjellt
24/02/10, 07:23
forhjulet på høyreside bremser så mye at det ryker av det....
går å gjøre det på vinterstid hvis man ikke har abs. (låse forhjula hvis det blir for breit så de "sklir" ). jeg er ikke no flink på det jeg. men en kammerat får det til bra.

Takk for tips! :)
Da har jeg litt å øve på i vinter, men jeg skal nok få det til etterhvert! :D
(Optimist:cool:)

OlavS.
24/02/10, 08:01
når man snakker om dårlig svingradius, så er nok hiace 4WD det verste som er skapt. makan til dålig sving. det med frambremsene har jeg fått til ett par ganger, men da bør du følge med at du ikke møter på bar-flekker:P de er lite gunstige, for å i det slik. vært nær grøfta pga. bar-flekker mange ganger.

henrik940
24/02/10, 08:02
Haha, vi har en sånn Hiace på jobben. Et ork å kjøre med :p Blir sliten :D

The Sven
24/02/10, 21:37
forhjulet på høyreside bremser så mye at det ryker av det....
går å gjøre det på vinterstid hvis man ikke har abs. (låse forhjula hvis det blir for breit så de "sklir" ). jeg er ikke no flink på det jeg. men en kammerat får det til bra.

Er dette virkelig mulig? Når bilen står på tverra er det vel mye som skal til for å få mindre grep på framhjula enn bakhjula ved hjelp av låsing...?

Høres ut som noe som bør prøves ut iallfall, men jeg tviler på at jeg får det til:p Bakdekka mine er nok en del dårligere enn forhjula også.

TeamBørnOut
24/02/10, 21:53
joda. det fungerer hvertfall litt hehe. jeg får det ikke til skikkelig jeg. men innimellom. men er kun når absn er koblet ut så jeg "glir" mer med framhjula en bakhjula.

The Sven
24/02/10, 22:08
Uten ABS så går det jo an å bremse seg inn i en sladd også, kjørte med ABS på isen for første gang i januar, ble jo vant til det og men tok litt tid før jeg klarte å ligge bredt nok i innbremsing inn i svingen for å holde sladd hele veien, for ABS-en retter jaggu opp det utroligste. Blir en ganske annen kjørestil enn uten ABS. Holdt på å gå til skogs et par ganger når jeg kjørte 944n som jeg har kobla fra ABS-en på etter at jeg hadde vent meg på 945n med ABS.

TeamBørnOut
24/02/10, 22:10
bremsene på 940n blir veeeeelig myke når absn ikke er innkoblet...

The Sven
24/02/10, 22:15
syns ikke de er helt optimale men veeeeldig myke er vel å ta i? Problemet er original speedoring i diffen til slyngdiff montert på truetrac, ble klipt 2 steder fordi diameteren er for liten, og dermed knurrer ABS-en i lave hastigheter.

TeamBørnOut
24/02/10, 22:18
jeg syns pedalen er veldig myk hvertfall. skal ingen ting til før den låser. hvertfall når jeg sammenligner 940 med abs og uten. Hadde bryter på min som jeg slo absn inn og ut på. gode dekk og utkobla abs fungerer veldig bra på banen. med abs så måtte jeg bremse en del før i svinga og da kunne bremsene bli varme innimellom

jonass
24/02/10, 22:20
Hva må til for at jeg kan fjerne abs enheten i min 940?
Vil ikke ha dritten i det hele tatt

ChrML
24/02/10, 22:21
Hva må til for at jeg kan fjerne abs enheten i min 940?
Vil ikke ha dritten i det hele tatt
Bare lage en bryter på den? ABS er jo fint å ha til tider...

The Sven
24/02/10, 22:22
Jeg syns også den låser litt for lett ja.

Ola Hagen
24/02/10, 22:23
Hvorfor koble ut abs'n?

den er jo fin ved panikk bremsing, mange er sikker på at de klarer å takle å bremse rolig ved panikkbremsing, men det finner de ut at de ikke klarer når det virkelig skjer.. Men sjølsagt er det en del som klarer å overstyre panikkbremsinga si til roligere brems :)

jonass
24/02/10, 22:25
Har aldri brukt absn, og møtt på elg og farlige situasjoner, har nå ikke krasja enda.
Derfor vil jeg ha den kassen LANGT unna mitt motor rom.

The Sven
24/02/10, 22:26
Er en fordel med ABS på vinterføre, pga bremsekraftfordelinga.

Hadde vært bra med en form for automatisk bremsekraftfordeling, inntil 50/50 på dårlig feste, uten antiblokkeringsfunksjon.

ChrML
24/02/10, 22:29
Ja, fordel på vinteren ja. Du har bare en bremsepedal, du kan jo ikke bestemme om du vil ha litt mer bremsekraft på høyre framhjul fordi det er mindre glatt der enn det venstre.

Også en fordel om sommeren, får kortere bremselengder enn du klarer å få til manuellt. Eneste det ikke er en fordel er på bane hvis du skulle snurre. Da henger den seg opp litt og du mister bremsene i 1 sekund, som er nok til å dra ut.

Så ser igrunn ingen som helst grunn til å fjerne den helt, men hver sin lyst.:rolleyes: Folk river jo ut støydemping og nærmest løsner på alt av skruer for at ting skal skrangle når de spiller bass og.

The Sven
24/02/10, 22:31
Tror jeg skal koble inn igjen ABS-en og se om jeg klarer å venne meg til knurringa i lave hastigheter.. Problemet var litt at en ikke får full bremsekraft under 20 km/t fordi ABS-en griper inn.

TeamBørnOut
24/02/10, 22:37
Ja, fordel på vinteren ja. Du har bare en bremsepedal, du kan jo ikke bestemme om du vil ha litt mer bremsekraft på høyre framhjul fordi det er mindre glatt der enn det venstre.

Også en fordel om sommeren, får kortere bremselengder enn du klarer å få til manuellt. Eneste det ikke er en fordel er på bane hvis du skulle snurre. Da henger den seg opp litt og du mister bremsene i 1 sekund, som er nok til å dra ut.

Så ser igrunn ingen som helst grunn til å fjerne den helt, men hver sin lyst.:rolleyes: Folk river jo ut støydemping og nærmest løsner på alt av skruer for at ting skal skrangle når de spiller bass og.

Man får mye kortere bremselengde uten abs hvis man bremser riktig. kun under pannikk og bestemor bremsing abs hjelper. kjør i 100 og stå på bremsen med absn, gjør det samme uten abs (men ikke lås) så ser du fort at du bremser bedre og pedalen tar kjappere.

jonass
24/02/10, 22:40
Og så lenge man er vant til ikke og ha abs, så setter man ikke foten til bunns, man gjør da ikke det på gassen heller når man skal kjøre rolig?
Og ja har testet med og uten abs og man bremser kortere uten abs

ChrML
24/02/10, 22:41
Man får mye kortere bremselengde uten abs hvis man bremser riktig. kun under pannikk og bestemor bremsing abs hjelper. kjør i 100 og stå på bremsen med absn, gjør det samme uten abs (men ikke lås) så ser du fort at du bremser bedre og pedalen tar kjappere.
Under låsing på asvalt så veit jeg at bremselengden dobler seg nesten uten ABS. ABS-en gjør igrunn en god jobb å regulere bremsekraften om sommeren.

Ola Hagen
24/02/10, 22:42
Er dette mulig å fikses slik at abs'n kobler inn litt senere?

Jeg har ikke lyst til å fjerne abs'n siden bilen blir lånt bort og at jeg kan jo få overraskelser en dag, men at abs'n ska byne å jokke bare ved at det er bitte litt glatt syntes jeg er ikke sååå morsomt for å være ærlig..

jonass
24/02/10, 22:42
Men hvem låser hvis man skal bremse effektivt da?

TeamBørnOut
24/02/10, 22:46
Under låsing på asvalt så veit jeg at bremselengden dobler seg nesten uten ABS. ABS-en gjør igrunn en god jobb å regulere bremsekraften om sommeren.

Man låser jo ikke når man skal bremse på tørr asfalt da. det blir jo litt audi...

TeamBørnOut
24/02/10, 22:47
Er dette mulig å fikses slik at abs'n kobler inn litt senere?

Jeg har ikke lyst til å fjerne abs'n siden bilen blir lånt bort og at jeg kan jo få overraskelser en dag, men at abs'n ska byne å jokke bare ved at det er bitte litt glatt syntes jeg er ikke sååå morsomt for å være ærlig..

Ikke mulig i orginaltilstand som jeg vet. "sport" abs enheter er dyrt....

Ola Hagen
24/02/10, 22:49
kunne hatt noe såkalt lastkjennerventil på personbiler egentlig, med muligheter til justering av bremsekraft.. Men det er jo luftsystem på bremsesystem på lastebila da, så det er ikke så enkelt å flytte over :P

ChrML
24/02/10, 22:51
Har aldri kjørt bilen min uten ABS annet enn å prøve, så hvis jeg hadde fjerna den en dag så hadde jeg nok endt opp med å låse hvis jeg hadde måtte stoppe for noe med mindre jeg tok noen tester på det på forhånd :p. Er vel igrunn en vanesak, men er vel hvertfall ikke noe problem å venne seg fra uten ABS til med ABS :p.

Det som hvertfall er jævlig kjekt med ABS-en er på vinteren hvis man i en sving får seg en overraskelse mens man ligger å sladder. Med ABS så kan man igrunn bare klemme bremsen i bånn uten at det påvirker sladden for å miste litt fart sånn at man enkelt får nok grep til å rette opp og legge seg i innerkant av svingen hvis noe skulle dukke opp.

The Sven
24/02/10, 22:52
ABS-en retter jo opp sladden din også :)

Joakim-G_R
24/02/10, 22:52
ABS er for nødstilfeller. Ikke for å hjelpe deg fort rundt banen.

henrik940
24/02/10, 23:11
Men fortsatt er det digg med ABS. Hvertfall på vinter. Svinge mens man har full brems, NYDELIG :D

TeamBørnOut
25/02/10, 10:30
Men det er forskjell fra biler til biler med abs enheter også. muttern sin 940 var absn veldig bra på. stoppa fortere en mine 940er med abs. selv med samme bremser. en kammerat har en bil som "aldri stopper" hehe. mulig det har med rust å urenheter på sensorene å gjøre. aner ikke.

boman
27/02/10, 20:22
ABS er for nødstilfeller. Ikke for å hjelpe deg fort rundt banen.

+1.
Jeg mener at ABS'n egentlig aldri skal slå inn. Hvis ABS'n slår inn så er det fordi føreren har gjort en feil. Hvis man merker at ABS'n slår inn ofte når man kjører bør man kanskje vurdere kjørestilen sin.

TeamBørnOut
27/02/10, 20:34
nja, på 960n min så kommer den kjapt inn. veldig kjapt.. napper jeg sikringen så får jeg bremsa litt hardere.. men pedalen er altformyk da

boman
27/02/10, 20:38
Uten ABS så går det jo an å bremse seg inn i en sladd også, kjørte med ABS på isen for første gang i januar, ble jo vant til det og men tok litt tid før jeg klarte å ligge bredt nok i innbremsing inn i svingen for å holde sladd hele veien, for ABS-en retter jaggu opp det utroligste. Blir en ganske annen kjørestil enn uten ABS. Holdt på å gå til skogs et par ganger når jeg kjørte 944n som jeg har kobla fra ABS-en på etter at jeg hadde vent meg på 945n med ABS.

Hvordan retter ABS'n opp en sladd? :confused:



når man snakker om dårlig svingradius, så er nok hiace 4WD det verste som er skapt. makan til dålig sving.

Ja fy flate. Hiace AWD er den bilen med dårligs svingradius jeg har kjørt ihvertfall. RWD'n er jo en drøm i forhold (når du skal ta brå svinger ;) ).

The Sven
27/02/10, 20:44
Hvordan retter ABS'n opp en sladd? :confused:




Ja fy flate. Hiace AWD er den bilen med dårligs svingradius jeg har kjørt ihvertfall. RWD'n er jo en drøm i forhold (når du skal ta brå svinger ;) ).

Syns det er drøyt å påstå at ABS-en slår inn bare når føreren har gjort en feil. Greit at den ikke trenger gjøre det om en kjører veldig pent, men skal en stoppe fort MÅ ABS-en slå inn på vinterføre, fordi bremsekraftfordelinga foran og bak blir helt feil når det er glatt.

Prøv å brems i en sladd med ABS så merker du at ABS-en retter opp bilen. (for oss som har levd en stund og kjørt mye uten ABS, der en kan bremse seg inn i sladd, er det stor forskjell)

TBO: har nå kobla inn igjen ABS-en og bilen stopper mye fortere, virker nesten som ABS-biler har enda mer bremsekraft foran enn biler uten? Framhjula låste iallfall ekstremt lett og det skulle en hel del til for å låse bakhjula. Syns 740-en jeg hadde funka mye bedre uten ABS iallfall.

TeamBørnOut
27/02/10, 20:48
abs bilene har bedre kraft for å fungere raskere tror jeg.
Men at bilen stopper raskere med abs er feil. på sånt føre som er i østfold i dag så er jeg kanskje enig. hvor det ene hjulet har våt asfalt og det andre ligger i slaps å is og treffer asfalt innimellom.. men ikke ellers. responsen blir mye bedre når man kobler ut absn også. men på sommern så er den kobla ut. bremse hardere å senere.
Noe som er høl i hue på 940 er at absn kun går sammlet bakover :P det er en sensor til begge hjula haha! Lurer på hva volvo tenkte på :P samme gjelder faktisk 960n også...

The Sven
27/02/10, 20:49
Mente jo på skikkelig vinterføre da.

TeamBørnOut
27/02/10, 20:52
Da er jeg litt enig :D opplevd forskjellige situasjoner. derfor jeg liker å ha en bryter hehe. er det skikkelig glatt så syns jeg den slår inn alt fortidlig.. den registerer jo seff da at et hjul er på vei til å låse.. men det er ikke alltid det låser selv om absn tror hjulet skal låse..

boman
27/02/10, 20:55
Syns det er drøyt å påstå at ABS-en slår inn bare når føreren har gjort en feil. Greit at den ikke trenger gjøre det om en kjører veldig pent, men skal en stoppe fort MÅ ABS-en slå inn på vinterføre, fordi bremsekraftfordelinga foran og bak blir helt feil når det er glatt.
Skal formulerer meg bedre:
Jeg mener at hvis abs'n slår inn på vei inn i kryss osv. så gjør fører feil hvis den slår inn.

MEN hvis man må nødbremse for feks elg og dyr som plutselig dukker opp og andre biler som har for stor fart i kryss og ikke får stoppa (bryter vikeplikten) så gjør selvfølgelig ikke føreren feil ved at ABS slår inn når man nødbremser for den bilen som bryter vikeplikten.




Prøv å brems i en sladd med ABS så merker du at ABS-en retter opp bilen.


Hvis man trykker på bremsen ja ;) Begynte å lure at det var noe greier som merka at bilen hadde sleng og dermed retta seg opp (ESP) av seg selv skjønner du ;) hehe

Joakim-G_R
27/02/10, 20:57
Da er jeg litt enig :D opplevd forskjellige situasjoner. derfor jeg liker å ha en bryter hehe. er det skikkelig glatt så syns jeg den slår inn alt fortidlig.. den registerer jo seff da at et hjul er på vei til å låse.. men det er ikke alltid det låser selv om absn tror hjulet skal låse..


abs er ikke for å få bilen til å stoppe fortere heller, det er for at du skal kunne svinge unna hindringer ved nødbrems. :)

The Sven
27/02/10, 20:57
Jeg syns det fungerer ganske bra med ABS innkobla på inspirert kjøring på vinterføre egentlig, men det krever litt tilvenning (om en skal holde en sladd og samtidig senke farten inn mot en sving etc). Allikevel syns jeg ikke utkobla ABS ble like bra som bil originalt uten ABS.

Men jeg har fortsatt problemet med speedoringen som er klipt, ABS-en slår av og til inn i lave farter og gjør at en ikke får bremsa skikkelig:(

TeamBørnOut
27/02/10, 21:01
abs er ikke for å få bilen til å stoppe fortere heller, det er for at du skal kunne svinge unna hindringer ved nødbrems. :)

stoppe fortere på vintern og under glatte forhold er jo noe av "reklamen" abs biler hadde før.
Men abs har som du sier redda maaaaaaaaaaaaaaaaaange liv i svinger å sånt :D
har selv sitti på når folk har pumpa full brems i sving.. får lyst til å bitch slappe dem

Joakim-G_R
27/02/10, 21:03
stoppe fortere på vintern og under glatte forhold er jo noe av "reklamen" abs biler hadde før.
Men abs har som du sier redda maaaaaaaaaaaaaaaaaange liv i svinger å sånt :D
har selv sitti på når folk har pumpa full brems i sving.. får lyst til å bitch slappe dem

Oh yes. Skulle blitt utdelt flere bitchslaps. :p

The Sven
27/02/10, 21:09
Hehe prøvde å dra opp en kamerat med en 940 GL uten ABS en gang etter å ha havna på skakka i grøfta etter panikkbremsing. Henta feltvogna hans men det hjalp ikke stort gitt. Uansett hadde han NAF medlemsskap og 2 berginger uten egenandel så han greide seg fint gjennom den vintern å (brukte den 2. da han kom litt for langt ut og holdt på å knerte en fotoboks:) )

Joakim-G_R
27/02/10, 21:18
Frua har i Falck, gratis hjelp og tauing, eneste som koster kæsj er når de må begynne å bruke deler.. skrur gratis også.. 700 i året ellerno?

ChrML
28/02/10, 20:58
Noe som er høl i hue på 940 er at absn kun går sammlet bakover :P det er en sensor til begge hjula haha! Lurer på hva volvo tenkte på :P samme gjelder faktisk 960n også...
Er jo også kun et bremserør istedet for to bakover så både sensor og bremsing går samlet bakover. Det er rimelig høl i huet mtp innkorting av bremselengder, ja, kan jo tjene inn noen meter hvis det er betydelig bedre grep på ene siden bak.

jonass
28/02/10, 21:00
Hva er det bare et rør som går bakover på 940n? Skal det ikke være diagnonalt to krets system da?

TeamBørnOut
28/02/10, 21:21
ikke på nyere biler...
Jeg lo så jævlig første gang jeg så dette! var jo vandt til eldre bmwer :D
"volvo og sikkerhet" hahaha de dytta heller i en airbag mer en bmw isteden for å la bilen stoppe fortere :D

ChrML
28/02/10, 21:32
Hva er det bare et rør som går bakover på 940n? Skal det ikke være diagnonalt to krets system da?
Kun brems på et forhjul eller et forhjul + bakhjula hvis et bremserør ryker. ;)

TeamBørnOut
28/02/10, 21:38
ryker et rør mister man jo brems enten forran eller bak? skjedde meg når en slange forran røyk (stålomspunnet... skjønner hvorfor biltilsynet klipper skiltene av biler med dette nå..)

Joakim-G_R
28/02/10, 21:40
er det ikke begge framhjulene og ene bakhjulet, over 2 kretser?

ChrML
28/02/10, 21:47
Hmm, trodde det var et hjul foran på en krets og hjula bak + ene framhjulet på en annen krets jeg, men har ikke ryki noen bremser hos meg enda så veit ikke helt sikkert. Hørtes jo litt sketchy ut med kun bakbremser hvis noe foran skulle ryke. Et bakhjul kan det hvertfall ikke være da det kun ligger et bremserør bakover til begge bakhjula.

Trodde stålomspunnede bremseslanger var bedre enn vanlige jeg? Ryker de fortere? Skal hvertfall få bedre bremser av de mtp at de ikke utvider seg like mye når du får trykk inni der, men hjelper ikke det hvis de ryker :p.

jonass
28/02/10, 21:49
Stålomspunnede er jo bedre, men når de kommer fra kina trenger ikke kvaliteten og være på topp

TeamBørnOut
28/02/10, 21:51
De er bedre. ingen tvil. Men spratt av pluttselig...
Og har i ettertid hørt at BT klipper skilter på biler som har dette. og det skjønner jeg etter den opplevelsen.. :P

The Sven
28/02/10, 21:52
Problemet med stålomspunnede er jo at en ikke ser når de sprekker.

Joakim-G_R
28/02/10, 22:00
De skal jo ikke sprekke, pga stålet. Fordelen er mindre/ingen utvidelse ved varm bremsevæske, er da gummien utvider seg. Og er vel somregel derfor den sprekker også.

Tar jo en god stund før de sprekker inni stålet, og det vil mest sansynlig ikke plutselig miste all kraft, men bli "svampete" pedal, som synker sakte under press.

Tbo: Det er ikke bare stålomspunnede slanger dette skjer på, men også gummislanger. Gummislanger er også bare presset fast, likt som stålomspunnede.

The Sven
28/02/10, 22:41
Blir de gamle nok/utsatt for nok salt etc så blir gummien porøs. Og da blir de før eller senere lekk. Selv om de er stålomspunnede. De "sprekker" nødvendigvis ikke. Når de er stålomspunnet ser en jo ikke tilstanden til gummien.

GeTReibeAktienGesellschaf
01/03/10, 03:09
At optimal bremsing er best lærer man vel fortsatt på kjøreskolen?
Blokerte bremser fungrer vel bare best på underlag der man graver hjula ned i underlaget grus og viss man sammtidig ikke trenger å styre.

Synes abs`en i 940 funker drit bra, skjønner ikke at noen har problemer med å optimal bremse med dem, knurrer det i boksen så går et hjul saktere rundt.

80km/t 20mS en tulling bryter vike plikten 50m forran deg da er det ganske ålreit å vite at du kan stå på skrubben og styre bak bilen samtidig, og når jeg har greid det ser jeg at jeg er på vei mot grøft med to skillt så må jeg prøve å styre unna det også.
Greide det også, men hadde jeg ikke hatt abs så hadde jeg kanskje bare greid det første for å stått der med bilen tredd gjennom skilta nedi grøffta mens svinet kjørte videre.

For middelmådige sjåfører som meg er abs ett fint verktøy som jeg ikke ville kobbla ut.

Statestikk viser at i mange ulykker så er det mange som til og med slutter å bremse mange meter før det smeller.

henrik940
01/03/10, 06:35
Enig! Det eneste som er noe drit med 940 absen er viss man snurrer, så tror den at et hjul er blokkert, og man får faen meg ikke bremsa når man triller bakover. Skummelt!

kjellt
01/03/10, 06:56
Enig! Det eneste som er noe drit med 940 absen er viss man snurrer, så tror den at et hjul er blokkert, og man får faen meg ikke bremsa når man triller bakover. Skummelt!

Har jeg ikke lagt merke til, may I try once? :)
Så kan du prøve båten min! :)

TeamBørnOut
01/03/10, 08:16
Enig! Det eneste som er noe drit med 940 absen er viss man snurrer, så tror den at et hjul er blokkert, og man får faen meg ikke bremsa når man triller bakover. Skummelt!

hahaha nei? Det har jeg aldri testa faktisk! skal prøve i dag!

henrik940
01/03/10, 15:45
hahaha nei? Det har jeg aldri testa faktisk! skal prøve i dag!

Ikke? Både jeg og ChrML har det problemet..

TeamBørnOut
01/03/10, 16:30
Pleier ikke snurre i høye hastigheter egentlig. kun når jeg skal inn i vaskehaller og lukeparkere. (men da har de fungert også).
skal prøve i kveld på en åpen plass her med litt fart. skal filme. så får vi se hva som skjer på 960n :D

henrik940
01/03/10, 16:31
Trenger ikke å ha så jævlig stor fart for å fløtte seg mange meter bakover :p

ChrML
01/03/10, 16:51
Skjedde for meg på Rudskogen på forrige treff. Da sto jeg noen meter uti sandfella før langsvingen pga snurra i venstresvingen før langsvingen og rulla bakover, men fikk ikke bremsa tidsnok til å stoppe opp :p. Nesten så jeg måtte bli dratt ut :p.

Skjer hele tia hvis du spinner rundt på parkeringsplasser og slenger den rundt sånn at du ruller bakover.

TeamBørnOut
01/03/10, 16:53
må nappe ut absn på bane. da sparer du mye på bremsene og slipper sånt :)

ChrML
01/03/10, 16:53
må nappe ut absn på bane. da sparer du mye på bremsene og slipper sånt :)
Skal gjøre det på treffet til våren :)

TeamBørnOut
01/03/10, 17:01
du kommer nok ikke til å legge merke til det så ille som du merker overgangen fra stivaksel til multilinken :D

Joakim-G_R
01/03/10, 23:23
Blir de gamle nok/utsatt for nok salt etc så blir gummien porøs. Og da blir de før eller senere lekk. Selv om de er stålomspunnede. De "sprekker" nødvendigvis ikke. Når de er stålomspunnet ser en jo ikke tilstanden til gummien.

Det er klart, men det gjør jo de som ikke er stålomspunnede også - og stålomspunnede holder nok desidert lengst.

Mine har tilogmed plastbeskyttelse utenpå stålet.

The Sven
01/03/10, 23:28
Jaja men det er jo fordi det ikke går an å se sprekker at biltilsynet ikke godkjenner det.

Joakim-G_R
01/03/10, 23:38
Det kan godt hende. :)

The Sven
01/03/10, 23:39
Ser man sprekker på vanlige bremseslanger har en god margin på å bytte de før de blir lekk, mens det er umulig å overvåke tilstanden på stålomspunnede.

Joakim-G_R
01/03/10, 23:45
Bytte annethvert år, som alt annet da. :p

ArneR
02/03/10, 05:47
Bytte annethvert år, som alt annet da. :p

Ja, det skjer jo.. :p

ChrML
02/03/10, 16:11
Huff, stå å lufte bremser annet hvert år før EU kontroll :p. Tror jeg heller velger å kjøre med de originale gummislangene da ;).

TeamBørnOut
02/03/10, 16:16
Bremseveska bytter man etter hvert banetreff eller etter noen dagers hardkjøring på veien uansett.. å den SKAL byttes anhvertår uansett om du er bestemor eller schumi

ChrML
02/03/10, 16:20
Bremseveska bytter man etter hvert banetreff eller etter noen dagers hardkjøring på veien uansett.. å den SKAL byttes anhvertår uansett om du er bestemor eller schumi
At bremsevæska blir bytta etter noen dagers hard kjøring skjer nok neppe her i gården :p.

Men kommer nok til å bytte den rett før neste banetreff ;).

TeamBørnOut
03/03/10, 19:43
Når dere snurrer å rulle bakover å sier ABSn ikke fungerer. har dere hjulspinn enda eller trykker dere inn clutchen?
prøvd litt her hjemme i stad og skjønte hva dere mente hvis jeg ikke clutcha. men så fort hjula fulgte bilen så bremsa det som normalt

ChrML
03/03/10, 19:48
Når dere snurrer å rulle bakover å sier ABSn ikke fungerer. har dere hjulspinn enda eller trykker dere inn clutchen?
prøvd litt her hjemme i stad og skjønte hva dere mente hvis jeg ikke clutcha. men så fort hjula fulgte bilen så bremsa det som normalt
Har clutsjen inne når jeg ruller bakover. Trur jeg trykker den inn med hjulspinn ca etter at bilen er et stykke over grensa til å snurre og trykker inn bremsen med en gang bilen tar tak og ruller bakover. Tenker igrunn ikke over det så er ikke helt sikker, men clutsjen er hvertfall inne når bilen ruller bakover.

Da ruller den pent bakover uten at bremsene virker i 1-1.5 sekund. Bare tikker i ABS-en og pedalen går ikke inn. Så plutselig kommer den. Skummelt.

TeamBørnOut
03/03/10, 20:06
1.5 sekunder kan være FOR lenge i noen tilfeller det ja :)
du får ta frem stålbørsten å rengjøre tennene litt å se om du merker forskjell da ( jeg var dum å rensa mine for noen dager siden når jeg bytta skiver rundt om. så får ikke testa om det gjør utslag)