PDA

Vis full versjon : Oljepumpe i forbindelse med AWD og haldex systemet...



kevhans
14/04/11, 14:43
Hadde bilen min (xc70, 2006, D5) på diagnose i dag, siden jeg har fått feilmelding i displayet : Anti-sladd serv, erfordras.

Volvo verkstedet sa til meg at jeg kunne sjekke sikringa til AWD systemet i bagasjerommet, og hvis den sikringa hadde røket, så var det mest sannsynlig en oljepumpe som står på bakakselen i forbindelse med noe haldex greier :confused: Kan noen forklare meg mer om den oljepumpen, i forhold til innkjøp av ny pumpe og bytte selv? :cool:

4x4
14/04/11, 22:12
Hvis du kan skru litt selv, skulle dette ikke være noe problem og bytte. Lettest med løftebukk, men ingen nødvendighet hvis du kan få jekket bilen høyt opp nok på garasjebukker (ca 70 cm). Da kan skru ned eksos og mellomaksel. Pumpa (og evnt filter) kommer du da lett til. Pumpa (hydraulisk) lager trykk til clutchen i Haldex koplingen, og dermed drift på bakhjula. Siden det ikke er diff mellom for- og bakaksel, er denne Haldexen styrt av en rekke signaler fra div sensorer på bilen (som for eks. gasspådrag, bremsing, rullehastighet på hjul i sving, etc....)

Før du begynner med noe av dette, sjekk virkelig at pumpa er gåen. Trekker bilen på alle 4, funker pumpa;)

kevhans
16/04/11, 06:33
Bilen trekker kun på forhjulene, å da antar jeg at oljepumpa er gåen.

Hva er prisen for en slik oljepumpe, og lønner det seg å handle fra volvo i sverige, eller noen andre steder på nettet??
Jeg fikk en pris fra volvo i Tønsberg, 2900.- for oljepumpe + 1 liter med olje. Men det må da finnes en bedre pris på denne saken vel??

4x4
16/04/11, 18:30
Søk litt på svenske nettsider. Du finner sikkert noe billigere. Husk at 2900,- er en billig rep på drivlinja på disse bilene:o Det er mange andre og dyrere ting som kan gå i stykker... Husk bare og bytt filter samtidig. Koster bare noen få kroner...