PDA

Vis full versjon : how to skifte parkbremseband..



Sollien
13/04/11, 19:42
Noen som har, eller kan linke meg til en "how to" på skift av håndbremseband? Gjelder en 02 S60 :) på forhånd takk :P

J-R
13/04/11, 21:54
Her finner du det meste:

http://www.volvoxc.com/resources/how-to/index.php

Gjelder XC men er sikkert ganske likt

Sollien
13/04/11, 22:11
Takker så meget :D

morrun
14/04/11, 10:57
Hei. Minner bare på min tråd fra noen dager tilbake:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=20961

Jeg fikk litt problemer med delene jeg kjøpte fra biltema, men det ordnet seg med originaldeler. Umiddelbart etter montering trakk brekket litt ujamt mellom høyre/venstre (høre hjul låste på 4. klikk, mens venstre trengte 5), men dette gikk seg til etter litt bruk.

Lykke til.

Sollien
14/04/11, 12:26
Hei. Minner bare på min tråd fra noen dager tilbake:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=20961

Jeg fikk litt problemer med delene jeg kjøpte fra biltema, men det ordnet seg med originaldeler. Umiddelbart etter montering trakk brekket litt ujamt mellom høyre/venstre (høre hjul låste på 4. klikk, mens venstre trengte 5), men dette gikk seg til etter litt bruk.

Lykke til.
det er originaldeler jeg har:D hvor lang tid brukte du på begge sidene?

morrun
14/04/11, 13:46
det er originaldeler jeg har:D hvor lang tid brukte du på begge sidene?

Som ansatt i, og utdannet til helsevesenet, og ikke bilteknisk fagskole kan jeg med stolthet fortelle at jeg brukte en halv time per side. Inkl. jekk og leting etter verktøy. Det hører med til historien at det var ved annen gangs demontering/montering. Første gangen, altså da jeg monterte biltema-dr...n brukte jeg dobbelt. Jeg tullet litt med å få av feste-fjærene og var kanskje litt for forsiktig evt. klomsete:o

Du trenger jekk, hjulkryss, 10mm fastnøkkel/skralle, 13mm skralle, momentnøkkel (hvis du ikke har 44nm-feeling i handa), taustomp til å henge fast bremsekalipperen i f.eks. fjøra, nebbetang og alu/kobberpasta som tåler temperaturen. Greit å røffe opp overflatene litt med slipepapir, samt at bremseskiver med slitekant trenger litt hjelp med vinkelsliperen.
Hvis du kommer borti bremsepedalen mens du har kalipperen av, trenger du verktøy til å presse bremseklossene fra hverandre igjen. Det greieste er å ikke komme borti pedalen.

BYTT OGSÅ FJÆRENE (rep.sett).

64PV
05/05/11, 18:35
Hvordan fikk dere løs skiva? Har tatt av kalipperen på min, og tatt ut festeskruen i skiva, men skiva sitter bom fast på navet... håndbrekket mitt tar ikke på venstre bakhjul. Tenkte å kontrollere bremsebandene.

olavxxx
05/05/11, 18:52
det kan være du må denge litt i den, med feks gummihammer.

AleksanderK
05/05/11, 18:54
Har ikke på brekket da? Hadde jeg når jeg skiftet skiver bak på min. Flaut når jeg fant ut at brekket holdt dritten igjen :p

64PV
05/05/11, 18:56
Brekket er av ja, skiva kan dreies fint rundt. Spørs om det bare er en skikkelig kakk som skal til for å løsne den...

Oppdatering... en skikkelig kakk med hammeren og en gammel bremsekloss som mellomlegg var løsningen!
Parkbremsbandene var et sørgelig syn... en 8 cm lang bit og en 1,5 cm lang bit er alt som er igjen av belegget... og bitene lå løst og slang.
Har nok vært med rundt noen runder :-(
Litt spent på om det må justeringer til når nye band kommer på plass...?

Sollien
05/05/11, 22:36
Brekket er av ja, skiva kan dreies fint rundt. Spørs om det bare er en skikkelig kakk som skal til for å løsne den...

Oppdatering... en skikkelig kakk med hammeren og en gammel bremsekloss som mellomlegg var løsningen!
Parkbremsbandene var et sørgelig syn... en 8 cm lang bit og en 1,5 cm lang bit er alt som er igjen av belegget... og bitene lå løst og slang.
Har nok vært med rundt noen runder :-(
Litt spent på om det må justeringer til når nye band kommer på plass...?

Husk å skru strammemutteren på handbrekket ut før du begynner;)