PDA

Vis full versjon : Kjøre med 3 av 5 bolter?



turbohjelle
12/04/11, 21:49
På høyre bakhjul har ene bolten vært dårlig siden jeg kjøpte bilen så hjulet har vært festet med 4 bolter, og idag syntes jeg at jeg merket risting under pådrag. Når jeg skulle feste bolten skrudde jeg og skrudde og den ble aldri helt stram, og idag når jeg skulle skru den av fulgte hele festetingen (som jeg ikke vet navnet på) inni bolten, den knakk altså av.
Noen som har erfaring rundt dette, og vet hva jeg må kjøpe? Hele navet, eller kan jeg åpne det og kun kjøpe 'boltene'.
Uheldigvis er det 2 vedsiden av hverandre som er gåen (se bilde - blå = ikke festbar)

945 '97
http://img856.imageshack.us/img856/382/hjulbolts.jpg

edit: Det jeg egentlig lurer på er vel om det er mye styr å skifte navet...

Anders
12/04/11, 22:02
Det burde vel ikke være noe hokus pokus å bytte disse 2 boltene?
Løsne kaliper, vipp den opp, ta av skiva og se om du kan banke ut de 2 boltene som mangler, nye finner du på Volvo :)

Øyvind G
12/04/11, 22:03
kjøreforbud å mangle mere enn 25% av boltene.

edit:

som han over sier:

- av med hjulet
- av med kaliper
- av med bremseskive
- bank ut de dårlige boltene og bank inn nye

tror dette går uten å ta av navet

Luigi
12/04/11, 22:29
er litt verre og banke inn nye da :p
må sette en hylse som passer over og er kort nokk til at du kan tvinge den nye bolten inn med og skru på hjul bolten. kukent forklart..
får du ikke til det, kan du prøve og tre på felgen og stramme til med hjulmuttrene.

KE40155
12/04/11, 22:39
gjorde slikt på min 242 en gang mulig i 2004 eller05. tok en drivaksel mutter som hylse og en åpen volvo hjulmutter for å stramme til. først så smørte jeg inn hjulbolten slik at den skulle gå lett på gjengene. når den var helt inne så tok jeg å skjekket dem andre i samme slengen. tok meg et kvarters tid denne jobben.

Øyvind G
13/04/11, 14:57
er litt verre og banke inn nye da :p
må sette en hylse som passer over og er kort nokk til at du kan tvinge den nye bolten inn med og skru på hjul bolten. kukent forklart..
får du ikke til det, kan du prøve og tre på felgen og stramme til med hjulmuttrene.

er ikke noe problem å slå inn hjulbolter nei. her gjort det mange ganger på både personbil, lastebil og lastebilhengere.

men går også ann å dra de inn med en hylse som du sier. men slå den så langt inn som du kan før du begynner å skru.