PDA

Vis full versjon : Bytte av clutch og simring



yearbogen
12/04/11, 09:16
Hei!
Skal bytte clutch og simringen i bakenden på veiva, hva mer enn clutchsett og ring trenger jeg?

Robert H.
12/04/11, 09:43
Girolje?
Du må vel ned med girkassen og da regner jeg med at oljen byttes samtidig.

julen
12/04/11, 18:45
bytt simringene på kassn hvis dem svetter (til drivakslingene).

850freak
17/04/11, 22:11
kjekk også veivhus boksen, slanger og hullet i samme slengen også.
i og med at simringen ikke holder tett lenger kan også tyde på at motoren kan ha hatt et undertrykk som ikke har kommet ut. dvs, tett veivhus boks osv. verd å ta en titt på det.

yearbogen
18/04/11, 20:31
kjekk også veivhus boksen, slanger og hullet i samme slengen også.
i og med at simringen ikke holder tett lenger kan også tyde på at motoren kan ha hatt et undertrykk som ikke har kommet ut. dvs, tett veivhus boks osv. verd å ta en titt på det.

Gjorde dette etter at lekasjen oppstod, slik som oljefella så ut skal man ikke se bort ifra at veivhusventilasjonen er noe av årsaken

brynna
18/04/11, 22:10
Hei!
Skal bytte clutch og simringen i bakenden på veiva, hva mer enn clutchsett og ring trenger jeg?

Du må skifte utløserlager også. (hvis du ikke regnet dette med i settet da)

Tetteringen hadde jeg ikke skiftet hvis det ikke er tegn til lekkasje . Du må demontere unødvendig mye mer hvis den er "tett" rundt veiva.
Mener nå jeg da:)

Ellers er det greit å sjekke kryss (drivakslinger) mansjetter, bærekuler alternativt komplett bærebro, styreledd.

Når du er så godt i gang hadde jeg sjekket det meste av bevegelige deler i forstilling

F86
24/04/11, 16:38
Låner tråden litt:) Er det noen som har en liten "how to" på clutch bytte?
Har haynes boka og har kikka på vadis forklaringa, men synes ofte ting blir gjort unødvendig tungvindt (ialle fall i haynes) kanskje noen som har gjort dette i seinere tid kunne laget et lite resyme?

850freak
24/04/11, 18:07
Låner tråden litt:) Er det noen som har en liten "how to" på clutch bytte?
Har haynes boka og har kikka på vadis forklaringa, men synes ofte ting blir gjort unødvendig tungvindt (ialle fall i haynes) kanskje noen som har gjort dette i seinere tid kunne laget et lite resyme?

Er vel ikke så mange måter å bytte en clutsh på vil jeg tro, ut med kassa el motor og skru av og på, og er det noe tetninger som er gåene så er det jo å bytte dem da. det ene du bør ha i tankene er å gjøre reint trykkplata før du skrur den på, den kan du bruke tynner på. Er du usikker på hvor hardt du skal skru til så bruk moment. men har du holdt på ei stund så er det ikke noe vits, da ligger det i fingrene :)

850freak
24/04/11, 18:09
Gjorde dette etter at lekasjen oppstod, slik som oljefella så ut skal man ikke se bort ifra at veivhusventilasjonen er noe av årsaken
Nei er et kjent problem det, folk glemmer eller vet ikke om dette. Den skal byttes etter x antall mil.

henrik940
24/04/11, 18:12
Husk å ha locktite på svinghjulsboltene :)

850freak
24/04/11, 18:15
Husk å ha locktite på svinghjulsboltene :)

Hva er det hehe

henrik940
24/04/11, 18:20
http://en.wikipedia.org/wiki/Loctite

F86
24/04/11, 20:59
poenget med at kassa må av og på for clutch bytte var jeg forsåvidt klar over:D Det var måten å lure av kassa ut jeg var litt opptatt av. Har jobbet mest med rwd ,4wd og lastebiler, bedre plass der;)

850freak
24/04/11, 23:26
http://en.wikipedia.org/wiki/Loctite

Det var en spøk, vet hva det er :)

henrik940
24/04/11, 23:28
Det var en spøk, vet hva det er :)

Lett å skjønne det på nett. Nå veit du hvertfall hva det er.

850freak
24/04/11, 23:31
Lett å skjønne det på nett. Nå veit du hvertfall hva det er.

Har vist det hele tiden jeg, men takk for infoen :) vet hva det er men bruker det skjeldent.

brynna
25/04/11, 07:21
Låner tråden litt:) Er det noen som har en liten "how to" på clutch bytte?
Har haynes boka og har kikka på vadis forklaringa, men synes ofte ting blir gjort unødvendig tungvindt (ialle fall i haynes) kanskje noen som har gjort dette i seinere tid kunne laget et lite resyme?

Er ikke ekspert på clutchskifte 850, men brukte instruksjoner i boka. Syntes det gikk rimelig greit. Var selvfølgelig punkt som jeg mener er unødvendig å demontere. Boka refererte til at drivaksling skulle løsnes ved navet, jeg tok løs kulene og vippa ut og ned skive/kalipper for å få tatt ut aksling.
Ta en dobbelkontroll på låsering inni splines på drivaksling, at den er på plass før du monterer.