PDA

Vis full versjon : Hvilken dynamo til 945LT? Original (4K), Biltema til 940 (1300kr), universal 100A (1300kr)?



Belia
11/04/11, 18:35
Hvilken dynamo til 945LT?Original (4K),Biltema til 940(1300kr),universal 100A (1300)?

Hvilken dynamo er grei til min 945? Holder Biltema sine? Passer da universal på 100A til 1300 kr eller må jeg ha Biltema sin til 945? Noen som vet hva den lader?

Trenger jeg skifte laderele?

Belia
V70 D5 Summum 2005
945 LT LPG 1997

jan_m
11/04/11, 19:06
hmmm det lomeboka di tilater? jeg har en 75/80amp fra en 240... funker snuss i min 745..

Fjellvang
11/04/11, 19:29
Tror Biltemas 100A skal passe rett på, men er ikke helt sikker..

regeli
11/04/11, 21:14
Jeg har en original Bosch 100A dynamo liggendes. Kommer i løssalg om en uke.
Nettopp testet i benk, lader mellom 14-14,5V.

Styr unna Biltema. Gi meg et bud, så ser vi :rolleyes:

flarssen
12/04/11, 05:56
Hvilken dynamo er grei til min 945? Holder Biltema sine? Passer da universal på 100A til 1300 kr eller må jeg ha Biltema sin til 945? Noen som vet hva den lader?

Trenger jeg skifte laderele?

Belia
V70 D5 Summum 2005
945 LT LPG 1997
Det finnes vel to typer dynamo på 940, Borch og Denso. Innbiller meg at det er ulikte fester på disse?

Om du mener laderegulator, så er denne integrert i dynamoen.

OT (LPG):
Bruker du Flash lube? Har lest flere steder at det ikke er nødvendig på de gode gamle Volvo motorene (< 2000), p.g.a. hard legering i ventilsetene. Kjørte med feil på anlegget i mange måneder før jeg fant ut at det var lenge siden sist jeg hadde etterfylt. :)

Belia
12/04/11, 11:39
OT (LPG):
Bruker du Flash lube? Har lest flere steder at det ikke er nødvendig på de gode gamle Volvo motorene (< 2000), p.g.a. hard legering i ventilsetene. Kjørte med feil på anlegget i mange måneder før jeg fant ut at det var lenge siden sist jeg hadde etterfylt. :)

Bruker Flash Lube ja. Men knalldyrt er det. Tidvis glemmer jeg å fylle, og i har kjørt store deler av vinteren uten. Har lurt på om det er alternativer som er billigere. Hvilket gassanlegg har du, og hva er forbruket? Jeg har BRC 4.generasjonsanlegg fra 2005 og bruker ca 1,2 på mila.

Belia
12/04/11, 11:43
Det finnes vel to typer dynamo på 940, Borch og Denso. Innbiller meg at det er ulikte fester på disse?

Om du mener laderegulator, så er denne integrert i dynamoen.


Det er ikke bare en festebrakett for en eller begge disse inn på et standard feste?

Ser at Biltema selger laderele til dynamo, men kan ingenting om dette. Er rele/regulator noe jeg kan/bør prøve å bytte først?

Det er sinnsykt trangt rundt dynamo pga ettermontert AC, og særdeles trøblete å få reimene på plass igjen, så gleder meg ikke til noe som i utgangspunktet skal være enkelt.

Belia
12/04/11, 11:45
Jeg har en original Bosch 100A dynamo liggendes. Kommer i løssalg om en uke.
Nettopp testet i benk, lader mellom 14-14,5V.

Styr unna Biltema. Gi meg et bud, så ser vi :rolleyes:

Ok.
Litt interessert i hvorfor jeg skal styre unna Biltema sine. Leverer de ikke ladingen de lover, er holdbarheten lav? Det siste kan man kanskje leve med til 25% av prisen.

Hvor bor din dynamo og hvor gammel? Send gjerne pm.

regeli
12/04/11, 11:51
Bor i Stavanger området, men vet ikke hvor mye den dynamo har rulla:(

Biltema bildeler er vel så og si kjent for dårligere kvalitet enn original.

flarssen
12/04/11, 12:59
Bruker Flash Lube ja. Men knalldyrt er det. Tidvis glemmer jeg å fylle, og i har kjørt store deler av vinteren uten. Har lurt på om det er alternativer som er billigere. Hvilket gassanlegg har du, og hva er forbruket? Jeg har BRC 4.generasjonsanlegg fra 2005 og bruker ca 1,2 på mila.
Finnes noe på Ebay men med frakt blir det ikke så billig lell. Det er også mange tyske nettbutikker som selger originalen til halve prisen, men ingen sender ut av EU, bare som et tips i fall du har kjente i Sverige..
Har også BRC fra 2009. Gikk på rundt 1.2 på vinteren og 1.1 på sommeren med primært 100km/t på E6, pluss litt bykjøring. Bytta nylig til coil og plugger fra Biltema og den ble litt sprekere og bruker ca. 0.1 mindre på mila.

Hva er galt med dynamoen? Min Nippon-Denso sluttet å lade, trolig fordi børstene hadde grodd litt fast. Jeg hadde de ute, konstaterte at de var lange nok, og når jeg satte de inn igjen ladet den som før og har nå fungert i snart to år. En kakk med en klubbe kan visst nok også fikse dette, om du kommer til da. :)

Svirre
18/04/11, 09:56
Jeg har en original Bosch 100A dynamo liggendes. Kommer i løssalg om en uke.
Nettopp testet i benk, lader mellom 14-14,5V.

Styr unna Biltema. Gi meg et bud, så ser vi :rolleyes:

Hvorfor det? Noen ting på biltema er biltema, men sist jeg kjøpte en dynamo på tema så sto det Borch på den. Da er vel det samme om du kjøper denne på mekonomen eller tema?