PDA

Vis full versjon : B230E, uten tenning [LØST]



RampagE
10/04/11, 10:27
Hei,

Har litt problemer med GLE'n med B230E.
Så lenge den er "frisk" oppfører den seg normalt.

Feilen er den at til tider så er det 0 tenning. Dette kan komme og gå som det vil, noen ganger er det flere uker mellom hver gang dette skjer. Som regel har den starta igjen etterhvert, noen ganger etter 1-2 minutter, andre ganger har den stått stille en ukes tid, starter da og går normalt. (Så lenge det varer...)

Når det ikke er tenning / gnist på pluggene så:
-Har målt på coilen, har spenning der. (0,1-0,2 V mindre enn på batteri)
-Tenningsmodul på innerskjermen er bytta tidligere en gang. Dette utgjorde ingen essensiell forskjell da.
-Har prøvd med annen fordeler (m/hallgiver i..)

Når jeg prøver å kjinne, så går ikke bensinpumpene.
Da antar jeg at det ikke kommer triggersignal fra fordeler.
(Det er vel triggersignalet fra fordeler som starter bensinpumpene?)
Hvor går forresten ledningen(e) fra hallgiver? Det er kabelen til hallgiver som går inn i ei strømpe, den andre ledningen i denne strømpa er +12V til coil.
Er dette baka inn i resten av ledningsnettet, eller går dette direkte til tenningsmodulen?

Har gått over de letttilgjengelige kontaktpunktene med elektrospray.
(Silikonfri "industri"-elektrospray..)

I kretsen til tenning, er det ett eller fler relér der, som evt. kan kødde?

Neste gang tenkte jeg å prøve å ta av kontaktstykket bak på tenningslås, da burde det vel være mulig å "jumpe" i kontaktstykket, for å eliminere feil / dårlig kontakt i tenningslåsen?

Skrik ut om du har råtips, driftsforstyrrelser på bruksbil er crap, og det har relativt lav morrofaktor, hvertfall når det er en trubobil som står å venter på motorbytte i tillegg...

MVH
S-A

Wakdar
10/04/11, 11:01
Du har altså ikke gnist på pluggene når den ikke vill starte, er det sånn å forstå?
Hadde noe av det samme problemet på 940en min att den ikke ville starte innimellom, men da var det bensinpumpereléet som fikk dårlig kontakt da det var varmt. Prøvd å skifta det?

RampagE
10/04/11, 21:11
Hei,

Ja, det stemmer. Ingen gnist. Har prøvd å tvangskjøre pumpene men jeg kjinner.
Jeg antar at bensinpumpene ikke går automatisk fordi det mangler triggersignal fra fordeler når jeg kjinner. Har prøvd med startgass og, ingen bedring.

Er det noen fler essensielle deler i tenningssystemet på B230E, i tillegg til tenningsmodulen på innerskjermen og fordeleren med hallgiver?

Er det noen som veit fremgangsmåte (om det er mulig) å f.eks Ohm'e hallgiveren / tenningmodul?

MVH
S-A

Tillegg: Bensinpumperele er bytta tidligere. I tillegg har jeg tatt av beskyttelsesplastikken rundt det for lettere å kunne tvangskjøre pumpene ved å manuellt påvirke spolen.

RampagE
11/04/11, 21:03
Liten update på case'n:

Ikke slurv med jordinga!

Bilen starta igjen idag, uten å ha rørt noen ting siden sist.
Fjerna luftfilterboksen for å komme til tenningsmodulen for å rense kontaktpunktene, da kom jeg borti noen jordingsledninger som er tilkoblet det felles jordingspunktet på innerskjermen ved siden av tenningsmodulen. Bilen stoppet, så jeg tok hintet og plukka det fra hverandre og pussa reint. Bilen starta finfint igjen etterpå og gikk bra, så da gjenstår bare den praktiske prøva, altså hvor lenge det går før den stopper..

Krysser fingra for at det var dårlig kontakt på jordingspunktet som var feilen!

Tråden kan nå låses!

MVH
S-A