PDA

Vis full versjon : Wastegate justering



gswede
08/04/11, 23:34
Satte i steg 2 her forleden, det hjalp bra. Men, jeg trodde jeg skulle bli kvitt litt av laggen og det skjedde ikke. Føltes som jeg måtte ligge litt tungt på gassen for å dra an ut om dere skjønner..

Leste meg opp på diverse do`s & dont`s ang justering (stramming) av wastegate. Da jeg ikke har utstyr å måle med hadde jeg tenkt å holde meg unna.
Måtte alikevel se om varmeskjoldet kom lett av, det gjorde det og etter å ha tatt wastegatearmen i nærmere øyensyn kunne jeg se at det var noe slark +-1mm.
Korrigerte det med en halv turn og la til en halv til for sikkerhets skyld:D
Altså totalt en turn.

Damn!
Nå var det andre boller gitt, kommer på boosten rett over 2000rpm og holder klokkerent til limit. Meget fornøyd.

Nilsebu
09/04/11, 19:46
Har planer om å prøve dette. Du tar bare av splinten og skrur litt på skruen, for så å sette staget og splinten innpå igjen?

Tore
09/04/11, 22:03
Har planer om å prøve dette. Du tar bare av splinten og skrur litt på skruen, for så å sette staget og splinten innpå igjen?

Ja, men pass på at du bare skrur ytterste leddet på staget, ikke selve staget, for da kan selve membranen i wastegate-klokka ryke.

Stig
10/04/11, 09:19
Ergo trykket kommer fortere men er det samme siden trykket justeres av spruten??

gswede
10/04/11, 10:29
Stemmer det. Men for all del, ikke skru inn for mange turn.
www.youtube.com/watch?v=MK6V3G-yfh8

PS!
God ide å ha litt copaslip/kobberfett på boltene til varmeskjoldet med det samme en har det av.

nordan27
10/04/11, 16:17
jeg justerte staget på min gamle 1997 180hk turbo , går bra om du justerer opp trykket , men det kommer helt ann på kjøremønsteret ditt , jeg justert opp til at jeg kunne bruke full pådrag ved aks og forbi kjøring ellers ikke lange drag på full gass ,fungerte veldig fint , skrur du formye begynner motorlampe å lyse ,da må du skru ned litt og ta av batteripolen 5 min :-) for sletting av feilkode.

gswede
10/04/11, 17:03
Kan nevne at etter 25mil blandet kjøring og tidvis småtung fot så har forbruket gått ned fra 1,45 til 1,2.
På ren landevei ligger den på 0,85 -0,90.

Per Turbo
10/04/11, 17:56
Kan si at å justere det helt inn ga meg ett trykk på 1.9 bar, litt vel drøyt. Skrudd det tilbake noen runder nå :) :)

Nilsebu
10/04/11, 23:47
Men når dere justerer, Skrur dere bare, eller må jeg ha måleapparat og pumpe trykk inn for å få tingene til å passe?

gswede
11/04/11, 04:41
Du bør måle, før og etter.
Om du er chippet vil ikke motorlampen lyse.

Dette må gjøres på eget ansvar, se link over.

Min var det som sagt slakk i, ingen motorer er like.

Nilsebu
13/04/11, 11:50
hmm.. Hvis helt i bånn er der som gjengene slutter så er jeg et stykke ifra. Stilte litt på staget. Koblet på den originale turbotrykksventilen og bilen ladet ikke mer enn ca 0,5. Koblet av slangen som går på wg klokka å slapp gassen på 1,1 bar. Kjørte hjem å koblet på ipd sin turbotrykksmåler og nå tør jeg ikke å holde gassen i bånn for lenge. For bilen lader fort 1,2 - 1,3 bar. Får stille den litt tilbake når motoren får kjølt seg ned.

gswede
13/04/11, 15:07
Ikke lurt å kjøre uten signal fra WG. Det er oppskriften på havari.

Det er ikke å bare skru i vei på WG armen, ta som utgangspunkt at den er riktig justert minus noe alderdom. Max 1-2 turn

En bør for sikkerhetsskyld kontrollere basetrykket før og etter justering.

Nilsebu
13/04/11, 18:39
Har signal fra wg nå. Fikk også stilt tilbake staget litt. Nålen kikker opp mot 1,1 i 1/3 sekund nå, så går den ned på 1 bar en stund for så å holde seg på 0,9.

Ingen feilkoder eller tegn til noe gale. Får montere fast turbotrykksmåleren igjen, for så å ta staget en halv runde til. Kan godt holde seg på 1 bar. Bilen er forøvrig chippet, så skal i teorien ha programvaren for det.

gswede
13/04/11, 21:31
Det høres ut som en god plan.