PDA

Vis full versjon : t5 eller t6 i 242



jonna
20/02/10, 15:53
Hallo, etter litt fram og tilbake har jeg bestemt meg for og skifte motor i 242`n.

Problemet er at jeg ikke vet hvilken.

Det står imellom t5 og t6, så det jeg lurte på er om dere har noen tips?
En ting jeg har bestemt meg for, jeg skal ikke ha rødblokk med 8v topp.

Så lurte jeg på om blokka på t6 motoren er lik 6`r motoren til 960, da jeg kansje, har ei blokk jeg kan bruke til dummy.


Planen er og hente ut 400hk ++ på hjula.

jonass
20/02/10, 16:55
t5 begynner og bli vanlig, slå til med t6.
skal visst være kjempe smal sak og hente den effekten ut av en t6 også.
får et himla moment i den og

jonna
20/02/10, 17:06
Noen som vet hvor mye innmaten er god for på t6 motoren?

jonass
20/02/10, 17:49
med 400hk så mener jeg den skal holde, bare ikke få tennings bank så er den vel grei.

Joakim-G_R
20/02/10, 20:13
Nye H-råder er jo så "billig" idag, så jeg ville nok kosta på meg det, og i tillegg sove godt om natta. :)

JohnCmannen
20/02/10, 23:39
Hørt at 6'erne til Volvo tåler så sabla lite jeg, eller er dette bare folkesnakk?

jonna
21/02/10, 03:22
Har hørt noe om sylinderforingene, eller har jeg fått feil info? Tenker jeg skal mate på med h råder og noen gode stempler. Skal ringe litt rundt til uka og høre om priser på forrskjellig små snacks. Tenker det blir litt overtids jobbing på meg de neste månedene..

Morgis
21/02/10, 07:10
stempler og slikt skal vel ikke være nødvendig å bytte? vil da tro sekseren bruker like stempler som femmerene, og femmerene har jo skuddsikre stempler.

svært mange deler brukes omhverandre på disse hvitblokkene..

Bytt rådene, og få riktig kompressjon dersom du bygger om en NA motor til turbo.
Husk at NA motorene ikke har underspyling originalt...

GMV
21/02/10, 09:11
Hvis du skal bygge på B6304F motoren som har 83mm borr så er det en mulighet for at sylinderveggene kan sprekke ja. De sprekker helt i toppen mellom sylindrene da det er minst gods der, det går å shimse den tynne sprekka for å motvirke sprekkdannelse i en viss grad. Samme stempel som i B5254T motorene, men disse stemplene er mye dårligere enn B5234 (T5/R) som har 81mm borr (om du ikke bruker stempel ifra V70N R da, men det krever 143mm råder og planing av blokk). T6 motoren (2,8L) en egentlig en hybrid motor. De har kombinert blokka fra B6254F (81mm borr 80mm slag) med veiva ifra B6304F (90mm slag) og på det viset fått 2,8L med tykkere sylindervegger. Den beste Volvo 6'er blokka å bygge på er vel seneste utgaver av T6 med de lengre rådene i om du absolutt skal beholde orginal innmat, hvis ikke så spiller det liten rolle. Toppen ville jag tatt fra B6304F da kanalene er litt bedre, og kammene har mer løft/durasjon. Men uansett om du skal opp til rundt 400hk eller mer så ville jeg ha kostet på meg minimum H-profilråder, og kansje smidde stempel. Skal du ha 5'er så må du korte ned og sveise om ei 6'er bunnpanne, og skal du ha 6'er så må du enten kjøre dobbelturbo som T6 med de grenrøra eller så må du bygge nytt om du skal ha singel turbo.

Morgis
21/02/10, 11:24
er det ikke smidde stempler originalt?
svenskene bytter da aldri stemplene på deres villbass motorer?

Joakim-G_R
21/02/10, 11:30
Stempler pleier å holde sålenge det ikke er noe fæle feiltrykk og tenningsbank ute og går, iallefall.

Men hvorfor HÅPE det holder.. :p

OHKorpan.
21/02/10, 11:54
Ingen av de overnevnte motorene har sterke råder:confused:
De lønner det seg å bytte uansett ved 3-400hk...

Morgis
21/02/10, 11:55
neida.. menhvorfor kjøpe smidde stempler til enorme summer om bilen har dette originalt? :)

Joakim-G_R
21/02/10, 12:00
Kan anta: Lavere vekt, mindre toleranser og nytt og friskt stål?
... pluss at man kan endre alle mulige mål(squish, osv), kompresjon, og helt sikkert antall stempelringer?

Morgis
21/02/10, 12:02
men er det verdt det ved kun 400hest? :)

Kjell V70
21/02/10, 12:28
En svenske bremsa t5 motoren sin, 2.3 liter, med originale stempler til over 821 hk. Jeg bytta ikke stempla i min, da jeg fikk høre fra flere svensker og motorverkstedet jeg bruker, at det var smidde stempler, og jeg har tatt sikte på å mate ut 500-550 hk til neste sommer.

:):)

Joakim-G_R
21/02/10, 12:30
men er det verdt det ved kun 400hest? :)

Det er jo noe man må vurdere selv, evt. Er mange triks for å øke f.eks dreiemoment også, istedenfor å øke så mye hk. Men, er de smidde så fungerer de nok. :)

OHKorpan.
21/02/10, 12:46
Jeg skal bruke en B5204T i min 940 siden det er mest gods i blokka på disse ifølge svenske trollmenn...Er det smidde stempler i denne også?
Jeg tørr ikke annet enn å bytte rådene, har sett litt for mange sånne motorer med hull i blokka:eek:

jonna
21/02/10, 20:11
Hvilken blokk og topp er best utgangspunkt og bygge på (setter inn smidde stempel og h råder)? Viss jeg skal gå for ca600hk (er det fryktelig stor forskjell på blokka til 2.8 t6 og 2.9 t6?)

Er det stor forskjell fra toppen til B6304F, B6284T6, B6294T6?
Er b6304F samme motoren som B6304FS?

Skal smi sammen grenrør selv, tenker 2x turbo.


Vil bare være helt 110% sikker så jeg ikke går på en blemme og bruker 10-20-30 lapper ekstra.er ikke alle som driter penger her :(.

GMV
21/02/10, 21:05
Er rimelig sikker på at det ikke er smidde stempel i noen av motorene, men de som sitter i full turbo utgavene er mye sterkere enn LT..... I dag så har de jo mye bedre legeringer i støpemetallet enn før. Du trenger ikke smidde stempel om du skal kjøre 81mm borr. Og det er samme blokk i B5204 som 5234, kun veiv og stempel med større komp høyde. Trur nok toppen og også kammene i B6304F er vassest. F og FS er stort sett det samme.

TeamBørnOut
22/02/10, 09:17
Skal du flytte motoren bakover så gå for 6ern. oppsettet til gmv er fint. du får henta ut mye krefter ved det. mer en du kommer til å få brukt.
skal du ha torpedoveggen der den er så ville jeg gått for 4er.. 5ern er bedre en 6ern. men begynner å bli tung i tryne da

jonna
22/02/10, 18:48
Hvorfor er 5ern bedre en 6ern? Høres merkelig at en motor med en sylinder mindre og 1 turbo mindre er bedre:P.
Føler på meg at det er litt mere stabilt med en 6`r istede for en 4`r.
Blir vel som å blodtrimme en moped motor, artig så lenge det varer, men er bare problemer med de.
Kommer sikkert til å få noen protester nå:P

Tenker og flytte motoren lengre bak. Skal prøve og få til en fin vektfordeling;).

Njål Nilssen
22/02/10, 19:40
Hvorfor er 5ern bedre en 6ern? Høres merkelig at en motor med en sylinder mindre og 1 turbo mindre er bedre:P.
Føler på meg at det er litt mere stabilt med en 6`r istede for en 4`r.
Blir vel som å blodtrimme en moped motor, artig så lenge det varer, men er bare problemer med de.
Kommer sikkert til å få noen protester nå:P

Tenker og flytte motoren lengre bak. Skal prøve og få til en fin vektfordeling;).

Husk at om det er en sylinder og en turbo mere betyr ikke at det er en bedre motor. Skal du ha en veldig sterk motor bruker du 5er DIESEL blokk, tenker IKKE på VAG dieselen men D5244 fra 03-->

Den har tykkere foringer enn alle de andre vitblokkene dessuten er den 20mm høyere slik at man får lengtre råder (159mm) kontra 139mm som er normalen på hvitmotor bensin.

plusser du på en topp fra B5XX4TX fra 03--> så har du en god kombo ;)

Vil du ikke ha VVT, plugger du bare igjen systemet og bruker vanlig kam. Skal du ikke ha sinnsvak effekt holder det fint med kammer fra "gammle" B5254FS

Å flytte bak motoren skal du bare gjøre for balansens skyld :D Men spørs hva de som skal godkjenne det sier om en kraftig modifisert torpedovegg da :(

Soulair
22/02/10, 22:50
Husk at om det er en sylinder og en turbo mere betyr ikke at det er en bedre motor. Skal du ha en veldig sterk motor bruker du 5er DIESEL blokk, tenker IKKE på VAG dieselen men D5244 fra 03-->

Den har tykkere foringer enn alle de andre vitblokkene dessuten er den 20mm høyere slik at man får lengtre råder (159mm) kontra 139mm som er normalen på hvitmotor bensin.

plusser du på en topp fra B5XX4TX fra 03--> så har du en god kombo ;)

Vil du ikke ha VVT, plugger du bare igjen systemet og bruker vanlig kam. Skal du ikke ha sinnsvak effekt holder det fint med kammer fra "gammle" B5254FS

Jeg hjalp en fyr med å bytte motor i en V70 XC 98 modell. Motoren som skulle inn var en 2000-et-eller-annet med variable kammer. Gikk faktisk helt fint å kjøre motoren med de kammene selv om innsprøytninga ikke var laget for det:eek:

Njål Nilssen
22/02/10, 23:00
Jeg hjalp en fyr med å bytte motor i en V70 XC 98 modell. Motoren som skulle inn var en 2000-et-eller-annet med variable kammer. Gikk faktisk helt fint å kjøre motoren med de kammene selv om innsprøytninga ikke var laget for det:eek:

VVT ble da "kobblet ut" eller lettere sagt aldri kobblet på... så blir som fast kam da...

Soulair
22/02/10, 23:02
VVT ble da "kobblet ut" eller lettere sagt aldri kobblet på... så blir som fast kam da...

Kanskje ikke det mest ideelle, men det funka!:p

Njål Nilssen
22/02/10, 23:05
Kanskje ikke det mest ideelle, men det funka!:p

Joda funker... men motoren blir noe latere...da grunninstillingen på VVT kammen har noe mindre forskudd enn vanlig kam...

kan fikses ved å skru ut "pluggen" i nesen på vvt navet, holde kammen fast i bakkant, løsne den indre bolten, vri kammen noen grader mere mot forskudd, stramme bolten og skru på pluggen igjen...