PDA

Vis full versjon : bytte av simmering til kammen på b230fk



cossykiller
20/02/10, 14:19
Har sett at simmeringen som står helt i forkant på motoren har begynt og lekke, er litt dumt iom at den ellers er pottetett, er det mye stress og bytte den ? hva må jeg av med osv ?

på forhånd takk

henrik940
20/02/10, 14:20
Du må av med topplokket, også er det vel bare to skruer i framkant, lageret til kammen.

henrik940
20/02/10, 14:32
Her ser du!

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1641.jpg

cossykiller
20/02/10, 14:42
takk for hjelpa :D men hvor finner du disse tegningene hen ?

ChrML
20/02/10, 14:43
Riktig som Henrik940 sier. Bare å løsne de to frammerste skruene til lageret til kammen, legge i med henda og stramme igjen.

Men må jo sette motoren i 0 og ta av med registerreima i tillegg da, så du må vite åssen du sjekker at du har fått satt den tilbake riktig :). Er nok lettest å løsne regreimdrevet mens reima sitter på, er ikke så lett å få holdt igjen det ellers.

Du får kanskje dratt av reg reima og satt den på igjen uten å ta av alle reimene i bånn.

ChrML
20/02/10, 14:44
takk for hjelpa :D men hvor finner du disse tegningene hen ?
Volvo Vadis. Gamle deleprogrammet til Volvo.

cossykiller
20/02/10, 14:46
Riktig som Henrik940 sier. Bare å løsne de to frammerste skruene til lageret til kammen, legge i med henda og stramme igjen.

Men må jo sette motoren i 0 og ta av med registerreima i tillegg da, så du må vite åssen du sjekker at du har fått satt den tilbake riktig :). Er nok lettest å løsne regreimdrevet mens reima sitter på, er ikke så lett å få holdt igjen det ellers.

Du får kanskje dratt av reg reima og satt den på igjen uten å ta av alle reimene i bånn.


er nokså grønn når det gjelder bilmotorer, derfor jeg spør her, for å lære. men hvordan skal jeg sjekka at det blir satt tilbake riktig ?

henrik940
20/02/10, 14:49
er nokså grønn når det gjelder bilmotorer, derfor jeg spør her, for å lære. men hvordan skal jeg sjekka at det blir satt tilbake riktig ?

Du har et "hakk" i reimhjulet, og bak på det dekselet som sitter mellom reimhjulet og toppen.

cossykiller
20/02/10, 14:50
så da antar jeg at alle disse skal treffe hverandre samtidig

henrik940
20/02/10, 14:51
Jepp, det medfører riktighet :)

cossykiller
20/02/10, 14:54
hehe da får jeg vel prøve på det, får vente til temperaturen blir litt varemere før jeg begynner

ChrML
20/02/10, 14:59
er nokså grønn når det gjelder bilmotorer, derfor jeg spør her, for å lære. men hvordan skal jeg sjekka at det blir satt tilbake riktig ?
Ah, oki :). Spørs om det ikke er lettere hvis du tar av alle reimene til dynamo og vifte/servo da. For det er nok litt køddent å ta av kamdrevet og få reima riktig på plass igjen uten å løsne det i bånn hvis du ikke har gjordt det før. Mtp plastdeksler i veien osv...

Sånn bytter man reg reim:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=116

Bør igrunn gjøre alt det for å ta av regreima og når du skal sette den på igjen. For da løsner du bare skruen til kamdrevet først når du kommer til den før du tar av reima, så tar du av reima, så tar du av kamdrevet og løsner nok skruer på det plastdekslet bak til at du kommer til simringen i framkant av kammen. Så tar du av toppdekslet og løsner de to frammerste skruene på kammen litt.

Da kan du bare presse inn simringen med henda og stramme skruene igjen. Husk å rengjør først der den gamle satt. Så sette på plastdekslet og toppdekslet igjen (kjøp ny pakning og bruk litt pakning på tube i de hjørneknekkene der, pleier å lekke der).

Ting å passe på:
- Ikke bruk muttertrekker på det store reimhjulet til motoren. Da kan du risikere å knekke kilene på det lille drevet. Heller ikke vri motoren rundt ved å sette på det store drevet og snurre motoren med det når skruen til det ikke er strammet (da kan også kilene ryke), sett heller inn skruen til reimhjulet og bruk en skralle på den.

- Vri motoren et par runder når du har satt på regreima og reimhjulet og strammet skruen. For å sjekke at merkene fortsatt stemmer overens eller om du har bomma med et hakk på en av hjula.

cossykiller
21/02/10, 14:58
tusen takk for godt utfylt svar chrml og alle andre :) da er det det som står på veggen til neste hjemreise :)