PDA

Vis full versjon : Dumpventil problem



TicT3
07/04/11, 21:17
Har en dumpventil som jeg ha kobla på innsugssiden med vacium slange og den funker som den skal men når lufta har blit slept ut stopper bilen. Er vel sikkert bensin kutt forde den lada godt over 1,5 bar.
Så for og få det til og funke må jeg flytte LMM over til innsugssiden?
Dump>>>>LMM>>>>Insug

R.G
07/04/11, 21:32
ja må gjøres den veien ja. cooler-dumpventil-lmm-tomgangsregulator(der det går en slange fra coolerrøret)-innsug

Snusmoen
11/04/11, 11:20
Har fått høre av en kompis som driver med drifting, at det som er mest korrekt plassering av dumpventilen er mellom turbo og intercooler. Kjører selv med dumpen der og det funker som bare det.

Ollimo
11/04/11, 11:25
Har fått høre av en kompis som driver med drifting, at det som er mest korrekt plassering av dumpventilen er mellom turbo og intercooler. Kjører selv med dumpen der og det funker som bare det.

Og du kjører med åpen dump og bilen stopper ikke etter et gasspådrag?

Snusmoen
11/04/11, 11:47
Og du kjører med åpen dump og bilen stopper ikke etter et gasspådrag?

Riktig, men jeg har jo selvfølgelig lmm mellom ic og innsug ;) Men tenkte på plassering av dumpventil. Sitter den mellom turbo og ic, så vil minst mulig luft slå tilbake i turboen.

TicT3
11/04/11, 20:27
Syntes det virker best med dump på innsugssiden jeg. er bare så jæ*** irriterans at den stopper etter gasspådrag og bruker veldig mye bensin..

Snusmoen
11/04/11, 21:22
Syntes det virker best med dump på innsugssiden jeg. er bare så jæ*** irriterans at den stopper etter gasspådrag og bruker veldig mye bensin..

jo men har du lmm på innsugssiden så er jo det problemet løst. poenget er at dumpen må stå før lmm. for da vil all luft gå gjennom lmm og registreres, samtidig som lmm registerer lufta ut igjen. om dumpen da står før lmm på innsugssiden eller før ic på turbosiden, så har lufta alt blitt registert og bilen vil ikke stoppe.

men det mest riktige er som sagt å ha dumpen på turbosiden før ic, for å unngå så mye tilbakeslag som mulig.

jorg1
11/04/11, 22:37
Da tømmer man jo hele cooler'n for luft, og må lade opp trykket på nytt. som fører til seinere respons ved gir skift. blir som å kjøre med orginal dump i 13c turbon..

Snusmoen
12/04/11, 11:36
det er mulig. har ikke noe responsproblemer selv, men har original turbo og original intercooler da :P

Christian
12/04/11, 14:23
Grunnen til at bilen stopper er som nevnt over her, at målt luft blir dumpet ut og hjernen kjører på med fuel.

Hvis du kobler fra tomgangsmotorn (bare tar av stikket) vil problemene bli borte, men det er ingen god løsning.

Snusmoen
12/04/11, 15:00
Jeg tok noen bilder av hvordan (jeg) har løst problemet. Det er en hel haug av løsninger, men et bilde kan kanskje virke lettere å forstå for andre som lurer på det samme.

(PS. dette er løsningen med dumpventil på turbosiden)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1167.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1168.jpg

TicT3
12/04/11, 16:03
Takker for det bilde :D kansje jeg skal prøve det og.
Er det mye styr og flytte lmm el?

Snusmoen
12/04/11, 16:10
Må kappes noen rør og kjøpes noen div slanger. bortsett fra det, så er det 6 ledninger som skal forlenges og kobles :) men det er egentlig ikke en veldig stor jobb nei ;)

bare husk at lmm må ha et lite rett stykke på begge sider. med andre, det må ikke være noen bøyer rett før eller etter lmm, da dette vil føre til turbulens og ujevn gange.

og som du ser på det øverste bildet, så sitter også lmm før slangen til tomgangsregulator :)

TicT3
12/04/11, 16:22
Ja får det nok til :D Takk

9førrlars
08/10/12, 02:42
Til *snusmoen* ser veldig bra ut!!!! Hvor fikk du kjøpt di "lange" silikon slangene? Trenger slike selv!

turb00le
10/10/12, 04:08
Den teorien om at dump før cooler tømmer cooler for luft og at det blir dårlig respons er ingenting en vil merke med en liten turbo på gata.
Jeg kjører også med dumpen før cooler, riktignok en resirk dump.

Hadde en derimot hatt en gigantisk cooler med 3 toms rør samt en svææær turbo så kanskje en kunne merka forskjell, hvis ikke hadde en kanskje sett det på 402m.