PDA

Vis full versjon : 960 - Rister på rattet ved bremsing



Tor Erling
07/04/11, 19:57
Har en 97' 960 med varierende risting på rattet når jeg bremser. Noen dager er det lite, andre dager har jeg rett og slett ikke LYST å bremse engang! :o

Skal jeg regne med at det er bremseskivene, eller er det andre ting som kan være gåent/slitt?

Tor Erling

Espen Hveding Nordgård
07/04/11, 20:19
Hadde det problemet med gamlebilen, men det gikk over når jeg bytta bremseskiver foran :)

Det var også varierende fra gang til gang, selv i samme hastighet. Det irriterte meg så mye at jeg begynte å bremse nesten bare på gira :p

Tor Erling
07/04/11, 21:07
Takk for den!

Motorn i 960 i kombinasjon med automat er ikke mye å bremse med, så da blir det nye skiver :D

Frigstad Racing
10/04/11, 13:52
Sikkert bremseskiva som har blitt veldig varm og slått seg skjev.
(F.eks Biltema skiver slår seg med en gang ved hard kjøring pga de blir så varme, altså ikke å anbefale når du skal bytte)

flarssen
11/04/11, 05:48
Takk for den!

Motorn i 960 i kombinasjon med automat er ikke mye å bremse med, så da blir det nye skiver :D
Det er verdt et forsøk å vaske skivene. Det kan være belegg på de som gjør at det lugger litt, altså ujevn bremsevirkning.

olavxxx
12/04/11, 21:34
bremseklosser er også veldig viktig :-)

de_icer
12/04/11, 22:53
Har også erfart at de kan riste noe under nedbremsing hvis gummiklossene som holder stabilistatorstag har slakke. Som regel kan man se det greit hvis disse er modne for utskiftning (hullet er større enn staget), og de koster noen og sytti kroner stykket på Volvo.

JørnM_940
13/04/11, 21:22
Samme problemer hos meg, bytta bremseskiver fram og balanserte forhjula så ble det bra:)

boman
13/04/11, 21:47
Slitne indre og ytre styrestag/endeledd kan også få det til å riste. Min rister noe voldsomt noen ganger og jeg har funnet ut at indre styrestag rører seg flere mm opp og ned og må byttes fort som f! :p

Oxcyder
13/04/11, 21:51
Jeg hadde akkurat samme problem på S70'en min.
Det ristet kraftig ved nedbremsing, samt vibrasjoner på motorvei 90kmt-160kmt.
Trodde først det var bremseskivene mine, og kanskje dekka.
Men det viste seg at det var høyre bærearm som måtte skiftes.
Nå er bilen digg å kjøre igjen, og jeg kan bremse så mye jeg orker uten vibrasjoner.

Mvh. Thomas

Oxcyder
10/06/12, 23:36
Litt over ett år siden forrige post i denne tråden...
Siden den gang har jeg skiftet bremseskiver til EBC Turbogroove + Greenstuff klosser.
Da jeg skiftet bremseskiver og klosser sist gang ble det konstatert at 2 av 4 bremseklosser var rustet fast, så det var kun èn kloss pr. skive som beveget på seg.
Nå har jeg begynt å kjenne vibrasjoner i rattet ved nedbremsing, skal begynne å lete etter synderen, skal begynne med å skjekke bremseklossene.

flarssen
11/06/12, 08:09
Hadde dette på min og det forsvant når jeg byttet skiver for noen år siden. Nå ble jo selvsagt caliperene "trimmet opp" samtidig, slik at klossene ikke skulle ligge på konstant. Nå har jeg fått ristinga tilbake igjen. Samme som sist; begynner først etter at jeg har kjørt litt og ikke nødvendigvis hver gang. Jeg er rimelig sikker på at problemet vil løse seg om jeg rengjør caliperene, smører glidepinnene, etc. Siden ristinga kommer etter en tids kjøring er jeg rimelig overbevist om at det er klossene som ligger på og at skiven(e) blir varme og slår seg. Litt skeive skiver setter de tunge calipperene i sideveis bevegelse, noe som gir risting i rattet.

jba002
17/06/12, 16:48
sjekke hjulstillingen

OleE
17/06/12, 21:57
hadde samme problem på min 940 aut.
bytta skiver og klosser forran. det gjorde susen.

merket fort at det var skivene som var problemet når de så slik ut :

http://desmond.imageshack.us/Himg9/scaled.php?server=9&filename=img1123dk.jpg&res=landing