PDA

Vis full versjon : Kan man snu shims?



Lite
07/04/11, 17:37
Tok ut kammen etter å ha bestilt slipesats, å ser det er noen fordypninger enkelte plasser på shimsene, ser ut som en form for tæring.
Siden toppen ikke har vært brukt på en del år, tenker jeg at disse neppe er bra for kammen, å lurer da på om jeg rett og slett bare kan snu shimsene?



Ventilene og alt er tette og fine nå, men tenker at nye tettinger og pakninger er greit før man setter denne på motoren. En liten runde med slipepasta kan vel heller ikke skade uansett? :)

VolvoR-Sport
07/04/11, 17:40
kan du ikke bytte shimsa samtidlig da? :)

Lite
07/04/11, 17:47
Et spørsmål er jo hvor man får kjøpt dem, å hva de koster.
Har heller ikke så lyst til å vente på mere deler, er litt gira på å få alt unnagjort, men må man så må man. Hadde håpet å slippe.

Klarer ikke helt å si at jeg ser det står noen steder, eller at det skulle være noen grunn til at shimsene skulle ligge "ene" eller "andre" veien, men håper noen kan svare på dette.

Er bare små tæringer på ca 1-2mm i diameter.

VolvoR-Sport
07/04/11, 18:02
cylmo har de på lager. betalte 300kr for 8 nye..
okei, da skal det gå å snu de ja :) ligger jo inntil en god del uansett..

MrX
07/04/11, 18:15
Jeg ville ikke snudd de. De vil få ett tomrom rett under anleggsflaten mot kammen som mest sansynlig kommer til å resultere i at skimsene kommer til å få brudd å metall kommer i oljen. Snakker av erfaring.

Ekren
07/04/11, 19:57
er vell forskjell på hardhet på en av sidene?

Lite
07/04/11, 20:13
Har en topp til, tar shimsene fra den hvis de passer :)
Så får jeg satse på at jeg har til å erstatte de som er dårlige :)
En ting er jo å bestille, men man må jo bestille i rett tykkelse også, og det sto ikke noen form for merking på den shimsen jeg hadde ute ihvertfall...

Må vell kanskje kjøpe meg et slikt micrometer http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Skyvelare-og-Mikrometer/Mikrometer/

??

Skal ikke snu shimsene, trenger ikke en overhalt havarimotor :)

Et annet spørsmål:
Bruker dere/er det noen vits å slipe ventiler som i utgangspungtet er tette? Skal bytte alt av tettinger og slikt uansett, ettersom jeg har kjøpt fullt slipesett, men er det noen vits å slipe ventilene når de holder tett? kan det ikke være bedre å da kjøre ventilrensing etter motoren er innkjørt igjen?

Ekren
07/04/11, 21:03
Har en topp til, tar shimsene fra den hvis de passer :)
Så får jeg satse på at jeg har til å erstatte de som er dårlige :)
En ting er jo å bestille, men man må jo bestille i rett tykkelse også, og det sto ikke noen form for merking på den shimsen jeg hadde ute ihvertfall...

Må vell kanskje kjøpe meg et slikt micrometer http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Skyvelare-og-Mikrometer/Mikrometer/

??

Skal ikke snu shimsene, trenger ikke en overhalt havarimotor :)

Et annet spørsmål:
Bruker dere/er det noen vits å slipe ventiler som i utgangspungtet er tette? Skal bytte alt av tettinger og slikt uansett, ettersom jeg har kjøpt fullt slipesett, men er det noen vits å slipe ventilene når de holder tett? kan det ikke være bedre å da kjøre ventilrensing etter motoren er innkjørt igjen?

kjøper deg micrometer og måler tykkelsen på dem :)

Uberhenrik
08/04/11, 01:49
Et annet spørsmål:
Bruker dere/er det noen vits å slipe ventiler som i utgangspungtet er tette? Skal bytte alt av tettinger og slikt uansett, ettersom jeg har kjøpt fullt slipesett, men er det noen vits å slipe ventilene når de holder tett? kan det ikke være bedre å da kjøre ventilrensing etter motoren er innkjørt igjen?

Jeg ville slipt uansett, så er du sikker på at de tetter jevnt rundt hele.