PDA

Vis full versjon : Bruktbil kjøpt fra merkeforhandler med skadet felg, Rett på ny?

morrun
07/04/11, 13:20
Hei. Ber om meningsytringer fra dere fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal forholde meg. Dette er saken:
Kjøpte V70II 2.4D 2008 (nye karosseriet) brukt fra en merkeforhandler i Sentralt på østlandet i vinter. Bilen hadde gått ca 60.000km. Med bilen fulgte det sommerhjul med 18" originale volvofelger, der den ene felgen var kantkjørt. Det ble ikke opplyst om dette av selger. Blant felgene i bagasjerommet var denne felgen lagt innerst og nederst i haugen. Selger viste det øverste hjulet, ledsaget av superlativer om hvor fine de var og hvor sprek bilen ville bli med de på. Selger spurte om jeg ville se alle, men jeg godtok hennes utsagn og takket nei. Ved ankomst hjemme oppdaget jeg dette og tok kontakt. Vi ble enige om at jeg ved anledning skulle ta hjulet med tilbake for at de skulle se på det. Har vært der i dag og blitt avvist.

Butikkens begrunnelse er at bilen er brukt, så også felgen. Det er "kun" snakk om kosmetisk feil og det må jeg godta. Bilbutikken sier at det er et dekkhotell de samarbeider med som har lagt dekkene på den måten inn i bilen.

Årsaken til at jeg reagerer er fordi: Det var snakk om innbytte av "gamlebilen" ved kjøp av denne(jeg solgte den til slutt privat). Etter takst får jeg beskjed om at verdien av "gamlebilen" er satt lavere enn utgangspunktet, bl.a grunnet kantkjørte felger. Et par andre ting var det også som måtte utbedres ved "gamlebilen". Dermed tenker jeg at butikken har tatt høyde for å utbedre skadede hjul på innbyttebiler de skal selge videre. Dessuten likner dette "dirty tricks" å legge skadet felg innerst og nederst, kamuflert av superlativer og de andre pene hjulene.

Jeg ble avvist av selger og dennes overordnede: Selgers overordnede provoserte meg ganske mye, ved det jeg oppfatter som en nonchalant holdning til det hele. Hun kom med sine argumenter, ledsaget av snakk om at de selger mange og dyrere brukte biler, uten at kosmetisk skadede felger er noe problem. Skal jeg ha uskadede felger så må jeg heller kjøpe en ny bil osv. Jeg ga min argumentasjon som hun senere i samtalen gjenga som "bla-bla-bla". Jeg har fått mailadresse og tlf. nummer til sjefen over der igjen, men velger å be om noen tilbakemeldinger herfra først. Kanskje jeg tenker feil og forventer for mye ved kjøp av bil fra merkeforhandler? Det er en dyr bruktbil det er snakk om, hvertfall sett i forhold til våres budsjett. Hadde jeg kjøpt bilen fra "harry`s bruktbilhjørne" så hadde jeg sjekket alle hjulene, men her var jeg nok litt "blendet av øyeblikket". Jeg har alltid kjøpt og solgt bilene våre privat, og er derfra vant til at det er "what you see is what you get", men ved denne måten å handle bil på, hadde jeg håpet at slike ting ble ordnet for meg.

Skal jeg gjøre noe mer? Hva synes dere om saken?

Langedal
07/04/11, 13:38
Dersom felgen har ubetydelig/usjenerende kosmetisk skade, bør du nok finne deg i det.

Dersom skaden er stygg og sjenerende, må man regne med at selger har tatt høyde for dette da bilen ble byttet inn, slik som de påpekte kantkjørte felger på din gamle bil. Hvis skaden er veldig synlig har nok selger lagt inn ny felg i beregningen av innbyttetakst på den, og dette bør komme deg som ny eier av bilen til gode. Derfor mener jeg du bør kreve ny felg om skaden er i en slik størrelse at det er rimelig å kreve.

Jeg er helt enig i at det lukter litt "cowboy" når man legger det styggeste hjulet innerst og nederst. Når man handler hos forhandler stiller man andre krav til kvalitet enn om man kjøper privat. Således forventer man at selger opplyser kjøper om det foreligger mangler av betydning. Enten kosmetisk eller teknisk. Her gjelder ikke privatkjøp-regelen "what you see is what you get".

Nå er ikke en 08' V70 såpass gammel at man må påregne vesentlig bruksslitasje. En såpass ny bil av såpass høy kvalitet bør fremstå som nesten ny etter 2/3år. At de selger mange og dyrere biler er ikke argument som har noe med saken å gjøre. Her må man kalle en spade for en spade. Etter min mening forventer man at en 2år gammel bil leveres uten kantkjørte felger, når den leveres av merkeforhandler.

Synes det skurrer mye i mine ører at de satt seg såpass på bakbeina. En seriøs forhandler vil vise ydmykhet og vilje til å løse saken til det beste for begge parter i en slik situasjon. Om det nå bare er prinsippielt, så koster ikke en felg mye for forhandleren kontra misfornøyd kunde. Ryktet om dårlig kundebehandling sprer seg som ild i tørt gress, og tapt inntekt på fremtidige servicer, reparasjoner og salg av en ny bruktbil om noen år forringes helt i en slik situasjon. Synes det er rart og trist at det enda finns seriøse bilforhandlere som driver slik i 2011.

Jeg synes du skal forvente ny felg. Som sagt koster det ikke forhandleren mange kronene for å innfri en slik sak, og de vet at de samtidig kjøper god reklame og verner om en fremtidig kunde.

Steen
07/04/11, 13:38
Jeg syns selger burde opplyst at det var en skade på den ene felgene.
Pga at de var så nøye med verditap på innbytterbilen pga kantkjørte felger.

Dieselsmoke
07/04/11, 23:33
siden du valgte å ikke se på felgene når bilen ble kjøpt, så er det vel ikke mye å gjøre med det tror jeg. Men hadde du sett på dem, og da klaget, så kunne du vel ha diskutert prisen litt fordi du evt måtte fikse eller kjøpe ny felg.

Borstad
08/04/11, 02:08
Hadde jeg kjøpt en 2008 v70 av merkeforhandler, hvor situasjonen du beskriver hadde funnet sted, hadde jeg bedt om en ny felg. Hvor mye det koster for en merkeforhandler å handle inn felgen til deg er ikke snakk om mange kronene.

Attpåtil får de en fornøyd kunde, noe som i bunn og grunn er det som driver butikken. Det er kunden som er sjefen (sier sjefen min :p). Uansett, sett krav til å få ny felg, om de setter seg opp på bakbeina og er imot deg, sier du at du vil snakke til sjefen. om de er så useriøse at de IKKE gir deg ny felg, kan du si at du ble opplyst om at alle felgene var i perfekt stand :)

Kunden har ALLTID rett, selv om det er helt urimelig !

Krev ny felg, eller penger tilbake pga. denne mangelen.
Sånn hadde ivertfall jeg kommet til å oppført meg, selv om sjefen på den merkeforhandleren hadde revet seg i håret etter at jeg hadde gått ut :D

MrX
08/04/11, 06:14
Er ikke bare bare å kreve ny felg når forhandleren viser en slik holdning. Er du medlem av NAF? Om ikke ville jeg meldt meg inn der å brukt juristene deres for hva det var verd. Hvist forhandleren er såppas ufin så er det nok bare slike ting som hjelper. Om ikke det hjelper så får man bare sørge for å dele sin erfaring med den aktuelle forhandleren til så mange som mulig.

Dieselsmoke
08/04/11, 09:26
Hadde jeg kjøpt en 2008 v70 av merkeforhandler, hvor situasjonen du beskriver hadde funnet sted, hadde jeg bedt om en ny felg. Hvor mye det koster for en merkeforhandler å handle inn felgen til deg er ikke snakk om mange kronene.

Attpåtil får de en fornøyd kunde, noe som i bunn og grunn er det som driver butikken. Det er kunden som er sjefen (sier sjefen min :p). Uansett, sett krav til å få ny felg, om de setter seg opp på bakbeina og er imot deg, sier du at du vil snakke til sjefen. om de er så useriøse at de IKKE gir deg ny felg, kan du si at du ble opplyst om at alle felgene var i perfekt stand :)

Kunden har ALLTID rett, selv om det er helt urimelig !

Krev ny felg, eller penger tilbake pga. denne mangelen.
Sånn hadde ivertfall jeg kommet til å oppført meg, selv om sjefen på den merkeforhandleren hadde revet seg i håret etter at jeg hadde gått ut :D

Kan man true med å heve kjøpet da ?

Borstad
08/04/11, 09:41
Kan man true med å heve kjøpet da ?

Altså, like mye penger tilbake som en ny felg koster. ikke hele kjøpsprisen nei :D
Uansett, Kunden har rett. En fornøyd kunde, er en kunde som kommer tilbake -> ser ut til at det slaget er over i denne sammenhengen, men. håper det ordner seg og at du sitter igjenn med en ny felg.

Dieselsmoke
08/04/11, 15:56
Altså, like mye penger tilbake som en ny felg koster. ikke hele kjøpsprisen nei :D
Uansett, Kunden har rett. En fornøyd kunde, er en kunde som kommer tilbake -> ser ut til at det slaget er over i denne sammenhengen, men. håper det ordner seg og at du sitter igjenn med en ny felg.

Jeg formulerte meg feil der ser jeg nå. hehe. Tenkte på å levere inn alle sommerfelgene. Å få igjen penger for dem. Og kjøpe ett annet sted.

morrun
10/04/11, 22:55
Takker for gode tilbakemeldinger på problemstillinga! Som Langedal skriver i sitt innlegg, så blir det noen skjønnsmessige vurderinger her; hva oppfattes som styggt? Hva skal man kunne forvente av en såpass ny og forsåvidt dyr brukt bil? Osv.
Beslutningen er å ta kontakt med denne salgssjefen over personen som var nonchalant og ufin, legge saken hyggelig og saklig frem og vurdere svaret jeg får tilbake, før jeg evt blir mindre kjekk å snakke med.

Langedal
11/04/11, 07:15
Takker for gode tilbakemeldinger på problemstillinga! Som Langedal skriver i sitt innlegg, så blir det noen skjønnsmessige vurderinger her; hva oppfattes som styggt? Hva skal man kunne forvente av en såpass ny og forsåvidt dyr brukt bil? Osv.
Beslutningen er å ta kontakt med salgssjefen, legge saken hyggelig og saklig frem og vurdere svaret jeg får tilbake, før jeg evt blir mindre kjekk å snakke med.

Høres fornuftig ut. Lykke til. :)

SagaPer
11/04/11, 09:23
Når du kjøper en dyr vare som en nyere Volvo så er du ansvarlig for å undersøke kjøretøy med tilbehør for synlige og funksjonelle feil før du signerer avtale om kjøp. Bruktbilgaranti skal dekke det du ikke kan se eller mangel/feil du ikke skal forvente ut fra alder og kjørelengde.

Du burde nok ha sett over alle hjulene som fulgte med før du signerte.

Husk også at det er mange mennesker som er medlem i dette forumet. Når du skriver "hu merra" så skal du ikke se bort fra at hun også leser dette eller har en kollega som leser dette. Uansett så er det ikke god strategi å omtale en motpart på denne måten.

Sollien
11/04/11, 19:58
Når du kjøper en dyr vare som en nyere Volvo så er du ansvarlig for å undersøke kjøretøy med tilbehør for synlige og funksjonelle feil før du signerer avtale om kjøp. Bruktbilgaranti skal dekke det du ikke kan se eller mangel/feil du ikke skal forvente ut fra alder og kjørelengde.

Du burde nok ha sett over alle hjulene som fulgte med før du signerte.

Husk også at det er mange mennesker som er medlem i dette forumet. Når du skriver "hu merra" så skal du ikke se bort fra at hun også leser dette eller har en kollega som leser dette. Uansett så er det ikke god strategi å omtale en motpart på denne måten.

Sto jo ikke hvor han har kjøpt den da:P

morrun
11/04/11, 20:04
Greit det sagaper, tar det til etterretning. Du har et poeng, og det er oppriktig talt ikke likt meg å være ufin. Er forbannet, bare.
Likevel, jeg har ikke gått ut med navn på forhandler, foreløpig. Dersom vedkommende selv leser det jeg har skrevet, er det som jeg anser som et lite imøtekommende menneske velkomment til å delta i diskusjonen. Håper i så fall mennesket kan forklare hvor i kundebehandler-treningen det (tilbake til kjønnsnøytralt nå) lærte å gjøre narr av kunden med "bla-bla-bla". Utsagnet du reagerte på vil bli forsøkt fjernet av meg selv, så er det opptil deg om du fjerner sitatboksen.

Dessuten vil jeg ikke kjøre egen tråd off-topic. Det er rettigheter og råd i forhold til den skadede felgen denne tråden fortrinnsvis skal handle om.

Jeg føler meg oppriktig dum som ikke sjekket samtlige felger, men er virkelig min plikt i forhold til forbrukerkjøpsloven, til å kontrollere varen slik at den "slår ihjel" selger(profesjonell part) sin plikt til å opplyse?

Langedal
11/04/11, 22:50
Jeg føler meg oppriktig dum som ikke sjekket samtlige felger, men er virkelig min plikt i forhold til forbrukerkjøpsloven, til å kontrollere varen slik at den "slår ihjel" selger(profesjonell part) sin plikt til å opplyse?

Ja, det er din plikt. Men enhver seriøs og kundeorientert selger bør være imøtekommende og løsningsorientert om du som forbruker først oppdager mangelen etter du har kjøpt varen.

Lightyear
12/04/11, 16:11
Siden butikken trekker fra taksten på sine biler pga kantkjørte felger så burde du få tilsvarede trekk på den prisen du har betalt.
Skjønner veldig godt at du reagerer på dette, hvordan var tilstand på felgene til "gamlebilen" kontra den kantkjørte felgen du fikk med?

A

morrun
12/04/11, 20:54
Hei. Når sant skal sies, så var nok to av felgene på gamlebilen mer kantkjørt enn felgen på V70`n, MEN gamlebilen var en 6 år gammel sliter av en VW Touran, med drøyt dobbelt så mange km. på telleren og innbytteverdi etter takst anslått til under tredjedelen av det den nye V70`en kostet. Når de trekker for kantkjørte 16" vinterfelger på en gammel Touran, så er jeg temmelig sikker på at de hoderystende har beklaget seg over den kantkjørte felgen på V70`n, ved takst av den.

Lightyear
12/04/11, 21:14
Når de trekker for kantkjørte 16" vinterfelger på en gammel Touran, så er jeg temmelig sikker på at de hoderystende har beklaget seg over den kantkjørte felgen på V70`n, ved takst av den.

Akkurat det som er irriterende med sånne situasjoner :mad:

Må si at det var en bra oppgradering fra VW Touran til V70 forresten :D

A

morrun
12/04/11, 23:19
Jo takk, det er sant. Har svært gode minner fra forrige v70(1998 2.5turbo bensin), som må sies å være den bilen jeg har eid som, helhetlig sett, har vært mest grom, fram til den vi kjøpte nå. Touranen kjøpte vi rett og slett for å ha noe å slite på mens ungene var i den alderen da de dro med seg mest møkk inn i bilen.
Dette er jo noe som gjør denne felggreia litt ekstra skuffende. Er så fornøyd med bilens tilstand og selgers behandling av oss for øvrig. OG, vi er av den oppfatning at selger har blitt overprøvd av sin leder når det gjelder utbedring/ny felg. Det rimer liksom ikke sett opp mot den gode behandlingen vi for øvrig har fått.

Har campingvogn og gleder meg virkelig til å koble den på volvoen og dra avsted. Tenker den blir fin å trekke med sammenliknet med strikkmotoren i Touranen!

PS. Langedal; kan du være grei å fjerne den sitatboksen lengre oppe, der jeg er litt grov i målet ovenfor en av de involverte hos forhandleren. Sagaper kommenterte at han synes uttalelsen min var for drøy. Det tok jeg til etterretning og modererte meg. Dessuten satt jeg meg i fare for å bringe tråden min off topic.
På forhånd takk.

The Sven
12/04/11, 23:25
Det kan kanskje være et tynt grunnlag å "ha krav på" ny felg i et sånt tilfelle, men jeg syns nå allikevel de burde vært mer løsningsorientert og imøtekommende, om ikke annet for å skape et bedre kundeforhold... En fornøyd kunde kan finne på å kjøpe bil der igjen, det gjør man garantert IKKE!! om man sitter igjen med en slik sur bismak etter handelen fordi man stolte på noen.

Evig eies kun et dårlig rykte sies det, om ryktet er berettiget eller ikke.