PDA

Vis full versjon : jonass' 940 turbo, SOLGT



Sider : 1 [2]

Mr. Crepsley
22/06/10, 19:25
Regner med han mener dobbel T der resirken fra dumpen går inn på.

jonass
22/06/10, 21:56
Regner med han mener dobbel T der resirken fra dumpen går inn på.

Det medfører riktighet ja.
Om jeg hadde kjørt den inn på trykk siden, så hadde jeg ikke blåst simmerringer heller. Kjører jo på dametrykk, pga surge problemer

Dan Bay-Johansen
22/06/10, 22:29
Kan jeg spørre hva prisen på ZF-kassa ble, levert i hos deg ?

jonass
22/06/10, 22:58
Vet ikke endelig pris enda, da jeg ikke har fått betalings info. Men kan tenke meg rundt 8000sek med 6puck lammel. Så blir ikke så galt. Jobber med en som bor nedi der, så han som tar den med hit da, så vet ikke noe ang frakt og slikt

Christian
22/06/10, 23:11
Du har ikke tilfeldigvis en turbo til salgs da?

Dan Bay-Johansen
22/06/10, 23:16
Vet ikke endelig pris enda, da jeg ikke har fått betalings info. Men kan tenke meg rundt 8000sek med 6puck lammel. Så blir ikke så galt. Jobber med en som bor nedi der, så han som tar den med hit da, så vet ikke noe ang frakt og slikt

Okok, har sendt mail til både LMR og bakaxel.se så får vi se ;)

SirKim
24/06/10, 01:28
Må ha en liten prat med deg angående denne ZF kassa. For jeg MÅ ha kasse samt clutch til 940n da det slurer bare jeg tenker på å dra på butikken for å handle melk! Om det blir en OK pris tror jeg nok at jeg må spytte i noen kronasjer å handle ZF eller en 265 eller 262.

Er kassa komplett til 940 da? Clutch, mellomaksel, ferdig omsveisa clutchhus. ZF har vel ikke løst clutchhus? Var vel 265 som hadde det kanskje?

The Sven
24/06/10, 15:04
Må ha en liten prat med deg angående denne ZF kassa. For jeg MÅ ha kasse samt clutch til 940n da det slurer bare jeg tenker på å dra på butikken for å handle melk!

Har du prøvd å drikke juice istedet? Får i seg mye C-vitaminer også kan en ta kalk-tabletter. Verdt et forsøk om man slipper å bytte klutsj og girkasse:D

jonass
24/06/10, 17:32
Må ha en liten prat med deg angående denne ZF kassa. For jeg MÅ ha kasse samt clutch til 940n da det slurer bare jeg tenker på å dra på butikken for å handle melk! Om det blir en OK pris tror jeg nok at jeg må spytte i noen kronasjer å handle ZF eller en 265 eller 262.

Er kassa komplett til 940 da? Clutch, mellomaksel, ferdig omsveisa clutchhus. ZF har vel ikke løst clutchhus? Var vel 265 som hadde det kanskje?

Det jeg bestiller fra lmr er:
6 pucka 228mm sinter lammell og girkasse med slavesylinder, utløser arm og lager.

Ang mellom aksling så bruker man fremre del fra m90 og evt spacer hardyen litt.
Eller kjøper en m5 hardy.

Må også til med en custom slange til slave sylinderen.

Ekren
24/06/10, 19:42
Det jeg bestiller fra lmr er:
6 pucka 228mm sinter lammell og girkasse med slavesylinder, utløser arm og lager.

Ang mellom aksling så bruker man fremre del fra m90 og evt spacer hardyen litt.
Eller kjøper en m5 hardy.

Må også til med en custom slange til slave sylinderen.

clutch & brems på heimdal i trondheim fikser slange til deg ;)

ville også satsa på slave fra e30, da "utvekslinga" mellom den og volvo passer godt.

jonass
24/06/10, 20:44
Bruker slaven som følger, lmr sa den hadde rett diameter.
Tess fikser også slange til meg, men du vet ikke tilfeldigvis gjengene på både master og slaven? Så får jeg kjøpt meg en meter lang slange så jeg har det meste klart til montering.
Fant også ut at jeg hadde noen traverser liggende, så burde få til og bruke en av de. Ellers så tar jeg bare en rhs i egnet størelse og lager travers av.

Idag ble det til at jeg fikk handla meg et panser.
Har også rota frem litt spakstell deler.
Og skal lage annleggs plater til en evt travers jeg må lage meg. Og handle meg girkasse fester type industri.

gaupe
24/06/10, 20:49
Gjengane på slave og master på den som står M46/M47 er M12x1,0 , er veldig vanskeleg å få tak i fittings til den, sei i frå om Tess kan fikse det.

Ekren
24/06/10, 21:10
husker ikke gjengene på slave, ring og spør på clutch & brems - han har det der rimelig klart.
er også kurrant og bruke orginal giroverføring, da det er ala m90.

jonass
24/06/10, 22:08
Ja ser m90 spakstelle burde passe med veldig små modifikasjoner. Har to jeg kan teste med. og en som selges med kassa.
Må si at det er m90 i bilen min om det er andre gjenger på mastersylindern til den da?

jonass
25/06/10, 16:10
Nytt panser montert. Planen var og lakke det i helga men fikk ikke kjøpt lakk, så da blir det vel neste helg.

Bestilte nettopp alle ledd til forstilling. Får se om det blir at jeg bestiller poly foringer også. Får se hvor mye jeg gidder og skru.

Fighter
25/06/10, 17:06
Mo jo ha BMW spakstell med ///M på kula:D

Ekren
25/06/10, 18:08
Ja ser m90 spakstelle burde passe med veldig små modifikasjoner. Har to jeg kan teste med. og en som selges med kassa.
Må si at det er m90 i bilen min om det er andre gjenger på mastersylindern til den da?

er samme gjenger på alle oppi torpedo :)

jonass
25/06/10, 20:05
Mo jo ha BMW spakstell med ///M på kula:D

Ja hvis jeg ramler over et M spakstell eller orgianle girkule så skal jeg såklart ha det:D

jonass
29/06/10, 23:06
Har fått silikon slangen jeg bestilte for ikke lenge sia til oljereturen, så må få gjenget i blokka med motor i bilen. Og har da kommet frem til at å få gjengetappen magnetisk må jo være smart, får så og skylle med diesel etterpå i tilfelle spon i bunnpanna.
Hva tror folket om det?

ChrML
30/06/10, 14:31
Har fått silikon slangen jeg bestilte for ikke lenge sia til oljereturen, så må få gjenget i blokka med motor i bilen. Og har da kommet frem til at å få gjengetappen magnetisk må jo være smart, får så og skylle med diesel etterpå i tilfelle spon i bunnpanna.
Hva tror folket om det?
Kan si med en gang at å gjenge mens motoren står i bilen er nesten bare å drite i med mindre du er glad i å ta en sjans. Må jo ha skikkelig press på gjengetappen mens man gjør det så man ikke drar over og det må jo være nogenlunde rett hvis det ikke skal skjære seg helt. Det er ikke lett å sikte så det blir rett når den står i bilen kan jeg tenke meg.

Var vanskelig nok å gjenge det relativt trygt når blokka var ut av bilen. Vi tok av oljekjøler og alt det der som er i veien og siktet fra siden. Brukte en fastnøkkel til å vri gjengetappen siden det ikke var plass til svingjern mens en annen sto med en pipe oppå der og pressa alt han kunne.

ChrML
30/06/10, 14:32
Har fått silikon slangen jeg bestilte for ikke lenge sia til oljereturen, så må få gjenget i blokka med motor i bilen. Og har da kommet frem til at å få gjengetappen magnetisk må jo være smart, får så og skylle med diesel etterpå i tilfelle spon i bunnpanna.
Hva tror folket om det?
Eneste er at skvalpeplata hindrer deg kanskje i å få ut alt sponet. Mtp at mye havner oppå den. Men tror du ville klart å få ut nok med magnetisk gjengetapp, magnet nedi hullet etterpå samt kraftig dieselspyling.

jonass
30/06/10, 15:46
Selve gjengningen ser jeg ikke på som noe problem. Men hvordan får jeg gjengetappen magnetisk? Da tror jeg man er redda.

jonass
02/07/10, 22:02
Au, nå har jeg en case tror jeg. Må nok ha annen utveksling i bak enden, når zf kassa er montert, visste ikke at den var 1:1 på 5gir. OG det tilsvarer vel 4gir på m90 har jeg for meg. Så må nok ha tak i 3.31 eller lavere utveksling.
Får åpne en kassert aksling og sjekke hva det er i den, og om det har berget.

Torra
02/07/10, 22:32
gikk på samme smellen selv ;p

jonass
02/07/10, 22:38
Fanken at jeg ikke tenkte på dette. Men men finnes jo løsninger på det meste. Bare koster enda mer penger:D

Dan Bay-Johansen
03/07/10, 01:23
Fanken at jeg ikke tenkte på dette. Men men finnes jo løsninger på det meste. Bare koster enda mer penger:D

Er det egentlig så mange andre veier å gå om man vil ha holdbar kasse ?

Christian
03/07/10, 01:28
Hva slags bil kommer din kasse fra?

ChrML
03/07/10, 05:26
Er det egentlig så mange andre veier å gå om man vil ha holdbar kasse ?
Joda, får jo ZF i 6 trinn med 0.8 eller noe i den duren på sjette gir. Men ja, ZF kasse 5 trinn har 1:1 på femtegir som er samme som M90 i fjerde. Derfor må man ha tung utveksling med ZF. Kan se for meg at 3.31 er ganske lett for den og, kanskje prøve 2.89 eller hva det var?

Modalen
03/07/10, 09:03
Må jo ha 3:1 bak for at det skal bli likt i femte på ZF, som med 3,73:1 med M47 i femte.
Derfor ble det getrag på meg :/

jonass
03/07/10, 12:33
Får se om det heller blir en supra kasse eller tko600. Hvis jeg ikke klarer og finne en tung utveksling til bak enden.

jonass
05/07/10, 14:42
Da har det blitt stopp av dette prosjektet inntil vidre, kommer ikke til og bli kjøpt noen ting fremover nå grunnet havarert Rotax 122 som skal få sluke ivei litt.

Så kommer bare til og bli laget litt egenproduserte ting som ikke koster noen ting en stund nå. Var 2mm unna og handle meg electromotive tec gt sprut dagen jeg kjøpte sykkel, men feiga ut og bra var det.

Kanskje jeg får ånden over meg og får bokstavelig talt speil polert kantene på felgene, må nok gå på med 800papir, 1200 og 2000 for og få de skikkelig blanke.

Også blir radiator fester laget bare jeg finner meg noe fin alu en dag her. Ideer har begynt og komme tilbake etter litt hjerne blokkering:D

jonass
06/07/10, 15:48
Ble laget en ny olje turs flens idag, med 2mm hull i. Spent på om det blir noe forskjell i spool tid nå. Siden jeg nå kjører på småjente trykk, så må man jo hvertfall ha skikkelig tidlig trykk. Hadde vært fint og fått til 13c trykk kurve med t3/t4n, da hadde det vært fin bruks bil da.
Skal legge ut bilde etterpå, må ut og teste nå

SirKim
06/07/10, 19:19
Ser ut til at det blir ZF på meg også nå. Så nå må du få laga guide snart :D

jonass
06/07/10, 22:17
Hehe, får kassa mi i morgen. Så får se om jeg finner noen som har en bukk og låne meg, men blir en stund til dette. Da jeg har en sykkel som sagt som trenger litt kjærlighet;)

Må også skaffe meg rør/slange til clutchen. Og må nesten ha slave sylindern for og være sikker på gjengene der.

Må også skaffe noen universal fester for og feste girkassen i.

jonass
08/07/10, 18:53
Fikk en hks ssqv dump i posten har om dagen.
Fy faen for en fin lyd det er i den. Tok og filma når jeg var ute og kjørte i sted, men hørte ingen ting av det som skjedde på filmen når jeg la den ut på youtube.

Er monter i serie med greddy ventilen nå (greddyen har ikke fjær i seg)
Dette fordi jeg ikke har sveist meg rør til hksen. Det blir gjort i morgen.

Her kommer bilde av zf kassa. Bilde av dump montering kommer snart.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/650.jpg

Joakim-G_R
08/07/10, 18:57
Da har jeg denna i "mine innlegg", så jeg får sett videoen av dumpen når den kommer. :)

jonass
08/07/10, 19:13
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/651.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/652.jpg

Ja skal få ordna med film endag i en under gang eller tunnel om jeg kjører igjennom.

ChrML
08/07/10, 21:07
Inni helvete :p. Er hele den lilla saken pluss "gassturbinen" under der dumpen?

volvoRsport
08/07/10, 21:21
Inni helvete :p. Er hele den lilla saken pluss "gassturbinen" under der dumpen?

Den "gassturbinen" som du kaller det er HKS SSQV dumpen, den "lilla" er en Greddy Typs S dump;)

ChrML
08/07/10, 21:26
Den "gassturbinen" som du kaller det er HKS SSQV dumpen, den "lilla" er en Greddy Typs S dump;)
Ah, oki :). Blir tøft å se film av lyden, ja!

jonass
08/07/10, 22:09
I morgen så blir greddyen fjernet. Så det blir en clean montasje av ssqvn.
Kommer også til og bestille resirk stuss til ssqvn, men den stopper ikke med lmm på sugesiden nå heller. Men den plages litt. Blir også byttet olje nå ganske kjapt. Har kjørt 2mnd med denne olja så.

henrik940
09/07/10, 04:35
Hvorfor flytter du ikke LMM?

ArneR
09/07/10, 07:16
Hei, angående den gjengetappen, er den 3/4" rørgjenger, eller? Har tenkt å bore og gjenge opp i blokka mi selv, men skal det bli noe størrelse på hullet må det vel bli rørgjenger? Bruker jo 16,5mm bor til vanlig 3/4", og det er jo ikke mye til retur? :p

Noen som vet hvilke gjenger det er på de messingniplene de selger på bl.a. tess?

Og om det er slike tapper? (Whitworth rør G (R) )http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_oversikt.p?bid=V50&katnr=5&katsektnr=127

jonass
09/07/10, 09:06
Hvorfor flytter du ikke LMM?
Fordi lmmen min er hjemmelaget.

ChrML
10/07/10, 04:57
Hei, angående den gjengetappen, er den 3/4" rørgjenger, eller? Har tenkt å bore og gjenge opp i blokka mi selv, men skal det bli noe størrelse på hullet må det vel bli rørgjenger? Bruker jo 16,5mm bor til vanlig 3/4", og det er jo ikke mye til retur? :p

Noen som vet hvilke gjenger det er på de messingniplene de selger på bl.a. tess?

Og om det er slike tapper? (Whitworth rør G (R) )http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_oversikt.p?bid=V50&katnr=5&katsektnr=127
Til Tess sine nipler brukte jeg 3/4" BSP med 14 stigning. Er mange forskjellige 3/4" gjenger.

Billige tapper:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170508760909#ht_500wt_1154

ArneR
10/07/10, 18:57
Takk skal du ha.. :)

jonass
14/07/10, 19:39
Er bare og gi bud på bilen. Er møkka lei alt som er av volvo.
Nesten så jeg heller vil kjøre atv enn traktor om dagene:D

Martin.S
14/07/10, 19:44
Er bare og gi bud på bilen. Er møkka lei alt som er av volvo.
Nesten så jeg heller vil kjøre atv enn traktor om dagene:D

Huff da, er var ingen bra instilling;)

jonass
14/07/10, 19:47
Håper egentlig noen kjøper den mens jeg har en slik periode.
Det meste er på bunn for tia så.
Håper jeg får i orden lett sykkelt denne helga, så kanskje lysten kommer tilbake. Er egentlig masse som skulle vært oppdater i denne posten også, men har rett og slett ikke gidda, har hata bilen av personlig preferanser den siste måneden egentlig så

SirKim
14/07/10, 23:01
ikke noe særlig det at du vil bort fra volvo :(
Hadde håpa på å se deg komme tilbake med HX35 å sprut osv..

ChrML
15/07/10, 05:40
Gi bilen en skikkelig runde med polering, skikkelig interiørrens og fiks alle småting du eventuellt irriterer deg over. Og se om du fortsatt hater bilen :).

jonass
08/08/10, 22:03
Tja da må jeg vel bare begynne sånn smått med bilen igjen, har bare kjørt og kjørt og den har fungert feilfritt i det siste nå.
Tok og bytta et endeledd idag, skal ta det andre i morgen. bremse skjold må også skaffes.

Ellers holdes den ren og pen, slik en bil burde være.
Skal ta en eu kontroll i oktober tenkte jeg, så burde nesten skaffe meg en kat.

TurboHansen
08/08/10, 22:11
Bra du ikke har gitt opp doningen :)

SirKim
09/08/10, 14:03
jepp =)
å så må du få deg HX igjen :D

jonass
09/08/10, 15:53
jepp =)
å så må du få deg HX igjen :D

Hx blir det nok en gang til ja, men denne skal zf'en stå i bilen først. Så det kan tynes litt skikkelig.

SirKim
10/08/10, 00:18
Sånne planer liker vi :D
Nå er min vrak, men skal ha 940 igjen, å setter da motoren fra den røde over. HX`n blir værans, men skal ha meg et skikkelig grenrør! Etter å ha sitti på med Chrml å fulgt med på turbotrykks-måleren hans i visse turtall å kjenne spool`n, så er det så sinnsyk stor forskjell at det er et MUST med skikkelig grenrør kontra orginalt grenrør som jeg har.. Det du også har/hadde på Hx`n. Anbefaler deg å prøve et grenrør! Verdt penga!

jonass
10/08/10, 21:25
Ja er ikke tvil om at grenrør er et must.

Men finner stadig litt overaskelser, fremre foringer på begge casterstag er helt ferdige. Og siden jeg ikke har umiddel bar tilgang på presse så lurte jeg på om de går og bytte uten presse?

Må vel ringe bcb i morgen og høre om foringer til casterstag og stab-stag foringer, så er jeg kanskje kvitt klunkinga. Ingen ulyder er velkomne her om det ikke er dekk gnell eller turbo sus:D

kermitt
10/08/10, 21:26
de får du fint til å bytte uten presse.

ChrML
10/08/10, 21:33
Kan jeg spørre om en ting. Hvilke foringer trenger man egentlig presse for å bytte i forstillinga? Dvs med normalt tidsforbruk på byttinga og ikke plundring med skrustikke.

Superflex som skal inn.

Christian
10/08/10, 22:00
Alle foringene som har stålhylse går det greit å bytte med skrustikke.. Altså alt i forstillinga.. :)

Fremre casterstag er delt, så den går det fint å bytte uten noe. Bare pass på å gjør det skikkelig reint i alle flater på den som er delt, ellers blir den spist opp.

Skal du bytte foringer i forstillinga kan det være en god idè å kjøpe justerbare casterstag. Det har dem på mekonomen. :)

ChrML
10/08/10, 22:01
Alle foringene som har stålhylse går det greit å bytte med skrustikke.. Altså alt i forstillinga.. :)

Fremre casterstag er delt, så den går det fint å bytte uten noe. Bare pass på å gjør det skikkelig reint i alle flater på den som er delt, ellers blir den spist opp.

Skal du bytte foringer i forstillinga kan det være en god idè å kjøpe justerbare casterstag. Det har dem på mekonomen. :)
Oki, takk :). Har ikke sett så nøye på forstillingen, men sitter foringene til casterstaget i casterstaget eller i det det er skrudd til? Siden det burde byttes ut samtidig mens man er igang.

Christian
10/08/10, 22:09
Oki, takk :). Har ikke sett så nøye på forstillingen, men sitter foringene til casterstaget i casterstaget eller i det det er skrudd til? Siden det burde byttes ut samtidig mens man er igang.

Jeg skjønner ikke heelt hvilken foring du sikt til.
I bakkant av casterstaget er det en pressa foring med stålhylse.
I fremkant er det bare en plate på casterstaget som foringa hviler på.
Mitt så sånn ut.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/599.jpg

Også trer man foringa med konen ut, slik at det hviler på den plata.
Deretter trer man hele greia igjennom hullet på bærearmen.
Det syns bra på dette bildet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/600.jpg

Deretter føres neste foring innpå, denne med konen innover. Slik at begge konene ligger mot flata i hullet.

Også skal det en stor skive utapå der igjen, og en bolt som skrus inn i senter på hele casterstaget. Den kan være trang, men må strammes skikkelig. Jeg vet ikke hva momentet er på superflex foringer, men jeg stramma hvertfall som faen.

Eneste foringa jeg brukte presse for å montere, var panhardstaget.
Men det utgikk, så jeg solgte det til Volvo-Lars. :)

Edit: Ene bildet blei griiisesvært, redigert.

jonass
10/08/10, 22:18
Wow tusen takk for hjelpen karer, fant lite med bilder, dette var flaks, da rekker jeg dette på en natt så er bilen oppe og gå igjen.

Da må jeg bare ringe bcb og bestille.

kermitt
10/08/10, 22:19
kan godt finne fram en punktsandblåser og rengjøre hullet der de fremre casterstags foringene sitter. mine varte i 2 uker før de var totalt herja pga dårlig rengjøring av hullet.

ChrML
10/08/10, 22:21
Takk :). Da fikk jeg veldig lyst til å bytte disse asap for det så rimelig kurant ut og har foringene liggende, mangler bare justerbare casterstaget. Er jo faktisk bare 3 kurante foringer per side da pluss de 4 små til kyllingbeina på krengestaget!

ChrML
10/08/10, 22:22
kan godt finne fram en punktsandblåser og rengjøre hullet der de fremre casterstags foringene sitter. mine varte i 2 uker før de var totalt herja pga dårlig rengjøring av hullet.
Eventuellt en liten roterende stålbørste på drill kanskje. Må også smøres opp med det hvite fettet som følger med foringene eller til nøds kobberpasta.

Christian
10/08/10, 22:22
Wow tusen takk for hjelpen karer, fant lite med bilder, dette var flaks, da rekker jeg dette på en natt så er bilen oppe og gå igjen.

Da må jeg bare ringe bcb og bestille.

Ikkeno problem. :D

Justerbart casterstag har artikkelnr 08-70616 hos Mekonomen, veiledende pris er 607,- inkl moms. Det er likt på høyre å venstre.
Følger med ny foring i orginal foring (indre) men det kan man jo ikke ha. ;)


kan godt finne fram en punktsandblåser og rengjøre hullet der de fremre casterstags foringene sitter. mine varte i 2 uker før de var totalt herja pga dårlig rengjøring av hullet.

Jepp, det er veldig viktig. Voldtok min med negerkuse å gjorde alt gullende reint når jeg monterte mine..

ChrML
10/08/10, 22:24
Justerbart casterstag har artikkelnr 08-70616 hos Mekonomen, veiledende pris er 607,- inkl moms. Det er likt på høyre å venstre.
Følger med ny foring i orginal foring (indre) men det kan man jo ikke ha. ;)

607 kr per side?

Christian
10/08/10, 22:24
Takk :). Da fikk jeg veldig lyst til å bytte disse asap for det så rimelig kurant ut og har foringene liggende, mangler bare justerbare casterstaget. Er jo faktisk bare 3 kurante foringer per side da pluss de 4 små til kyllingbeina på krengestaget!

Det er faktisk veldig enkelt, ja.
Nesten så man skulle kjøpt ny bærearm og, for å være litt klyse, men den koster 1421,- pr stk, det er det ikke verdt syns jeg.

Eneste man har igjen av gummi i forstillinga da blir jo fjørbeinlagra i toppen. :)

Edit: Det er 607 pr stk, ja. Veiledende. ;)

ChrML
10/08/10, 22:26
Takk! :)

jonass
10/08/10, 22:27
Jeg gidder ikke og kjøpe justerbare stag da jeg har de lengste, hjulene mine er nesten borti fangern. Egentlig så er jeg ikke så veldig nødt til og bytte noe mer en de fremre nå i første omgang i tilfelle jeg støter på problemer slik at jeg blir uten bil en dag, bedre og hande inn og la ligge til jeg har god tid på meg, evt skaffer en til bil

ChrML
10/08/10, 22:29
Jeg har også de lengste. Er det noen mere fordeler med justerbart mtp firehjulskontroller fremover? Kan man få til mer riktige hjulvinkler med det? Hjula er allerede langt frem :D.

Christian
10/08/10, 22:30
Kjekt å ha litt å justere på. :D
Egentlig derfor jeg kjøpte mine, er ikke helt sikker på hvilke jeg hadde i utgangspungtet, men kjøpte justerbare siden jeg fikk bra pris. :)

jonass
10/08/10, 22:37
Joda greit nok å ha justerbare, men ser ikke vitsen om det ikke noen festpunkter som er skjeve. Men er stor forskjell på de lengste og de korteste ang caster hvertfall

jonass
14/08/10, 17:48
Da var foringene bytta, var en helt grei jobb, bytta på kylling beina og caster stagene. Får ta resten en annen gang. Så også ut som at bære armene kanskje har bynt og fått den jævla rusta også, så må vel byttes en gang i om noen år kanskje. Ellers så er jeg bare for pirkete

Kalsn
20/08/10, 16:36
leste tidligere at du kjørte 1.5 me hxn, klarte du å holde 1.5 på tyngre gir med belasting? :p

ChrML
20/08/10, 16:40
leste tidligere at du kjørte 1.5 me hxn, klarte du å holde 1.5 på tyngre gir med belasting? :p
Sannsynligvis. Lettere for å bygge opp trykk med høyt gir og mye belastning enn de lettere gira.

Kalsn
20/08/10, 17:04
Sannsynligvis. Lettere for å bygge opp trykk med høyt gir og mye belastning enn de lettere gira.
litt misforståelse:) tenkte på om han klarte å holde seg KUN på 1.5 bar i de høyere girene da min spratt opp til 1.9 på tyngre gir :P

jonass
20/08/10, 18:19
Min stoppa på 1,5bar er vel gjerne grunntrykket på wgn det kanskje?

ChrML
20/08/10, 22:05
litt misforståelse:) tenkte på om han klarte å holde seg KUN på 1.5 bar i de høyere girene da min spratt opp til 1.9 på tyngre gir :P
Boost creep som det kalles er gjerne forårsaket av for liten wastegate (en liten intern en for eksempel). Dvs wastespjeldet står på full åpning fordi du har trykket du skal ha, men wastegaten tar ikke unna nok eksos så turboen lader mer. Som igjen fører til mer eksos som igjen fører til enda høyere trykk.

Merkes mest på tunge gir for da får turboen tid til å krype oppover.

Kalsn
21/08/10, 00:34
Boost creep som det kalles er gjerne forårsaket av for liten wastegate (en liten intern en for eksempel). Dvs wastespjeldet står på full åpning fordi du har trykket du skal ha, men wastegaten tar ikke unna nok eksos så turboen lader mer. Som igjen fører til mer eksos som igjen fører til enda høyere trykk.

Merkes mest på tunge gir for da får turboen tid til å krype oppover.
aha sjønner :) men! hvorfor skjer dette på min 2.3 liter , når denne egentli er laget for en 6 liters? :)er vell myye mer eksos på en 6 liters diesel? trur jeg har mulighet å justere litt på staget, det skal vell skrues ut(altså slik at det blir lengre) for å stille ned trykket?

ArneR
21/08/10, 01:47
Lengre stag gir mindre fjærspenn som igjen gir lavere trykk ja. :)

jonass
21/08/10, 18:03
Nå har jeg begynt og si meg fornøyd med felgene mine, fjernet klarlakk og polert kantene, ble litt mere liv i de da ja, men huff for en jobb.
Kan se for meg at om jeg ikke selger de så blir all lakk fjernet og muligens sendt på kromming. Liker dtm felgene godt bare ikke med orginalt utseende, med upolert kant.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1445.jpg

Er noen uker siden jeg fikk lammellen min fra LMR men her er nå hvertfall et bilde av den. Så det jeg mangler for og montere ZF kassa er egentlig bare slanger eller rør til slavesylindern, men gidder absolutt ikke stresse med dette.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1446.jpg

ArneR
22/08/10, 00:32
Bilde av lamellen er hvor sier du? :p

jonass
22/08/10, 22:23
Bilde av lamellen er hvor sier du? :p

Da er bilde av lammelen ute

jonass
22/08/10, 22:25
Idag så ble sannsynlig vis bensin hjernen min brent. Har fått låne en hjerne av Mortons slik at jeg får kjørt med bilen.

Har også bestemt meg for og kjøpe electromotive spruten Stian708 selger, så burde få til og montere det asap, så hjernen får komme tilbake til sin eier.

jonass
23/08/10, 20:42
Idag har jeg maks porta wg hullet, i turbinhuset, og vinkla det litt mot eksosportene regner med det var smart, ikke all verdens til bilde, men ser nå at hullet er rimelig godt lagt ut mot kanten. Har også frest ut litt i baklokket slik at flappen kan åpne mer. Skal ut og teste nå snart, håper på forbedring.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1595.jpg

Kalsn
23/08/10, 22:46
hva bruker du til å porte wg-hullet?

VolvoR-Sport
23/08/10, 23:16
jeg tipper på roterende fres :P

jonass
24/08/10, 15:40
Da tipper du utrolig riktig VolvoR-Sport, bruker en elektrisk bosch sak, den er rå synes jeg.

Joakim-G_R
24/08/10, 16:17
HVaforno snurre er det du skal kjøre med?

jonass
24/08/10, 19:00
HVaforno snurre er det du skal kjøre med?

Hva mener du? hvorfor jeg skal oppgradere alt mulig rart og ikke sagt noe om hvilken turbo er fordi jeg ikke helt vet, men regner med hx40, eller noe Borg warner stor noe. Hadde vært artig med en race turbo også, men de blir for dyre synes jeg.

Vil nesten ha en bil som holder litt, så kan effekten heller komme senere

jonass
25/08/10, 22:02
Tja idag møtte jeg Stian708 for en prat og en fin fin handel.
Ble så jeg kjøpte Electromotive tec3r sprut, fikk med alt av følere jeg trenger.
Coiler og alt, kommer til og bruke vanlig trigger til og begynne med, kommer sikker frem montert trigger seinere tenker jeg, men har nok å plundre med tror jeg.

Bilde sier vel mer en tusen ord. Så her er et.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1827.jpg

Sliter også med en polerings syke, jeg har pådratt meg, fy f.... så mye jobb det er men blir fint. Flere deler kommer til og poleres fremover. Her er en smakebit, ikke ferdig med denne enda men
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1828.jpg

Torra
25/08/10, 22:47
Kom og poler over bilen min også du ^^

jonass
27/08/10, 22:59
Da har jeg fått begynt så smått og sette opp sprutet, må sveise på en muffe til mat sensor, så kan koblinga begynne. Blir en snik montasje tenker jeg, tar og bruker kontakta fra en ødelagt hjerne, og kobler meg fra der tenker jeg.

Hvis noen som ved hvilket hakk triggern står i forhold til svinghjul så er det bare og si fra:D

Så meste av tiden nå går med på lesing ang sprutet, har bestemt meg for at dette SKAL jeg lære meg, hvertfall greie gatemap.
Må vel også hande inn en bredbands lambda før montering tenker jeg

Joakim-G_R
28/08/10, 10:46
Blir bra, drar seg til nå. :) Litt ordentlige deler også, og ikke den vanlige chippinga :)

jonass
28/08/10, 11:28
Ja det begynner så smått å dra seg til nå, spora visst ut likevel, men men.
Det som er synd er at det er dårlig med plass og skru, så zf kassa blir vel stående en stund til tenker jeg.

Men en vakker dag må jeg nå bli ferdig.

jonass
28/08/10, 22:55
Lagde denne radiator bjelken her en dag, den boltes til den orginale bjelken, oppi legger jeg to gummi remser som radiatoren får stå på. Enkel og grei patent.
Ny malt og fin. Øvre fester har jeg ikke begynt med enda heller, men her blir det noe litt fancy i alu tenker jeg.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/2109.jpg

Har også begynt å kikke på modding, slik at jeg får brukt den tps'en jeg fikk med sprutet. Er ikke store modden, må bare kappe av litt av spjellakslen og file sporet 90grader på det orginale sporet. Så det er fort gjort.

jonass
31/08/10, 18:29
Ja nå er det ikke lenge til koblinga av sprut begynner.
Men trenger litt inspirasjon ang plassering av coil pakke, så om noen har fine bilder av dette så tar jeg gjerne imot. Men ser ut til at det skal gå å plassere de på torpedo veggen. Fjerne den resonans plata og fordeler lokk og rotor.
Kommer bilder litt senere ikveld med plasseringer som er aktuelle

VolvoR-Sport
31/08/10, 18:36
enkel plassering er torpedo vegg eller toppdeksel :)
hvilken trigger skal du kjøre med?

jonass
31/08/10, 19:59
Har plukka ut den resonans plata nå så skal spekulere litt på og montere på torpedon. Kommer til og kjøre med orginal trigger i første omgang, men ender nok opp med en slik electromotive selger, og hjul frempå veiva. Men vil egentlig helst unngå det.

VolvoR-Sport
31/08/10, 21:00
kan jo kjøre blokkmontert fordeler med hallgiver da :P

jonass
31/08/10, 21:16
Ikke med electromotiven, der må man ha 60-2 trigger eller 120-4 på kam.
Dette grunnet oppløsningene på tenninga, eller skal jeg heller si nøyaktigheten.

Edit: var nede og sjekka litt ang coil montasjen, skal gå bra det, må bare lage en litt fin adapter så bruker jeg pinnboltene fra resonansplata.

Måtte også ta en vask av bilen, så den ser fin ut til i morgen når jeg kjører på jobb i regnvær:D

VolvoR-Sport
31/08/10, 21:22
okei, da er det jo enkelt med org svinghjul :) mener abs sensor gir bedre signal enn vr sensorn som står der nå?

okei, høres bra ut ;)

hehe, verdt tida ^^

jonass
31/08/10, 21:24
Det kan godt hende vr sensorn ikke er bra nok. Men flere som kjører med det slik.
Kan jo godt hende jeg kommer til og bruke abs føler på en custom reimhjul i fremtiden.

VolvoR-Sport
31/08/10, 21:52
får prøve org først vett :)

jonass
03/09/10, 16:13
Ja brakket for coil pakken er laget, bygger litt for mye ut til at jeg kunne ha coilene slik jeg hadde tenkt, men skal nok få til og ha den slik også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/228.jpg

Så ble brakketen knotet på plass
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/229.jpg

Og her er coilpakken montert. Blir litt lange plugge kabler, men det får så være, synd at coilene tar så mye plass, hvis ikke hadde de blitt montert en annen plass.
Men med den plasseringen der, og litt svart farge så tror jeg ikke mange skjønner at det ikke er orginalt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/230.jpg

MAT sensor muffe også sveist inn, synd jeg ikke hadde tid til og tigge den men men.
Pinne duger mer enn bra nok. Driver på litt på jobb på kvelds tid og sjefen hadde det travelt med å komme seg hjem.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/231.jpg

jonass
03/09/10, 23:39
Da er montering av sprut begynt.
Har klippet løs kontakt fra hjernen som er brent, og loddet inn det som kan på de rette stikkene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/271.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/272.jpg

Har plukket de ledningene som ikke trengs i kontaktene til lednings nettet til sprutet. Ikke mange som ble igjen i den hvite kontakten, bare de til dyser og coilpakken. I den grå er det til sensorene, instrument lamper. Fikk fjerna litt jobb/ ledninger her også
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/273.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/274.jpg

Her er de ledninger som er fjerna
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/275.jpg

Fighter
04/09/10, 01:41
Blir bra det her. Fint at du bygger med skikkelig motorstyring.
Vanskelig å koble opp eller?

Jobbe88
04/09/10, 07:45
Flott at du får bort mye ledninger da , ser mye ryddigere å penere ut med en gang :)

jonass
04/09/10, 09:27
Ja heldigvis er d mye, jeg ikke skal bruke. Er absolutt ikke vanskelig og koble opp.

VolvoR-Sport
04/09/10, 10:32
regner med de har et godt koblings skjema og mye info :)
MS har jo og et bra koblings skjema hehe :)

jonass
05/09/10, 13:12
Da er bilen startet startet med electromotiven. Går kjempe fint på tomgang nå.
Får til og ruse litt også, og lander på en fin tomgang igjen.
Så dette var gøy. Må bare skryte enda mer av dette sprutet. Jeg har aldri tatt i et sprut før, har bare drevet masse med gasser til snøscooter, cross og mopeder, men er jo samme greia egentlig.

Venter på Mortons nå som skal komme med tennings lampe, slik at vi er sikre på at tenninga er riktig.

Så bærer det kanskje ut og prøve og kjøre litt forsiktig.

jonass
05/09/10, 20:06
Bilen er nå "kjørbar", Nå er det bare en god runde med gatemapping igjen, så tenker jeg den er der.

Blir nok litt plunder fremover med mapping av tomgangs regulatoren og kald start men det skal jeg få til selv.
Bryr meg ikke om mer en et gatemap som er økonomisk og kjøre med i første omgang nå, da jeg helt sikkert kommer til og spore enda mere ut i vinter tenker jeg.
Så får det bli bremsing når det forhåpenligvis er en annen topp og turbo og litt stasj på bilen

Joakim-G_R
06/09/10, 18:37
Nice. :) Gikk fort detta her!

jonass
06/09/10, 19:39
Fort og fort, brukte egentlig litt tid på koblinga, da jeg aldri vil oppleve noe feil med det, å kontrollerte hele tiden at alt ble gjort riktig, så det ble aldri noen problemer.

Forhåpenligvis blir det mapping i morgen, Magnus på KM technics som skal stå for det.
Har sommerfugler i magen:D Så er LITT spent kan man si.

Må vel til å bestille meg en bbl for moro skyld, har titta litt på AEM sin, men innovate sin er også aktuell. Så får se hva det blir jeg handler. Har det ikke noe travelt heller så

jonass
08/09/10, 21:33
Ser jeg ikke ha lagt ut bilde av motor rommet med spruten montert, grunnen er vel mangel på kabel strømpe:D Har ikke funnet noe sted rundt her enda, eller har kanskje ikke stressa så mye med det heller men, greit å ha alt åpent i første omgang i tilfelle omgjøring tenker jeg.

Må få skaffa meg det tette lokket i stede for fordeler også, litt teit med en fordeler stående der som ikke er i bruk.

Drøyer det også litt med bilder da jeg ikke har funnet ut hvor jeg vil ha hjernen henne, men tror den havner i hanskerommet.

Må også skaffe meg en forsterker til turtellern om ingen har noen triks på dette.

Joakim-G_R
09/09/10, 04:41
Kortslutningsstrømpe hos grossisten til elektrikern. :) (du er vel rrølegger?)
Litt dyr strømpe, men blir nice.

Evt sort halogenfritt K-rør og krympestrømper i endene?

ChrML
09/09/10, 05:36
Vi har sånne sorte strømper på jobben og i forskjellige størrelser. Vet ikke hva de heter. De er helt sort/matt og ser helt anonyme ut. Har brukt det på mye elnett, men er somregel litt seint å tre på etterpå på mye av det.

Joakim-G_R
09/09/10, 05:43
Disse er fine http://www.hellermanntyton.no/produkter/classifications/products?PRODUCTID=170-15000

De du tenker på kalles vel isolasjonsslange, Christian. Ligner på krympestrømpe uten lim?

jonass
09/09/10, 06:40
Jeg tenkte på en type strømpe som ser vevd ut og er splitta. Har noe slikt svart plastrør, ender vel opp med det

Joakim-G_R
09/09/10, 12:55
Da bør jo den HEGP-strømpa jeg linka til være grei? :)

ChrML
09/09/10, 14:35
Disse er fine http://www.hellermanntyton.no/produkter/classifications/products?PRODUCTID=170-15000

De du tenker på kalles vel isolasjonsslange, Christian. Ligner på krympestrømpe uten lim?
Stemmer det. Ser akkurat ut som krympestrømpe (av den tykke typen) uten lim.

jonass
14/09/10, 19:43
Da er bilen mappet, kjempe fornøyd med hvor god bilen ble å kjøre.
Takk til Magnus på Km-technics for en kjempe jobb

Fighter
14/09/10, 19:56
På rulla? Isåfall, resultater? Film?
Gikk vel bra mye bedre med skikkelig sprut kontra 2.4 tenker jeg:)

VolvoR-Sport
14/09/10, 20:19
hva tok de for mappinga? :)

jonass
14/09/10, 20:26
Ble ikke gjort på rulle nei.
VolvoR-Sport, du må nesten bare ringe å høre hva han tar.

Neste sak på agendaen nå er større dyser, makser 968 dysene på 1,5bar nå.

jonass
15/09/10, 21:24
Da er det bare litt kaldstarts mapping igjen så tenker jeg at den kalles for perfekt.
Men og det er alltid et men, har ingen turteller. Hva er trikset her?

Har sett noe om turteller signal forsterker, siden turtellern "trigges" av ca 145volt eller noe i den duren. Og ut fra sprut boksen så mener jeg det er 5 eller 12v.

Berg Performance
16/09/10, 03:58
Turteller trigges av at minus til coil faller fra! Trenger ikke 145v =P Siden du kjører wasted spark må du vel ha en utgang fra sprutet som trigger turtelleren! Har dette på MS i allefall!:)

jonass
16/09/10, 09:48
Ok, da må jeg se litt på dette, må vel invertere i spruten for å få den til å jorde i stedet for å gi ut 5v +

jonass
17/09/10, 19:49
prøvde å bytte bærekuler i sted. Det ble fiasko, fikk fanken ikke løs de gamle, så ble ikke noe bytte.

Hvordan skal jeg gå fram?

ChrML
17/09/10, 20:05
prøvde å bytte bærekuler i sted. Det ble fiasko, fikk fanken ikke løs de gamle, så ble ikke noe bytte.

Hvordan skal jeg gå fram?
Løsne boltene. Sett en jekk på styrestaget som mothold. Finn frem en stor hammer. Så er det "knoock knock knocking on heavens doooor" på bolten som stikker igjennom.

Hjelper ikke så mye å slå uten jekken under styrestaget da hele stagetvil gi etter og dempe slagene dine.

Edit: Oops, tenkte på endeleddene nå. Men blir en lignende variant på bærekulene.

jonass
17/09/10, 22:29
Hamra og slo det jeg klarte, Men duger kanskje ikke med en vanlig snekker hammer, Må vel finne meg en smi hammer 1kg eller slikt.

Skal en tur nedom bilxtra i morgen og se om de har slik gaffel eller hva jeg skal kalle det.
Ser de har en avtrekker eller hva jeg skal kalle det på biltema også.

Blir vel ordnings i morgen tenker jeg.

Christian
17/09/10, 22:32
Jeg bruker vanlig snekker hammer, veldig lett å treffe å få litt sving på trange plasser osv.
Men regner med du veit hvor du skal slå? Når man skal ha løs sånna bolter med kon på, så må man slå på godset den går igjennom, slik at konen slipper. Det er den enkleste måten å gjøre det på, helt klart.

Også bruker du spett/kubein for å presse ned bærearmen når du skal ha den ut.

Joakim-G_R
17/09/10, 23:45
Du kan/skal slå på den flate delen av fjærbeinet, rett ved der styrestaget går igjennom fjærbeinet, da "sjokker" du den, og den har lettere for å løsne.

EDIT: Gikk visst jaggu i samme fella som ChrML jeg.

Bærekulene går vel igjennom ei plate som sitter skrudd i bunn av fjørbeinet? Eller er det totalt annerledes fra 200?

jonass
18/09/10, 10:10
Totalt annerledes fra 240 ja.

Joakim-G_R
18/09/10, 10:37
Der kan du se. :p

Hva dyser blir det, og skal du kjøre'n på rulla?

jonass
18/09/10, 12:12
Tenker det blir 1000cc dyser. Så er det hvertfall ikke der det butter, men er mye annet som d må styres med som grenrør, topp og en skikkelig kam. Er ikke så opptatt av å bremse egentlig men må vel gjøres en gang.

jonass
18/09/10, 17:22
Må vel kanskje nevne at jeg og kvinnfolket var på "langtur" i går. Ca 10mil tur retur og ser på bensin måleren at den har brukt mindre. Må også nevnes at den gangen på motoren er mye jevnere og finere.

Har også fått kommentar på at lyden i bilen ble annerledes etter sprut montasjen, Så dette ser ut som er verdt hver og en stakkars krone

VolvoR-Sport
18/09/10, 18:45
høres bra ut :)
1000cc holder i massevis vil jeg tro, har selv kjøpt 850cc @ 3bar (yter rett over 1000cc v/4bar) vet ikke hvordan de er i bruk enda, da jeg ikke har startet bilen enda :P

ChrML
18/09/10, 20:41
Hamra og slo det jeg klarte, Men duger kanskje ikke med en vanlig snekker hammer, Må vel finne meg en smi hammer 1kg eller slikt.

Skal en tur nedom bilxtra i morgen og se om de har slik gaffel eller hva jeg skal kalle det.
Ser de har en avtrekker eller hva jeg skal kalle det på biltema også.

Blir vel ordnings i morgen tenker jeg.
De har en fin hammer på Torshov. Hvertfall hadde de her i byen. En hammer som er like stor som en vanlig snekkerhammer, men veier en del mer enn en vanlig hammer. Får mye kraft med de når man skal slå løs ting.

jonass
18/09/10, 20:45
Mortons tok å byttet de for meg nå i sted, han fikk god betaling da, men det er nå så.

jonass
22/09/10, 22:15
Idag handla jeg inn epoksy grunning, som skal på noen stålfelger jeg har liggende som skal bli hvite etter en runde med sandblåsing.
Kan også hende det kommer et sett med noen småsexy felger snart. Men de får være i fred til neste sommer i så fall. De kommer til å shines i vinter.

jonass
25/09/10, 19:37
Idag ble det en spontan sverige tur. Kjempe fin å ligge i fin cruise fart med. Og det beste er vel at den så vidt lukter i tanken. Har litt lyst til å prøve og gi den litt mer fortenning på de laveste lastene, men blir ikke før jeg får meg bbl, slik at jeg kan kjøre på ca 15afr.

Så vil egentlig si at målet er nådd nå, Kan kjøre raske effektive landeveis turer, blåse forbi caraveller og slikt møkk som ligger i 60kmt langs veien, Og samtidig ha et forbruk som er mer enn akseptabelt.

jonass
26/09/10, 17:47
Blæh har undersøkt litt ang turteller nå.
Sprutet gir ut +12v og meg bekjent kan jeg ikke gjøre om til -12v, Så jeg tror jeg må bytte om på polene inni turtellern. Noen som har gjort det?

Berg Performance
26/09/10, 18:38
Bruk + 12v utgangen til å drive en transistor som du legger mot jord! ;)

jonass
26/09/10, 18:40
Tenkte det samme

jonass
01/10/10, 15:50
Jaja ble aldri tid til å bredde stålfelger før vintern. Men de ble levert til sandblåsing og sinking etterfulgt av lakkering i dag da.

Joakim-G_R
01/10/10, 17:10
Jaja ble aldri tid til å bredde stålfelger før vintern. Men de ble levert til sandblåsing og sinking etterfulgt av lakkering i dag da.

Sinkbehandling? Hva er pris på no sånt a? :)

jonass
01/10/10, 17:21
Vet ikke hva prisen blir enda, Men var ikke snakk om mange kronene. Holder nok med en 500lapp tenker jeg

ArneR
02/10/10, 01:52
500,- for sandblåsing + zink ja kanskje, tar ikke lang tid det og bruker ikke mye maling heller, så mer kan det nesten ikke bli.

Joakim-G_R
02/10/10, 11:42
500,- for sandblåsing + zink ja kanskje, tar ikke lang tid det og bruker ikke mye maling heller, så mer kan det nesten ikke bli.

Det tviler jeg faktisk litt på. Går med litt sand for å sandblåse 4 felger, og da skal man zinkbehandle 4 felger etterpå. Hvor mye kommer materialprisen på? Også skal i tillegg han som gjør det ha penger? :)

jonass
02/10/10, 13:37
Hehe diskuter så mye dere vil men kjenner man litt folk rundt om så går det fint.
Di blir jo også lakkert med 2komp hvit lakk. tror det blir litt tøfft egentlig.

Joakim-G_R
02/10/10, 14:17
Får si hva prisen kom på når du sitter med felga i garasjen isteden :p

jonass
16/10/10, 17:25
Her skjer det lite for tiden. Eneste jeg har gjort er å byttet plugger:)
Har heller ikke fått til en pc med xp slik at jeg får lekt meg med iac funksjonen i sprutet. Har lyst til å få ordnet med annen ladetrykks justering også, men har ikke bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre. Har så mange muligheter.

Ny dp er under produksjon også, blir i syrefast, Og regner med den blir polert.

Har kommet seg utrolig med ideer den siste tiden. Men har en fagprøve som jeg driver med som distraherer litt:D

jonass
01/12/10, 00:36
Har mottatt felgene for en stund siden, prisen ble 200kr, fornøyd med disse, bilder kommer endag jeg husker og ta bilde av bilen.

Ellers har det ikke blitt gjort mye med bilen, grunnet kjøp av atv, så har blitt litt kjøring med den da.
Har også prestert og brukket ankeln litt saftig så blir ikke gangbar før om en stund, så da må jeg prøve og få gjort litt smått med bilen fremover hvertfall.

Har også skaffa meg en ET motor jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med, muligens det blir en lett overhaling og ha den som reserve, med tjukk råder seff.

Mr. Crepsley
02/12/10, 17:49
Har mottatt felgene for en stund siden, prisen ble 200kr, fornøyd med disse, bilder kommer endag jeg husker og ta bilde av bilen.

Ellers har det ikke blitt gjort mye med bilen, grunnet kjøp av atv, så har blitt litt kjøring med den da.
Har også prestert og brukket ankeln litt saftig så blir ikke gangbar før om en stund, så da må jeg prøve og få gjort litt smått med bilen fremover hvertfall.

Har også skaffa meg en ET motor jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med, muligens det blir en lett overhaling og ha den som reserve, med tjukk råder seff.

Noen sammenheng her?:rolleyes:

jonass
02/12/10, 23:43
Nei ingen sammenheng dette nei, var et selvforskyldt brudd, sånn går det når man hopper ned fra en veranda (edru).

Trond D.
03/12/10, 10:13
500,- for sandblåsing + zink ja kanskje, tar ikke lang tid det og bruker ikke mye maling heller, så mer kan det nesten ikke bli.

Reiner med du er industri maler? de gamle malerne jeg jobber med sier at enn ikke må bruke zink på bil å bil deler da det gjør at alt uzinka ruster:p derfor bruker vi pengard primer eller tie coat

jonass
05/12/10, 19:43
Her er hvertfall et bilde av felgene helt greie, synd jeg ikke hadde tid til og bredde di i år, men får prøve og få det gjort til neste vinter
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/378.jpg

jonass
06/12/10, 21:12
Nå har det oppstått et lite intressant problem med bilen, den spiser plugger, tar rett og slett livet av de.
Har hatt litt overslag over pluggene med de gamle plugg kablene, noen taylor sådane, skal visst være av kvalitet. Trodde disse kunne være synderne så dro til biltema og kjøpte deres blå kabler, siden det ikke er bare bare og skaffe kabler med plugg ende i hver ende.

Ser at det er helt jævlig mye energi i de coilene jeg kjører med, og kan jo også være at biltema kablene er dritt også, noe jeg tror, men ser masse svensker kjører med de og masser med effekt.

Kjører btw med electromotive sine coiler

jonass
06/12/10, 23:26
Også var grenrøret antydning til rødt, akkurat som at jeg kjørte med launchen på, underlig dette.

Sjekka nettopp pluggene og en var mer sotete enn de andre så bytta den, siden det også kunne virke som at den bare gikk på 3sylindre, men dette inntraff bare ved belastning

jonass
07/12/10, 20:30
Blæh drept plugger igjen, eller de er sånn halv veis døde, går helt fint helt til jeg belaster motoren da kommer feil tenninga. Fandens strul

jonass
21/12/10, 22:13
Da har jeg konstatert for meg selv her at termostaten er gåen, så må vel montere en gammel en som jeg vet virker også få bestilt meg en ny etter jula.

Da blir det i samme slengen bestilt ny vannpumpe med tilhørende pakninger da jeg har lekasje mot toppen, når jeg først er av med pumpa så kan den jo byttes. Eller skal jeg drite i lekasjen da den er veldig minimal? Alle b230 jeg har sett svetter litt akkurat der også så.

ChrML
21/12/10, 22:21
Termostater til B230 har jo Volvo og Mekonomen somregel på lager. :p

jonass
21/12/10, 22:31
Nope ikke her i byn nei, her må det meste bestilles:(

jonass
21/12/10, 22:38
Bah manna meg opp til ut og skru nå, men hvor er tanga jeg skulle bruke til og klemme vannslangen med? Jo glemt og kjøpt, så gidder ikke termostat bytte i 22minus når jeg må drive og søle med veska:(

ChrML
21/12/10, 22:54
Bah manna meg opp til ut og skru nå, men hvor er tanga jeg skulle bruke til og klemme vannslangen med? Jo glemt og kjøpt, så gidder ikke termostat bytte i 22minus når jeg må drive og søle med veska:(
Renner ikke ut så mye.

jonass
21/12/10, 23:09
Neida, men brrr det er kaldt ute.

jonass
22/12/10, 00:53
Ble til at jeg bytta den i tilfelle jeg skal på tur en dag. Fy f... det er kaldt ute. Testa den andre i en kaserolle, og den åpna tidlig og stengte ikke, eller den stengte men gikk i sammen skeivt

TeamBørnOut
22/12/10, 08:46
biltemas blå kabler er dårlige kølkabler :P ikke rart det misstender.. at noen svensker kjører med det er helt utrolig egentlig.. for prøv de kablene på en god coil. det lyser i mørket om dem :)
Hvis bilen spiser plugger bør du kanskje skaffe plugger av annen varmeverdi...

jonass
22/12/10, 12:05
Med mine coiler så skal jeg ikke bruke annet enn kølkabler.
Og coilene har rimelig råe specs. Jeg drev og brukte denso plugger tilsvarende bpr6es men de røyk, tok så og skaffa meg ngk bpr6es og når funker det fint.

Var akkurat som at densoene ikke klarte og brenne seg rene.

Har kanskje hjulpet litt på at jeg har fått mappa kaldstart litt bedre nå.

Thomas S
22/12/10, 14:06
Nope ikke her i byn nei, her må det meste bestilles:(

jasså, vi har jo slikt på lager i Verdal :)
termostater til volvo er jo noe det går en del av rundt her, så slike ting må en jo helst ha på lager..

jonass
22/12/10, 14:13
Ah glemmer bestandig av dere, eller har faktisk aldri vært innom heller tror jeg. Ja når man selger bildere rundt her burde det meste til volvo være inne egentlig:D ikke så rent lite volvo langs veien nei.

Torra
23/12/10, 15:08
jasså, vi har jo slikt på lager i Verdal :)
termostater til volvo er jo noe det går en del av rundt her, så slike ting må en jo helst ha på lager..

Haha, hvor ellers i landet er det det går mest volvodeler da? :D

jonass
23/12/10, 16:11
Jippi klarte og spore opp en bak aksling med slyngdiff nå, med tilsynelatende 3,31 utveksling.
Må dra og hente den nå i jula så blir det vel et bytte igjen.

Ellers så får jeg den sand blåst og malt før bytte får se hvor ivrig jeg er.
Hvilken farge skal jeg i så fall gå for?

Torra
23/12/10, 16:19
Jeg ville gått for sort :p

ArneR
23/12/10, 17:24
Jepp, svart.. Du er jo ikke helt en styling fjolla sier du.. :p

jonass
23/12/10, 21:24
Tviler på at de som maler for meg har sort, så må bli noe annet, Grå kanskje?

Er jo egentlig ikke så nøye, men blir den malt så blir den sandblåst og sinka den også slik som felgene

kermitt
23/12/10, 21:25
ramme lakk, sånn grå farge :p

jonass
23/12/10, 23:46
Ja blir vel noe sånt tenker jeg, er jo ikke så fryktelig nøye, er jo under bilen uansett bare det ikke ruster så er jeg fornøyd.

Torra
24/12/10, 00:46
Dra den skikkelig ut med noe syre-farge av no slag!

ArneR
24/12/10, 01:02
Om de som maler ikke har sort farge, er det vel heller tvilsomt at de har psykedeliske farger i sortimentet.. :p

Torra
24/12/10, 01:17
Rat-look bakaksel da ? :

jonass
24/12/10, 01:53
Rat look bakaksel har jeg nå, rustete som f..... og stygg som juling. Men den har funka bra:D
Ser ikke for meg at de holder mere med fancy maling, men må ha bedre utveksling såe

ArneR
24/12/10, 02:06
Tror det skal noe til for at det skal ruste igjennom ja..

jonass
25/12/10, 01:09
Fikk en slik stor garasje jekk i julegave av dama:D Beste gaven noen gang, blir litt artigere og jekke opp bil og sette støtte bukker på en halv meter under nå ja.

Så må kjappe meg og få ordnet handbrekket så blir bilen kjørt på pkk.
Er også en fyr som absolutt vil kjøpe den så må tenke litt på dette. Går egentlig noe jævlig i tap men hadde vært gøy og funnet en s90 eller noe annet fint også da. Vet ikke hva det blir til jeg men finner vel på noe. Ender vel med at jeg ikke selger.

VolvoR-Sport
25/12/10, 01:55
bygg s90 av det du allerede har :)

jonass
25/12/10, 11:43
kommer aldri til å gidde og bygge om til s90 nei, alt for mye arbeid

jonass
25/12/10, 18:30
Da har jeg nettopp vært ute og forsket litt på tomgangs regulering med volvos tomgangs motor og funker rimelig greit nå ja, blir bare sterkere og sterkere på tomgangen. Så går hvertfall rette veien.

Kaldstart begynner og bli bra også nå når tomgangsregulatoren er oppe å går for fult.

Her er btw Ve mappet og tennings mappet mitt
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1668.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1669.jpg

jonass
27/12/10, 01:41
Bah driver og forsker litt på rygge lysa mine nå, har aldri hvert liv i i så lenge jeg har hatt bilen. Har byttet noen girkasser så tviler på at brytern der er feilen. Er det noe annet som bruker og ryke kanskje i denne kretsen?

Og hvordan får man ut sikrings boksen egentlig? Kan være kjekt og kikke litt nedi der også.

Mr. Crepsley
27/12/10, 01:51
Er veldig enkelt å utelukke bryteren, bare koble av stikket til bryteren, og ta en ledningstump og kortslutt stikket. Blir det lys da så er bryteren problemet..

The Sven
27/12/10, 23:56
Er veldig vanlig at brytern går dukken iallfall, men rart om det skulle være tilfelle på alle kassene du har bytta:p

jonass
28/12/10, 00:10
Ja akkurat det jeg tenker jeg også, men skal under en dag og sjekke litt ang brytern. Hvis ikke er det vel bare og finne fram multimetret tenker jeg.

jonass
17/01/11, 19:24
tja var bilen på pkk, og det gikk veldig bra. Eneste feil var bremselanger forran, og det er jo greit nok, koster jo ikke noe. Dette er jeg fornøyd med

kermitt
17/01/11, 19:31
Det er alltid like artig når det ikke er noe problem å få til PKK. Føles litt godt å få en lapp der bilen din er i bedre form enn du var klar over.

jonass
17/01/11, 20:14
Trodde egentlig d skulle være mer pirk men har fulgt opp den bra så har vel meg selv og takke.

Anders Dybvadsskog
17/01/11, 20:15
å? ble det ikke salg?:p

jonass
17/01/11, 20:21
Næh han skal tenke enda mer på d, er jo mye penger vettu så litt tenking må vel til

Anders Dybvadsskog
17/01/11, 20:21
joa sant det da:p

jonass
21/01/11, 18:38
Da er bilen solgt. Håper den nye eieren blir fornøyd.

Ekren
21/01/11, 18:48
Nei og nei, hva har du gjort? :(

jonass
21/01/11, 18:56
Aner ikke hva jeg driver med.

Kalsn
21/01/11, 19:03
Aner ikke hva jeg driver med.
hehe, du "hørtes" helt motløs ut :) Solgt til en på forumet eller?

Anders Dybvadsskog
21/01/11, 19:06
Blir det mer volvo eller blir det det vi snakka om på levanger?

jonass
21/01/11, 22:10
Det blir nok ikke volvo nei, eller kan jo hende.

Men volvo motorer er jo greie og hive i andre biler da. Og har så god erfaring med de at man skal aldri si aldri. Men er liksom det at jeg ikke finner rette 960n eller s90n, alt annet utgår for min del.

Den ble ikke solgt til en på forumet nei, og han som kjøpte den tror jeg ikke har noen planer ang videre modifikasjoner. Noe jeg synes er synd. For jeg solgte absolutt ikke denne for at den skulle ende opp som søppel.

Er veldig motløs nå ang ny bil. Men BMW står veldig sterkt hos meg. Fine og kjøre fort med. Bra motorer også. Men skal ikke banne mer i kirka nå

TeamBørnOut
22/01/11, 05:47
M50 + t ? :)

jonass
22/01/11, 13:20
M50 + t ? :)

Man vet aldri.

Morgis
22/01/11, 13:49
importere fra harryland? mye flotte glis å hente der :)
Har siklet mye på eldre M5 fra blocket