PDA

Vis full versjon : 850 10v Tenningsdeler...



hgnubel
19/02/10, 22:27
Litt rar oppførsel på bilen i kveld, og siden jeg planla langtur i helgen fikk jeg en bilhjelpkar fra Naf til å ta en kikk.
Han mente jeg burde bytte tennpluggkabler, fordeler og rotor.

Det som skjer er at bilen "hakker" litt på lave turtall når motoren har litt belastning.

Så, noen tips om hvor det er greit å shoppe sånne deler? Volvo, eller er det like greit/bedre å finne noe fancy på nett?

Er en 97modell med B5202, manuell.

jonass
19/02/10, 23:09
mekonomen eller volvo.
koster ikke så mye heller

hgnubel
20/02/10, 00:31
Det jeg vurderte var noe litt mer fancy, f.eks. fra IPD (http://www.ipdusa.com/Volvo-850/Performance/Spark-Plug-Wires-ipd/p-72-143-647/) eller lignende.

Er vel egentlig mye bortkastede penger, eller kan det være noe å hente på å bruke litt mer penger selv på en liten standardmotor?

jonass
20/02/10, 00:36
du tjener ingen effekt, en bedre coil kan kanskje hjelpe men.

hgnubel
20/02/10, 01:19
du tjener ingen effekt, en bedre coil kan kanskje hjelpe men.

Tenker ikke effekt i forhold til motorytelse, men om det gjør at motoren har det bedre på lave turtall om du skjønner hva jeg mener?

Ser ut som jeg får kabler, rotor og lokk i posten for ca 1400 (inkl frakt, mva og forenklet tollgebyr). Like under 2800 hvis jeg tar med iPod-adapter når jeg først handler derfra :)

Hos Mekonomen vil de ha 2375 for kabler, rotor og lokk :(

Morgis
20/02/10, 11:50
om du har tid til å vente på varene (1-2uker) fra ipd så hadde jeg heller betalt dem for noen silikonkabler som holder lenge og ser bedre ut, enn mekonomen som overpriser standard varene sine

TeamBørnOut
20/02/10, 11:52
tennkabler får du kjøpt i skikkelig kvalitet på alle "motor" verksteder.. så kjøper du rotor / fordelerlokk på mekonomen / volvo..

hgnubel
21/02/10, 19:20
om du har tid til å vente på varene (1-2uker) fra ipd så hadde jeg heller betalt dem for noen silikonkabler som holder lenge og ser bedre ut, enn mekonomen som overpriser standard varene sine

Nå har vel min forbrukerkraft alene lite å si, men jeg har problemer med å støtte lokalt næringsliv når de priser seg så langt bort. For ca en tusenlapp mindre fikk jeg vesentlig mer fancy kabler (uansett om det betyr noe for holdbarhet eller ei), inkludert frakt, mva, tollgebyr og alt, så da var ikke valget vanskelig...

Tok med iPod-adapteret også, så da blir det gjerne litt fart på prosjektet med å konvertere askebegeret til iPod-dock :)

volvo850
18/03/10, 22:25
Litt rar oppførsel på bilen i kveld, og siden jeg planla langtur i helgen fikk jeg en bilhjelpkar fra Naf til å ta en kikk.
Han mente jeg burde bytte tennpluggkabler, fordeler og rotor.

Det som skjer er at bilen "hakker" litt på lave turtall når motoren har litt belastning.

Så, noen tips om hvor det er greit å shoppe sånne deler? Volvo, eller er det like greit/bedre å finne noe fancy på nett?

Er en 97modell med B5202, manuell.

Har samme problemene på min bil, og ha kjøpt plugger, tennpluggkabler, fordeler og rotor hos ipd. Ble det noen bedring etter du byttet dette?

hgnubel
19/03/10, 00:04
Har samme problemene på min bil, og ha kjøpt plugger, tennpluggkabler, fordeler og rotor hos ipd. Ble det noen bedring etter du byttet dette?

Jeg byttet ikke pluggene, men her ble det bra forbedring. Ikke bare forsvant problemene, men jeg kan nå kjøre på lavere turtall/høyere gir uten å føle at motoren sliter like mye.

Ene tennpluggkabelen som jeg byttet så slik ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/944.jpg

volvo850
19/03/10, 17:19
Tydelig at den trengte å byttes! hehe

Var å skrudde litt i dag, og fant noe som jeg tror fører til dette problemet. Fra vakumpumpen går det en tynn ledning over innsuget. Ved det siste innsuget går denne tyne ledningen over i en slags pumpe, eller noe i den retningen. Og ut fra denne kommer det en silikonslange. Det høres ut som at denne "pumpen" lekker, og det kan jo ikke være helt bra.
Er det noen som vet hva "pumpen" heter? Og evt hvor man kan få tak i ny?

Hvis du fortsatt har problemene ville jeg tatt en kikk på vakumsystemet på bilen:)