PDA

Vis full versjon : Innelåsing av nøkkel V70..Stoort problem



hobby610
06/04/11, 18:42
Har ett vennepar med en V70 D5 04 mod.

Her er hva som skjedde.

bil ble låst med fjærnkontroll, meda bakluka var oppe, nøkkel vart ved uhell lagt i bagasjerom og bakluka vart stengt.... så kom eiger på att ....ups der ble nøkkel låst inne (litt for-seint self)
Det fantes kun denne bilnøkkel til bilen, da den andre av rotet bort for en stund siden
Falk ble tilkalt for oppdirking.....Men det viser seg att på Volvoen (muligens andre biler oxo) så kan en ikke få opp låsen verken med å trykke på knapp for lås opp/igjen (ved siden av el vinduheis knapper)) eller ved å dra ut hendel for opning av dør.( på innsiden selfølgelig) Mannen fra Falk nådde tak i begge deler, men dørene virka som om dei var i en dobbellåsing. Han prøvde både framme og bakdør...
Det vart ringt til volvo, men der fekk dei opplyst att det da ikke var noen annen mulighet.
Da var valget....knus en rute.......eller bestill ny nøkkel, og vent X anntal dager på den.
Finnes der ingen nødløsning på dette problem ???

Ett annet senarie er dette...
du låser bilen...er vekk noen dager, og bilen er blitt tom for strøm når en skal låse den opp, kommer man seg da inn i bilen?? (dette med nøkkel altså)

Christian
06/04/11, 18:47
For det første, ny nøkkel må du jo ha uansett (så dette ikke skjer igjen), og for det andre, eneste veien inn er igjennom ruta så da må man vurdere om man trenger bilen innen man får ny nøkkel.

Og, det er vel fortsatt låsesylinder på førerdøra som i gamle dager?

boble73s
06/04/11, 18:57
Pump wedge og en tynn metallstang. Ta det på bakdøren. Bøy stangen og huk fatt i nøkkel og "lur den ut". Pump wedge kan du låne av falken/NAF.

hobby610
06/04/11, 19:28
For det første, ny nøkkel må du jo ha uansett (så dette ikke skjer igjen), og for det andre, eneste veien inn er igjennom ruta så da må man vurdere om man trenger bilen innen man får ny nøkkel.

Og, det er vel fortsatt låsesylinder på førerdøra som i gamle dager?

Snakket med bileiger i dag...han hadde fått ny nøkkel i dag ( de gikk jo kjapt)
Han fikk låst opp bilen...men må self programere nye nøkkel for å få vekk startsperre og starte bilen...men da kom han jo seg inn i bilen og fikk tak i orginalnøkkel.

Dette viste vi jo alle att var beste alternativ...men hva om dette hadde skjedd på ferie (langt vekk) derfor spm om der finnest en nødmåte å komme inn i bilen (event med hjelp fra volvo verksted)

Nick V70N
06/04/11, 19:30
Pump wedge og en tynn metallstang. Ta det på bakdøren. Bøy stangen og huk fatt i nøkkel og "lur den ut". Pump wedge kan du låne av falken/NAF.

Jeg klarte å gjøre det samme ved et tilfelle for noen år siden. Låste inn nøkkelen ved at slengte jakka inn i bagasjerommet med nøkkelen i lomma og smekket gjen bakluka.... doh! Var på reise, så var langt unna reservenøklene.
Fikk hjelp av NAF som beskrevet ovenfor, med den forskjell at de klarte å åpne bakdøra via innvendig dørhendel vha. metallstangen. (Til overraskelse for både NAF-mekanikeren og meg selv). Alarmen gikk selvfølgelig, men jeg kom inn i bilen og fikk ut nøkkelen. Dette var på en 2001-modell.

hobby610
06/04/11, 19:32
Pump wedge og en tynn metallstang. Ta det på bakdøren. Bøy stangen og huk fatt i nøkkel og "lur den ut". Pump wedge kan du låne av falken/NAF.

"Falk" mannen som kom, hadde jo desse verktøy........ stang ol.....men når nøkkel befinner seg i veske i bagasjerommet på en st-vogn...så blir dette alternativet umulig.
Men nå hørte jeg fra eiger av bil i dag ,att ny nøkkel var komt;)

hobby610
06/04/11, 19:36
Jeg klarte å gjøre det samme ved et tilfelle for noen år siden. Låste inn nøkkelen ved at slengte jakka inn i bagasjerommet med nøkkelen i lomma og smekket gjen bakluka.... doh! Var på reise, så var langt unna reservenøklene.
Fikk hjelp av NAF som beskrevet ovenfor, med den forskjell at de klarte å åpne bakdøra via innvendig dørhendel vha. metallstangen. (Til overraskelse for både NAF-mekanikeren og meg selv). Alarmen gikk selvfølgelig, men jeg kom inn i bilen og fikk ut nøkkelen. Dette var på en 2001-modell.

Var dette på din V70 01 mod ??? Desverre virka ikke dette på den 04 mod, fikk ut hendel (såg att knappen gikk opp) men døren var fortsatt låst..

Vi testa dette på min 07 mod V70 oxo..... kunne ikke åpne noen av dørene innen ifra (når det ble låst utenifra med fjærnkontrollen)

nordan27
06/04/11, 21:58
Hadde samme problem med min v70 1997 modell ,det som var resultatet var at en luring som borret hull i bakluka ca 7-8 cm ut mot høyre av senter bakluke for så å dirke opp bakluka med tråd ,fikk tak i staget som åpner luka :-) bedre en å knuse ruta , i utgangs punktet kan ikke noen låser åpnes inne fra da det er dobbel låseng på volvon

aarnes
07/04/11, 09:59
Ett annet senarie er dette...
du låser bilen...er vekk noen dager, og bilen er blitt tom for strøm når en skal låse den opp, kommer man seg da inn i bilen?? (dette med nøkkel altså)

Bare for å svare på dette:

Har du nøkkel kan du låse opp. uansett om du har strøm eller ikke.
Det at du ikke kan låse opp fra innsiden når bilen er låst er en sikkerhetsfunksjon, så ingen skal knerte ruta, for så å låse opp.

hobby610
07/04/11, 19:17
Bare for å svare på dette:

Har du nøkkel kan du låse opp. uansett om du har strøm eller ikke.
Det at du ikke kan låse opp fra innsiden når bilen er låst er en sikkerhetsfunksjon, så ingen skal knerte ruta, for så å låse opp.

Takker....Greit å vite...