PDA

Vis full versjon : Kutting etter montering av alu-cooler og rør.



virtual
06/04/11, 02:31
Kjøpte en stor alu-cooler fra Sverige for en stund tilbake siden, av typen ferdig modifisert for å passe rundt den store typen radiator.

Etter montering av denne og nye trykkrør begynte motoren å oppføre seg litt rart. Ved pådrag kutter den fra 3-4000rpm og oppover når jeg har ca 0.8 bars trykk.
Blir bare et lite kutt, så fort jeg slipper bittelitt opp på gassen er det fullt kjør igjen helt til trykket kommer over 0.7 bar. Hvis jeg holder halv gass greier jeg å kjøre den opp til turtallskutt, men da må jeg regulere slik at den holder seg under ca 0.7 bar.

Før jeg monterte nye rør og cooler kjørte jeg glatt på 1.3 bars trykk uten antydning til kutting.

Er dette et tegn på at intercooleren kanskje ikke er helt tett, eller kan det være at det er mye bedre flow, og at den får mye mer luft?
Greier ikke å justere ladetrykket under 1 bar, pga at jeg har 18t med wastegate aktuator fra v70r.

pLetten
06/04/11, 05:10
Har du chippet også?

Daruu
06/04/11, 08:11
Du får mye kaldere luft med en stor alucooler, og da trenger den mere bensin også.

Ellers hjelper det sikkert å nevne hva slags bil dette sitter i + hva annet som er gjort med den :)

virtual
06/04/11, 14:48
Lufta er helt villt mye kaldere, og trykket kommer sykt mye tidligere! :)
Bilen er en Volvo 940. Motor er en b230fk med 531 topp og A-kam. Mitsu 18t turbo med vinkla 3" avgasshus og 3"eksos. Har chip også.

SWR
06/04/11, 22:46
Lufta er helt villt mye kaldere, og trykket kommer sykt mye tidligere! :)
Bilen er en Volvo 940. Motor er en b230fk med 531 topp og A-kam. Mitsu 18t turbo med vinkla 3" avgasshus og 3"eksos. Har chip også.
Kan vel være at den surger litt også kanskje.. gjør fort det når trykket kommer mye tidligere.. :)

volvo242
06/04/11, 23:00
har du stramma slangeklemene nok da?
en kamerat av meg monterte alucooler i en 940 å opplvede liggnede problemer! viste seg at slangeklemmene ikke var stram nok, over et vist trykk så begynte de å lekke med påfølgende feit blanding og fusking..

virtual
06/04/11, 23:12
Hører absolutt ingen antydninger til surge, så jeg tviler veldig på at det kan være det.
Hvordan finner man det isåfall ut med sikkerhet?

Vil tro at slangeklemmene er stramme nok, da slangene hadde en tendens til å hoppe av i begynnelsen, så har stramma alle etter beste evne.

Men sånn av generell lh2.4 erfaring, skjer sånne kutt av luftlekkasje, eller av bare for mye luftmendge?
Hadde vært greit å vite det før jeg må demontere hele greia for trykktesting.

Kan ikke være at luftmassemåleren blir maksa ut av all den lufta som suges inn?

PVT
11/04/11, 11:49
prøv å sett lmm på trykksiden og se om det hjelper

Marius Skau
11/04/11, 11:53
Har ikke så mye peiling på slikt men har du prøvd 3" lmm?? Viss du ikke allerede har det da :)

PVT
11/04/11, 12:50
størelse på lmm har med størelse på dysene å gjøre så da skulle det bli værre vil jeg tro.

og forresten veit du om bilen får nokk bensin? når du kjører på 1.3 bar lade trykk. blir mere luft inn i motor når den blir kjølt ned med ny cooler og da må du ha mer fuel.

jeg drar den ikke over 1 bar på min pga det med størelse på dyser, lmm, bensinpumpe og BTR.
men ta å finn ut hvilken bensin pumpe du har og titt i denne (http://www.ipdusa.com/version.asp?strPageHistory=category&numSearchStartRecord=0&strParents=70,251&P_ID=1042&CAT_ID=251&V_ID=7942) tabellen hvis det er bosch og se hvor mye den leverer

symptomene du har minner om da den bakerste pumpa mi tok kvelden da kutter den ved pådrag og du må lure den opp på turtall siden den ikke får nokk bensin. ta også sjekk etter feilkoder hvis du kan

velocity
13/04/11, 10:44
Det er ikke noe trykkvakt som sitter under rattstammen på den bilen som du må "jumpe" ?

Wakdar
13/04/11, 10:52
Kjøp skikkelige plugger om du ikke har det også justerer du åpninga på elektroden til 0.6mm. ;)