PDA

Vis full versjon : Ustabil og 'skjeiv' på styringa



jacobsen
05/04/11, 21:09
Hei, fikk litt rar følelse med styringa etter jeg bytta til sommerdekk i går. For det første må jeg ha rattet litt til venstre for at bilen skal gå rett frem. (Var ikke så ille på vinterdekkene) For den andre syns den virker litt 'ustabil' når jeg legger over på litt ujevn asfalt.
Er vanlige 15" med 195 bredde, og bilen er eu-godkjent uten feil for 5-6 uker siden, og jeg hører ingen ulyder annet en dashbordet.

Noen som kan hjelpe? :p bør jeg ta forstillingskontroll selv om den er eu-ok ganske nylig?! :)

Espen Hveding Nordgård
05/04/11, 21:15
Det kan vel være ubalanse i dekka, uten at jeg skal si noe sikkert på det..

jacobsen
05/04/11, 21:17
Mulig det. Jeg kjenner i tillegg svak vibrering i rattet under bremsing over 60kmt :S

s4nd3r
05/04/11, 21:25
villa sjekka styre kuler, ende ledd. og forstillings kontroll gjør dem ikkje på eu. anna om du ber om det. men, kan vere vært og sjekke. og kan vere en felg du har hatt bake i forge sesong, som har blitt skeiv, som du nå har framme... :)

jacobsen
05/04/11, 21:28
villa sjekka styre kuler, ende ledd. og forstillings kontroll gjør dem ikkje på eu. anna om du ber om det. men, kan vere vært og sjekke. og kan vere en felg du har hatt bake i forge sesong, som har blitt skeiv, som du nå har framme... :)

Takk for svar. Men er jo litt merkelig da.. den var helt fin da jeg hadde vinterdekk (org turbofelg) - både bremsing, ratt osv. Mulighet for at det skal ligge i mellom sånne små plastskiver? fadern hadde det på saaben når han har uoriginale felger :)
Hva koster forstillingskontroll forresten ??

s4nd3r
05/04/11, 21:32
åssen felger har du nå da?
en forstillings kontroll er vel varriert pris på. eg betalte 1000,- sist kontroll eg var på..

jacobsen
05/04/11, 21:41
åssen felger har du nå da?
en forstillings kontroll er vel varriert pris på. eg betalte 1000,- sist kontroll eg var på..

1000,- for at de bare sjekker og forteller deg at noe må fikses :eek: Står Advanti Racing på felgene (på bildet) og er Vredestein 195 på med bra mønster :confused:

s4nd3r
05/04/11, 21:49
tar litt tid og montere på utstyret, sjølve justeringa er fort gjort..
kommer vel litt an på hvilket utstyr dem har..
der eg var hadde dem refleks på alle 4 hjul, og var lazer som låg og scanna. ganske fancy.. :P mens en anna plass eg var på en gang før. en gammal gubbe som dreiv verksted, han for ned i smøre grava med ett justerbart stag han hadde pinne sveisa en gang mitt på 80 tallet. merka ett merke på på kvart framm hjul, og trilla bilen fram, så dekka roterte 180 grader, målte, trilla bilen bak, og justerte litt, og trilla framm, og bak framm og bak, OSV.. :P han tok 200kr oppi handa.

Svirre
05/04/11, 22:50
Prøv å sett framhjulene 60 grader fra der du har dem nå. Altså du setter dem annerledes på navet, hvis du skjønner :) Det kan være en mulig løsning. Det som jeg også mistenker er at du kan ha kast i skiva, IOM at du merker vibrasjon under bremsing.

jacobsen
06/04/11, 13:29
Fikk avbalansert framdekkene og korrekt lufttrykk (25gram feil på det ene dekket elns), meeen rattet er fortsatt skjevt :( skal jeg bare stille selve rattet rett, eller koste på forstillingskontroll :p

jan_m
06/04/11, 15:52
hmmm kan jo vere greit og koste på seg forstiligns kontrol... hakke slått nepå eller no a?

jacobsen
06/04/11, 16:35
hmmm kan jo vere greit og koste på seg forstiligns kontrol... hakke slått nepå eller no a?

Hm, hadde et uhell i vinter ved et islagt område ved en selvvask, men et SVÆRT hull i isen. var bærebjelka under bilen som slo nedi, men hjulet kan jo ha fått seg en trøkk. Ellers kan det jo selvsagt være disse fine veier og asfaltskjøter på veiene som er så snille med forstillinga mi :)

jan_m
06/04/11, 22:07
ja er mye mulig det kan ha skjed no... merker det godt om dagen med foringer og bilstein cs og lesjekap... har sinne gruner for at felga ikke er på er ei som sutrer felt..

Dieselsmoke
06/04/11, 23:36
kjenner du at bilen drar til siden når du kommer ut på litt glattere partier i veien? Kanskje vondt å kjenne nå siden isen er borte. Men da er jo det en liten indikator på feil spissing. Angående det du nevnte med plastskiver bak felgene, så vil du se det lett. For hvis felgen er "romslig" inn mot navet, så vil du ikke få sentrert felgen. Men det ville du merket hele tiden, ikke bare når du bremser.

jacobsen
08/04/11, 14:58
Glatte partier er det ikke mer her i landet. Joda ligger plastskiver bak felgene fant jeg ut nå :)
jan m: har litt trøbbel med å forstå hva du skriver :p men jeg kan legge til at ustabiliteten merkes godt når jeg legger over for fullt! sjeldent jeg gjør det men, nettopp pga dette :p rimelig sikker jeg kommer fra høyre. skal jeg bare jekke opp og kjenne etter slakke i styrestag?