PDA

Vis full versjon : Bah!! Gasspjeld Volvo V70..



Ståle.S
05/04/11, 20:46
Da var det pån igjenn, denne gangen er det gasspjeldet som har begynt å fuske :S
Noen som har et liggende til overs ? :P Evt vet prisen på et nytt ?
Lurer på å kjøpe brukt siden det er stramt med gryn denne månden :S

nordboen
05/04/11, 20:53
Da var det pån igjenn, denne gangen er det gasspjeldet som har begynt å fuske :S
Noen som har et liggende til overs ? :P Evt vet prisen på et nytt ?
Lurer på å kjøpe brukt siden det er stramt med gryn denne månden :S

du kan prøve å rense det :) funket for meg :)

Per Turbo
05/04/11, 21:03
Vil foreslå det samme ja.. demonter og rens det om du har muligheten til det.

Verkstedet sier så klart at du skal bytte det :)

morrun
05/04/11, 22:33
Rens og bli glad! Har kjørt mangfoldige hundretalls mil etter at jeg (med god hjelp) renset spjeldet i høst. Går som ei klokke og maler som en katt fremdeles. I ettertid har bilen vært gjennom en slags renseprosess av veivhusventilasjon i forbindelse med 160000km service. Stemmer det at det kan være lønt i forhold til å holde det reint lengre?

Per Turbo
05/04/11, 22:43
Veivhusventilasjon er en glemt og undervurdert reparasjon som mange fler burde gjort.

Sjakalen
06/04/11, 08:30
Har også renset med hell :)

Tom K
06/04/11, 11:12
Har ikke sett så mye på det men er det mye jobb å skru av spjellhuset ? ser litt trangt ut, må innsuget av ?

Per Turbo
06/04/11, 11:25
Sitter på undersiden av innsuget, litt trangt, men det går.

aarnes
06/04/11, 12:11
Enkel jobb!

Av med innsuget, helst ut med kjølevifta (sitter med 2 bolter)
fram med en 10mm pipe og skralle, bøy deg ned og skru!
Husk å kjøp ny pakning.

Forøvrig: Søk på forumet om dette.
jeg personlig har skrevet flere poster med fremgangsmåte, og det er det andre her som har gjort også.

Søk på feks: gasspjeld eller etm

boble73s
06/04/11, 12:18
her er fra en volvo s80 -01

http://www.youtube.com/watch?v=8Zaxtm-hdyo

aarnes
06/04/11, 12:24
Da kan jeg supplere med at det er helt likt.
Eneste forskjellen er hvis S80en er UTEN turbo er det bedre plass oppi der.
Ellers er det helt likt.

Ståle.S
10/04/11, 21:23
Takker for alle svar!! :)

Har fått fikset det nå, men ble ikke bedre etter vask, så måtte låne ett hos naboen mens jeg venter på et "nytt" et :)

Jeg lettet på sidelokkene også når jeg skulle rengjøre, og sprayet med elektro cleaner :P
tror ikke dette var så lurt.

Fikk ikke start etter at jeg satte det sammen igjenn, men fant ut etter hvert at det var sikringen til ETM`en som var gåen :P

locked
10/04/11, 21:25
4600kr er fullprisen på volvo, du kjem godt under 4000 om du gosnakka litt me dei :)

Ståle.S
10/04/11, 21:30
Skulle ha 5200 hos volvo her, så jeg kjøpte brukt med 3mndr garanti :)
måtte ut med 2700 da, er dette dyrt eller billig ?

GLTOslo
10/04/11, 21:41
Kan man forebygge skade/slitasje på ETM ved å ta opp og rengjøre før, symptomene kommer, eller er det ingen vits?

Noen som vet hva som er forskjellen på italiensk og bosch spjeldhusene? (begge soter ned har jeg skjønt)

locked
10/04/11, 21:45
Skulle ha 5200 hos volvo her, så jeg kjøpte brukt med 3mndr garanti :)
måtte ut med 2700 da, er dette dyrt eller billig ?

en kompis betalte 3600kr for nytt på volvo så syns 2700kr for brukt var GRISEDYRT!

locked
10/04/11, 21:47
Kan man forebygge skade/slitasje på ETM ved å ta opp og rengjøre før, symptomene kommer, eller er det ingen vits?

Noen som vet hva som er forskjellen på italiensk og bosch spjeldhusene? (begge soter ned har jeg skjønt)
nei.

Det er i den elektriske delen det streikar, i motstandsbanene som gir tilbakemelding til ETM om spjeldets plassering. Egentlig berre flaks som gjer at enkelte får utsett problema med rens.

Ståle.S
10/04/11, 21:47
en kompis betalte 3600kr for nytt på volvo så syns 2700kr for brukt var GRISEDYRT!

Rart at di kan gi så stor rabatt til noen, men når jeg snakket med di så kunne di ikke gi noe rabatt for disse var så dyre i innkjøp :S:S

GLTOslo
10/04/11, 22:00
nei.

Det er i den elektriske delen det streikar, i motstandsbanene som gir tilbakemelding til ETM om spjeldets plassering. Egentlig berre flaks som gjer at enkelte får utsett problema med rens.

Men gjelder dette først og fremst de italienske? Flere bilmerker har jo problem med soting

locked
10/04/11, 22:09
Men gjelder dette først og fremst de italienske? Flere bilmerker har jo problem med soting
Har demontert noken sånne spjeld, sot har eg aldri sett i dei.

Men, MagnetiMarelli som har laga desse spjelda er eit firma i FIAT systemet og det seie vel sitt...

GLTOslo
10/04/11, 22:32
Har demontert noken sånne spjeld, sot har eg aldri sett i dei.

Men, MagnetiMarelli som har laga desse spjelda er eit firma i FIAT systemet og det seie vel sitt...

Helt klart, men problemene er ikke borte etter medio 02- med Bosch har jeg skjønt, men det er bedre.. Jeg hadde tenkt meg om to ganger før jeg hadde kjøpt en bil med MM spjeld. Man kan jo lese "bøker" om dette temaet på alle mulige forum world wide..

http://www.volvot5.co.uk/forums/showthread.php?t=29672

her er det vel sot btw: http://www.youtube.com/watch?v=8Zaxtm-hdyo