PDA

Vis full versjon : Bygge om til AC eller el.takluke?



elephant
04/04/11, 21:14
Tjena!

Har enten lyst på AC eller takluke, hva blir lettest?
Egentlig er det sånn "ja takk, begge deler", men skal prøve å begrense meg til en av tingene i første omgang. Bilen det gjelder er en 1986 240.

Tittet litt rundt på nettet, og har ikke sett noen komplette pakker AC til 240, så er det mulighet å putte over AC fra f.eks. 740 eller 940?

Når man bygger om til takluke, bytter man hele taket for å få det mest mulig cleant? Eller bare går man el shittos med vinkelslipern i taket?
Tenker først og fremst på å skaffe el. takluke. Kan man ta takluke fra 740 eller 940? Går det ann å vippe den elektriske opp?

Daniel V
04/04/11, 21:47
Jeg skal ikke si noe sikkert, men i og med at 740/940 har forskjellig varmeapparat fra 240 serien tror jeg ikke dette går. Det beste er vel å få kjøpt det fra en 240. Vet at bla. Classicen gaupe har igjen, har AC.

Takluke skal jeg ikke si noe om, for jeg aner ikke noe om det.

Dieselsmoke
05/04/11, 09:20
Jeg skal ikke si noe sikkert, men i og med at 740/940 har forskjellig varmeapparat fra 240 serien tror jeg ikke dette går. Det beste er vel å få kjøpt det fra en 240. Vet at bla. Classicen gaupe har igjen, har AC.

Takluke skal jeg ikke si noe om, for jeg aner ikke noe om det.

mener jeg også har hørt at AC fra 700 og 900 passer med hverandre, men ikke på 200. Litt synd egentlig. For AC fra 900 er lettere å få tak i.

Terje1
05/04/11, 10:59
Får jo el takluke til 240 orginalt ifra volvo. Ang ac så er nok det nyeste systemet å foretrekke.anbefaler å kjøpe delebil med ac evt å demontere et komplett kit ifra bil på skroten.er masse deler,så det er kjekt å se hvordan ting skal sitte.

gaupe
05/04/11, 11:18
Får jo el takluke til 240 orginalt ifra volvo. Ang ac så er nok det nyeste systemet å foretrekke.anbefaler å kjøpe delebil med ac evt å demontere et komplett kit ifra bil på skroten.er masse deler,så det er kjekt å se hvordan ting skal sitte.

Du vil ha den nye acen frå 91 modellen, og aller helst frå 93-modellen, sidan den då er klar for R134a. Mogleg at denne er litt vanskeleg å få på ein 86-modell.

Men at du skal leite etter ein frå ein 93-modell, gjer dette vanskeleg å finne.

Husk at dette er berre AC, og ikkje klima.

elephant
05/04/11, 17:45
Jeg skal ikke si noe sikkert, men i og med at 740/940 har forskjellig varmeapparat fra 240 serien tror jeg ikke dette går. Det beste er vel å få kjøpt det fra en 240. Vet at bla. Classicen gaupe har igjen, har AC.

Takluke skal jeg ikke si noe om, for jeg aner ikke noe om det.

Kan man bytte ut hele sulamitten til noe fra 700 eller 900 serien?
Snakker da om alt, så hele oppsett stammer fra en av de nevnte over.

Gaupe: Hvis jeg ikke finner fra 91-93, men tidligere, vil det si at det ikke er noe vits å sette inn? Uansett hvilket år det er fra, så kjøler det vel bedre enn uten noe, eller?

Magnus Hagtvedt
05/04/11, 18:04
Vet det var mulig å få tak i ettermonteringskit til 240, 700 og 900serien. men om dette er å få tak i ennå vet jeg ikke. Skal sjekke på jobben når jeg snakker med AC folka våre neste gang. Dette ble da montert inn i standard anleggene og fungerte helt OK. Skjønt det ikke blir som orginalanleggene. Sjefen hadde slikt ettermontert i sin 940, og det funket bra det.

elephant
05/04/11, 18:21
Det ville vært supert!

elephant
05/04/11, 18:28
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_245_SE__B230F__32373380.htm?ca=11&w=3

Grei delebil? Minus det at den kanskje lekker da.

gaupe
05/04/11, 18:44
Gaupe: Hvis jeg ikke finner fra 91-93, men tidligere, vil det si at det ikke er noe vits å sette inn? Uansett hvilket år det er fra, så kjøler det vel bedre enn uten noe, eller?

Du kan heilt sikkert bruke frå ein tidlegare bil også, burde jo funke det også, enklare å finne er det også.

Kjekt å ha dei varmaste dagane når ein trykker i kø, men er litt i vegen når ein skal skrue på bilen. Det vakuumstyrte varmeapparatet er litt fint då :)

Terje1
05/04/11, 20:07
Har ettermontert ac ifra en 92 mod 240 i en eldre bil,og kan vel si at det er en del jobb.

Men har ikke fått sjekka dette systemet for lekkasjer osv enda.

Er vel ikke OM det er lekkasje det står i,men heller hvor mange plasser det lekker.:rolleyes:


Måtte til og med bytte festene i dashen til defroster rørene opp til ruta..så totalt sett er det mange deler et komplett kit består av.

gaupe
05/04/11, 20:13
Såg på å flytte AC-anlegget frå den eine 92-modellen til den andre, kjente eg ikkje hadde orken, hadde tatt ein del timar den jobben ja.

elephant
05/04/11, 20:17
Vil tro det er verdt det? Ikke noe værre enn en dritvarm dag uten AC, for min del da.

Terje1
05/04/11, 20:37
så fremt du har alle delene er er ikke dette noe problem.

Måtte bytte plata i torpedoveggen for å få rett gjennomføringa til de to røra,men dette var vel fordi min bil er så gammal.



Måtte også borre en masse hull for å få festa saker og ting.


Kjør på sier nå jeg,og ta bilder under monteringa så folk får se hva jobben går ut på:)

elephant
07/04/11, 09:38
Høres bra ut!
Skal bytte motor og slikt også, så skal jeg installere ACen før jeg setter i motoren igjen?

Angående takluke, hvordan bygger dere om? Bytter dere hele taket, eller bruker dere vinkelsliperen og former til?

gaupe
07/04/11, 10:44
ACen klarar du nok fint å montere med motoren i, det er nok enklast slik også, det meste arbeidet er inne i bilen, under dashboardet.

Morgis
07/04/11, 10:57
omfattende arbeid å bygge om til AC.
De gamle AC anleggene er også svært tungdrevne og ikke så kjempeeffektive heller.
Sikkert bedre på 90+ men...
Jeg hadde satset på takluke. Det er friskt og godt.
Selv bruker jeg faktisk aldri AC bortsett fra da vi var i kroatia. Da ble den flittig brukt.
Her hjemme hører sommerluften hjemme inn gjennom vinduer og takluke ;)

gaupe
07/04/11, 12:27
Det er noko som heiter både og :-D

Magnus Hagtvedt
12/04/11, 11:48
Beklager sen tilbakemelding. Har endelig fått svar fra leverandør som har søkt igjennom alt av ettermonterings-anlegg. Og i dag er det kun 850/V70 sett å få tak i, desverre.

alecxz
27/04/11, 00:55
Høres bra ut!
Skal bytte motor og slikt også, så skal jeg installere ACen før jeg setter i motoren igjen?

Angående takluke, hvordan bygger dere om? Bytter dere hele taket, eller bruker dere vinkelsliperen og former til?

Dette gjorde jeg akkurat på 242n min. Kappa ut det faste taket med en cm å gå på i forhold til takluke taket jeg kappet ut fra en delebil. Da kan man false ned det faste taket og legge takluke taket nedi falsen og punktsveise rundt _med store mellomrom til å begynne med :) Må også sveise opp avstivere under taket på innsiden men det ser man når man begynner.

Legger ut et bilde i tilfelle det skulle hjelpe;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2744.jpg

elephant
27/04/11, 07:19
Ahh, sweet!
Takk skal du ha.