PDA

Vis full versjon : Lambda feil 5-2-1 Volvo 850 2.0 10V



zimsen
04/04/11, 00:53
Heisann.

Dagen før jeg skal selge bilen så tennes selvsagt Lambda lampen , og er helt umulig å få til å slukke.
Klarte til slutt å lage meg en hjemmelaget feilsøker med led pære , og den blinket ut feilmeldingen 5-2-1 som jeg fant til å være "Oxygen sensor heating faulty"

Er dette da at Lambdasonden er gåen og må byttes??:mad: Det er ikke noe endring med bilen , ikke fusker den , kan ikke se at bensinforbruket har steget eller andre ulumskheter! Kan det være noen andre feil enn selve sonden som kan forårsake denne feilmeldingen?
Håper virkelig på svar her :)

mvh

850GLTsilver
04/04/11, 17:02
Som regel er den da gåen ja.
Men sjekk gjerne tilkoblingene til sonden, og ikke minst: Resett feilen etter å ha sjekket det.
Det er en gang slik at disse motorene fungerer helt utmerket uten varmeelementet i lambdasonden. Du vil som regel ikke merke at den går litt feit mens den er kald.

Og nei, det er enten feil med varmeelementet i sonden eller feil i kontakten til lambdasonden når denne feilkoden dukker opp. Er i grunnen slik med disse feilkodene, at de egentlig er veldig presise på hvor feilen er, selv om jeg også har opplevd grove bom.
Men da merker du det tydelig på et eller annet ved siden av.

zimsen
04/04/11, 18:37
Som regel er den da gåen ja.
Men sjekk gjerne tilkoblingene til sonden, og ikke minst: Resett feilen etter å ha sjekket det.
Det er en gang slik at disse motorene fungerer helt utmerket uten varmeelementet i lambdasonden. Du vil som regel ikke merke at den går litt feit mens den er kald.

Og nei, det er enten feil med varmeelementet i sonden eller feil i kontakten til lambdasonden når denne feilkoden dukker opp. Er i grunnen slik med disse feilkodene, at de egentlig er veldig presise på hvor feilen er, selv om jeg også har opplevd grove bom.
Men da merker du det tydelig på et eller annet ved siden av.


Takk for svar , har gått over kontaktene med el spray og rengjort disse uten at det hjalp (resatte selvsagt etterpå)...Så da får man vel bare gå til innkjøp av ny! Men her dukker ett annet spørsmål opp , ser på mekonomen at de finnes 2 Lambdasonder?

En til 3390,- med art nr 14-NTK1852
og en til 1968,- som de kaller : Lambdasonde reglersonde (foran kat) 14-NTK1765.

Regner med det er sistnevnte jeg skal ha?

Takk for svar....

850GLTsilver
05/04/11, 17:05
Den siste er den som skal passe bilen din ja.