PDA

Vis full versjon : 850, 10 til 20v



kila
03/04/11, 20:18
hei lurer på hva som må byttes for å bygge om fra 10v til 20 i volvo 850. må motor ledningsnett byttes?

mrstfu
03/04/11, 20:20
motornett må byttes, i det minste må hjernen byttes. jeg lurer på det samme i tråden min helt øverst her, så mulig jeg får svar der på det du lurer på.

kila
03/04/11, 20:31
ok men da veit jeg litt mer i allefall da er det bare å bytte nette så er en sikker, er ikke sp mye jobb så da kan en likså godt gjøre det for har nett å hjerner så;)takk for hjelpern;)


motornett må byttes, i det minste må hjernen byttes. jeg lurer på det samme i tråden min helt øverst her, så mulig jeg får svar der på det du lurer på.

Folkvord
03/04/11, 23:07
20v har 2 hjerner visst du ikke skal bygge om til turbo da turboen bare har 1 hjerne, men skal du ha 2.5l 20 v 170hk må du bytte helle elnett til under rattstammen og ut til motor;-)

kila
04/04/11, 00:28
Jepp er 170 hk så da veit jeg det:) takk for svar:)


20v har 2 hjerner visst du ikke skal bygge om til turbo da turboen bare har 1 hjerne, men skal du ha 2.5l 20 v 170hk må du bytte helle elnett til under rattstammen og ut til motor;-)

Folkvord
04/04/11, 00:30
:D er igrunn en small sak og fikse:p eneste det tar bare litt tid og grubling:D men visst du har alt som trengs, eventuelt en dellebil så er det ikke noe problem;-)

kila
04/04/11, 12:21
Ok men da skal det være ganske greit da:) har en hel dele bil å så da bør det gå veldig greit:)


:D er igrunn en small sak og fikse:p eneste det tar bare litt tid og grubling:D men visst du har alt som trengs, eventuelt en dellebil så er det ikke noe problem;-)

850GLTsilver
04/04/11, 16:50
20v har 2 hjerner visst du ikke skal bygge om til turbo da turboen bare har 1 hjerne, men skal du ha 2.5l 20 v 170hk må du bytte helle elnett til under rattstammen og ut til motor;-)

Hvor sikker er du på dette?
For å si det slik: Alt jeg har på min GLT finner jeg igjen i min -95 10V
Faktisk (og ikke overraskende) så inneholder kabelmatta på min -95 10V litt mere enn hva min GLT har.

Kan nevne at den brønnen for "hjerner" er laget til for å være så fleksibel som mulig for en såpass liten fabrikk som Volvo er. Er billigere å svi av noen kroner i kobberledninger kontra det å lagerføre en hel armada av varianter for hver årsmodell.

Så hvor sikker er du på dette med å måtte bytte hele kabelmatta?
Ingen skjemaer for disse bilene skiller på hvilken motor som sitter i de
Det kan være noen ørsmå forskjeller, men alle disse er lette å ettermontere uansett.

Folkvord
04/04/11, 17:32
Hvor sikker er du på dette?
For å si det slik: Alt jeg har på min GLT finner jeg igjen i min -95 10V
Faktisk (og ikke overraskende) så inneholder kabelmatta på min -95 10V litt mere enn hva min GLT har.

Kan nevne at den brønnen for "hjerner" er laget til for å være så fleksibel som mulig for en såpass liten fabrikk som Volvo er. Er billigere å svi av noen kroner i kobberledninger kontra det å lagerføre en hel armada av varianter for hver årsmodell.

Så hvor sikker er du på dette med å måtte bytte hele kabelmatta?
Ingen skjemaer for disse bilene skiller på hvilken motor som sitter i de
Det kan være noen ørsmå forskjeller, men alle disse er lette å ettermontere uansett.

det at brønnen er fleksibel det er den, men du deler kabelmatten nede i brønnen, visst du skal byge om til turbo for eks, da stikket lar seg dele nedi der, eller visst du skal sjifte motor og du får med motor me el nett så er det mye enklere og bare koble fra nedi der og koble til det nye.
men det passer ikke når du skal bygge om til 170hk sugis da den har 2 hjerner og det er andre kontakter i det stikket

for det første så har 10v 1 hjerne og 2.5 20v 170hk har 2 hjerner.
for det andre så passer ikke hjernen(ingen av dei 2) fra en 170hk i stikket(Brønnen som du sa) til 10v.
for det tedje, hvor vil du plassere den siste hjernen??
det er ikke eit ekstra stikk i Brønnen) til den siste hjernen.
husk det er snakk om sugis her og ikke noe turbo, visst det hadde vert turbo så hadde det blit noe anet.

har selv hatt 3 170hk som el nett har blitt tatt ut av og 2 av dei hadde likt el nett, med samme farge på kabler og slikt.
det har noe og si med årsmodel og hvilke motorstyring du har.

men som sakt til tråd starter her så kan du jo bare prøve og sette i en av di 2 hjernene som er i delebilen så ser du at ikke noen av di passer i det stikket som 10v hjernen står i, så ser du at det ikke er eit ekstra stikk til den siste hjernen i brønnen.
er kansje eit ekstra stikk men det er til automathjernen, så visst du har 170hk så er det 3 stikk, 2 til hjernene og en til automaten

850GLTsilver
05/04/11, 17:29
Du skjønner: Jeg har begge variantene, og der er alle tre stikka på plass på begge to.
Jeg testa det med å flytte over hjerner, og EZ129K 4.1 passet fint nedi den ledige brønnen i 10V bilen. Den midterste er innsprøytingen, og her er det vel 4 forskjellige varianter på både 10V og 20V. Tror eventuell koding der kan ha med det å gjøre.
Jo, begge mine er automat, så kanskje noen av variantene er om motoren er satt opp for automat eller ikke? DET skal jeg ikke garantere noe om.
Det er ingen indikasjoner i skjemaene at det er mere forskjell enn at det er enkelte kontakter og slikt rundt i matta som KAN være forskjellige, men markeringen er ikke annet enn at avvikene er markert med striplete linjer i skjemaene.
Så ingen direkte avvik på skjemaene i alle fall. :)

mrstfu
05/04/11, 20:13
Akkurat dette hadde det vært fint å fått en garanti på, eller en how to, skal snart gjøre det selv, forhåpentligvis, får prøve å lage en da....

850GLTsilver
05/04/11, 23:01
BARE så det er 100% klinkende klart og sikkert.

Her er det Folkvord som har rett, mens jeg tar nær fullstendig feil.

At det på ENKELTE 10V fantes denne brønnen og kabelharven som ville passet på en 20V motor er forsåvidt riktig, MEN: I all hovedsak så er og blir kabelmatta foran rattstammen på disse to motorvariantene helt og fullstendig forskjellige.

Dette da FENIX har individuell styring av insprøytingsdysene, mens LH 3.2 kjører disse felles. Dette for å nevne den ene svært viktige forskjellen på de.
Dette medfører at kablene ut til dysene er svært forskjellige.

Så Folkvord må gies helt rett i at vi her må snakke om en donorbil som kan levere hele kabelmatta der fremme.

Jeg beklager mine feilinformasjoner her i så måte.

Folkvord
05/04/11, 23:25
merkeli saker, har selv studert det en hel del da det har vert en del krangel om slikt, og har da kommet fram til at hjerne og slikt ikke passer, har selv en 2.5 10v som hjerner fra 2.5 20v ikke passer i. og har bare eit stikk til en hjerne(har 2 stikk men det enne er til automat)
men kan det ha noe med hvilken model det er og hvilke land den er produsert i?
men da har du jo fått en sjikelig bekreftelse på det du trenger mrstfu, eg har tydeligtviss tatt litt feil, men har ikke tatt helt feil:P

mrstfu
05/04/11, 23:26
så.... har ikke hele tråden i friskt minne, men er det 10v eller 20v som kom med BÅDE FENIX og LH 3.2? Evt begge to? Og hvordan ser man forskjell?

Folkvord
06/04/11, 01:27
det er utenfor mitt område:p da eg ikke en noe ekspert på teori:P