PDA

Vis full versjon : Kom T5 noengang med OBD1?



mrstfu
03/04/11, 20:09
Har begynt å lure på ny motor i snuppa, i forbindelse med et kjølevannsproblemer som muligens har ført til gåen toppakning (vet at toppen er limt, men i mangel på bedre beskrivelse...:D). Har vurdert en b5254s, 170hk motoren, men ser en at jeg ikke må ut med så mye mer for en T5motor. Spørsmålene ramler da inn:

-Kom T5 med OBD1 nettet? Har lyst til å bruke så mye som mulig av det eksisterende nettet.

-Noe mer jeg burde tenke på i forbindelse med motornett? Er det så enkelt som å hive inn motor med tilhørende turbo og stæsj på aggregatsiden (reimer, pumper og slikt), bytte ECU og tut og kjør?

-Hvis jeg bytter til en OBD1 B5254S, er dette så enkelt som å hive nedi motor, bytte hjerne og tut og kjør?

Er lite kjent med motorbytte, så trenger informasjon på dette.

Setter pris på alle svar.

Nero
03/04/11, 20:29
OBD I var i allefall på 1994 modeller T5/Turbo biler. Hvor lenge det ble brukt OBD I inn i 1995 er jeg usikker på, så det er jo noe som må sjekkes ut før et evt. kjøp av delebil/motor. Du må ellers bytte ut motornett + ECU fra den bilen du plukker motor ifra, har hørt man kan modde eksisterende nett men beste løsningen er vel å legge opp nytt nett inn til sikringsbokser/der original nettet er tilkobla. Er som du vet Siemens/Fenix i N/A 10v bilene mot Bosch Motronic i biler med 20V motor med og uten turbo.

Husk på at det er litt mer en selve motoren du trenger om du skal bygge om, blir i de fleste tilfeller billigst å kjøpe en delebil fra sverige i 10-25K klassen for å få med alle deler man trenger for ombygning, husk også å få med alle papirer på bilen, betal moms(toll) og sist men ikke minst få med deg en "primitiv" salgskontrakt hvor både du og selger klusser med blekket. Det er vel strengt tatt nødvendig for å bevise at du er eier av delene/motoren du har benyttet deg av, viss ikke så setter nok BT seg på bakbeina:)

mrstfu
03/04/11, 20:44
siden vi kom inn på BT her... kanskje litt shady spørsmål, men hva er sjansene for at noen oppdager om jeg bytter til en 20v sugis? utseendemessig er den jo helt lik, sett fra motorrommet... vet ikke om de sjekker motorkoder på PKK? hadde vørt digg å hive nedi en 170hk, og ta godkjenninga når jeg har fått samla papirer og alt som må til. er som sagt noe jeg har lyst til å ta i nær fremtid, pga lekkasjer og drit og lort.

Nero
03/04/11, 21:13
Det er vel som med BT likt med andre byråkrati her til lands, fylt med regelryttere av rang og endeløse papirmøller. Har gjentatte ganger fått høre at det er nesten uverdelig viktig at du søker før du setter i gang. Ta kontakt tidlig og ha gjerne en dialog jevnlig opp mot den trafikkstasjonen du skal vise bilen for å godkjenne ditt motorytte. Vis frem tørre fakta hva gjelder deler som er like(ja, det aller meste er likt på T5 mot en 2.5GL) som bremser, dempere, stag av ymse slag og hvilke deler som ikke er like- I hovdesak motornett, ECU, eksosanlegg og motor, men presiser at dette selvfølgelig skal plukkes ifra delebilen. Fortell også hvorfor du vil bytte motor, at den gamle er blitt dårlig og u-effektiv og at du derfor vil med en litt sterkere motor kunne kjøre mer økonomisk pga. de ekstra kreftene og derfor ha mindre utslipp...
Hvorvidt det siste der stemmer bestemmer vel helt og holdent høyrefoten:p

Er man seriøs, ærlig og har en god dialog med en trafikkstasjon så kan man få godkjent mye, så lenge det man gjør ikke er riv ruskende tullete:)

mrstfu
03/04/11, 21:21
vet ikke helt hvordan BT her nede er i forhold til dette... inntil videre blir det nok ¨å midlertidig reparere den jeg har, bytte radiator og slikt... er ikke sikkert toppakningen (topplimet) er gåent, men jeg har litt olje og kjølevannslekkasje jeg ikke finner ut av. ingen olje i kjølevann, ikke mer enn ureglementert svetting noe sted, men det drypper jevnt av radiatoren når jeg har veske på, og det er ikke slangene.

fant en morsom liten sak da... jeg har radiator for bil uten AC og automat, så det er kun en kjøler som brukes. I radiatoren sitter det en ekstra kjøler til automatolje, med inn/ut-koblinger på venstre side av radiatoren. her har det lekket litt kjøleveske, så den er ikke helt tett uansett hva jeg gjør.

Nero
03/04/11, 21:32
Topp og blokk er jo ikke limt med slik guffe du nevner, ligger jo en vanlig toppapking der:) Men toppen er limt der hvor den kan deles igjen over kammene om det er det du mente, men har vanskelig å se for meg hvordan vann kan forsvinne hen oppi der:o

Slettmyr
03/04/11, 22:01
OBDII kom på 96 modellene, det smatreste er og finne en hel bil som Nero skriver, da det er masse småting som trengs og byttes.. :)

Er forøvrig ingen problem og få godkjent motorbytte i 850 sålenge det ikke ser ut som det er kasta neddi der! ;)

Nilsebu
03/04/11, 22:31
Når jeg var innom BT et par - tre ganger, så brydde de seg aldri om motoren, selv om de så rett ned på sportsfilter og noen blå slanger. Eneste de stusset over var effektanlegget, men der ble det heller ikke noe siden jeg sa at original katalysator var på.

Tror heller ikke at de sjekker motorkode på PKK.

Det enkleste er vel å bytte uten å si ifra, men å ha alle papirer i orden, hvis dommedag en dag skulle komme.

Skulle du bli "tatt" så ville vel dette ha kommet av at du ble stoppet i teknisk kontroll, og der sjekker de bare lys etc.

Edit: hadde jeg byttet motor, så hadde jeg gjort det under radaren, og vært like lovlydig som jeg alltid er :)

Folkvord
04/04/11, 00:27
er som nilsebu sier, bytt uten og si noe, har selv kjørt med min i 2 1/2år før den blei krasjet uten noen merket noe, ikke en gang takstmannen som var og så på bilen såg nedi motor rommet.
eneste er visst du blir så uheldig at du blir stoppet en gang og må inn på full tekninsk at dem kan bry seg, men har du en lovlig bil ellers så har di ikke noe grunn til og sende deg på full teknisk.
visst du har en 10v så sier di fleste at du trenger bare og bytte motornett da kontakten til magnetventilen skal lige under luftfilteret. skal inn og visse bilen med senkesett dn 26 april så skal eg sette i motoren og det etter det, så kan gje tilbakemld og den kontakten lig under luftfilteret. slipper og bytte helle el nett med sikringsboks til under rattstammen:D

mrstfu
04/04/11, 00:36
det er det jeg mest ute etter egentlig, å hive nedi en GLTmotor uten å gjøre noe mer enn å bytte hjerne og topp/blokk. blir jo langt vanskeligere å se for en bilsakskyndig og, i motsetning til å se etter en turbo bakpå motoren.

Folkvord
04/04/11, 00:39
du må bytte helle el nette inn til under rattstammen, sikringsboks og det helle da en 20v sugis har 2 hjerner, 1 til tenning og 1 til brensel.
det enkle er oftest det beste:D

The Sven
04/04/11, 01:00
OBDII kom på 96 modellene, det smatreste er og finne en hel bil som Nero skriver, da det er masse småting som trengs og byttes.. :)

Er forøvrig ingen problem og få godkjent motorbytte i 850 sålenge det ikke ser ut som det er kasta neddi der! ;)

Det smarteste om man ikke har din kompetanse og verksted/utstyr, er vel å finne seg en ferdig 850 T5.

mrstfu
04/04/11, 02:25
har ikke noe problem med teknisk innsikt, og verktøyet skal jeg vel kunne få tak i uten større problemer... det eneste jeg veit jeg ikke skal gå på med det første er timing av kamaksler, har sett for mange "hjemmelagde" løsninger på å låse kamaksler. ikke at det er noe tema her, med mindre jeg finner ut at toppakning må byttes før jeg hiver inn motor.

Folkvord
04/04/11, 17:37
du trenger ikke låse kamalsinger og slikt, du stiller det bare inn på nytt etterpå;-) er igrunn en ganske enkel sak, da det er godt oppmerket;-)
kjøp deg haynes boksa på biltema til 250kr eller hva den koster, står bra beskrevet der hvordan du skal gjere det, så ser du i boka en gang og neste gang du skal gjere det så er det ikke noe problem;-)

The Sven
04/04/11, 17:38
Jah hvis du kvier deg for det vet jeg ikke om jeg ville begynt på en ombygging til T5 :)

Folkvord
04/04/11, 17:41
Jah hvis du kvier deg for det vet jeg ikke om jeg ville begynt på en ombygging til T5 :)


hehe, smaken er som bakken den er delt:P men for min del synst eg det er gøy og skru så hadde ikke nølt med og begjunne på det hvertfal:D

men som sakt har en penger og ikke alverdens med tid og ikke liker og skru hadde eg selv gått for og kjøpt en ferdig t5 da det er enklest:D

The Sven
04/04/11, 17:44
Skal man bygge om til turbo er det iallfall greit å ha en delebil som Slettmyr sier, da det en del kringutrustning som skiller. Derfor er det nok mer overkommelig å bytte til 20V 170hk. Men har du et sted og stå og god tid, så hvorfor ikke mrstfu :) Men det gir nok mer valuta for pengene å kjøpe en litt nyere 850 med T5.

mrstfu
04/04/11, 21:08
tittelen på tråden misviser litt, det jeg er mest ute etter er å hive inn en 2.5 20v 170hk, T5spørsmålet var egentlig bare "i tilfelle"... som sagt lurer jeg på motorbytte fordi min egen kanskje synger på siste verset, og da er det langt letter å kjøpe motor og hjerne til 4500, enn en hel delebil...

uansett, for å få dette helt riktig, hvis jeg skal bytte til en B5254S (sugemotor) må jeg bytte ledningsnettet helt inn til under rattstammen, og inn med to nye hjerner?

Folkvord
04/04/11, 22:45
etter min erfaring så må du det, da 20v sugis har 2 hjerner og 10v sugis bare har 1 hjerne. så er det ikke noe kontakt og koble til den siste hjernen i 10v sitt el nett nedi boksen som hjernen står i, så må bytte helle

The Sven
04/04/11, 22:53
Det er iallfall 2 forskjellige motorledningsnett, 2,5 20V har LH3.2 (iallfall på 93 som jeg sjekka), men hvis det er på 850 som på S70 så burde det være relativt plug-in...