Vis full versjon : Vakumpumpe
Hei!
Har en S70 2,5tdi..
Må bytte/vaske vakumpumpen, Noen som vet hvor denne ligger?
Og om det e ett reint h... å gjøre det?
Har vert inne på frydenbø, der de konstanterte at det var vakumpumpen som laget en "klakkelyd" i motoren.
De mente det kunne være godt nok å ta den ut å rengjøre den..
klakke lyd i vacuumpumpa på diesel er standard. ikke noe fare å bruke den. skaffer man en ny en evt så vil den gå ei lita stund før den begynner å klakke igjen.
sitter på toppen på venstre side. slange til bremsekraft forsterkern osv går inn på den.
Så det kan ikke gjøre mer skade?
Syns nå selv at det høres helt grusomt ut... :P
Ja det er hvertfall vanlig på disse vw motorene som står i disse volvoene. har hørt om det før..
Ja det er hvertfall vanlig på disse vw motorene som står i disse volvoene. har hørt om det før..
nei gjør ingen skade:) ja all wag pumper blir sånn etter ei lita stund. høres ikke noe pent ut nei, men er ikke skadelig:)
Herlig... eg får nå se om eg kan vaske den. så d holder en stund :O)
Dieselsmoke
04/04/11, 06:29
Pumpa i begge VW motorene mine lager sånn lyd. Både 87 modellen og 04 modellen :p
Godt d ikkje bare e min :P
Hvis du napper av vakumslangen og det kommer olje ut der etter at motor har vært avslått en liten stund så er det lekkasje i den. Hvis du ønsker å finne ut om vakumpumpa begynner å bli sliten så kan du starte bilen min når den er kald og holde ganske bra trykk på bremsepedalen mens du starter opp. Denne skal da synke innover. Hvis du er i tvil så kan du pumpe på den mens motor går og er kald, og hvis da den blir stein etter et par ganger og bruker lang tid på å synke innover så er den moden for utskiftning :)
Tusen takk, det skal eg teste! ;D
Tar opp igjen en gammel tråd siden eg ikkje finn noko når eg googlet. Tips til koss det går ann å løyse den nederste skrua? Eg har stein hard pedal, og rekner med det er vakumpumpa. Hadde ei stående på ein D24 motor eg har, den slapp ut vakumet når eg løyste øverste skrua. Mens på V70en kom det ingen lyd.
Men det er nærmast umulig å komme til skrua. Hadde håpt og fått den ut uten å demontere heile motoren, men det er vell vag vi snakker om ;)
Av det jeg husker så fikk jeg lura en fastnøkkel opp fra undersiden. Fordelen er å skru ut den nedre først siden pumpa kan stå i maks press avhengig av hvor motoren stopper ;) Er den øvre skrua skrudd fast skal det bare være å få lurt opp fastnøkkelen og løsna mutteren. Skal ikke sitte spesielt hardt disse siden de er skrudd fast på aluminium. Kan være lurt å legge litt papir under før du løsner og fjerner pumpa, for den kan inneholde olje.
hmm. Får prøve litt til da :) Mykje gøyere å skru D24. Der var det ialelfall god plass til å få ut pumpa ;) hehe
Hei! jeg tok av toppdekselet og dreide motoren så ikke kammen pressa på (også fordi jeg synes det var greit med en liten inspeksjon under der i samme slengen). Det gjør det en del enklere når det ikke er press på vakkuumpumpa. Også greit å løse den nedre mutteren først, som nevnt over.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.