PDA

Vis full versjon : S60 - Klanking til besvær!



aarnes
03/04/11, 11:29
Hvor mye er det egentlig som kan lage klankelyder når man kjører på dårlig vei/fartsdumper?

Klanker både foran og bak!

Har byttet følgende: (alt på begge sider)

Foran:

Hjullager
Ytre styrledd
Indre styrledd
Lenkearmer
Foringer i bærebru

Bak:

Lenkearmer

--

Mistenker at det KAN være fjærbeinslager, så jeg sjekket litt der nå, og boltene som holder de på plass kunne strammes ganske bra. gjorde det, men lyden er der fortsatt.

Forslag plz?
blir gæærn!

boble73s
03/04/11, 12:53
Hehe, sliter med det samme. Det jeg kommer på foran er fjærbeinslager og sete. Bak tenker jeg øvre Støtdemperfeste og fjærsete. Eg skal snart bytte mye på min, tenkte å komme skrammelet til livs.

nordboen
03/04/11, 13:04
min og er sånn :( prøve å finne ut av det

aarnes
03/04/11, 14:53
Tydeligvis ikke bare jeg som har problemet med andre ord.

NKS
04/04/11, 12:06
Har samme dritten på min V70 2002 stv. D5 163Hk. Klunkelyder fra det som for meg høres ut som fjærbeina. Har vurdert disse:

http://www.ipdusa.com/Volvo-V70XC70-P2/Suspension-&-Steering/Front-Suspension/Front-Upper-Spring-Seat/p-127-388-935-4250/

Noen som har erfaringer med disse???

Mvh,

Nils

neris
04/04/11, 17:31
Hadde det samme på min gamle v70 2002 mod. Kom og gikk... fant aldri ut av det.

morrun
04/04/11, 21:14
Bare slenger meg på. Det klunker og knaker. Hadde nylig bilen på service og ba de gå over alle relevante slitedeler. Tilbakemelding var at de ikke fant noe galt. derfor antok de at det hadde oppstått sprekk i gummiforinga oppe i støtdempertårnet, og at ulyden kom derfra. Dette kunne de ikke fastslå uten å demontere fjærbeinet. Dessuten var det lite igjen av "gummipølsa" som sitter tredd innpå fjøra før å motvirke slag mellom fjørsete og fjøra. Kjøpte nytt og skal bytte samtidig med senkesett og nye støtdempere, men som med så mye annet, har jeg ikke rukket det enda...

aarnes
04/04/11, 22:06
Tenker jeg bytter fjørbeinslager. Det burde gjøre susen

_tormod_
05/04/11, 12:07
Jeg hadde samme på min v70. Byttet fjærbenslageret og lyden ble borte. Ikke øvre fjærfeste/gummiopplagringa, men lageret som sitter skrudd med 3 stk 13mm i tårnet. Det var kun foran. Bak er det som regel lenkearmene på stabilisatorstaget som gjør lyden, men det har du jo sjekket

NKS
05/04/11, 12:24
Fjærbenslager foran & lenkearmer bak: Hva må en vanlig dødlig ut med for dette på verksted?

Jan E30rik
05/04/11, 16:14
Deler som må byttes for å få vekk skrangling er:


http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_14273.jpg


http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_1813.jpg

Tar du ned fjærbenet så bytter du begge uansett. Er bilen kjørt langt nok så kjøper du ny demper også. Eventuelt komplett senkesett.

Neste skrangledel, foran og bak:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/553.jpg

Raskt å bytte.

De 4 store foringene i traversen foran holder nesten bilen levetid.
Motorforingen foran ved girkasse, samt inni tverrstaget over motoren er også svake punkt.
Styreledd har normal levetid, tannstang derimot har flere måttet byttet. Hjullager er nevnt.

IPD har mange kjekke forsterkede deler som jeg har bestilt. V-parts i sverige har også litt forskjellig. Hos de slipper du også toll om du ber om det. Meget god service hos V-parts.

aarnes
06/04/11, 07:26
Takk!
Skal bytte fjørbeinslager.
Bildet nr to ovenifra - er det den berømte "senga" eller hva den blir kalt?
For det første bildet er jo selve lageret?

Eller kommer de i samme pakke?

Jan E30rik
07/04/11, 19:11
1.bilde holder fjæren på plass. (senga, fjærskålen, øvre fjærkopp eller no lignende)fjæren er presset sammen mellom fjærbein og denne.
2.bilde dette er lageret som ligger oppå bilde 1.

På bilde 1 så er det en metall hylse i midten, som er "støpt" / "limt" fast i gummien, der var min hylse løs og kunne skrus rundt. Det skal den ikke gjøre.

Lageret har også gummi i midten med "tusenspor" som passer nedpå "senga". All gummien er brukt for å få en komfortabel bil, men noe må gi etter med denne løsningen og det er metallhylsen.

Byttet lager på S60 i fjor, bilen var da kjørt 168 000km. Vet ikke om det er blitt byttet før.

Stig-Arne
08/04/11, 16:24
Er det noen opplagring for støtdemperene bak som kan bli dårlig å lage klunkelyd ?
Er det noen lett måte å sjekke dette på ?
Og hvordan er demperene bak festet oppe ?

Har sjekket lenkearmene bak, uten å finne noe nevneverdig slakk. Og mener bestemt at lyden kommer bak på høyre side.

Bilen er en S60 D5 2002 med 180 000 km på telleren.

angerman
08/04/11, 17:19
har skiftet en del demper topper bak på s60 med lyd. er omtrent likt som på 850.

aarnes
09/04/11, 00:03
Hm, hvordan finner man egentlig ut hva som er slitent? er jo umulig å høre HVOR i dempersystemet lyden kommer fra.
Det høres egentlig ut som noe skranlger på venstre side.
Som om det er 2 kasser med tomme pilsflasker bak der. skikkelig irriterende.