PDA

Vis full versjon : info om håndbrekk?



Erlend
03/04/11, 10:39
Halla.

igår bytta jeg bremseskoa til håndbrekket og bytta selvjusteringa og mont.sett til det. de gamle bremseskoa var nesten ikke slitt. og jeg hadde fått mangel på eu, pga. dårlig håndbrekkeffekt på høyre side.

og da jeg hadde bytta igår så ble jeg litt overrasket over at effekten bare var litt bedre enn før jeg bytta bremseskoa. hva kommer dette av? hvorfor tar brekket så j**** dårlig? eneste jeg ikke har bytta er håndbrekkvaieren. :S

jeg har prøvd justeringa inni bilen ved håndbrekket.
bilen er en 1996 855 2.5 10v ( tysk importert bil)

noen som kan hjelpe meg?

Agrostar
03/04/11, 10:41
Kan jo vere vaieren som har strekt seg, eller at skiva er blitt blankslitt på handbrekkdelen.

Erlend
03/04/11, 10:46
Kan jo vere vaieren som har strekt seg, eller at skiva er blitt blankslitt på handbrekkdelen.

vaieren virka fin ifølge kameraten min som hjalp meg ( han har mekka MASSE på alt av volvo) skiva, caliper, klosser ble bytta igår samtidig( hadde en skade på skiva som følge av ødelagt caliper.)
vi justerte bremseskoa sånn at de subba litt i skiva når vi snurra den rundt, det har slitt seg til nå.

Tollan
03/04/11, 10:53
Jeg har problemer med brekket på v70 min også. hadde det på 850'n og, prøvde og fikse det 10 ganger, med hjelp av mange forskjellige folk, inkl mekanikere, men det ble aldri bra. fikk det til og ta litt bedre, men aldri bra. Skal avgårde og kikke på brekket på v70 nå, se om jeg blir klokere på det :P

Erlend
03/04/11, 10:58
okey, for mitt tar bedre ENN det gjorde, klarte å få til låsing av dekka på grus igår faktisk. håper det blir bra nok etterkontrollen da :) hvis ikke så bygger jeg om til hydraulisk brekk og bytter alt bak der :P

Stig
03/04/11, 11:00
Den bremsa skjevt på bremseprøveren og tipper da at det er bytte av vaier som er tingen. Hadde samme greia på min nå, ene vaieren var jævla treg. Ny på biltema å tut å kjør :)

Tollan
03/04/11, 11:01
Det var det eneste tipset jeg fikk når jeg holdt på med 850'n min :P For det systemet som er der originalt er noe dritt, rett og slett :P samma greiene på v70'n og trur jeg :(

Erlend
03/04/11, 11:08
Den bremsa skjevt på bremseprøveren og tipper da at det er bytte av vaier som er tingen. Hadde samme greia på min nå, ene vaieren var jævla treg. Ny på biltema å tut å kjør :)

0 effekt på høyre side og den tok greit på venstre.. men ingen av bremseskoa var betydelig slitt heller :S ingen av sidene var mer slitt enn den andre :S
edit. tollan: det er nok ganske dritt det systemet ja :S skjønner ikke hvorfor de ikke har det på bremsecaliperen istedet sånn som mange har.. atden bare skyver klossene inntil ... så mye bedre det hadde vært :)

F86
03/04/11, 14:29
Jeg måtte bytte vaierene på begge sider før det ble noe greier på det :)
Optimalt håndbrekk bakover blir dette aldri.

gunnargt
03/04/11, 14:54
Det som også er veldig viktig er å slakke helt av innvendig og så stramme skoa inntil trommelen bak før du tar siste finjustering inni på spaken til slutt. Hvis ikke du gjør det får "hevarmene"på skoa feil vinkel og beveger da nesten ikke på seg

Tollan
03/04/11, 21:30
Holst på litt i dag, og fikk det bare til og låse skikkelig på ene hjulet. og bare fremover :@ Blir nok ombygging til hydraulisk brekk for min del etterhvert. må virkelig si at volvo har driti seg ut på håndbrekksystemet på disse bilene.

Erlend
04/04/11, 16:43
Holst på litt i dag, og fikk det bare til og låse skikkelig på ene hjulet. og bare fremover :@ Blir nok ombygging til hydraulisk brekk for min del etterhvert. må virkelig si at volvo har driti seg ut på håndbrekksystemet på disse bilene.

Da har jeg vært på etterkontroll, fikk godkjent brekket uten problem:) hadde lik effekt på måleren :) nå funker brekket bra både fremover og bakover:) men jeg må dra det opp til 4-5 hakket for at han skal stå godt nok da.

Men jeg vil prøve å finne en bedre løsning. Hvis ikke så får jeg jo bare mangel på neste eukontroll igjen:P

850GLTsilver
04/04/11, 16:54
3-8 hakk er vel hva Volvo selv sier er hva sier er "benchmark" for disse brekkene...

Så ikke no galt der da uansett?

Agrostar
04/04/11, 17:10
Er nok ganske greitt brekk da ja, skal vel ha 1-2 trinn utan at noko skjer som er nemnt over her.

Erlend
04/04/11, 21:16
gltsilver: nei, jeg er ganske fornøyd nå, men ikke like fornøyd som jeg burde vært føler jeg :(

skal høre med volvo imorra om de kjenner til noen tips el.lignende for å forbedre brekka på disse :) lurer på hvordan brekka fungerte på disse da de var nye jeg :P

ola normann
04/04/11, 21:39
Kom med update hvis du får noen lure tips... Må få brekket i orden her før eu.

850GLTsilver
05/04/11, 17:09
gltsilver: nei, jeg er ganske fornøyd nå, men ikke like fornøyd som jeg burde vært føler jeg :(

skal høre med volvo imorra om de kjenner til noen tips el.lignende for å forbedre brekka på disse :) lurer på hvordan brekka fungerte på disse da de var nye jeg :P

Hehe... De vil nok fortelle deg at brekket skal fungere et sted mellom 3. og 8 klikk på handtaket. Og siden ditt brekk låser alt ved 5. hakk, så vil de nok også supplere med at "da er brekket ditt OK"

Forbedre brekket? Alltid muligheter, men gidder du? Er ingen plusspoeng hos BT av den grunn. (BT= Trafikkstasjon og eller EU-kontroll)

Erlend
05/04/11, 18:42
Hehe... De vil nok fortelle deg at brekket skal fungere et sted mellom 3. og 8 klikk på handtaket. Og siden ditt brekk låser alt ved 5. hakk, så vil de nok også supplere med at "da er brekket ditt OK"

Forbedre brekket? Alltid muligheter, men gidder du? Er ingen plusspoeng hos BT av den grunn. (BT= Trafikkstasjon og eller EU-kontroll)

de her på volvo er litt mer ålreite da, de kommer sikkert til å si det ja, men jeg får se hva de sier imorra da:)

hadde vært deilig med ett brekk som fungerte 100%. ikke bare "godt nok"

850GLTsilver
05/04/11, 22:26
Æsj.
Handskrubb, eller skrubber i det store og hele er for pyser... :D

Folkvord
05/04/11, 23:41
da mitt brekk ikke funket så kunne eg dra det til topps uten noe som helst skjede, demonterte da alt og pusset bremsesko og inni skiven, monterte igjen og strammet littegrann på høyreside, låste da på hakk 4.
da eg demonterte så såg eg på bremseskoen og du så og kjennte at den var helt glattpolert

Erlend
06/04/11, 13:19
jeg snakka med volvo idag og fikk beskjed om at de ikke viste om noen triks for å få dette til å fungere bedre( de vet at det har vært mye problemer med det).
Så da sjekka jeg opp hvordan håndbrekket er på hakket nyere v70 (pII?) og der har de gjort om løsningen helt. bytta hele systemet og også bytta bremseskoa, det går ann å bygge om til dette, men det er MASSE arbeid, da du må bytte hele bakstillinga. for du må bytte nav, vaierføringer, håndbrekk og alt.

så vi må nok bare ta fra hverandre hele systemet og legge det opp på nytt og håpe det blir en holdbar løsning :)

Morgis
06/04/11, 13:50
Sjekka at utløseren på hver side av bremsebelegget beveger seg lett når du drar i håndbrekket?
Må strammes nøye både på distanseskruen i trommelen, og oppe ved håndbrekkspaken..
Fungerer fint et par dager da ;)

Erlend
06/04/11, 14:29
Sjekka at utløseren på hver side av bremsebelegget beveger seg lett når du drar i håndbrekket?
Må strammes nøye både på distanseskruen i trommelen, og oppe ved håndbrekkspaken..
Fungerer fint et par dager da ;)

jepp, vaiern glir fint den da:) har stramma og sjekka :)