PDA

Vis full versjon : abs lys og traction controll lyset lyser konstant



cossykiller
02/04/11, 22:36
Var ute og kjørte meg en tur, så begynte bremsepedalen og "hakke" når jeg bremsa 2 ganger før lysa kom opp.

Prøvde og daue og starte bilen igjen, men samma lyset kom på. Har sjekka bremsevæskenivået og det er slik det skal være, har tatt av polene nå for og få sett om jeg får resetta hele sulamitten. Når abs lyset og traction controllen kom på så var bremsene helt ok. ingen hakking eller lignende.

Får jeg lest av hvilket hjul dette evnt kommer fra via obd ?

mrstfu
02/04/11, 22:45
jeg har hatt noe av samma problemet en stund, med den hakkinga. når jeg bytta hjullagerpå venstre foran for et år siden, fikk jeg vite at det var en feil med "ABSringen", som jeg seinere har fått høre er en ring med tenner som ABSsensoren bruker til å føle om hjulet går rundt eller ikke. det min gjør, med ujevne mellomrom og uten logisk grunn som hastighet eller pådrag, er at pedalen vibrerer og blir veldig hard, mens du hører en lyd som minner veldig om ABSlyden. om lyden kommer under kjøring, toucher jeg pedalen, og lyden forsvinner. om det skjer under bremsing, blir pedalen hard, og bremseeffekten noe nedsatt. kan være du har gåen ABSring, jobbet noe i det området i det siste?

cossykiller
02/04/11, 22:49
har ikke rørt "ABS ringen" eller noe rundt der. Ser at det er foran og bak, men på vadis klarer jeg ikke finne hvor den får signalet fra ?

Per Ulv
03/04/11, 09:42
At abs dirrer i pedalen når bremser tyder på en sensor som mister litt signal ei tann på absringen som er skadet feks.

Abs sensoren er som en magnet, å når ei tann på absringen passerer så får du et spennings signal ala; ---"---"--- hvor toppene er der sensoren kjenner toppen på tanna å så stuper signalet der hvor det er ikke er tann som gir deg en javn opp og ned kurve, når du da bremser å den blir stående på et sted skjønner den at hjulet er låst og abs pumpa trer i kraft.

Hvis du da mangler ei tann feks på tannhjulet/absringen vil den tro et øyeblikk at hjulet er låst under bremsing og du får dirring i pedalen. For stor avstand vil jo kunne gi for svakt signal så abs'n ikke klarer å kjenne tennene på absringen og du får samme dirrende pedal.

På 8 og x70 serie er vel sensorene skrudd fast/ikke justerbare så feil avstand kan i grunn utelukkes.

Abs sensorene har kun 2 ledninger på volvo med kontakter i motorrommet på bakkant av fjærtårna. Det brukes 5volt til sensor.
Du kan måle ohm så kan du jo sjekke om abs sensoren er hel, ligger ofte på ca 1100ohm noe variasjon er ok.
Er du så heldig at du har et Osilioscop kunne du koblet det til sensorene og dreiet hjulet å sett signalet og slik finni synderen.

cossykiller
03/04/11, 15:34
var borte når jeg kjørte ut idag tidlig... vil tro det er en abs sensor som har litt dårlig kontakt, så får ta det om det kommer flere ganger