PDA

Vis full versjon : Problemer med automatkasse



makoman
02/04/11, 20:09
Hei. var ute og kjørte her en dag med min 850 2.0 turbo. Plutselig var det som om girkassen hoppet over i nøytral selv om den stod i drive. Den begynte også å blinke på den pila i instrumentpanelet som normalt indikerer at vinterprogrammet er aktivert. Stoppet da bilen og ventet i 10 minutter. Da var bilen helt fin igjen helt til jeg hadde kjørt i 5 minutter. Da begynte det på nytt. Nå har bilen stått over natten, men da jeg prøvde i dagmorres ville den ikke sette seg i gir i noen posisjoner.

Har noen vært borti noe lignende før? Hva kan være galt?

mrstfu
02/04/11, 20:12
Den pila i instrumentet tjener vel og som varsler om at kassa har gått i nødmodus, hvis jeg ikke husker feil. Hva som kan være årsaken, veit jeg ikke, men på lik linje med motoren, skulle jeg tru det er en oljenivåmåler elelr varsler på automatkassa? Om jeg tar feil eller ikke, regner med at du har peila olje på kassa?

makoman
02/04/11, 20:19
ja, har selvfølgelig peilet olja på bilen. Den så rett og slett jævlig ut for å si det mildt. bilen er kjørt 194000 og olja så ut som om den hadde vært på kassen siden bilen var ny. Var bittesmå svarte prikker på peilepinnen enkelte ganger. Skal det forresten være oljefilter på disse girkassene? girkassa er en 5042LE

makoman
02/04/11, 20:25
tok også ut hele blokka idag og demonterte girkassa. fant ingen feil på oljepumpa hvertfall

mrstfu
02/04/11, 20:27
en flushing og bytte av olja vil nok uansett være smart, selv om det ikke nødvendigvis er årsaken. kan jo hende at det er en oljetrykksmåler i kassa, på lik linje med motoren, og når trykket faller under en hvis grense, går kassa i nødmodus. hva sa peilinga? nok olje? om olja er gammel og har mista viskositeten, slitt på pakninger eller lignende, er det jo mulig kassa merker dette og går i nødmodus. eventuelt kan du jo ha gående pakninger, med tilhørende oljetrykksfall.

uansett, dette er bare spekulering, har ikke mye erfaring med automatkassa til disse bilene.

makoman
02/04/11, 20:29
Det var nok olje på kassa, men som sagt så det ut som den var fra bilen var ny. var heller ikke særlig med oljetrykk da jeg testa dette før jeg tok ut kassa

mrstfu
02/04/11, 20:33
da høres det veldig ut som en feil som kan sette kassa i nødmodus, og med de failsafene som er i disse bilene, er det jo logisk at bilen ikke vil starte med en såpass alvorlig feilkode på kassa. har du OBD1 eller 2? om du har mulighet for å bekrefte med en feilkodeavlesning, er det langt lettere å finne feilen.

uansett, på manuell skal jo simring mellom kasse og motor være en gjenganger, skulle tru et samme gjelder automakassa. ingen steder du så mer enn vanlig oljesvetting? ved tappeplugg eller påfyllingshull?

makoman
02/04/11, 20:43
var ikke noe unormalt mer svetting på disse stedene. OBD 1 eller2?
men tenker som så at hvis jeg nå skal lese av noen feilkoder, så må jeg sette sammen hele motoren og kassa, koble på alle slanger og ledninger igjen. og da lønner det seg kanskje heller å bare få tak i en ny girkasse?

mrstfu
02/04/11, 21:03
OBD står for On Board Diagnostics, opp til og med de fleste 95 modeller har OBD1, de senere har OBD2. OBD1 har diagnosekontakt i motorrommet, ved spylerveskepåfyllinga. Denne kan du lese av feilkoder av, ved å lese av og tyde antall blink fra en lysdiode. OBD2 har en diagnosekontakt i kupeen, her trenger du et spesielt instrument for å lese av koder, oftest blir denne lest av hos Volvo, eventuelt kan du kjøpe et instrument med visse begrensninger, så vidt jeg vet.

Å kjøpe ei ny kasse kan være en god løsning, litt avhengig av type og tilstand må du ikke ut med så mange tusen for ei fungerende ei. Et lite tips er å leite etter en tilsvarende kasse på blocket.se, du sparer noen kroner kontra å kjøpe norskt, og så lenge kassa er tilsvarende, burde det ikke være nødvendig med noe besøk hos biltilsynet, hvor viktig det er i utgangspunktet vet jeg ikke. Uansett, når du eventuelt bytter kasse, skift alt av pakninger og, når du først er i gang. Fort gjort, og du kjører tilsvarende lengre før en feil oppstår. Pakningen mellom kasse og motor kan vel uansett ikke brukes om igjen.

makoman
02/04/11, 21:19
bør jeg kanskje lete etter en girkasse der konverteren følger med? gikk bare overfladisk over denne, så ingen ytre skader, men kan jo selvfølgelig være denne som er ødelagt. Hvordan får man eventuelt sjekket om denne er iorden? Bilen er forresten en 97mod registrert i 96

mrstfu
02/04/11, 21:24
der slutter kunnskapen min, som sagt har jeg lite erfaring med automatkassa. hvorvidt konverter følger med, vet jeg ikke, men jeg så en automatkasse på blocket til salgs, 4000 svenske skulle han ha for den.

makoman
02/04/11, 21:31
ok. takker for svar uansett. vet bare at konverteren koster ca 10000 kroner ny, så blir en ganske dyr girkasse hvis jeg må kjøpe ny konverter utenom

mrstfu
02/04/11, 21:48
skjønner den. fortsett å spørre, lørdag kveld er ikke da de fleste er aktive på forumet, så imorgen eller mandag kveld burde du få en del mer oppegående svar.

mrstfu
02/04/11, 22:13
lite tips, om du skal kjøpe automatkasse, kjøp denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27703973

hvis den er som selger sier, i topp stand, er dette et røverkjøp. kassa er lik din, med unntak av at den har en differensial annerledes enn den du har, gir merkbart større fremkommelighet om vinteren.

gswede
03/04/11, 08:59
Det kan være PNP kontakten din som klusser det til for deg. Altså en føler/giver som ligger oppå kassa og elektronisk gir beskjed til kassa hvor du har satt stikka.
Prøv å raske gjennom gira fra P - 2 raskt 20-30 ganger. Ikke uvanlig at skitt legger seg her og blokkerer signal. Koster uansett ikke noe å prøve.

Slår ryggelyset seg på når du setter stikka i revers?

Neste vil være å få lest ut feilkoder.

Det er mange ting som kan gå galt, likeledes mange ting som kan fixes.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AutoTransDiagnosis.pdf

makoman
03/04/11, 10:29
har prøvd å dra girspaken mellom park og lavgir endel ganger etter hverandre. ingen forskjell da heller. ryggelyset går på når jeg setter den i revers. Nå har jeg jo som sagt demontert kassa fra blokka, så noen feilkoder vil jeg vel ikke få lest av før jeg setter alt sammen igjen?
Men før jeg tak ut blokka så var det en rar durelyd som kom fra girkassa når bilen ble satt i gir. Den økte også turtallet som den skulle, men nektet å sette seg i gir.

gswede
03/04/11, 10:45
Wow! her går det unna, tror kanskje jeg ville sjekket koder før jeg demonterte alt men men..

makoman
03/04/11, 11:03
ja, nå var jeg så dum at jeg glemte av å lese av feilkodene først:(. hva bør jeg gjøre videre? få tak i ny kasse? eller montere alt sammen igjen og lese av feilkoder?

Folkvord
03/04/11, 15:29
da min oppførte seg akkuratt likt så var det lammelene som var svid i kassa, byttet da bare helle kassa med konvørter

Balder
11/04/11, 00:57
Har en gearkasse til salg , 160tkm , oljeskift 10tkm siden. Komplett med konverter og styrbox. Sælges kun pga skift til forstærkte level10 gearkasse. 100% fejlfri.
pris 7500,-nok ,leveret på Statoil Bergerkrysset