PDA

Vis full versjon : Hjuloppheng, fremkommelighet og komfort.



Sider : [1] 2

henrik940
19/02/10, 06:42
Diskuter!

turb00le
19/02/10, 07:18
Mindre afjøret vekt+mulighet for å leke med hjulvinkler...

TeamBørnOut
19/02/10, 07:31
Overlegen på alle områder hvis man ikke driver med dragracing.
bedre kjøreegenskaper og komfor.

Ulemper? flere foringer å bytte...

TurboHansen
19/02/10, 09:22
Mye lettere å skru :) og tøffere ;)

TeamBørnOut
19/02/10, 09:27
joda. man får jo faktisk senka bilen så mye at hjula står i lufta og karroseriet på bakken :D
Vi har jo glemt det viktigste her egentlig. Holdbarheten (i volvo sammenhengg). stiv aksel = bytting vær dag med effekt. noe multilinken ikke er :D

TurboHansen
19/02/10, 10:21
Jeg må si jeg ble overraska over hvor lett det var og skru, grua meg egentlig da jeg skulle bytte diff på 760n :p men sitter bare i 4 enkle skruer i karroseriet som er lett og komme til, pluss en bolt i vær side i bærebrua (sikkert gjort på 15min når man har gjort det for).

Ble også positiv over åssen det var å kjøre med i forhold til stiv aksel (kan nesten kjøre like fort over fartshumper som med fadern sin V50 ;)) men mest på hullete veg da kjenner jeg ikke bakstillinga, også på motorveg blir alle bevegelser mye mykere.

Gleder meg til og se åssen den blir å kjøre med til sommern da den blir litt lavere, pluss nye dempere foran så blir nok bilen bra trur jeg ;) og ikke minst teste hvor holdbart det er ;)

ChrML
19/02/10, 14:19
Kopierer fra andre tråden det jeg skreiv, mer relevant her :) :

Stiv aksel er bedre til ekstrem offroadbruk både fordi det er mindre deler som tåler mer og fordi hele chassiet kan heves til høy bakkeklaring mens akslene kryper rundt på bakken. Samtidig kan du ha laaaang vandring på fjøringa.

http://www.pics24h.com/img/misc/offroad-monster-truck/offroad-monster-truck01.jpg

Stiv aksel er også bedre til drag fordi når vekta legger seg bak så får du ikke camber som gjør at hele dekket har 100% kontakt med veien..

Til sladding og sportslig kjøring om sommeren så er multilink overlegent. Merker at bilen ligger mye flatere og bedre på veien og du får riktige hjulvinkler i svinger (ytterhjul med camber og innerhjul som er rettere). Økt camber er somregel lik bedre veigrep i svinger. Da er det heller ikke nødvendig å gjøre bilen ubrukelig stiv.

Merker faktisk at min kommer fram mye bedre om vinteren nå enn før når jeg hadde stiv aksel, men det er ikke så stor forskjell at du kan dra andre opp bakker biler med sommerdekk akkurat. Sto nesten fast i 40 cm snø i dag der jeg hadde parkert :p.

For å ikke nevne at multilink er mye mer komfortabelt. Før når jeg hadde stiv aksel hvis jeg traff en dump på ene sia i en sving når jeg kjørte aktivt så spratt hele bilen noen cm til sia. Og hoppa og spratt som bare det baki der på humpete veier. Nå med multilink kan jeg kjøre fort på ujevne veier og ikke sprette av veien nesten!

Er noe vanskeligere å skru på MK2 pga bladfjøra som står i spenn, men fjerner man den og setter på coilover så er det en veldig enkel bakstilling å skru på!

Soulair
19/02/10, 14:55
Helt enig med Chrml. Stiv aksler funker bokstavelig talt fjell på rockcrawling, men i baja og rally der farten er relativt høy, så er det delt oppheng som duger. Det er rett og slett formålet som bestemmer hva som er best:)

henrik940
19/02/10, 15:37
TBO! Dette med at du kommer fram med sommerdekk med multilink, det må du dokumentere. Jeg kom ikke opp en halvbratt bakke med bilen til bestefar, på 10 cm nysnø og sommerdekk. Det er med delt bak/framaksel. 4x4 Elektronisk sperre foran og bak som var slått inn.

JørnM_940
19/02/10, 15:46
Vi hadde en 95' 960 hjemme før, var overlegen til å ta seg fram om vinteren i forhold til 740er og 940er vi har og har hatt hvertfall. Selvfølgelig har dekkene mye å si, men det var hakkapelita piggdekk på alt.

Når det gjelder stiv aksel, skal det sies at det har MYE å si for fremkommeligheten om det er med eller uten diffbrems. Som dag og natt. Er vel ikke så rart heller da, da den trekker på begge istedet for 1.

Eldste Haugerud
19/02/10, 17:45
[QUOTE Merker faktisk at min kommer fram mye bedre om vinteren nå enn før når jeg hadde stiv aksel [/QUOTE]

Nå er det jo første vinteren du har kjørt piggdekk istedenfor dårlige helårsdekk også da!:P Men mulig det hjelper på fremkommeligheten..

Soulair
19/02/10, 18:02
Må også føye til at nå har jeg kjørt 740 hele vinteren med 6 år gamle Yokohama Guardex Studdable piggdekk (masse spor da:)). Fremkommeligheten er meget bra til ikke å være sperre. Jeg har dratt opp 2 biler fra grøfta og jeg sto på isen!

Inntil nylig måtte jeg gå over til min mors Mercedes E200 med delt bakaksling og helt nye piggdekk (Nokian Hakka)! Dette er en konsekvent høyrehjulspinner, og jeg sliter virkelig med å komme meg frem rundt verkstedet og opp til gårdsplassen min..

ChrML
19/02/10, 18:08
[QUOTE Merker faktisk at min kommer fram mye bedre om vinteren nå enn før når jeg hadde stiv aksel

Nå er det jo første vinteren du har kjørt piggdekk istedenfor dårlige helårsdekk også da!:P Men mulig det hjelper på fremkommeligheten..[/QUOTE]
Kjørte med gode Continental piggfrie dekk i fjord :). Nå kjører jeg med billige piggdekk som etter Henrik940 sin erfaring sitter dårligere på veien enn de.

Men jeg har jo delvis sperre nå da, hjelper jo en del på fremkommeligheten det. Hadde ikke det i fjord.

henrik940
19/02/10, 22:08
Nå er det jo første vinteren du har kjørt piggdekk istedenfor dårlige helårsdekk også da!:P Men mulig det hjelper på fremkommeligheten..
Kjørte med gode Continental piggfrie dekk i fjord :). Nå kjører jeg med billige piggdekk som etter Henrik940 sin erfaring sitter dårligere på veien enn de.

Men jeg har jo delvis sperre nå da, hjelper jo en del på fremkommeligheten det. Hadde ikke det i fjord.[/QUOTE]

Det har helt klart MYE og si. Det er natt og dag.

TurboHansen
19/02/10, 22:09
Kjørte med gode Continental piggfrie dekk i fjord :). Nå kjører jeg med billige piggdekk som etter Henrik940 sin erfaring sitter dårligere på veien enn de.

Men jeg har jo delvis sperre nå da, hjelper jo en del på fremkommeligheten det. Hadde ikke det i fjord.

Det har helt klart MYE og si. Det er natt og dag.[/QUOTE]

Bygg om til multilink! :p

henrik940
19/02/10, 22:10
Det har helt klart MYE og si. Det er natt og dag.

Bygg om til multilink! :p[/QUOTE]

Eller bare sperre :p

TurboHansen
19/02/10, 22:13
Eller bare sperre :p

Sperre og multilink ;)

Joakim-G_R
19/02/10, 22:17
Multilink har bare enda mer drit som kan gå gæærnt. Stiv aksel fungerer det og. :)

ORDENTLIG seriøse rock-crawlere har offset diff også. :)

Christian
19/02/10, 22:17
Hvordan er MK1 vs MK2 da?

TurboHansen
19/02/10, 23:16
Hvordan er MK1 vs MK2 da?

Har ikke vært borti MK2 men det er vel av alu og mindre ufjøra vekt, også har man vel hakket bedre fjøring grunnet den glassfiberfjøra kontra de vanlige fjørene på MK1. men jeg vil tru at MK1 er lettere å skru på :)

Christian
19/02/10, 23:38
Er akkurat det med fjøring jeg er så skeptisk til!
Skulle ikke tru bladfjør var synonymt med veiholdning!

MK1 kan man jo lettere bygge coilovers til, mens MK2 er mer alu, og derav lettere og bedre.. Hva med det beste fra begge verdner? :D

ChrML
20/02/10, 00:10
Er akkurat det med fjøring jeg er så skeptisk til!
Skulle ikke tru bladfjør var synonymt med veiholdning!

MK1 kan man jo lettere bygge coilovers til, mens MK2 er mer alu, og derav lettere og bedre.. Hva med det beste fra begge verdner? :D
Bladfjør eller spiralfjør blir jo akkurat det samme. Det er hvordan den er laget, karakteristikker og forspenn som har noe å si. Bladfjør betyr ikke nødvendigvis varebil eller offroad :).

MK2 akselen med bladfjør halverer uavfjørede vekta på hvert hjul ved å bruke bladfjør istedet for spiralfjør. Ergo mer veigrep.

Eneste driten med dem er at du ikke får senkebladfjør til vanlige dempere. Må enten kjøre i vanlig høyde eller senke med nivåmatdempere. Siden nivåmat ikke akkurat er noe å rope hurra for mtp kjøreegenskaper så er det igrunn bedre å bygge coilover.

Ingen problem å bygge coilover på MK2. Kan kjøpe deg disse:
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2093.jpg

Bilstein coilovere med gatefjører til stiv aksel. Så må du bare vinkle det øverste festet litt og helst lage forsterket innfesting i bånn på bærebrua så den tåler å løfte hele bilen. Vips coilover :). Skal gjøre dette på min etterhvert.

Det eneste coilover settet som er bolt-on på MK1 er det med to rustne rør fra Kaplhenke (Koni).




Multilink har bare enda mer drit som kan gå gæærnt. Stiv aksel fungerer det og. :)

ORDENTLIG seriøse rock-crawlere har offset diff også. :)
Hva for noe mer drit?

Multilink er jo bare en klokke med en diff og en utveksling i som på stiv aksel så stikker det to stikkaksler ut til hvert hjul. Samme som på stiv aksel, eneste som kan gå galt i tillegg er CV leddene, men de blir sjelden gåene.

Alle de andre armene trenger du jo ikke å røre. Er jo ikke sånn at de kan knekke akkurat... Så det er ikke så mye mer som kan gå galt. Og har hørt rykter om at stikkakslene på multilink tåler mer.

TeamBørnOut
20/02/10, 07:48
Multilink har bare enda mer drit som kan gå gæærnt. Stiv aksel fungerer det og. :)

ORDENTLIG seriøse rock-crawlere har offset diff også. :)

Etter å ha hatt i underkant av 100 stive aksler på bilen og kun 1 multilink så vil jeg påstå du tar feil :D
Jeg skjønner poenget ditt.. men det er ikke sånn det fungerer i volvo verden hvis man er glad i litt effekt og sammtidig beholde mulighetene for å ha folk i bagsetet



Bygg om til multilink! :p

Eller bare sperre :p[/QUOTE]
bygg om til forgassere sammtidig. det satt ofte dette på biler som ble levert med stiv aksel :) Hestekjærrer også. selv om noen dyrere hestekjærrer hadde delt bak :D (bare se på askepott :D)


TBO! Dette med at du kommer fram med sommerdekk med multilink, det må du dokumentere. Jeg kom ikke opp en halvbratt bakke med bilen til bestefar, på 10 cm nysnø og sommerdekk. Det er med delt bak/framaksel. 4x4 Elektronisk sperre foran og bak som var slått inn. Jeg har stått fast med ispigg på 10cm slaps. forholdene har mye å si.. og som sagt. vinterdekk er jo utrolig mye bedre. men når man får litt spissing på drivhjula og bedre hjuloppheng så hjelper det mye også :) kanskje fordi dekka får mer press og graver seg ned i grusen kjappere en stiv aksel som vil bli stående oppå å spole. er ikke sikker. men hadde vært moro å funnet ut av.. jeg slenger gjerne på sommerdekka å tester en dag!


Kopierer fra andre tråden det jeg skreiv, mer relevant her :) :

Stiv aksel er bedre til ekstrem offroadbruk både fordi det er mindre deler som tåler mer og fordi hele chassiet kan heves til høy bakkeklaring mens akslene kryper rundt på bakken. Samtidig kan du ha laaaang vandring på fjøringa.


Stiv aksel er ikke bedre til ekstrem offroadbruk fordi man faktisk ikke får bedre bakkeklaring. men mye dårligere... man har en stor jernklump på tvers mellom hjula. ekstreme forhold er det jeg beskrev i forgje tråd. Det er bare å bøye seg ned å se på bakkeklaringa på en golf eller hunday så skjønner man det. At det tåler mer er sant. men de verstinggutta som kjører der det kreves mest av fjøring og understell kjører delt aksling... fordi fordelene er så ENORMT mye bedre :D selv om de kan knekke av en A arm i et bjørketre... men lettere å bytte ut EN A arm en hele akselen :p
Akslene kryper jo ikke mer rundt på bakken. er jo omvendt.... bare se på motorstv en dag når de kjører lorrers (eller hva det heter...)
Lengre vandring på delt akslel er vanligere.... fordi det tilater at bilen ikke holder på å tippe over og hjula holder seg på bakken hele tia. ikke skjelden man ser et drivhjul i lufta på stiveaksler... skjer skjelden med lange A armer.
At vi ikke ser dette i norge er fordi det er på hobby nivå her og vi heller ikke har skikkelige baner som andre land har.
Dragracing er den eneste sporten hvor stivaksel er bra!
til hverdagsbruk er det fint med stivaksel på lastebiler å lignende :)
Hvorfor tror dere skauhengere å sånt har delt hjuloppheng? for å ta seg frem dårligere? :rolleyes:
Bare fordi en gjeng med gammle US 4x4 skaubiler kjører med stivaksel så betyr ikke det at det er best. det er billigst og enklest. + at forholdene ikke er så ille at det fungerer for dem...
Dette blir som å diskutere hva som er best av 8v og 16v...
"på 16v motorene kan det skje mere galt"...
Det er faktisk kammerater av meg som tror forgasser gir mere bunndrag og mellomregister en innsprut! å derfor bygger de det :P "også lyden da" (men de fleste av oss vet jo at spruten er bedre på alt. også lyden :D)..
Når bøndene begynner å gå vekk fra stiveaksler på skauutstyret sitt så har jo tilogmed de fått med seg at fremkomligheten er bedre...

henrik940
20/02/10, 10:27
Multilink er jo bare en klokke med en diff og en utveksling i som på stiv aksel så stikker det to stikkaksler ut til hvert hjul. Samme som på stiv aksel, eneste som kan gå galt i tillegg er CV leddene, men de blir sjelden gåene.

Alle de andre armene trenger du jo ikke å røre. Er jo ikke sånn at de kan knekke akkurat... Så det er ikke så mye mer som kan gå galt. Og har hørt rykter om at stikkakslene på multilink tåler mer.

Du kan tenke deg en solid stiv aksel, kontra masse armer og ting som kan knekke, i skogen. Der er det over svære steiner osv, de tar knekken på de tingene der.

Fordelene er jo soleklare: Lettere å heve, tåler mer juling og flekser bedre. Når det ene hjulet går opp, presses det andre automatisk ned, og man får bedre grep.

henrik940
20/02/10, 10:29
Detta klarer du ikke med multilinken din! :D

http://asianautopartsofaz.com/2003_0101ricky6thbirthday0141.jpg

http://latwap.com/image/800px-Jeep-Cherokee-offroad-2.jpg

TeamBørnOut
20/02/10, 10:44
Detta klarer du ikke med multilinken din! :D

[IMG]http://asianautopartsofaz.com/2003_0101ricky6thbirthday0141.jpg

[IMG]http://latwap.com/image/800px-Jeep-Cherokee-offroad-2.jpg


Hvorfor skulle ikke det gå med delt aksel :D Da kunne han i tillegg kjørt over noen steiner etc.. men her så ville akselen tatt nedi stein / akselen...

http://asianautopartsofaz.com/2003_0101ricky6thbirthday0141.jpg
Det var jo ikke bra eksempel... høyre bakhjul har ikke mye flate... noe det ville med multilink
(derfor værsting bilene har delt hjuloppheng vettu ;))


http://latwap.com/image/800px-Jeep-Cherokee-offroad-2.jpg
Se for deg en stubbe forran framakselen...
Hadde vært mindre dramatisk med delt hjuloppheng også ;)
Hvorfor tror du bilen din har bedre kjøreegenskaper forran en bak? på ugjevn vei?
Dette er ikke smak å behag. det er rene fakta. hvorfor tror dere millitæret bruker hummer og ikke andre dritt biler som liksom skal ta seg frem i ulentterreng? Delt aksel.... er enormt mange program og sider på nettet som opplyset om dette.. synd den er så tung bare :D

Jeg vet om mange eksempler som er bedre å slenge inn en dette. Men dere nevner jo eksempler som bakkeklaring og klattring i ulentterreng. hvor en stiv aksel virkelig ikke gjør nytta si til noe annet en å feste tauetauet til den når den står å spinner på beggeforhjula i lufta...

TeamBørnOut
20/02/10, 10:47
Lille saken her har jo mye bedre bakkeklaring. og ville tatt seg frem mye mye bedre ;)
http://www.utvguide.net/news/uploaded_images/DragonFireRacing-Teryx-Baja500-745062.jpg

henrik940
20/02/10, 11:00
De der er bygd for fart, hopp og høl. Det er klart IFS er en fordel der. Men i et terreng der det må kjøres sakte, og maks traction til hjulene, er stiv aksel en klar fordel.

IFS har klart en fordel når det gjelder fart og komfort, men innse det, stiv aksel er bedre i terrengen. Hadde det vært en stubbe der, hadde han enten hatt fart nok til å komme over, eller plassert seg annerledes.

TeamBørnOut
20/02/10, 11:14
De der er bygd for fart, hopp og høl. Det er klart IFS er en fordel der. Men i et terreng der det må kjøres sakte, og maks traction til hjulene, er stiv aksel en klar fordel.

IFS har klart en fordel når det gjelder fart og komfort, men innse det, stiv aksel er bedre i terrengen. Hadde det vært en stubbe der, hadde han enten hatt fart nok til å komme over, eller plassert seg annerledes.

Men du motsier jo deg selv. Man får ikke max traction til hjula. se på det øverste bildet du pastet.
Det er jo HELT motsatt. Terreng = bakkeklaring. noe man ikke får med stivaksel uten å ha dekk som ikke er brukanes.
Hadde det vært stubbe der og han hadde hatt fart hadde det bråstoppa. eller han hadde bøyd akselen sin ( som de OFTE gjør ).
Hvem har fortalt deg dette? Det er gjeng med gammle folk som herjer i skauene og rundtomkring her. de holder seg unna mange steder fordi de ikke har moderne hjuloppheng (som de kaller det).
Delt aksel tar seg bedre frem i ulenttereng. ellers hadde det vært best med stivaksel på veien også. noe det ikke er pga ugjevnheter...

Edit: de jeg linket til er bygget for å kjøre i mer ulent tereng en det du har linket til også....

henrik940
20/02/10, 11:16
Ok. Det må jo være derfor de fleste som driver med skaukjøring faktisk bygger om til stiv aksel. Fordi det er dårlig, og man kommer dårligere fram.

Eldste Haugerud
20/02/10, 13:21
Ok. Det må jo være derfor de fleste som driver med skaukjøring faktisk bygger om til stiv aksel. Fordi det er dårlig, og man kommer dårligere fram.
Ja det må jo være derfor!;) jeg også har lagt merke til at de bygger om til stiv aksel på dissa offroad bilene! Det er jo nødt til å være fordi det tar seg dårligere frem i skauen!:p

ChrML
20/02/10, 13:23
Du kan tenke deg en solid stiv aksel, kontra masse armer og ting som kan knekke, i skogen. Der er det over svære steiner osv, de tar knekken på de tingene der.

Fordelene er jo soleklare: Lettere å heve, tåler mer juling og flekser bedre. Når det ene hjulet går opp, presses det andre automatisk ned, og man får bedre grep.
Hadde mest veibruk som herjing og burning i tankene, ikke offroad ;).

Eldste Haugerud
20/02/10, 13:29
klassisk eksempel på en som har bygd om toyotan sin til å ta seg dårligere frem i skogen!:D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1640.jpg

henrik940
20/02/10, 13:31
Den fra pirate4x4 det? Den tar seg nok dårlig fram ja.

Holten
20/02/10, 13:36
Multilink har bare enda mer drit som kan gå gæærnt. Stiv aksel fungerer det og. :)

ORDENTLIG seriøse rock-crawlere har offset diff også. :)

Offset diff? Mener du uavhengig fjæring?

Isåfall tar du mektig feil :rolleyes:

Den 4-runneren var Knut Jenssen (knixen) sin. Den er nå solgt til sørlandet! Og den TAR ser frem, noe sinnsykt :D

ChrML
20/02/10, 13:38
Offset diff? Mener du uavhengig fjæring?

Isåfall tar du mektig feil :rolleyes:
Nei, regner med utifra ordet at offset diff betyr at diffen ikke sitter montert på midten av bakakselen.

Modalen
20/02/10, 13:38
klassisk eksempel på en som har bygd om toyotan sin til å ta seg dårligere frem i skogen!:D


Helt uegnet til å kjøre i terrenget med!!! :D

Holten
20/02/10, 13:40
Ja, var det jeg tenkte på også! Men det kommer jo på et fett hvor diffen er plassert!

Om man kan å kjøre Offroad, kjører man sånn at hjulene kommer på de høyeste punkta, og da blir ikke diffen/akslingen i veien sånn som folk skriver her :)

henrik940
20/02/10, 13:41
Nei, regner med utifra ordet at offset diff betyr at diffen ikke sitter montert på midten av bakakselen.

Korrekt.

http://www.marmon-herrington.com/images/CT-8_enlarged.jpg

henrik940
20/02/10, 13:42
Ja, var det jeg tenkte på også! Men det kommer jo på et fett hvor diffen er plassert!

Om man kan å kjøre Offroad, kjører man sånn at hjulene kommer på de høyeste punkta, og da blir ikke diffen/akslingen i veien sånn som folk skriver her :)

Nettopp! Det jeg prøvde å si baki her :p !

Holten
20/02/10, 13:43
Stemmer..gikk glipp av den :p

TBO: Har du kjørt offroad? For det høres nemmelig ikke slik ut :p

Hvis du kjører med IFS. Se for deg at høyre bakhjul kjører opp på en stor stein, da vil ikke venstre hjul holde seg på bakken, uten at man har sinnsykt myke fjører, eller en demper som presser noe forjævlig nedover.

Og siden venstre hjul ikke vil ned på bakken, så vil høyre fremhjul lette, og da vil man enten velte..eller få ENDA dårligere fremkommelighet ;)

The Sven
20/02/10, 15:30
Er sjelden noe problem med bakkeklaring mellom hjulene, avstanden mellom hjulparene er jo som oftest mye lenger enn sporvidden. Derfor må en som regel ha hjulene på de høyeste punktene uansett.

Eldste Haugerud
20/02/10, 17:53
Den 4-runneren var Knut Jenssen (knixen) sin. Den er nå solgt til sørlandet! Og den TAR ser frem, noe sinnsykt :D[/QUOTE]

Det er knixen sin ja, fulgte ivrig med når han lagde tråd om den på bilforumet!;) helt syk bil..

Christian
20/02/10, 18:10
Fordelen med uavhengig fjøring, er at man ikke trenger å holde seg fast når man skal kjøre over ting. ;)
Og, som dere ser har begge hjula "ca 0" camber, som igjen gjør at man har med dekk i kontakt med underlaget!

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1643.jpg

henrik940
20/02/10, 18:13
Fordelen med uavhengig fjøring, er at man ikke trenger å holde seg fast når man skal kjøre over ting. ;)
Og, som dere ser har begge hjula "ca 0" camber, som igjen gjør at man har med dekk i kontakt med underlaget!



Der er jo ikke hjulet på venstre side i bakken engange.

Holten
20/02/10, 18:24
Tror ikke dere vet hva dere snakker om (dere som er for IFS) :p Jeg kan SKRIVE under på at uavhengig fjæring SUGER i forhold ;p Rett og slett ubrukbart!

Ikke for å krangle, med det er sannheten :D

ChrML
20/02/10, 18:38
Tror ikke dere vet hva dere snakker om (dere som er for IFS) :p Jeg kan SKRIVE under på at uavhengig fjæring SUGER i forhold ;p Rett og slett ubrukbart!

Ikke for å krangle, med det er sannheten :D
Regner med at du mener dette kun for offroad bruk? På veien så er IFS overlegent!

henrik940
20/02/10, 18:41
Regner med at du mener dette kun for offroad bruk? På veien så er IFS overlegent!

Det er ang offroad vi snakker her akkurat nå ja, viss du ser noen poster oppover ;)

Sier seg selv at IFS er overlegent når det kommer til fart og komfort, men ikke i skauen, som TBO mener.

TeamBørnOut
20/02/10, 18:56
HAHA! At det er mulig! nei DERE får nok komme dere over til usa hvor de store gutta kjemper! å fortelle dem at STIVE aksler er bedre fordi noen harrytasser med toyota har satt stiv aksel på bilene sine for å få mindre bakkeklaring og MYE MYE dårligere hjuloppheng!
Christian: Utrolig bra eksempel! Kunne ikke spytta mer på stivaksel en det der.
Holten: Sannheten er at alle gutta innen offroad (ikke en harrytass med suburban, cowboyhatt og pornosmultering) kjører med delt oppheng for å få bedre bakkeklaring så de kommer over høyere ting.
Om jeg ikke har kjørt mye offroad? Jeg er da med en del folk som gjør dette. og har bygget meg min egen. Men som de andre gutta har gjort, jeg skal bygge om til deltfjøring så jeg slipper stå fast. det beste er jo at flere i denne tråden faktisk ikke har kjørt noe annet en slitne crver å gammle toyotar. men andre her faktisk er med på en del kjøring i skau og i grustak og hjelper folk med å lage stikkaksler som tåler litt juling til IRS oppheng...
en toyota disel 4er med stivaksel forran og bak er ikke laga til annet en å frakte frukt å grønt på tøyen.
Jeg er sikkerpå at dere har masse erfaring med skogsmaskiner å sånt også! Ikke sant? Derfor de har stive aksler? (IRONI)..
Vi har hatt de samme diskusjonene før. når enkelte av dere faktisk var HEEEELT overbeviste på at stivbakaksel var det BESTE å bruke langs veien! Helt fantastisk at noen tror dette i år 2010!
kom dere ut i skauen å test selv før dere i det heletatt gidder å ta dere bryet om å svare om noe dere tydligvis har NADA peiling på... Dere linker til biler som er trege i skauen. trege langs veien.
Skaff dere i det heletatt noe erfaring! ikke sitt å preik piss fordi dere har sett noen gammle dårlige biler kjøre rundt med stive aksler i skauen.
Er stiv aksel best på 960 fordi noen bygger om til det også? eller er noen av dere enige at det også er feil?
Man skal ikke ha PENDELEFFEKT på en aksel. Men i noen klasser så MÅ man det...
gleder meg mer å mer til å kaste disse dritt akslene på fyllinga :)
http://i652.photobucket.com/albums/uu250/KristofferHelle/IMG_0018.jpg
Kan sikkert GI de til noen "av kompisene" deres som kjører i skauen på vaffel og gjørmetreff...

Holten
20/02/10, 18:56
For offroadbruk ja :)

På vei er multilink selvsagt best..

TeamBørnOut
20/02/10, 18:59
Det er ang offroad vi snakker her akkurat nå ja, viss du ser noen poster oppover ;)

Sier seg selv at IFS er overlegent når det kommer til fart og komfort, men ikke i skauen, som TBO mener.
Men dine eksempler viser jo det motsatte? litt av hjørnet på hjula er i bakken. med delt aksel hadde han hatt mer kontakt. det er derfor folk som er noe innen offroadracing bygger om til dette i bilene sine. å sammenligne skikkelig gromme biler med dritten dere har posta bilder av er jo som å sammenligne lada samara med nye volvo s80. Den ene er brukt av harrytasser til å kjøre litt i gjørma og over noen steiner på en løype...
De bilene jeg har postet bilde av blir brukt for å komme seg over løyper hvor stiveaksler ikke ville kommet mere en bilens lengde inn på før akslene hadde stått nedi. hvor de kjører fortere og kjemper om tid. ikke hvem som får lov å trekke ut han andres suburban fra 80tallet med kamofarger og store dekk...

Joakim-G_R
20/02/10, 19:11
Må skille mellom bruk her da.

På vei og kjøre rundetider: Da er nok delt aksel desidert best, mtp uavhengig fjæring og bakkekontakt. Stiv aksel fungerer det også, men har ulemper.

Offroad:
Fort: Delt aksel for å ta opp slag UAVHENGIG av hverandre.
Sakte krabbing oppover fjell, stein: Stiv aksel. (Rock-crawling, søk på nettet.)
Jobbe seg rundt i skogen på mykt underlag med gress, torv, osv: Delt aksel.

Prøv i skogen med ATV'er. Delt aksling kommer lettere frem, I SKOGEN. Stiv aksling kan få problemer, men det skal fortsatt endel til.

The Sven
20/02/10, 19:12
Det er jo akkurat IFS det er på Jeepen..

Joakim-G_R
20/02/10, 19:12
Men dine eksempler viser jo det motsatte? litt av hjørnet på hjula er i bakken. med delt aksel hadde han hatt mer kontakt. det er derfor folk som er noe innen offroadracing bygger om til dette i bilene sine. å sammenligne skikkelig gromme biler med dritten dere har posta bilder av er jo som å sammenligne lada samara med nye volvo s80. Den ene er brukt av harrytasser til å kjøre litt i gjørma og over noen steiner på en løype...
De bilene jeg har postet bilde av blir brukt for å komme seg over løyper hvor stiveaksler ikke ville kommet mere en bilens lengde inn på før akslene hadde stått nedi. hvor de kjører fortere og kjemper om tid. ikke hvem som får lov å trekke ut han andres suburban fra 80tallet med kamofarger og store dekk...

Når man senker en bil med delt aksel, vil man få mindre OVERFLATE i kontakt med veien. Men man får mer MARKTRYKK, på den mindre overfalten som ligger på underlaget. Det gjelder også for offroad/crawling.

Joakim-G_R
20/02/10, 19:15
Offset diff? Mener du uavhengig fjæring?

Isåfall tar du mektig feil :rolleyes:

Den 4-runneren var Knut Jenssen (knixen) sin. Den er nå solgt til sørlandet! Og den TAR ser frem, noe sinnsykt :D


Nei, regner med utifra ordet at offset diff betyr at diffen ikke sitter montert på midten av bakakselen.


Ja, var det jeg tenkte på også! Men det kommer jo på et fett hvor diffen er plassert!

Om man kan å kjøre Offroad, kjører man sånn at hjulene kommer på de høyeste punkta, og da blir ikke diffen/akslingen i veien sånn som folk skriver her :)


Korrekt.

http://forum.vccn.no/

Slik som Henrik har postet bilde av.

Holten: Ja, man gjør det. Men ROCK-CRAWLING, som jeg pratet om, handler ikke bare om å kjøre på de høyeste punktene, for når man treffer KUN de, så kan man være ute å kjøre senere i løypa også. Se litt filmer på youtube f.eks, syke greier det de driver med.

Se denne, f.eks.

tBmxhmxv-Kk

DieselDriver
20/02/10, 19:16
I offroad kjører man i gjørme og over en masse drit og man er avhenging av driftsikkerhet. Derfor kjører de med stivaksel istedefor og bytte en masse drivaksler og slikt. Hvis man ser på 90 prosent av offroadbilene er det rulla mattsvarte patroler som skulle vært godkjent i 2005. Det sier vel litt om økonomien til de er det lite aktuelt og lage seg uavhengig oppheng. Man ser jo også hvor søppel systemet til pajero er. Man gjør jo ikke annet og skru.

The Sven
20/02/10, 19:16
Når man senker en bil med delt aksel, vil man få mindre OVERFLATE i kontakt med veien. Men man får mer MARKTRYKK, på den mindre overfalten som ligger på underlaget. Det gjelder også for offroad/crawling.

Dette er jo helt avhengig av underlaget. Hva som gir mest marktrykk/overflate i kontakt varierer avhengig av situasjon.

TeamBørnOut
20/02/10, 19:18
Joakim: ofte rock crawling gutta har restriksjoner på at de må ha stiv aksel. samme med hillclimb greiene (grustak gutta)... derfor mange sliter som jeg sa med at de får "vobbel" på akselen.. skikkelig pendel effekt...
Skjønner jo de som lager reglene. er billigere og flere kan bli med hvis man kun tillater stiv aksel. + at folk med penger og litt i hue som kan regne ut vinkler etc ville vunnet overlegent med delt hjuloppheng...
Uff, glemte å nevne (tror jeg) i forgje innlett at DELT hjuloppheng ikke behøver å si at det er noe camber på hjula. Man kan faktisk få hjula til å stå vannrett med karroseriet hele tiden.. (tror noen jaguaroppheng er sånn:))

Ja, ATV er et jævlig bra eksempel på fremkommelighet. Men det er vanskelig for noen her å forstå at man trenger bakkeklaring...
Det er bedre å kjøre over stubben isteden for PÅ den... men det er vell det noen syns er "kicket"! ...

henrik940
20/02/10, 19:19
Vell..

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1644.jpg

TeamBørnOut
20/02/10, 19:22
Når man senker en bil med delt aksel, vil man få mindre OVERFLATE i kontakt med veien. Men man får mer MARKTRYKK, på den mindre overfalten som ligger på underlaget. Det gjelder også for offroad/crawling.
Nope :) spørs på designet. KUN biler som brukes på vei hvor dette skjer. til offroad bruk så gjør de ikke dette. dekka står i sammevinkel om du fjører en meter eller mer :D Det gjør det lett å ha med deler hvis du skal få en skade også. like lange A armer over som under!
simpelt å bygge også :D

TeamBørnOut
20/02/10, 19:26
Vell..

[IMG]http://www.explorerforum.com/photopost/data/2/71P7110115_sml.jpg[/IMG
haha, viser bare hvor dårlig bakkeklaring det er :D

en bil med like mye fjøring på delt aksel kunne kjørt over deg mens du satt på ræva i veien. Med den drittbilen der ville du fått et styrestag i hue om du hadde LIGGET på bakken...
Å bare SE hvor lite veigrep den har på høyre bakhjul!
med delt aksel hadde den hatt 100% kontakt.
Ikke snakk om camber. det er for gatebiler og racebiler...

Edit: Det er en grunn til at kardang service i oslo lager mye mellomaksler til chevyfolk :D de knekker så mange når de slår nedi.. men fler å fler lager selv også. for de merker ikke vibrasjonene i 1kmt i timen

Joakim-G_R
20/02/10, 19:27
Jeg utdypte det ikke nok, men mente på asfalt og veibiler. Hvem har vel ikke sett tøffe senka sierrar...... :p

TeamBørnOut
20/02/10, 19:28
Granada haha :D

Joakim-G_R
20/02/10, 19:29
haha, viser bare hvor dårlig bakkeklaring det er :D

en bil med like mye fjøring på delt aksel kunne kjørt over deg mens du satt på ræva i veien. Med den drittbilen der ville du fått et styrestag i hue om du hadde LIGGET på bakken...
Å bare SE hvor lite veigrep den har på høyre bakhjul!
med delt aksel hadde den hatt 100% kontakt.
Ikke snakk om camber. det er for gatebiler og racebiler...

Edit: Det er en grunn til at kardang service i oslo lager mye mellomaksler til chevyfolk :D de knekker så mange når de slår nedi.. men fler å fler lager selv også. for de merker ikke vibrasjonene i 1kmt i timen

Dårlig bakkeklaring kanskje, men denne bilen er bygd for å forsere ekstreme hindre, og når den da får den vinkelen på høyre bakhjul, er det mest sansynlig slik underlaget der er også.

EDIT:
DESSUTEN, er det bare midt under bilen man får bakkeklaring, når armene skal gå ut til hjulene, skråner de jo nedover de også :)

henrik940
20/02/10, 19:29
Har du dokumentasjon på reglene du legger ut om?

TeamBørnOut
20/02/10, 19:34
nei. men jeg ser når de kjører åpneklasser at de kjører med delt aksler og ombygde ATV er etc ;) + at de kjører med "ørken" biler da også :)
Jeg ser ikke på sånt i norge. For å se noen kjøre i 1kmt intreserer meg så utrolig lite... Liker å se de store gutta med hel motor kjøre det csb og bb går :)

Joakim: jo seff. hjula må jo henge sammen til chassiet et sted også. men ikke tversover :D slipper en idiotisk mellomaksel som tar nedi alt som er av hindre også ( noe som ikke er problem for hellekantene de kjører over i norge)

TeamBørnOut
20/02/10, 19:36
Jeg har forsten ikke noe reglemang over noen klasser innen racing. Men jeg måtte jo faktisk dra frem dette over "volvo orginal" når folk trodde de brukte stivaksel fordi det var best i skauen hahaha...
" da hadde de brukt multilink i volvo orginal hvis det var så bra "
Hjalp ikke å si at den råe E motoren sikkert er bedre en FT motoren heller haha

henrik940
20/02/10, 19:37
Ikke camber sier du?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1645.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1646.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1647.jpg

Bra med flex her:

http://img161.imageshack.us/img161/8373/pic00123is9uy.jpg

TeamBørnOut
20/02/10, 19:43
Ikke camber sier du?

[IMG]http://www.explorerforum.com/photopost/data/500/top_of_carb_hill.jpg[/IMG



[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v373/Deathrunner/Ocotillo%2011-6-04/IMG_2498.jpg[/IMG



[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v373/Deathrunner/Ocotillo%2010-22-05/Death3532.jpg[/IMG

Bra med flex her:

[IMG]http://img161.imageshack.us/img161/8373/pic00123is9uy.jpg[/IMG

en med knekt forstilling og resten med delt aksel som er LAGET for camber?

Det siste bildet er et utrolig bra eksempel på hvor fint det er med delt hjuloppheng. 100% grep mot bakken. hadde han bare hatt lengre armer og mere fjøring hadde han hatt det på begge hjula..

Herlig eksempler på hvor overlegent delt aksel er! mer kontakt på bakken for hjula! noe som er viktig når man skal ta seg fram! ikke skli sidelengs pg hekte seg nedi alt som er!

Du får dra frem teknik legoen å lage deg en forstilling med A armer. så ser du hvordan proffgutta bygger lengden på over og underarmene så man sliper å ha "camber" når bilen fjører ;)

Edit2: den hvite toyotaen hadde jo faktisk hatt den stiveakselen nedi bakken hvis han hadde hatt det :P hadde han hatt klokka på midten så ville han stått å vippet på den :P

henrik940
20/02/10, 19:46
Gi meg et klipp som en med IFS gjør dette:

pNpzMNRcQ38

Det der FAEN meg syyyyk :D :D

jonass
20/02/10, 19:51
men det som er vanskelig med delt oppheng er man må bli breiere for og få mere flex, dvs har du korte armer får du lite flex, pga driv aksel leddene ikke klarer spiss nok vinkel.

TeamBørnOut
20/02/10, 19:52
Øh... syns du forhjula hans har mye kontak?
Hvor finner du disse greiene hen? Det er jo JEG som burde lagt ut disse eksemplene!
Men jeg bryr meg ikke om å leite. for jeg driter i hva harrytasser i sånne biler gjør. HVA er vitsen med det der? syns noen det er spennende å se på? jeg har foresten sett hummer H1 klare MYE mere en det der. men det ser ikke så dramatrisk ut fordi den er ikke så smal...
Finn et eksempel som ikke sier i mot deg

The Sven
20/02/10, 19:53
Jeg har sett et eksempel på en H1 som velter før den kommer halvparten så langt...

EDIT:
http://www.youtube.com/watch?v=f2cZXAie4lU

Ok den kom langt, men langt fra samme akselflex

Joakim-G_R
20/02/10, 19:54
Er vel noen som syns det er spennende også, jeg blir fascinert. Viser bare hvor mye flex det er, har ingen praktisk fordel. Men videoen jeg la ut f.eks, viser hvordan de bruker det. :)

TeamBørnOut
20/02/10, 19:56
men det som er vanskelig med delt oppheng er man må bli breiere for og få mere flex, dvs har du korte armer får du lite flex, pga driv aksel leddene ikke klarer spiss nok vinkel.

Breiere ja. Det må man. Ulempe? nei... drivaksel ledd er ikke noe problem. man bruker sammetype ledd som mellomaksel på nyere biler etc. Derfor jeg har frest spesial drivaksler til offroad folk :) så de får bygd om til skikkelige ledd så de får skikkelig fjøring :)
Ofte trenger man ikke ha så veldig lange A armer under norske forhold heller.. for banene er laga for stive aksler og suburban folk. så selv om du har det ene hjulet i lufta og 100% kontakt flate med det andre hjulet så kommer du deg frem. men mye raskere :D

TeamBørnOut
20/02/10, 19:57
Jeg har sett et eksempel på en H1 som velter før den kommer halvparten så langt...

Joda. jeg har sett en bmw 5 eller 7 serie take når han skal burne.. jeg har også sett en 850 velte med takboks. men ting kan skje. Se på youtube så ser du folk taker i hytt å pine på samme treff som det henrik posta på. og de kom ikke halvparten så høyt...

TeamBørnOut
20/02/10, 19:59
Men kan noen svare meg på hvorfor skogsmaskinene har delt hjulpppheng? de tar seg frem overalt... hvorfor har de ikke stiv aksel? Det er jo så bra...

Joakim-G_R
20/02/10, 20:00
Joda. jeg har sett en bmw 5 eller 7 serie take når han skal burne.. jeg har også sett en 850 velte med takboks. men ting kan skje. Se på youtube så ser du folk taker i hytt å pine på samme treff som det henrik posta på. og de kom ikke halvparten så høyt...

?
jRFXSnUR1Zg

henrik940
20/02/10, 20:00
Øh... syns du forhjula hans har mye kontak?
Hvor finner du disse greiene hen? Det er jo JEG som burde lagt ut disse eksemplene!
Men jeg bryr meg ikke om å leite. for jeg driter i hva harrytasser i sånne biler gjør. HVA er vitsen med det der? syns noen det er spennende å se på? jeg har foresten sett hummer H1 klare MYE mere en det der. men det ser ikke så dramatrisk ut fordi den er ikke så smal...
Finn et eksempel som ikke sier i mot deg

Vis det :)

TeamBørnOut
20/02/10, 20:01
Jeg ler så jævelig av den filmen der hahahaha

TeamBørnOut
20/02/10, 20:02
Vis det :)


Hvorfor skal jeg gidde å sitte å søke på youtube på en lørdags kveld etter masse kjedelige filmer?

bevis for meg at stivaksel er best på en lastebil så skal du få filmen din...
Like teit....

Joakim-G_R
20/02/10, 20:05
Hvorfor skal jeg gidde å sitte å søke på youtube på en lørdags kveld etter masse kjedelige filmer?

bevis for meg at stivaksel er best på en lastebil så skal du få filmen din...
Like teit....

:p
cFCRa0PKNXE&f

henrik940
20/02/10, 20:06
Hvorfor skal jeg gidde å sitte å søke på youtube på en lørdags kveld etter masse kjedelige filmer?

bevis for meg at stivaksel er best på en lastebil så skal du få filmen din...
Like teit....

Dunno. Har du noe bedre å ta deg til a :p ?

TeamBørnOut
20/02/10, 20:08
gikk litt fortere det gitt. + at han slapp å svinge å kødde som eksempelet henrik kom med :D
husk at dette også er en orginal bil. ikke en som er kappa i filler som henriks eksempel for å i det heletatt klare å få vridd bakakselen så mye som den skal haha :D

Joakim-G_R
20/02/10, 20:09
gikk litt fortere det gitt. + at han slapp å svinge å kødde som eksempelet henrik kom med :D
husk at dette også er en orginal bil. ikke en som er kappa i filler som henriks eksempel for å i det heletatt klare å få vridd bakakselen så mye som den skal haha :D

Men så er det kun 3 av 4 hjul som har bakkekontakt, det venstre bakhjulet er jo bare såvidt nedi..

henrik940
20/02/10, 20:13
Men så er det kun 3 av 4 hjul som har bakkekontakt, det venstre bakhjulet er jo bare såvidt nedi..

Er jo 0 flex der..

DieselDriver
20/02/10, 20:14
Hjulastere har jo stive aksler og med den kommer jeg fram overalt.

Joakim-G_R
20/02/10, 20:16
Er jo 0 flex der..

Jepp.. tipper ikke over fordi den er tyngst i ræva, tenker jeg.

henrik940
20/02/10, 20:20
Jepp.. tipper ikke over fordi den er tyngst i ræva, tenker jeg.

Stemmer nok det. Og den Jeep'en jeg posta lenger opp er jo ikke så forbanna kappa ihjel. De er ganske slanke fra før :D

http://jhoweth.jimnedhs.com/ChristmasJH/images/jeep%20wrangler.jpg

TeamBørnOut
20/02/10, 20:41
Hjulastere har jo stive aksler og med den kommer jeg fram overalt.

Hjulaster / gravemaskin kammeraten min som sitter her å momser taco er ikke helt enig med deg der gitt. selv om det er jobben hans... han jobber som anlegsgartner.. sikkert fint i grustak :)

DieselDriver
21/02/10, 00:24
Kjører i skauen og rundt om kring i grustak når det ikke er noe og gjøre og den kommer seg fantastisk bra fram.

Holten
21/02/10, 00:43
Hehe...denne diskusjonen gidder jeg rett og slett ikke å være med på!

For TBO har alltid rett...samme hva faen det er som blir diskutert! :)

Så gratulerer TBO...du vant igjen! :rolleyes: Du har tydligvis ikke sett mye...For alle RockCrawlere suger jo...for de kjører med stiv aksel..og de kommer seg ikke av flekken i skauen! Nei...Bygg om til multilink/IFS folkens! Verdens beste oppfinnelse...

TeamBørnOut
21/02/10, 01:15
oi så sinte folk som kjører med senka 4hjulstrekkere med bur ble her da?
Er det teit at folk som vil ha mer utfordringer og liker litt spenning og KREVER LITT MER av kjøretøyet vil ha et skikkelig 4hjulstrekk oppheng?

Nei. BYTT til stive aksler alle sammen. det er vist best i skauen.
Jeg skal ringe til ALLE firmaer som lager skogsmaskiner og ATVer etc etc og fortelle de at TBO tok feil. Holtan med den senka 4hjulstrekkern sin har rett. det er stiv aksel som gjelder! Skal ringe MX gutta i usa. alle TUSEN og fortelle de at huff å huff! i norge er det stivaksel å kjøre opp en 2meter bakke som gjelder! få vekk det fæle delte hjulopphenget og sett på en stivaksel å heller kjør på veier med mindre utfordringer....
Uff, skauen med hjulaster har jeg dårligeminner med :P krevde viking for å få den opp hehe. Moro å kjøre da :D

TeamBørnOut
21/02/10, 01:16
Bygg om til multilink/IFS folkens! Verdens beste oppfinnelse...

De fleste biler fra 1980 tallet har dette :p
Det har vært en stund :P

TurboHansen
21/02/10, 01:18
Ikke alle som vet hva dem prater om... Delt aksel er jo og blir jo det likeste, enkelt og grei det kan da ikke være så vankelig og skjønne? Stiv aksel er ikke møkk men delt er best ;)

TeamBørnOut
21/02/10, 01:29
mange tror desverre at senking av delt aksel gir camber som en gammel granada. men det er bare lengden og innfestningpunktene som gjør dette.. det kan lett justeres så man kan velge om den skal beholde samme vinkel hele tiden eller få camber....

Joakim-G_R
21/02/10, 09:35
Ikke alle som vet hva dem prater om... Delt aksel er jo og blir jo det likeste, enkelt og grei det kan da ikke være så vankelig og skjønne? Stiv aksel er ikke møkk men delt er best ;)

Forskjellen er bruksområdet.

Christian
21/02/10, 10:51
Gi meg et klipp som en med IFS gjør dette:

pNpzMNRcQ38

Det der FAEN meg syyyyk :D :D

w_F7QrR4Ur8

Joakim-G_R
21/02/10, 11:18
Vel. Uavhengig fjæring, ja. Men ingen IFS (heter det ikke IRS?)

henrik940
21/02/10, 11:20
w_F7QrR4Ur8

Fyren styrer jo opphenget sjøl.

ChrML
21/02/10, 11:25
Vel. Uavhengig fjæring, ja. Men ingen IFS (heter det ikke IRS?)
IRS er vel kun Independant Rear Suspension. IFS blir Independant Front Suspension? :p

TeamBørnOut
21/02/10, 13:12
Fyren styrer jo opphenget sjøl.
det er det mange som gjør med stive aksler også.... for å ikke gå over rullepunktet...
Men poenget var vell bare å vise at delt aksel spytter på biler med stivaksel. og nettoppderfor er det ikke lov å ha i mange klasser. for det går jo som sagt mye mye mye fortere å komme frem og er ikke så krevende.. overlegent på alle områder så lenge man ikke skal ha 30T last på plan :)

Holten
21/02/10, 17:43
Bare for å få sagt det..jeg kjører nok ikke senka 4WD..

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1632.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1631.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1709.jpg

henrik940
21/02/10, 17:49
Fett Holten :D !

TeamBørnOut
21/02/10, 18:40
Vakke mye bakkeklaring fra klokka og ned der men.... nesten som min. ikke mye moro i skikkelig tereng.. men hjelper litt på min som har hel motor ;)

henrik940
21/02/10, 18:44
Du veit at de som kjører offroad har litt peiling på plassering osv? Selvom man har delt aksel betyr det ikke at man kan kjøre som en idiot innover skauen forde :)

Men som du sier, og ikke klarer og dokumentere:

Det finnes jo regler som sier at man ikke kan ha delt aksel, fordi da vinner man hele tia, uansett.

TeamBørnOut
21/02/10, 22:00
Det finnes regler for det i volvo orginal tilogmed, men jeg gidder ikke finnefrem de reglene heller....

Karlsen
21/02/10, 22:30
All Rules and criteria for each class closely resembles that of UROC, NEUROC or WE-ROCK competitions and Rausch Creek rules as to maintain consistency with drivers, their rigs and competitions.



Class 1 Street Stock

*
-33" or smaller tire DOT approved
*
-Suspension must be of a type as used by factory for that vehicle (no air shocks, air bag or coil over suspension unless factory).
*
No altered wheelbase more than 3 inches.
*
No ram or hydro assisted steering.
*
All Front axles must be factory axles for that vehicle
*
The following REAR axle's upgrades are allowed: 8.8, Dana 44, Toyota, Dana35, AMC 20, Chrysler 8.25, Ford 9", Chevy 12 bolt. Any other must be factory.
*
No rear steer.
*
Any vehicle with 2 lockers may not compete UNLESS one locker can be disconnected manually and not used.
*
Any soft top or modified top vehicle must have functional roll cage.
*
All windshields must remain in stock location and mounted safely, if no windshield is available, a cage must be added for driver and passenger safety.
*
If doors are removed a roll bar/cage must cover the driver's compartment area.
*
Must have tow point front and rear.
*
Body cannot be modified for tire clearance, 1" trimming allowed.
*
Front and rear of vehicle must have lights or stickers that resemble lights.
*
Front clip/grill must be in stock location.
*
Frame of vehicle must have the same dimensions as factory. No frame modifications allowed for a competitive advantage.


Class 2 Super Stock

*
34-37" tires DOT approved
*
Suspension must be of a type as used by factory (no air shocks, air bag or coil over suspension unless factory).
*
Ram or Hydro assist steering allowed (no full hydro).
*
No rear steer.
*
Aftermarket axle shafts allowed.
*
ONE locker MANDATORY front or rear. TWO lockers allowed.
*
All windshields must remain in stock location and mounted safely, if no windshield is available, a cage must be added for driver and passenger safety.
*
Doors optional. If doors are removed a roll bar/cage must cover the driver's compartment area.
*
Winch optional. Tow points: must have 1 tow point front and rear.
*
Minor body trimming, bobbed beds, and comp cuts allowed. No dove tailing.
*
Low-range kits allowed.
*
Frame of vehicle must have the same dimensions as factory. No frame modifications allowed for a competitive advantage. This area subject to tech approval.
*
Front and rear of vehicle must have lights or stickers that resemble lights.
*
Front clip/grill must be in stock location.



Class 3 Modified Stock

*
37" or larger tires.
*
Long arm/spring over allowed.
*
All axle assemblies allowed that are of automotive design (no tractor axles, portals, etc., unless factory).
*
Comp cut, body trimming, and dovetailing allowed.
*
All transfer cases/kits allowed.
*
No rear steer.
*
Seats must have 4-point harness.
*
Driver compartment area forward must be intact (frame, firewall) and resemble the original vehicle in some way, shape or form but rear of truck can be tubed out. Must have use of full factory frame.
Front and rear burn/dig allowed.
*
No independent wheel manipulation.
*
Full roll cage in all rigs (even in SUV type trucks I.E. XJ or Full size Bronco). Full roll cage and must be tied into frame.



Class 4 Unlimited

*
Comp vehicles (custom frame or tube chassis) and full moon buggies
*
Seats must have at least 4-point harness and must be safe for the driver to use.
*
No independent wheel manipulation.
*
Full roll cage in all rigs (even in SUV type trucks I.E. XJ or Full size Bronco), must be tied into frame.


Der er hvertfall et reglemang. Her går det jo tydelig fram at i de grymmeste klassene så er uavhengig hjuloppheng ikke tillatt!!
Det kan jo umulig være fordi at uavhengig oppheng gjør bilene mindre konkuransedyktige:p

volvoRsport
21/02/10, 22:46
Her går det jo tydelig fram at i de grymmeste klassene så er uavhengig hjuloppheng ikke tillatt!!

Da må du nok lære deg å lese :rolleyes: Det står tydlig at alle typer hjuloppheng som er ment for bil er tillatt, men det er IKKE tillatt med "independent wheel manipulation" som vil si luftfjøring/hydraulikk etc.

Karlsen
21/02/10, 22:49
Da må du nok lære deg å lese :rolleyes: Det står tydlig at alle typer hjuloppheng som er ment for bil er tillatt, men det er IKKE tillatt med "independent wheel manipulation" som vil si luftfjøring/hydraulikk etc.

Hehehe, vellvell. Legger meg langflat på denne, gikk nok litt fort i svingene på en søndagskveld:o:o

henrik940
21/02/10, 23:27
Da må du nok lære deg å lese :rolleyes: Det står tydlig at alle typer hjuloppheng som er ment for bil er tillatt, men det er IKKE tillatt med "independent wheel manipulation" som vil si luftfjøring/hydraulikk etc.

Stemmer det.

Så gir meg ikke før jeg har dokumenterte kilder på at det ikke er lov med delt aksel, fordi det er så super duper bra.

asdf
22/02/10, 00:14
Det som er moro er jo at portalaksler ikke er lov i de klassene der ifs/irs er lov. Portalaksler gir jo gjerne enda bedre bakkeklaring enn uavhengig oppheng, som må ha de jævla armene ut til hjulene. Faktisk må de jo et stykke under senter av hjulet også, for å få plass til akslingene.

TeamBørnOut
22/02/10, 07:55
Som det står. ikke lov å montere delt hjuloppheng på orginal klassene. som mange kjører med i norge. bygger om masse skit.
Og som det også står. I de frie klassene er alt lov. derfor man ser delt hjuloppheng på verstingene :) og ofte ikke i norge hvor man puttrer rundt med toyota 4er eller volvo 4er..
http://www.youtube.com/watch?v=pjQMCBb1Gsc
første treff... så deilig ut å ikke ha en stiv aksel der gitt.. slippe å subbe nedi overalt.. mellomaksler som kan slå nedi etc :P uffameien :P

TeamBørnOut
22/02/10, 08:29
alle kjenner vell noen med en YAMAHA GRIZZLY? Vi har 2stk av modelen under (husker ikke hva den heter..) men fy F å grizzlyn tar seg frem mye bedre... bare å kjøre på. ingen bøyde styrer fordi ting hekter seg fast i akselen etc..
prøv selv i skauen å se.. ikke heng dere opp i hva masse hillbillys gjør ut av bila sine når de skal på gjørme og vaffeltreff..
Jeg har 4x4 leiketøy med stive aksler selv. jeg VET delt aksel tar seg bedre frem fordi man får mye bedre bakkeklaring og kan ta mye mindre hennsyn til hva som er i "vei banen". Se på en skogs maskin! de nye moderne har delt oppheng for å ta seg frem mye bedre..

T90
22/02/10, 09:01
Det er vel en grunn til at LADA NIVA ikke har stive aksler?

TeamBørnOut
22/02/10, 09:07
Uff... har hatt en lada niva :P

Holten
22/02/10, 22:16
Folk får ha sine egne meninger...Er jo kanskje en vanesak! :)

Suzuki'en er forresten tilsalgs om noen vil ha seg en bil som KOMMER SEG FRAM :D hehe

GeTReibeAktienGesellschaf
22/02/10, 23:31
Volvo har da konkurert med stiv aksel mot biler med inviduell aksel i etcc, hadde ihvertfall noen gode sessonger.

240 mot bmw 635, rover 3500, jaguar xj-s og fler.

Jeg veit ikke så mye om reglene rundt dette å hva som ble tildelt av straffe vekt og sånnt da.

At inviduell fjæring generelt er å foretrekke kan man jo se på at det blir brukt der det ikke blir valgt bort pga. kompromisser.

Men at man ikke kan kjøre fort med hel aksling og at det er helt ubrukelig er vel å ta i litt.

TeamBørnOut
23/02/10, 11:16
Joda, de store gutta i dragracing kjører stive aksler :)

Joakim-G_R
23/02/10, 22:22
Volvo har da konkurert med stiv aksel mot biler med inviduell aksel i etcc, hadde ihvertfall noen gode sessonger.

240 mot bmw 635, rover 3500, jaguar xj-s og fler.

Jeg veit ikke så mye om reglene rundt dette å hva som ble tildelt av straffe vekt og sånnt da.

At inviduell fjæring generelt er å foretrekke kan man jo se på at det blir brukt der det ikke blir valgt bort pga. kompromisser.

Men at man ikke kan kjøre fort med hel aksling og at det er helt ubrukelig er vel å ta i litt.

Godt det er flere "som meg" her. :)

I Gr.A kjørte de rimelig fort, ja. Mot mange andre. Holden Commodore har vel også delt aksel.

T90
08/03/10, 14:30
Noen som har tenkt tanken på å lage multilink til 240?
Det hadde blitt rått...

TeamBørnOut
08/03/10, 14:54
modifiserer bare MkII akselen på. driver å gjør det på en 240 i disse tider. skal få lagt ut bilder på det. det er en påbegynt prosjekt tråd om det som jeg har lagt ut her

ArneR
08/03/10, 19:27
modifiserer bare MkII akselen på. driver å gjør det på en 240 i disse tider. skal få lagt ut bilder på det. det er en påbegynt prosjekt tråd om det som jeg har lagt ut her

Hvor?

TeamBørnOut
08/03/10, 20:20
Ligger på prosjekt delen. husker ikke om jeg har lasta opp bildene fra vi snudde den eller ikke. Men kan legge ut å komme med mere info senere. Han som bygger den står å måker snø på tak om dagen så han er litt opptatt :D

rogern
08/03/10, 22:30
du har mye prosjekter og ombyginger men ser lite av disse syntes jeg.
få ut bilder! :D

rogern
08/03/10, 22:33
kanskje jeg skal bygge om crawlern min med multilink :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/431.jpg

JørnM_940
08/03/10, 22:35
Syns å minnes at jeg så flere tråder på gamle VF (for noen krasjer siden) der det de bygget om FRA multilink TIL stiv aksel. Hvorfor gjorde de dette, hvis multilink er best? Vektreduksjon?:)

Christian
08/03/10, 22:43
Syns å minnes at jeg så flere tråder på gamle VF (for noen krasjer siden) der det de bygget om FRA multilink TIL stiv aksel. Hvorfor gjorde de dette, hvis multilink er best? Vektreduksjon?:)

Jeg vil tro dem ikke visste bedre.

TeamBørnOut
08/03/10, 22:45
du har mye prosjekter og ombyginger men ser lite av disse syntes jeg.
få ut bilder! :D

Ikke alt som det er lurt å legge ut bilder av i offentligheten :D
men det hender jo jeg slenger inn litt bilder fra div greier da :D

volvoRsport
08/03/10, 22:45
Syns å minnes at jeg så flere tråder på gamle VF (for noen krasjer siden) der det de bygget om FRA multilink TIL stiv aksel. Hvorfor gjorde de dette, hvis multilink er best? Vektreduksjon?:)

Få bedre plass til fete hjul med mye kant.

TeamBørnOut
08/03/10, 22:46
Syns å minnes at jeg så flere tråder på gamle VF (for noen krasjer siden) der det de bygget om FRA multilink TIL stiv aksel. Hvorfor gjorde de dette, hvis multilink er best? Vektreduksjon?:)

Hvorfor river noen av innspruten å setter på forgassere?
Hvorfor bytter noen fra K motor til A motor?

Volvo folk er rare dyr:rolleyes:

JørnM_940
08/03/10, 22:47
Hvorfor river noen av innspruten å setter på forgassere?
Hvorfor bytter noen fra K motor til A motor?

Volvo folk er rare dyr:rolleyes:
Haha:p

TeamBørnOut
08/03/10, 22:47
Få bedre plass til fete hjul med mye kant.


Det var jo litt å motsi seg selv :P er jo bedre plass på biler med multilink :D
I tillegg kan man senke bilen MYE mere da også...

volvoRsport
08/03/10, 22:50
Det var jo litt å motsi seg selv :P er jo bedre plass på biler med multilink :D
I tillegg kan man senke bilen MYE mere da også...

Var jo det som var grunnen til at de bygde om ;) Ser jo selv at felgene bygger lengre ut med MK2-aksel hvis man skal kjøre med relativt lavt innpress..

TeamBørnOut
08/03/10, 22:53
har man felger som er helt flate så er det jo klart...
Men man får fortsatt breiere felger / dekk med MkII bakakselen en med stiv bakaksel :)
dekka legger seg innover så det blir plass..
Men folk som bygger om en bil fra multilink til stiv aksel bryr seg nok ikke om det uansett. er vel ute etter høy bil å breikant :P

T90
08/03/10, 23:18
Syns å minnes at jeg så flere tråder på gamle VF (for noen krasjer siden) der det de bygget om FRA multilink TIL stiv aksel. Hvorfor gjorde de dette, hvis multilink er best? Vektreduksjon?:)
de skulle vel ha sikkelig traktor følelse, dem byggde sikkert om til dobble strombergforgassere etterhverandre i samme slengen...

DieselDriver
08/03/10, 23:23
Jeg har lyst til og se bilde av noen doble strombergforgassere:D

T90
09/03/10, 10:05
Mente strombregforgassere etterhverandre..
Var en liten skriveleif der..

ChrML
09/03/10, 15:53
Var jo det som var grunnen til at de bygde om ;) Ser jo selv at felgene bygger lengre ut med MK2-aksel hvis man skal kjøre med relativt lavt innpress..
Man kan ha lavt innpress på MK2 akselen og hvis man bytter nav og bremser til de som er fra MK1 har jeg hørt. Men har ikke sjekket om dette stemmer. Og kjøre MK2 aksel med MK1 / standard innpress.

Grunnen til at folk bygde om fra multilink til stiv aksel må jo være fordi de ikke visste bedre. Eller trodde det var "umulig" å få skikkelig sperre i multilink fordi det koster noen tusenlapper mer... Eller fordi de trodde at stiv aksel er "bedre" eller tåler mer. Mye uvitenhet :p.

TeamBørnOut
09/03/10, 16:00
folk som skal ha "kant" driter i sperrer etc.. kun senk som gjelder :P
Multilink er ofte hata fordi man ikke kan senke den... Men går fint å få hjula til å stå i lufta og karroseriet på bakken hvis man absolutt vil det :P

henrik940
09/03/10, 16:36
Folk må jo få gjøre som de vil :) Noen bygger sugemotor, andre bygger turbomotor :D

940pearl
09/03/10, 16:45
Rart ingen har bygget Multilink på 240 igrunn..

TeamBørnOut
09/03/10, 16:48
Er jo hvertfall 2stk på vei :D

940pearl
09/03/10, 16:50
Er Bmw sin multilink bedre enn 960 sin?

TeamBørnOut
09/03/10, 16:57
Spørs hva man tenker på med bedre. de store grove tåler jo "uendelig" med effekt. men det er mindre ufjøra vekt på volvo sin.
Det er også mindre problemer med volvo sin ( min erfaring fra 320 / 325 ). foringer og stag etc.

ChrML
09/03/10, 17:05
Spørs hva man tenker på med bedre. de store grove tåler jo "uendelig" med effekt. men det er mindre ufjøra vekt på volvo sin.
Det er også mindre problemer med volvo sin ( min erfaring fra 320 / 325 ). foringer og stag etc.
Men BMW sin kan man vel nesten komfortabelt prate med en bil vedsidenav mens man spinner rundinger på hullete vei? Eller gjelder det i samme grad Volvo sin 960 multilink som BMW sin?

TeamBørnOut
09/03/10, 17:08
joda, man kan det med volvo sin også. men på volvo så slipper du bytte hjulagre etterpå og bytte de bøyde bærebruene ;)
Det eneste jeg ikke liker med volvo sin bakstilling er de tunge armene som går forrover... men de må vell tåle litt når man kjører med nivåmat / coilovers..

ChrML
09/03/10, 17:11
joda, man kan det med volvo sin også. men på volvo så slipper du bytte hjulagre etterpå og bytte de bøyde bærebruene ;)
Det eneste jeg ikke liker med volvo sin bakstilling er de tunge armene som går forrover... men de må vell tåle litt når man kjører med nivåmat / coilovers..
Yeah, la merke til de tunge armene forover når jeg bærte de jeg kjøpte fra Sverige inn i sta :p. Men er jo forsåvidt greit, da tåler de jo coilovers godt.

Men hva med øvre festet i karrosseriet forresten ved coiloverbygging? Tåler blekket rundt det den ekstra vekta?

T90
09/03/10, 17:12
Hvordan er det å konvertere til multilink på STV?
Samme prosedyre som på sedan?

ChrML
09/03/10, 17:14
Hvordan er det å konvertere til multilink på STV?
Samme prosedyre som på sendan?
Yes, men hørte noen rykter om at karrosseriet er litt for mykt på stv og at man bør ha et slags stag bak? Interiørdeler som sprekker :p.

T90
09/03/10, 17:17
Inne eller ute?
Har sett at folk bruker å montere et slags stag nede i bagasjerommet på v70.

TeamBørnOut
09/03/10, 17:18
Men hva med øvre festet i karrosseriet forresten ved coiloverbygging? Tåler blekket rundt det den ekstra vekta?

Null stress :)

TeamBørnOut
09/03/10, 17:20
Yes, men hørte noen rykter om at karrosseriet er litt for mykt på stv og at man bør ha et slags stag bak? Interiørdeler som sprekker :p.

Haha! det stemmer dette. bilene er mye mykere :D (noe man egentlig merker når man kjører de også)!
Det er litt forsterkninger i hjulbuene og litt andre steder.
Men vi løste dette ved å lage et "kryss" bak setene ( da fikk man noe å montere fast anlegget skikkelig i også :D).
Hvordan de gjør dette orginalt aner jeg ikke. men 960 stvn er hvertfall stivere baki en 940n av samme årsmodel! så noe er gjort :)

TeamBørnOut
09/03/10, 17:21
Inne eller ute?
Har sett at folk bruker å montere et slags stag nede i bagasjerommet på v70.

Det samme kan man på 945 også:)

asdf
13/03/10, 17:34
I forbindelse med diskusjonen ang. stive aksler + kjøring i utmark med stive aksler.

Det er jo litt rart at Arctic Trucks brukte bladfjører og stive aksler både da de kjørte til den magnetiske nordpolen i '07, og når de kjørte til Antarktis i '09. Må være et under at de ikke satt seg fast i snøskavlene med den stive akslingen hengende under bilen.

Kanskje de kunne lært noe av TBO...

DieselDriver
13/03/10, 17:49
Hørt om tatra lastebil? Gikk noenn i norge som var tippbiler og de kommer seg fram uansett f! 6x6 og et system der alle akseler er uavhengige.

Holten
13/03/10, 19:41
asdf: Hehe, prøver du å si at AT ikke vet hva de holder på med? :D

Men når det er sagt, så bygger de biler med IFS nå!

Eldste Haugerud
14/03/10, 12:03
asdf: Hehe, prøver du å si at AT ikke vet hva de holder på med? :D

Men når det er sagt, så bygger de biler med IFS nå!

Godt de har lært!:p hehe

ChrML
08/04/10, 21:48
Fortsetter multilink vs stiv aksel diskusjonen fra en annen tråd:



hva er det som er ekstremt stor forskjell mellom stiv aksel og multilink
som du har merka?
Har merket disse forskjellene:

Bilen ligger mye mer riktig på veien og kjennes mye tightere ut på rattet
Sinnsykt godt veigrep i svingene
Noe mer behagelig å kjøre generellt
Mye bedre å kjøre fort på dårlige/hullete veier. Før så spratt hele bakenden av bilen sidelengs så mye at man merket det godt når man traff en kul på ene siden, nå sklir den lett over uten å sprette!



Tekniske fordeler:

Mye mindre uavfjøret vekt. Stiv aksel så veier fort hele akselen med innmat 50 kg pluss hjulene som fort kan veie 20 kg hver. Multilink så har du nok under halvparten. Dette står for mye av veigrepet på ujevne veier.
Hjulene er uavhengig
Krengestaget er festet i karrosseriet på 2 punkter og til navet på 2 punkter som det skal, ikke juksestag som bak på stiv aksel.
Tåler mer visstnok (har ikke erfart noe på dette feltet selv)
Riktige hjulvinkler. Camber ved fjøring, gir riktige vinkler på ytterhjul og innerhjul i svinger. Stiv aksel får ofte POSITIV camber i svinger som senker veigrepet betraktelig.
Mellomakselen kan monteres helt rett uavhengig av høyden på bilen. Dette gjør at U-leddene ikke belastes noe særlig og forhindrer klassiske mellomakselvibrasjoner og mer effekt til bakken.
Plass til større felger pga negativ camber samtidig som det er plass og muligheter for god senk.
+ sikkert noe mer jeg har glemt

Christian
08/04/10, 21:55
Direkte forskjeller på innfestning MK1 vs MK2?
Er MK2 bolt on på en MK1 bil?

asdf
08/04/10, 22:29
Stiv aksel får ofte POSITIV camber i svinger som senker veigrepet betraktelig.


Ofte? Du har med andre ord ofte hjulløft på innerhjulet når du kjører?

ChrML
08/04/10, 22:38
Ofte? Du har med andre ord ofte hjulløft på innerhjulet når du kjører?
Snakker ikke om store vinkler her, bare at gummien er mer komprimert på ytterhjulet enn innerhjulet, men har faktisk sett biler med stiv aksel få løft på innerhjulet i svinger på bane :eek:.

jonass
08/04/10, 22:56
Traktorer har det med og løfte innerhjulet:D
Man bygger seg traktor om man si har doble krenghemmere.

trond745
09/04/10, 14:55
I forbindelse med diskusjonen ang. stive aksler + kjøring i utmark med stive aksler.

Det er jo litt rart at Arctic Trucks brukte bladfjører og stive aksler både da de kjørte til den magnetiske nordpolen i '07, og når de kjørte til Antarktis i '09. Må være et under at de ikke satt seg fast i snøskavlene med den stive akslingen hengende under bilen.

Kanskje de kunne lært noe av TBO...

Flere som er litt på bærtur her nå....! En bil med delt for og bakstilling har Lavere markfrigang under bilen en en med stive aksler, Og midre evne til og ta seg frem i terrenget, mere og henge seg opp i, mere deler som kan ryke... er nok en grunn til at AT faktisk konverterer riktige offradere til stiv aksel også forran!

asdf
09/04/10, 15:23
trond745: innlegget mitt var tuftet på ironi og sarkasme, jfr. tidligere innlegg i tråden ;)

trond745
09/04/10, 15:37
trond745: innlegget mitt var tuftet på ironi og sarkasme, jfr. tidligere innlegg i tråden ;)

Hehe.. leste litt for kjapt:)

ChrML
09/04/10, 20:00
Denne tråden var vel egentlig ikke ment for å diskutere multilink vs stiv aksel i offroad sammenheng. Ikke så mange som bygger om 960 til stiv aksel foran og bak, 4x4 og kjører i skogen enda.

Noen som har noen synspunkter/meninger til innlegget mitt over? Og hvorfor er det ikke så mange som bygger heftige Volvoer som bygger multilink? Er det pga pris? Ser jo aldri noen med BMW som bygger de om til stiv aksel, de er jo glad i multilinken sin :p.

henrik940
09/04/10, 20:09
På bimmer er det jo bare stikkaksler, klokke og en bærearm. MEGET enkelt å skru på. Klokka kan du jo ta ned med å løsne et strips.

Og dette er jo en generell diskusjon om stiv vs uavhengig aksel.

ChrML
09/04/10, 20:13
På bimmer er det jo bare stikkaksler, klokke og en bærearm. MEGET enkelt å skru på. Klokka kan du jo ta ned med å løsne et strips.

Og dette er jo en generell diskusjon om stiv vs uavhengig aksel.
Vil ikke si at det er et problem å skru på Volvo sin multilink eller. Litt mer knotete fordi karrosseriet ikke var designet med multilinken i bakhodet, men hiver man vekk bladfjøra, hiver inn en coiloverdemper som man lager seg et feste som er kurant å skru på så tar man ned klokka på en time på en MK2.

Det jeg har kødda og brukt tid på hver gang er å spenne/avspenne bladfjøra og få demperen inn på festet sitt igjen siden foringen ikke passer som den skal.

AndersTM
09/04/10, 20:22
Eg har lesjøfors 35 mm senk, org krenghemmer og bilstein cs rundtom på 240en, og sliter med dårlig grep på innerhjul i skarpe svingar. Då må eg jo såklart køyre litt inspirert :) Og så har eg ikkje diffbrems heller. Har ikkje sett det sjøl, men en "tilskuar" sa til meg at eg hadde hjulløft i en sving..
Finst det ein type delt bakaksling som det let seg gjere å bygge om til på 240? :)

ChrML
09/04/10, 20:25
Eg har lesjøfors 35 mm senk, org krenghemmer og bilstein cs rundtom på 240en, og sliter med dårlig grep på innerhjul i skarpe svingar. Då må eg jo såklart køyre litt inspirert :) Og så har eg ikkje diffbrems heller. Har ikkje sett det sjøl, men en "tilskuar" sa til meg at eg hadde hjulløft i en sving..
Finst det ein type delt bakaksling som det let seg gjere å bygge om til på 240? :)
Er to typer delt aksel til bakhjulsdrift Volvoene, MK1 1035/1045 (levert på 760/960 frem til 1995) og MK2 1055/1065 (levert på 960 fra og med 1995). Begge er altså tilpasset 700/900 karrosseri og passer nok ikke uten videre over på 240 som har annet karrosseri.

Vet ikke hvor mye som må gjøres for at det skal passe, men MK2 multilink har hvertfall pinjongflensen på samme sted i forhold til stiv aksel så du trenger ikke å gjøre noe med mellomakselen.

AndersTM
09/04/10, 20:28
Vi kan jo gå på tvers av bilmerker her og :) lage ein bastard! BMW f.eks...

ChrML
09/04/10, 20:32
Vi kan jo gå på tvers av bilmerker her og :) lage ein bastard!
Yeah. Mange andre multilinker som er mye bedre enn Volvo sine, men jeg har ingen erfaring med noen av de eller hvordan de er å bygge om til.

Jaguar bakstilling:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/731.jpg

Den er fin og tåler visst alt. Legg merke til hvor bremseskivene og kaliperene sitter; inne ved klokka. Det sparer deg for flere kilo uavfjøret vekt på hver side. Hvis man har et ganske omfattende oppussingsprosjekt fra før, så er det nok ikke noe problem å bygge om til en sånn bakstilling. Er jo tross kurante fester å få plassert.

Men må regnes med en del penger på sånt, ombygging av NAV for å få ønskede felger til å passe, evt problemer med sporvidde, evt overhaling osv... Sikkert ikke veldig fort gjordt å bytte bremseskiver eller :).

T90
09/04/10, 20:39
Ta dere en tur innom turbobricks å søk litt der setter de forskjellige IRS på bilene.
Bla fra IRS Mustang.

AndersTM
09/04/10, 20:39
Ser for meg at bilen må pansrest i golvet? Ser ikkje ut som ramma klarer å stoppe bremseskiver som kjem på avveie.. Hadde blitt/blir endel arbeid, men hadde vert hærlig å slippe hoppetendesane på ujevne vegar.

ChrML
09/04/10, 20:43
Ser for meg at bilen må pansrest i golvet? Ser ikkje ut som ramma klarer å stoppe bremseskiver som kjem på avveie.. Hadde blitt/blir endel arbeid, men hadde vert hærlig å slippe hoppetendesane på ujevne vegar.
Yeah. Mulig det er lettere å bruke 960 bakstilling dersom det er noen likheter bak på en 240 og 740/940 som bakstillingen kanskje passer ihop med. Men kan se for meg at det kan ende opp med masse kapping og sveising og så kan være like greit å bruke en annen IRS avhengig av hvor mye jobb det er. 960 MK2-en fyller nemlig opp veldig godt bak på et 700/900 karrosseri. Ligger jevnt med reservehjulsbrønn, vanger og det som er.

Er utrolig digg å slippe at bakenden spretter i svingene, ja! Merket jo at bilen spratt langt sidelengs i svingene før når veien var ujevn med stiv aksel, det gjør den ikke nå lenger.

ChrML
09/04/10, 20:47
Hva mener du med bremseskive på avveie? Kaliperen ser ut til å sitte på toppen av skiva.

kermitt
09/04/10, 20:55
tviler på at de skivene der drar noen plass er så kraftig alt sammen at om de skulle finne på å dra noen annen plass så forblir de inni der om ikke kalippern holder den på plass.

AndersTM
09/04/10, 21:04
Tenkte viss det skulle vere "etter forskriftene". Veit ikkje om der er tjukke plater i golvet på jaguar, for då måtte en jo hatt det på 240 og for å få det godkjent? Hadde ikkje 2CV det?

ChrML
09/04/10, 21:14
Tenkte viss det skulle vere "etter forskriftene". Veit ikkje om der er tjukke plater i golvet på jaguar, for då måtte en jo hatt det på 240 og for å få det godkjent? Hadde ikkje 2CV det?
Er det vanlig at bremseskiver kan gå i oppløsning? Jeg har aldri tenkt at det kan skje engang. Hvis et svinghjul klipper boltene og løsner så kan det jo komme inn i kupeen å kappe av deg bena med riktig uflaks.

DieselDriver
09/04/10, 21:18
Skivene blir så varme at de sprekker og når det blir kjølig igjen flyr det biter. Ser utsatt ut de skivene på jaguar akselen. Blir sikkert varmt og det er visst vanskeligere og skru på enn en merce som er oljebehandlet fem gangere.

ChrML
09/04/10, 21:22
Yeah, ser ikke direkte enkel ut å skru på den Jaguar bakstillingen. Selv om den er nok veldig bra. Er nok en del andre multilinker som er vesentlig enklere å skru på. Er nok en god grunn til at ikke så mange bakstillinger har skiva inne ved klokka mtp vedlikehold.

henrik940
09/04/10, 21:22
Det kan sikkert skje.

Jeg lurer på en ting. Hvorfor bygger Arctic Truck om til stive aksel, framfor uavhengig aksel? De kan vel ingenting om offroad? TBO veit mest om det! :D

AndersTM
09/04/10, 21:24
Det er sikkert ikkje veldig vanlig, men har jo "høyrt" om det:p kan jo bli stygt å få deler av ei bremseskive inni kupéen. Better to be safe than sorry. Men tenkte som sagt på kva som blir krevd av Bt sånn sikkerhetsmessig.

ChrML
09/04/10, 21:28
Det er sikkert ikkje veldig vanlig, men har jo "høyrt" om det:p kan jo bli stygt å få deler av ei bremseskive inni kupéen. Better to be safe than sorry. Men tenkte som sagt på kva som blir krevd av Bt sånn sikkerhetsmessig.
Vil tro at Biltilsynet vil henge seg opp i mye annet enn det dersom du skulle finne på å bygge om til slik bakstilling og prøve å godkjenne. Både hjuloppheng og fjører må nok isåfall godkjennes på den bilen av en uavhengig lab (TUV).

AndersTM
09/04/10, 21:38
Appropo det. Noken som har høyrt om at Norge skal bli mildare på godkjenning av bilombygging i 2012 (type sverige) ? En kompis som jobba på volvo som sa det. Han fantaserte om å bygge om v70en sin til rwd :rolleyes:

henrik940
09/04/10, 21:46
Kan jo si det sånn da, at når jeg satt på med han som har 600 hk i 740in sin, med stiv bakaksel, så lå det ikke noe problem i å kunne ha driv i sladden som nevnes over, fart var det nok av.

Det er enklere å bytte ting på en stiv aksel, selvom TBO bruker kun 10 min på å bytte lager osv.

Men i skogscrawling så er det fortsatt bedre med stivaksel :)

kermitt
09/04/10, 21:51
jeg skal i hvertfall bytte ut IRS forstillinga mi, kommer ikke fram pga den. den har faen ikke en CM flex, men kompisen min i 82 mod hilux kommerfram over alt, enda jeg har spærrer. 4x3 er ikke greia. men på en annen bil som skal brukes etter vei vil jeg selvsagt ha en delt aksling. men det er ikke førstepri om stiv akselen holder. er mye som skal gå galt før den tid.

henrik940
09/04/10, 21:54
Åssen bil har du? Er ikke mye flex på en original IFS nei. Og man må jo bygge om hele bilen, blir jo ikke en bil mere viss man skal bygge slik at IFS tar nedi og man skal få så god flex.

kermitt
09/04/10, 22:06
nissan kincab med 2.0 bensin. skogsbil only. kommer seg vanvittig godt fram helt til det blir steinete, mye knoller eller stubber. da står den dønn. men kompisen min klatrer rakt forbi og buser over elva der jeg står på samme steinen hver gang. selfølgelig slokker motorn og når jeg ikke klarer å holde bau bølgen.

trond745
10/04/10, 11:28
jeg skal i hvertfall bytte ut IRS forstillinga mi, kommer ikke fram pga den. den har faen ikke en CM flex, men kompisen min i 82 mod hilux kommerfram over alt, enda jeg har spærrer. 4x3 er ikke greia. men på en annen bil som skal brukes etter vei vil jeg selvsagt ha en delt aksling. men det er ikke førstepri om stiv akselen holder. er mye som skal gå galt før den tid.

hilux er bra i skogen den, hadde en 82mod med 2,2diesel. Var så slapp at den ikke orket å spinne hehe.. Men kommer mye lengre med Range Rovern min med 39,5" og volvo portaler:) Spiraler er digg å kjøre med kontra blad, Slipper nyrebelte hehe

ChrML
10/04/10, 11:34
Appropo det. Noken som har høyrt om at Norge skal bli mildare på godkjenning av bilombygging i 2012 (type sverige) ? En kompis som jobba på volvo som sa det. Han fantaserte om å bygge om v70en sin til rwd :rolleyes:
Å bygge in V70-en til RWD er nok ikke noe problem uten noe uoriginalt inngrep i hjulopphenga. Kan jo bare bytte til komplett AWD bakstilling (bolt-on) og fjerne drivakslene foran. Så finne på noe lurt/custom med drivverket for å få kreftene fra girkassa til bak, modifisere en AWD kasse eller noe.

Så kan ikke se for meg at det hadde vært noe problem å godkjenne :).

AndersTM
10/04/10, 12:21
Må legge til at han hadde planlagt å snu motor 90 grader og. Glømte den delen igår:p Han skulle følge oppskrifta til ein eller anna svenske, og meinte at i 2012 skulle dette la seg gjere å godkjenne.

Joakim-G_R
11/04/10, 15:54
Å bygge in V70-en til RWD er nok ikke noe problem uten noe uoriginalt inngrep i hjulopphenga. Kan jo bare bytte til komplett AWD bakstilling (bolt-on) og fjerne drivakslene foran. Så finne på noe lurt/custom med drivverket for å få kreftene fra girkassa til bak, modifisere en AWD kasse eller noe.

Så kan ikke se for meg at det hadde vært noe problem å godkjenne :).

Spør Per Turbo hvordan det er å "bare" fjerne drivverket til framme.....

Christian
11/04/10, 21:48
Spør Per Turbo hvordan det er å "bare" fjerne drivverket til framme.....

Han gjorde det vel motsatt. :P
Også er det vel ikke triks å kjøre automat hvis man først skal ha rwd V70.

TeamBørnOut
19/04/10, 11:25
Flere som er litt på bærtur her nå....! En bil med delt for og bakstilling har Lavere markfrigang under bilen en en med stive aksler, Og midre evne til og ta seg frem i terrenget, mere og henge seg opp i, mere deler som kan ryke... er nok en grunn til at AT faktisk konverterer riktige offradere til stiv aksel også forran!

Hvordan får du en bil med stiv aksel til å ha bedre bakkeklaring når man har et stort RØR med kardang MELLOm hjula?
Hvorfor tror du Hummer etc har delt hjuloppheng? fordi arnold skal cruse til og fra jobben sin?
De nye bowlerne har også DELT hjuloppheng for å få bedre bakkeklaring og bedre grep...
de ATene som går i spydeberg har et snasent tyng men supersterkt forhjulsoppheng... DELT seff ;)

TeamBørnOut
19/04/10, 11:30
I forbindelse med diskusjonen ang. stive aksler + kjøring i utmark med stive aksler.

Det er jo litt rart at Arctic Trucks brukte bladfjører og stive aksler både da de kjørte til den magnetiske nordpolen i '07, og når de kjørte til Antarktis i '09. Må være et under at de ikke satt seg fast i snøskavlene med den stive akslingen hengende under bilen.

Kanskje de kunne lært noe av TBO...

AKSEL... ikke aksler :) Delt forran vettu for å komme bedre frem.
Dette er noe ALLE vet. Og det hadde du funnet ut hadde du tatt et søk på youtube å sett også...:rolleyes:

TeamBørnOut
19/04/10, 11:33
Ofte? Du har med andre ord ofte hjulløft på innerhjulet når du kjører?

Det er jo HELT normalt på norske veier at hjula på biler med stive aksler danser rundt og gir TOTALT feil camber fordi hjula henger sammen! SVEIS sammen forstillinga di hvis du syns det er spennende med stiv aksel på norske veier.
I disse tider med telehiv så er det VELDIG moro å se 740 og 940 på veiene rundt her haha! patetisk :)

TeamBørnOut
19/04/10, 11:38
Det kan sikkert skje.

Jeg lurer på en ting. Hvorfor bygger Arctic Truck om til stive aksel, framfor uavhengig aksel? De kan vel ingenting om offroad? TBO veit mest om det! :D

er kun stive aksler bak på AT bilene jeg har sett.
Prisen bestemmer ofte vettu :) ofte sitter det enorme hjul på disse doningene.
Og på samme måte som med lastebil så går de da for stive aksler... lettere å holde styr på et hjul på 300kg :p
AT bilene som tar seg best frem har fortsatt delt hjuloppheng forran :p

T90
19/04/10, 11:39
Enig med tbo er det er rett ogslett ekkelt å kjøre over telehiv og humper.
serlig når man holder litt meir enn 80.
Man føler nesten at bilen er på tur å snurre rundt, siden heile bakstellet hopper av kun den humpen på ene siden som tilfeldigvis var i en sving.
Under slike forhold så er multilink/uavhenggig fjæring fint.

TeamBørnOut
19/04/10, 11:53
Man mister bakkekontakt med stivaksel på veiene jeg kjører på om dagen med stiv aksel.
Jeg har 940n med stiv aksel og 960n til dama med delt. jeg kan kjøre 60-80kmt kjappere på samme strekkninga med 960n.. selv om denne har dritt dempere, vinterhjul og slitne foringer.
en stiv aksel har ufjøra vekt på 120-150kg (spørs på felger etc, Og dette blir værre i fart når det blir rotasjon...)
fjærene stepper fordi demperne ikke makter å dempe rebound gir bilen egenskaper som få entusiaster ønsker.

Hvorfor har ikke bilene deres stift oppheng forran? Det hadde vært mye lettere og billigere og lage også? Og hvis dere skal ha stiv aksel bak så monter det foran også?
Søk jobb i en f1 stall og legg frem disse herlige forslagene med hvor utrolig bra det er med stive aksler!!

TeamBørnOut
19/04/10, 11:56
Her har dere 4hjulstrekk som det antagelig vis er UTROLIG moro å leke med!
Som dere ser har den stiv aksel foran og bak!
http://www.youtube.com/watch?v=BPhwnoqgjLU


Det der er noe av det RÅESTE man får kjøpt ferdig! brutale biler som tåler juling..

asdf
19/04/10, 12:43
Ellers da TBO, slått no mer plen med evighetsklipper'n?

TeamBørnOut
19/04/10, 12:59
Ikke etter at alu råden kom ut når noe slo tilbake.
Men dette var jo et godt forsøk på å ikke diskutere hvor utrolig dårlig stivbakaksel er på biler som ikke skal frakte 50tonn langs veien? :rolleyes:

asdf
19/04/10, 13:09
Vet ikke hvem som forsøker hva jeg. Du nevner jo blant annet stiv framaksling på volvo, samt F1. Det handler om å se ting i sammenheng, alle skjønner at stive akslinger ikke har noe i F1 å gjøre, på samme måte som at en 3liters v8 som skriker på 20k rpm ikke har noe i en offroadbil å gjøre.

Jeg vet at både stiv og delt aksling har sine fordeler og bakdeler. Verden er ikke så sort-hvitt som du prøver å framstille det.

Christian
19/04/10, 14:10
Direkte forskjeller på innfestning MK1 vs MK2?
Er MK2 bolt on på en MK1 bil?

Ingen som visste noe om dette? :P

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=4195

Noen som veit noe om det der da? :P

TeamBørnOut
19/04/10, 14:34
Vet ikke hvem som forsøker hva jeg. Du nevner jo blant annet stiv framaksling på volvo, samt F1. Det handler om å se ting i sammenheng, alle skjønner at stive akslinger ikke har noe i F1 å gjøre, på samme måte som at en 3liters v8 som skriker på 20k rpm ikke har noe i en offroadbil å gjøre.

Jeg vet at både stiv og delt aksling har sine fordeler og bakdeler. Verden er ikke så sort-hvitt som du prøver å framstille det.

2.4liters v8 ;)

Stiv bakaksel har ikke noe å gjøre på f1 biler eller bruksbiler nei.
Derfor ford og chevy har gått over til delt aksel på sine store suver etc :)
Jeg setter bare ting litt på spissen fordi det faktisk er enkelte (ja, det er helt seriøst) som tror at stiv aksel er bedre på bane etc en hva delt aksel er. "rudskogen er et bra eksempel på at stiv bakaksling er best" "jorden er fortsatt flat"...
:rolleyes:

jo, Fordi sikkerheten og fattige lag skal ha en sjangs i f1 så har de jo også satt sperre på 18k rpm på 8erne... desverre :(
Det hadde jo vært kjedelig å se ferrari og merce hatt 1000hks sugemotor tuslende rundt banen....

henrik940
19/04/10, 15:47
er kun stive aksler bak på AT bilene jeg har sett.
Prisen bestemmer ofte vettu :) ofte sitter det enorme hjul på disse doningene.
Og på samme måte som med lastebil så går de da for stive aksler... lettere å holde styr på et hjul på 300kg :p
AT bilene som tar seg best frem har fortsatt delt hjuloppheng forran :p

Klin umulig og diskutere med deg! :p

henrik940
19/04/10, 15:57
2.4liters v8 ;)

Stiv bakaksel har ikke noe å gjøre på f1 biler eller bruksbiler nei.
Derfor ford og chevy har gått over til delt aksel på sine store suver etc :)
Jeg setter bare ting litt på spissen fordi det faktisk er enkelte (ja, det er helt seriøst) som tror at stiv aksel er bedre på bane etc en hva delt aksel er. "rudskogen er et bra eksempel på at stiv bakaksling er best" "jorden er fortsatt flat"...
:rolleyes:

jo, Fordi sikkerheten og fattige lag skal ha en sjangs i f1 så har de jo også satt sperre på 18k rpm på 8erne... desverre :(
Det hadde jo vært kjedelig å se ferrari og merce hatt 1000hks sugemotor tuslende rundt banen....

Som sagt over her, så er det forskjell på Dakar rally, og rock crawling.

Må jo være en grunn til at tilnærmet ALLE som driver med rock crawling kjører med stive aksler foran OG bak?

TeamBørnOut
19/04/10, 16:05
Klin umulig og diskutere med deg! :p

Hvorfor det? fordi jeg drar frem eksempler som bowler som er det råeste man finner av terengkjøretøy? (og den tilfeldig vis hadde delt hjuloppheng for å komme frem overalt? :D)
Gi meg fakta på at stiv aksel er best! IKKE kom med linker til filmer som viser hvor overlegent delt hjuloppheng er i forhold til stiv aksel.
Det er som oftest prisen som gjør at bilprodusenter velger stiveaksler på store biler. men nå vil ikke folk ha det lengre fordi de heller kjøper andre biler som har delt hjuloppheng istden. derfor ford och chevy har delt hjuloppheng på 4x4 bilene deres :)
Verden går fremover! tilogmed noe lastebiler kommer med delt aksel forran nå :D brannbiler i usa har også begynt å få dette for å få bedre veigrep på ugjevne veier ;) (ja krenghemmeren var STOR).
Men hvor er dine "bevis" på at AT har stiv aksel forran og bak? når jeg tok et søk å så de kjørte til nordpolen med delt hjuloppheng forran ( gadd ikke en gang se om de hadde det bak, for regner med de driter i det fordi det hjelper utrolig mye å bare ha det forran).

Truck!!! en truck er best med stive aksler forran og bak! Hvorfor har dere ikke dratt frem det som et eksempel? :D


Jeg er ikke umulig å diskutere med. Jeg liker diskusjoner fordi det ofte fører frem mye fakta etc :) noe jeg liker. Jeg er ikke negativ til stive aksler sålenge det er til dens brukt. Jeg klør i fingrene etter å ha stivaksel i 66n så jeg kan bruke den til dragrace :P fæle breie dekk og vrenge avgårde...
Jeg liker å lære. kunskap er makt lærte jeg på skolen :D Men jeg vet også hva som gir best veigrep :P
I en perfekt verden så er faktisk et hjuloppheng som 360n og 66n har det beste... stiv bakaksel med klokka i karroseriet. men vi lever ikke i en slik verden :) Men det gir minst ufjøra vekt..

TeamBørnOut
19/04/10, 16:10
Som sagt over her, så er det forskjell på Dakar rally, og rock crawling.

Må jo være en grunn til at tilnærmet ALLE som driver med rock crawling kjører med stive aksler foran OG bak?


La oss si du skal bygge deg en slik kjærre. Hva ville du gått for da?
Sikkert det samme som meg. fordi det er enklest å få tak i deler og info ;)

Men se på de som har delt hjuloppheng. Det krever en litt breiere bil som oftest(hvis man ikke har hydrauliske motorer). men man får hele tiden hjulet på bakken og flatsiden på bakken... Ikke siden på dekket etc.
De som driver å kjører over steiner er ikke akkurat rakketforskere :P og da kan det virke for noen litt værre å lage et delt hjuloppheng :)
Jeg har jo vært å sett på dette. Og det er ikke skjelden at de stive akslene slår nedi og bøyer seg.. fordi det ikke er nok bakkeklaring på midten og sånt.
Bare se på vintern når man kjører med 940n der hvor det er mye snø. ofte det stopper fordi akselen subber nedi og det pakker seg forran den... Kanskje ikke noe problem for folk med senka bil :D

henrik940
19/04/10, 16:10
Best veigrep på veien over dumper i 100km/t ja.

Jeg snakker veigrep i skogen. En rock crawler er en vanlig bil, som skal ta seg fram over stokker og stein, i jævlig ulendt terreng.

Der er det FLEX som gjelder. Er det bedre med et dårlig hjuloppheng foran, som gjør at man får løft på det ene hjulet, over ei grøft? Eller er det bedre at hjulet faktisk følger underlaget, og skaper bakkekontakt til en hver tid?

Luigi
19/04/10, 16:11
først prater vi litt offroad, så litt lastebil, så kommer pinade Formel 1 inn i bilde :p
hva blir det neste?

henrik940
19/04/10, 16:12
Bare se på vintern når man kjører med 940n der hvor det er mye snø. ofte det stopper fordi akselen subber nedi og det pakker seg forran den... Kanskje ikke noe problem for folk med senka bil :D

Helt klart. Det har hvertfall aldri jeg opplevd, har heller ikke senka bil :)

Også så godt grep man får på snøen når man får på multilink, da kan man jo kjøre med sommer dekk, eller hva?

TeamBørnOut
19/04/10, 16:13
Ta med deg nistepakka ut i skauen og se hvordan skogsmaskinen tar seg frem med delt aksel ;)

ulendt terreng får en ny vri når man ser steder de kommer frem :) Og det hadde ikke gått med stive aksler...

henrik940
19/04/10, 16:13
først prater vi litt offroad, så litt lastebil, så kommer pinade Formel 1 inn i bilde :p
hva blir det neste?

Sparkesykkel :) !

TeamBørnOut
19/04/10, 16:16
Helt klart. Det har hvertfall aldri jeg opplevd, har heller ikke senka bil :)

Også så godt grep man får på snøen når man får på multilink, da kan man jo kjøre med sommer dekk, eller hva?
Nei men du har heller ikke opplevd spesielt mye i ditt liv i forhold til mange andre her ;)

TeamBørnOut
19/04/10, 16:18
først prater vi litt offroad, så litt lastebil, så kommer pinade Formel 1 inn i bilde :p
hva blir det neste?

Du har jo klart å komme med et helt innlegg med OT uten å nevne noe ang axel så vi spør deg?

Lastebil er jo fine eksempler på hvor det er bra med stivaksel.

Du har vell kanskje stiv aksel på stvn din enda for å ikke rive i filler interiøret?

THolandsli
19/04/10, 16:36
Er det noe forskjell på innfestninger og sånt på MK1 og MK2? Jeg skal bygge om til coilovers bak på min 960. Bør jeg satse på MK1 eller MK2?

T90
19/04/10, 16:38
De skal vist være like etter jeg har lest.
Gå før MK2.

THolandsli
19/04/10, 16:39
Bakdelen med MK2 er vell at jeg får 43 inpress, mens jeg har 25 eller no sånt fram. Det er litt dumt med tanke på felger og sånt.
Går det an å bruke spindel fra MK1 på MK2?

Luigi
19/04/10, 16:41
Du har jo klart å komme med et helt innlegg med OT uten å nevne noe ang axel så vi spør deg?

Lastebil er jo fine eksempler på hvor det er bra med stivaksel.

Du har vell kanskje stiv aksel på stvn din enda for å ikke rive i filler interiøret?

spørr meg om hva? nei jeg har ikke stvn, viss du mente stasjonsvogn?
og 136 hk er vel ikke nokk til og rive i filler intriøret?

Greit det var OT, va ikke meningen og få noen sure eller grinete, trodde bare ikke at formel 1 skulle komme inn i denne diskusjonen.

Mr. Crepsley
19/04/10, 16:45
Best veigrep på veien over dumper i 100km/t ja.

Jeg snakker veigrep i skogen. En rock crawler er en vanlig bil, som skal ta seg fram over stokker og stein, i jævlig ulendt terreng.

Der er det FLEX som gjelder. Er det bedre med et dårlig hjuloppheng foran, som gjør at man får løft på det ene hjulet, over ei grøft? Eller er det bedre at hjulet faktisk følger underlaget, og skaper bakkekontakt til en hver tid?

Det må da være det som er mest relevant på et Volvo forum? Eller har du tenkt å bygge 940'en din om til en Rock Crawler siden du hele tiden bringer opp dette?

Luigi
19/04/10, 16:49
Sparkesykkel :) !

hehe^^

TeamBørnOut
19/04/10, 17:07
Det må da være det som er mest relevant på et Volvo forum? Eller har du tenkt å bygge 940'en din om til en Rock Crawler siden du hele tiden bringer opp dette?
Har du ikke sett den nye bilen hans?
http://www.youtube.com/watch?v=N0z2SwEuZJY
http://www.youtube.com/watch?v=N0z2SwEuZJY

Joakim-G_R
19/04/10, 17:10
Det må da være det som er mest relevant på et Volvo forum? Eller har du tenkt å bygge 940'en din om til en Rock Crawler siden du hele tiden bringer opp dette?

Bygger volvo for å blåse støv av dørene mine jeg. Altså, slædde.

TeamBørnOut
19/04/10, 17:10
Er det noe forskjell på innfestninger og sånt på MK1 og MK2? Jeg skal bygge om til coilovers bak på min 960. Bør jeg satse på MK1 eller MK2?

Hvorfor skal du bygge om til coilovers?
Innfestningene er like. derfor mange med 760 og tidligere 960 monterer den nye typen.
Du kan bruke spindlene fra de eldre utgavene over på de nye. da skal innpresset blir likt (ikke prøvd selv).
Er det kun for "look" du skal bygge om så gå for en MkI.
Veigrep = MkII...

(i dette tilfellet...)

THolandsli
19/04/10, 17:25
Bygger om til coilovers for å få den justerbar i høyda og for å ha godt utvalg i fjører. Blir coilovers fram og, så greit å ha samme hele veien rundt. Veigrep blir forsåvidt ikke førstepri på bilen min.

Noen som har Vadis som kunne lagt ut skissa av MK1 og MK2?

Mr. Crepsley
19/04/10, 17:36
Bygger volvo for å blåse støv av dørene mine jeg. Altså, slædde.

Det gjør forsåvidt jeg og. Men nå er dette en diskusjon om va som er best av stiv og delt aksling, men man må jo kunne skille mellom veigrep og rock crawkling. Alt til sitt formål. Synes det blir litt usaklig å begynne å snakke om arctic trucks og formel 1 biler. Vi kjører trossalt Volvo :)

Luigi
19/04/10, 18:35
Bygger om til coilovers for å få den justerbar i høyda og for å ha godt utvalg i fjører. Blir coilovers fram og, så greit å ha samme hele veien rundt. Veigrep blir forsåvidt ikke førstepri på bilen min.

Noen som har Vadis som kunne lagt ut skissa av MK1 og MK2?

kan se om jeg finner ut noe :)

THolandsli
19/04/10, 18:44
Hadde vært flott. Vadisn min ble ikke så imponert da jeg installerte Win 7. :p

Luigi
19/04/10, 18:48
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/1479.jpg
dette er MK2
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/1480.jpg
mk1

Luigi
19/04/10, 18:49
hvilken årsmodell kom med mk1 ?

THolandsli
19/04/10, 18:53
1991-1994 964.

Luigi
19/04/10, 18:54
tar litt tid og finne fram og mikse med og få bildene orntlig..

Luigi
19/04/10, 19:08
eneste bilde jeg fant av mk1

TurboHansen
19/04/10, 20:14
Men passer MK2 over på bil som har MK1 uten noen store modd?

Joakim-G_R
19/04/10, 20:21
1991-1994 964.

780 ettellerannet-80-mod hadde vel også MK1?

Fighter
19/04/10, 20:23
780 ettellerannet-80-mod hadde vel også MK1?

760 og 780 fra 88 hadde også MK1.

henrik940
19/04/10, 20:25
Passer det ikke rett over?

ChrML
19/04/10, 20:30
Hvorfor skal du bygge om til coilovers?
Innfestningene er like. derfor mange med 760 og tidligere 960 monterer den nye typen.
Du kan bruke spindlene fra de eldre utgavene over på de nye. da skal innpresset blir likt (ikke prøvd selv).
Er det kun for "look" du skal bygge om så gå for en MkI.
Veigrep = MkII...

(i dette tilfellet...)
Jeg har også hørt det. At spindel fra MK1 passer rett over på MK2. Må bruke MK1 bremser og håndbrekk. Da får du standard 740/940 innpress. Aldri prøvd selv.

THolandsli
19/04/10, 21:17
Intressant... Den hovedramma på MK2 er i alu?

Noen som har gode bilder av begge akslingene?

TeamBørnOut
19/04/10, 22:00
alu på mk2 akselen ja.
Jeg kan ordne bilder senere.
Spindlene passer vist rett over sier en kammerat her.
Skal du ha coilovers på mkII akselen så bytt over til MKI nedre bærebruer også. da sparer man litt vekt. coiloversen setter du rett på der nivåmat demprene skal sitte.

Christian
19/04/10, 22:02
Men hva er best for veigrep?
På bane, med en gammal volvo.

MK1, MK2, eller en hybrid?

TeamBørnOut
19/04/10, 22:09
MkII, den gir minst ufjøra vekt som betyr at demperne har mindre å jobbe med :)
Tenk deg selv hvis du hadde vært en støtdemper :D mindre vekt er lettere å kontrolere :)
Man merker jo stor forskjell bare ved å gå fra noen små fine 16" og opp på 18-19" ... Ser pent ut. men du fucker opp veigrepet :D (sålenge man ikke har no fancy DTM magnesium greier :))

Christian
19/04/10, 22:12
Men hvilket oppsett bør man bruke da? Det er jo ikke spesielt mange fjører eller dempere å velge imellom til MK2 akselen.

Høyden betyr egentlig ikke såå mye, veigrep betyr mer. Men det er jo såklart pent når den er litt lav, men prioriterer veigrep.

Så rein MK2 er det man bør gå får? Litt dumt det med innpresset, da.

TeamBørnOut
19/04/10, 22:15
Innpresset er jo ikke så teit ;) for hvis du går for noen felger som går litt i kanten på skjermen (ikke treffer) så har du forbedret veigrepet mye bare der (bilene er smalere bak en forran for å understyre orginalt). Jeg kan skrive litt mer etterpå, må lakke litt deler nå :D

T90
19/04/10, 22:21
Er vel ikke noe å syte over innpresse spacere framme eller 960 forstilling gjør susen.

Christian
19/04/10, 22:22
Er vel ikke noe å syte over innpresse spacere framme eller 960 forstilling gjør susen.

Er inne på tanken, for der er det jo ikke så mye jobb å bygge om til coilovers, fra 850/X70.

DieselDriver
19/04/10, 23:01
Finnes jo lastebil med delt hjuloppheng da. Tatra 6x6 har det og de kommer fram uansett.
Der er alle stikkakslene uavhengige men kvalitet og service blir jo og ikke så veldig gunstig da.
http://www.youtube.com/watch?v=AKJYDdiaBYQ&feature=related