PDA

Vis full versjon : Hjuloppheng, fremkommelighet og komfort.



Sider : 1 [2]

TeamBørnOut
20/04/10, 01:49
alle som har kjørt tømmebil vet at stiv aksel ofte fører til å ringe bonden når man står i skauen :P
men den der tok seg fram styggbra :)

ChrML
20/04/10, 05:34
alu på mk2 akselen ja.
Jeg kan ordne bilder senere.
Spindlene passer vist rett over sier en kammerat her.
Skal du ha coilovers på mkII akselen så bytt over til MKI nedre bærebruer også. da sparer man litt vekt. coiloversen setter du rett på der nivåmat demprene skal sitte.
Da passer vel MK1 nedre bærebroene på MK2 spindelen og da? Har du et godt bilde av de nedre festene til støtdempere på MK1 bærebroene? Og hvem tåler mest? Må finne ut hvem av de jeg skal bruke før jeg begynner med jobben.

TeamBørnOut
20/04/10, 11:25
Mk2 akselen tåler jo mest som sagt. men skal man ha coilovers og driter i å ha minst ufjøra vekt så er det greit å bytte ut den nedre bærebruka (fordi den er lettere på MkI akselen og har ingen funksjon uten bladfjøra). Jeg mener det passer rett på.

ChrML
20/04/10, 15:09
Mk2 akselen tåler jo mest som sagt. men skal man ha coilovers og driter i å ha minst ufjøra vekt så er det greit å bytte ut den nedre bærebruka (fordi den er lettere på MkI akselen og har ingen funksjon uten bladfjøra). Jeg mener det passer rett på.
Oki. Kanskje lettere å modde på coilovere på MK1 bærebrua og?

TeamBørnOut
20/04/10, 15:24
Tja. likelett kanskje?
Men man vil jo helst slippe coilovers på denne bakstillinga.. Jeg skal ta ned bakstillinga på dams bil etterpå for å gå over akselen og bytte håndbrekk etc. så da tar jeg å sjekker ut dette med å korte inn bladfjøra også. Jeg har lyst til å lette de nedre bærebruene også.. unødvendig tunge!
(fortalte jeg foresten jeg kom i kontakt med en som driver med glassfiber buer etc? han kunne hjelpe til å bestille fjør etter ønske.. bare han fikk se litt mere på den. Veldig bra jeg mistet nret hans når mobilen daua nå bare :P får håpe jeg har noe backup av det...)

ChrML
20/04/10, 15:28
Tja. likelett kanskje?
Men man vil jo helst slippe coilovers på denne bakstillinga.. Jeg skal ta ned bakstillinga på dams bil etterpå for å gå over akselen og bytte håndbrekk etc. så da tar jeg å sjekker ut dette med å korte inn bladfjøra også. Jeg har lyst til å lette de nedre bærebruene også.. unødvendig tunge!
(fortalte jeg foresten jeg kom i kontakt med en som driver med glassfiber buer etc? han kunne hjelpe til å bestille fjør etter ønske.. bare han fikk se litt mere på den. Veldig bra jeg mistet nret hans når mobilen daua nå bare :P får håpe jeg har noe backup av det...)
Får man mer veldig mye mer uavfjøret vekt med en coilover da en halv bladfjør + en halv demper? Er coiloverene så tunge at det blir merkbart?

Har nemlig lyst til å slippe bladfjøra helt for at bakstillinga skal bli mye lettere å skru på. Slippe at ting står i spenn. Sånn at det bare er å avspenne coiloveren og skru i vei.

TeamBørnOut
20/04/10, 15:37
Er jo ikke problem hvis man gjør det i riktig rekkefølge. da holder det med garasje jekk. (jeg har selv brukt noen timer på det der så skjønner hva du mener :D). Men hvis man fester armene forran først så trenger man bare en jekk for å feste bærebruene på spindelen. Det har med geometrien å gjøre! (deilig å slippe å lesse på med sveiseapparat i bilen og bruke jekke stropper :D. men jeg brukte tid på å finne det ut selv).
fordelen med bladfjøra er at den er raskere en hva stålfjøra er og veier mindre. det var fler fordeler også men de husker jeg ikke i farta nå... egensvingninger etc spiller også en rolle.

ChrML
20/04/10, 15:41
Er jo ikke problem hvis man gjør det i riktig rekkefølge. da holder det med garasje jekk. (jeg har selv brukt noen timer på det der så skjønner hva du mener :D). Men hvis man fester armene forran først så trenger man bare en jekk for å feste bærebruene på spindelen. Det har med geometrien å gjøre! (deilig å slippe å lesse på med sveiseapparat i bilen og bruke jekke stropper :D. men jeg brukte tid på å finne det ut selv).
fordelen med bladfjøra er at den er raskere en hva stålfjøra er og veier mindre. det var fler fordeler også men de husker jeg ikke i farta nå... egensvingninger etc spiller også en rolle.
Ok. Hmm, men jeg ønsker justerbar høyde bak da, sånn at jeg kan kjøre med høyere bil på vinteren enn sommeren. Og justere så den blir jevn foran.

Skulle finni en lur løsning på det. Sveise en mutter på nedre lenkearm kanskje og skru bladfjøra opp på en lur måte til ønsket høyde og låse den der på en eller annen måte! :D Da ville jo høyden vært justerbar på 1.5 min.

Men still, så trengs en bladfjør som er som original bladfjør uten nivåmat, men mye lavere.

TeamBørnOut
20/04/10, 15:58
Det med justerings mulighet tenkte jeg løse som du sier med å "skru" anleggsflata for fjøra oppover.. eller som jeg gjorde når jeg var på tur med tung bil i vinter. en trekloss (kilformet:D). slo den inn med hammern. fjerna den like kjapt som jeg slo den dit

ChrML
20/04/10, 16:02
Det med justerings mulighet tenkte jeg løse som du sier med å "skru" anleggsflata for fjøra oppover.. eller som jeg gjorde når jeg var på tur med tung bil i vinter. en trekloss (kilformet:D). slo den inn med hammern. fjerna den like kjapt som jeg slo den dit
Hadde jo vært genialt å fått skrudd anleggsflata til fjøra oppover. Men forutsetter jo at man har en fjør som er like stiv som originalfjøra og tilpasset en lav høyde. Som man kan justere opp fra.

Har du noen konkret løsning i hodet for hvordan anleggsflate biten kan se ut?

TeamBørnOut
20/04/10, 16:09
hah, ja, det første som slo meg var et dørhengsel :D men jeg skal nok finne en smart løsning :)

ChrML
20/04/10, 16:10
hah, ja, det første som slo meg var et dørhengsel :D men jeg skal nok finne en smart løsning :)
Haha, ja, tenkte på det samme :p. Et form for hengsle.

Hvor mye tror du en custom bladfjør fra han som lager glassfiber buer vil koste?

TeamBørnOut
20/04/10, 16:16
aner ikke. men kan jo ikke være så dyrt. men dette med korta fjør fungerte jo greit på den første 960n min. hvor klosser var brukt. er bare å finne ut hvor mye man skal kappe.
Han jeg snakket med laget ikke buene. men der han kjøpte buene sine fra laget de også glassfiber fjører til corvette. derfor han sa han kunne hjelpe til med sånt.

ChrML
20/04/10, 16:19
aner ikke. men kan jo ikke være så dyrt. men dette med korta fjør fungerte jo greit på den første 960n min. hvor klosser var brukt. er bare å finne ut hvor mye man skal kappe.
Han jeg snakket med laget ikke buene. men der han kjøpte buene sine fra laget de også glassfiber fjører til corvette. derfor han sa han kunne hjelpe til med sånt.
Ah, oki. Yeah, korta fjør kan jo bli bra.

TeamBørnOut
20/04/10, 16:57
utsatt til etterpå / morgen, blåser og snør / regner her :P
Men hadde ikke vi en tråd hvor vi snakket om senking av disse?

fjelling
20/04/10, 17:15
Når det er så masse snakk om fremkommelighet og alle mulige rare kjøretøy i fra masse rare merker som skal være gull, men dette er jo et volvoforum og volvo har vel noe som knuser det meste ned i støvlene...?
Uten multilink, uten sperrer, uten vandring i understell, praktisk talt uten bakkeklaring og ikke minst med en gammel B18 sugemotor=)

http://www.youtube.com/watch?v=ZlhHFR7Zk18

TeamBørnOut
20/04/10, 17:50
Ikke glem at den faktisk flyter! vær gang jeg har penger så er de solgt eller befinner seg i andre delen av norge! men en dag skal TBO komme gjennom skauen med fiskestanga i en bv :D

henrik940
20/04/10, 18:17
Er så råe de der :D

T90
20/04/10, 18:20
utsatt til etterpå / morgen, blåser og snør / regner her :P
Men hadde ikke vi en tråd hvor vi snakket om senking av disse?

Her er den http://forum.vccn.no/showthread.php?t=600

T90
20/04/10, 18:22
Ikke glem at den faktisk flyter! vær gang jeg har penger så er de solgt eller befinner seg i andre delen av norge! men en dag skal TBO komme gjennom skauen med fiskestanga i en bv :D

Ser førr meg det ja!
Da har du vel oppgradert motoren noe også ja!
Men er ikke disse beltevognene veldig tørste?

TeamBørnOut
20/04/10, 18:27
ikke oppgradert motor. bare en bensinslukende b18 / b20 som bråker å rister å frakter meg dit jeg skal :D
Jeg tror ikke disse drivlinjene er noe å "tyne" :P
De er vell tørste fordi de er så lavt drevet.. men er perfekte å bruke i skauen for de som driver med ved. jeg har lagt inn bud på en hjemmelaga bandvagn i sverige nå :D men får se hvordan det går :)

henrik940
20/04/10, 18:28
Ser førr meg det ja!
Da har du vel oppgradert motoren noe også ja!
Men er ikke disse beltevognene veldig tørste?

Jo. Også går de jo på full maskin hele tia :p

fjelling
20/04/10, 18:29
ville ikke kjørt i så veldig stri elv med dem, men skal vel gjøre 2-3 knop=)
Men husk å sett i proppene!=)

Spørs om du snakker per mil eller timer...
Og smil/liter, som teller mest med disse, slår alt.
Er jo en vanlig b18 sport i dem...
Mest artig på snø.

kan kanskje se ut som om de kan velte sideveis lett, men hva så? da er det jo bare å svinge så retter den seg opp igjen. (vært med på sjøl)

TeamBørnOut
20/04/10, 18:33
uff... ikke bra å se filmer på youtube av disse :P *vil ha nå* :P

JørnM_940
20/04/10, 19:00
Kjøp en Volvo valp/feltvogn istedet:) De er steikTØFF å kjøre i skogen med, kommer seg fram bra (ikke som en beltevogn kanskje, men her får du noe som går akseptabelt etter veien også). Ble helt frelst når jeg prøvde en slik en, var B20 i den også.. Skal ha meg en slik en når studentlivet er over:)
EDIT: så nå på noen BV-filmer, de gikk visst bedre enn jeg trodde de også..:P

TeamBørnOut
20/04/10, 19:03
valpen svømmer ikke :P

henrik940
20/04/10, 19:04
Kjøp en Volvo valp/feltvogn istedet:) De er steikTØFF å kjøre i skogen med, kommer seg fram bra (ikke som en beltevogn kanskje, men her får du noe som går akseptabelt etter veien også). Ble helt frelst når jeg prøvde en slik en, var B20 i den også.. Skal ha meg en slik en når studentlivet er over:)
EDIT: så nå på noen BV-filmer, de gikk visst bedre enn jeg trodde de også..:P

Enig! Satt på med en som hadde det i sommer, vi pressa han innover i skauen, mens han ikke ville :p Haha!

Den tok seg utrolig godt fram, over svære stubber og steiner, ikke noe problem. Og tro det eller ei, var jaggu stive aksler foran og bak :D

ss242
20/04/10, 19:11
Klart det brukes mye stive akslinger i offroad, betraktelig vanskeligere og dyrere å bygge offroad med uavhengig fjæring.
Men skjønner egentlig ikke at noen prøver å påsta at stive er det optimale.

Mest optimale rock crawleren ville vært med uavhengig fjæring og navmonterte elmotorer:)

Bare for å dra diskusjonen litt ut igjen..

henrik940
20/04/10, 19:13
Klart det brukes mye stive akslinger i offroad, betraktelig vanskeligere og dyrere å bygge offroad med uavhengig fjæring.
Men skjønner egentlig ikke at noen prøver å påsta at stive er det optimale.

Mest optimale rock crawleren ville vært med uavhengig fjæring og navmonterte elmotorer:)

Bare for å dra diskusjonen litt ut igjen..

Da er det jo ikke skikkelig rock crawler mere..

TeamBørnOut
20/04/10, 19:15
Det har jo vært linket til et slikt kjøretøy med kjededrift faktisk (hydrauliske motorer bruker maskinene som tar seg best frem i terrenget (skogsmaskiner)).
Det eneste som ikke er så fint med separate motorer (uten avangsert styringsenhet som 4x4 elbilen jeg hadde) er at en diff har mye med rettningstabiliteten å gjøre. men det gjelder mest "langs veien kjøring"

TeamBørnOut
20/04/10, 19:16
Da er det jo ikke skikkelig rock crawler mere..

Hvorfor ikke? den tar seg bedre frem å da er den ikke en stein klatrer? :D

Utrolig kjedelig sport uansett :P

å se løp med bowler er herlig :)

Holten
20/04/10, 21:19
Hehe, kjedelig sport du liksom..er vel opp til hver enkelt det :)

henrik940
20/04/10, 21:20
Hehe, kjedelig sport du liksom..er vel opp til hver enkelt det :)

+1 på den der! Syntes det er tøft jeg. Hvertfall å sitte på :D

Holten
20/04/10, 21:49
Hopp til 4:20..Der det er noe å se..pluss et lite velt på slutten!
http://www.youtube.com/watch?v=HvtdWdylmto

http://www.youtube.com/watch?v=jgMd_rp9OVM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=RsHxf8_UJJk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ju3Jzh8MrF8


Vil ikke kalle dette kjedelig jeg da men! Mulig det er litt kjedelig å se på...men skal si deg du kjenner det i magen når du sitter på og du ligger oppned/ på vippepunktet :cool:

Jadajada...OT..men det er hele tråden fra før :p

Shaiko
20/04/10, 21:56
jeg henter meg bv 202 nf1 neste mnd mestsansynlig jeg. kjørt litt med beltevogn, og de er like ukomfortabel og kjøre på vei som en 240. så hva er problemet?

Med 2 port weber på b20 sporten så ligger beltevogna på 3-3,5liter mila ved kjøring på asfalt på bånn spiker.

grunnen til at sun bruker bensin er om du ser på venstre skjerm så kommer det en slange ut. der renner bensina ut fra su gassern det gjør den ikke på webern.

Edit: det finnes ikke et så bra leketøy til en slik penge annet en beltevogn. ekke uten grunn at 202 ble kåret til verdens mest fremkomlige maskin.

Den gjør forøvrig 5knop i vann, men det er fulltmulig og koble på en 3dje aksjel med propell om man liker seg i vannet med den

T90
20/04/10, 22:08
3-3,5 Det smaker godt i pengeboka.
Hva bruker den da hvis man lager retur på bensinen da?
Hadde det ikke vert en ide å montert inn B230E eller F(?) ?
Det er nå en motorer som er mindre tørst men men...

Shaiko
20/04/10, 22:13
skal man først bytte motor så sett for all del inn en 300 turbo diesel.
Det er bedre og bytte gasser til webern enn retur på su`ne. det blir et mye bredere register og den går greit fra bunn til topps.

Hvor mange mil kjører du i skogen da ? man kan bruke mange timer på få mil. er mye knattskog.

Brukte ca 25 liter på en hel dag ute i skogen. men all den moroa så er det verdt det spør du nå meg.

Jeg drar ikke ut b20 sporten før motoren er ras, (sett bort fra clutch bytte 1 gang i året +/-) det er en god motor i den kjærra.

T90
20/04/10, 22:18
Ikke mere enn 25 liter på en dag?
En kompis av meg hadde en slik aner ikke hvordan gasser den hadde, Men det var bare noen timers hærjing så var det brukt opp 2 maursure kanner med bensin.

Shaiko
20/04/10, 22:24
han hadde vel de 2 enkle gasserene. da kan du regne 15liter i timen ved belastning.

ChrML
21/04/10, 05:27
Men en får vel ikke BV registrert for veibruk? Så en kan kjøre på veien frem dit man skal.

henrik940
21/04/10, 05:58
Men en får vel ikke BV registrert for veibruk? Så en kan kjøre på veien frem dit man skal.

Nei :) Ikke lov å bruke på vei what so ever.

Iversen
21/04/10, 06:04
Hva er vekt forskjellen på MKI og MKII bakakselene? Med tanke på ombygging til mkII med mkI spindler..

TeamBørnOut
21/04/10, 08:11
Man kan da kjøre b202 på veien. jeg har da sett flere slike i spyd. Husker ikke om de hadde skilt.. men mener å ha lest noe om at det er lovlig også..
er vell ikke serlig forskjell i vekta på spindlene vil jeg tro... men lurt å gå for skivene og kalliperne fra 1995 -1996. 97 og 98 ble skivene tyngre.. (men det gjør jo at de tåler litt mer idiotkjøring..)

henrik940
21/04/10, 08:16
Man kan da kjøre b202 på veien. jeg har da sett flere slike i spyd. Husker ikke om de hadde skilt.. men mener å ha lest noe om at det er lovlig også..
er vell ikke serlig forskjell i vekta på spindlene vil jeg tro... men lurt å gå for skivene og kalliperne fra 1995 -1996. 97 og 98 ble skivene tyngre.. (men det gjør jo at de tåler litt mer idiotkjøring..)

Nop. Er ikke lov. Ikke engang forsvaret har lov :p Det går som beltekjøretøy..

Mange som gjør det tho..

TeamBørnOut
21/04/10, 08:27
Googler man beltekjøretøy så ser man at de kan registreres å brukes langs vei :D

Edit: Jeg som har C lappen kan kjøre den også :D

henrik940
21/04/10, 08:31
Googler man beltekjøretøy så ser man at de kan registreres å brukes langs vei :D

Edit: Jeg som har C lappen kan kjøre den også :D

Hvor ser du det?

Uansett så kan en snøskuter også registreres, MEN det er fortsatt ikke lov å bruke den.

TeamBørnOut
21/04/10, 08:32
kopierer litt fra div forum:
Vis du leser her på http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040119-0298.html#3-5 ,så ser du at du kan kjøyre beltebil med eller uten tilhengerslede, med førerkort klasse B i Norge.
Så det er ingen begrensing på vekt .


§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).
4. Tre- eller firehjuls motorsykkel.
5. Klasse M kode 147.

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge:

1. Beltebil med eller uten tilhengerslede.
2. Klasse M kode 146.
3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet



------------------------------------------------------------------------


Jeg omregistrerte en BV202NF1 fra 1978, og måtte ikke betale avgiften på 1500,-
Jeg stilte også spørsmål til BT når jeg omregistrerte vogna mi. Tror ikke det er mange vet med sikkerhet hvilke regler som gjelder angående slike kjøretøyer. Jeg ventet i 1 time på svar om denne hadde noen form for bruksbegrensninger, og da hadde mannen vært inne og googlet og kopiert ut bilde for å spørre meg om det var en sånn jeg hadde. Etter at jeg svarte ja, lo han og lurte på om jeg skulle kjøre denne på veien.......
Det var ikke oppført noen form for bruksbegrensniger på denne, men det syntes han var rart. Begynnte nesten å angre for at jeg spurte, for jeg trodde det skulle være raskt svar på et enkelt spørsmål.
Min vogn er registrert under "Kjøretøygruppe, teknisk : BB" og "Kjøretøygruppe, avgift : 350 Beltebil" Denne kan jeg kjøre med førerkort klasse B, selv om totalvekten er 4400 kg. Den er registrert med sitteplasser 2+7 med orginale benker bak, og ingen EU-kontoll.
Er medlem i HMKF og ville ikke vært interessert i å ha en slik hvis jeg måtte gjøre den uorginal for å få den gjennom hos BT.

Har også hørt om en som måtte ta av takstativet på bakvogna for å få den under 3500 kg slik at den kan kjøres på kl. B førerkort. Alle som spør får forskjellige svar.



-------------------------------------------------------------------------------

henrik940
21/04/10, 08:45
Du kan ikkje "bare" kjøyre på vei!

Du kan kjøyre overalt på privat eigendom, så sant du er grunneigar, eller har tillatelse fra grunneiger.
Dette i tilegg til kjøyring på veg.
I utmark kan du og kjøyre så sant du er i nering og og har hjemmel i loven. Slik som garbruker, skogeigar, og i reindrift.
Du må berre passe på at du driver med "nytte kjøyring" som til dømes: sjå etter støls hus, legge ut saltstein etc.

Reglene er det samme som for snøscooter ;)

TeamBørnOut
21/04/10, 08:52
Det han mente var at man ikke BARE kan kjøre på vei. Man kan faktisk kjøre andre steder også

henrik940
21/04/10, 09:04
Hmm. Men jeg snakka med en som hadde detta, og han sa det gjalt som for snøscooter. At du kun skal drive godkjent kjøring. Hvordan tror du veiene blir seende ut når du kommer og svinger i en 90 graders sving i et kryss :p ?

Ta deg en telefon til BT og spør, så får vi svar på dette :D

Greit nok at man får registrert de, men det er ikke lov å kjøre de. Mener jeg da..

TeamBørnOut
21/04/10, 09:09
er gummibelter så det er ikke noe problem. du lager større spor i blomsterbedet til mor de når du går over det en hva denne bilen gjør :D Noe mer skånsomt mot veien finnes ikke :)

Det er lov å kjøre med de utifra hva jeg har lest å sett nå ihvertfall. Mene jeg sjekket opp dette i sommer når jeg holdt på å få kjøpt en også. men som ble solgt....

DieselDriver
21/04/10, 10:06
Er vel beinhardt for beltene og kjøre på vei. Har jo belta gravemaskin langs veg og det er helt katastrofe.

fjelling
21/04/10, 17:57
Kan få dem registrert som traktor også.
Er bare å tute å kjøre på veien med dissa...

Skal være med en kompis å bytte motor i en for å få den til å dra noe bedre, blir en 2,8patrol motor. Rimelig sikker på at en dieselmotor er bedre egna i dissa... Samme kar har forøvrig 2stk og den ene er registrert som traktor.

ChrML
21/04/10, 18:06
Kan få dem registrert som traktor også.
Er bare å tute å kjøre på veien med dissa...

Skal være med en kompis å bytte motor i en for å få den til å dra noe bedre, blir en 2,8patrol motor. Rimelig sikker på at en dieselmotor er bedre egna i dissa... Samme kar har forøvrig 2stk og den ene er registrert som traktor.
Tåler drivverket dette og hva må eventuellt gjøres med det?

Vært sinnsykt vittig å hatt en slik registrert for veibruk! Hatt som lekebil i skogen og reservebil til korte strekninger når 940'in er under ombygging! :)

TeamBørnOut
21/04/10, 18:08
reservebiler finnes det bedre alternativer av da gitt :P
Kjøp deg en monkey

T90
21/04/10, 18:11
Fin Partyvogn også når man skal være flere med enn en vanlig bil har plass til.

JørnM_940
21/04/10, 18:13
Fin Partyvogn også når man skal være flere med enn en vanlig bil har plass til.
Hvor tøft hadde det ikke vært å kommet til fest i en BV:D

TeamBørnOut
21/04/10, 18:14
Da finnes det volvo limo som i tillegg drar damer og har bedre komfor!
Masse fulle folk hengende ut av disse vognene kan føre til død tror jeg :P

ChrML
21/04/10, 18:15
Da finnes det volvo limo som i tillegg drar damer og har bedre komfor!
Masse fulle folk hengende ut av disse vognene kan føre til død tror jeg :P
Det er min andre drøm. En strøken norskregistrert S90 limo med alt av utstyr, ekstra støyisolert og bygget for maks komfort! :D Og multilink MK2 seff! :D

fjelling
21/04/10, 18:18
Drivverket er nok skuddsikkert sett bort ifra kassa, som ser ut til å være en m41...
Spørs om ikke kassa ifra patrolen blir brukt.
Hvis du er ifra kongsberg å ikke har sett en sånn på veien så har du hatt uflaks, veit om flere med skilt oppover mot lampeland.

Å sitte baki en sånn med ei kasse er nok ikke feil det...

ChrML
21/04/10, 18:20
Drivverket er nok skuddsikkert sett bort ifra kassa, som ser ut til å være en m41...
Spørs om ikke kassa ifra patrolen blir brukt.
Hvis du er ifra kongsberg å ikke har sett en sånn på veien så har du hatt uflaks, veit om flere med skilt oppover mot lampeland.

Å sitte baki en sånn med ei kasse er nok ikke feil det...
Har enda til gode å se en med skilt langs veien :)

JørnM_940
21/04/10, 18:22
Er det noen av BV'ene rett fra forsvaret det er skilt på da? Pleier å være militærauksjon på Klett enkelt år, der de selger unna utstyr. Var der onkelen min fikk tak i feltvogna btw:)

ChrML
21/04/10, 18:27
Ligger 2 stk BV-er på Finn.no nå med skilt på :). Den ene har akkurat fått seg nye belter (hvor får man kjøpt sånt tru? :p) og har en del utstyr som Defa, skreddersydde seter baki osv...

Shaiko
21/04/10, 22:15
BV kan kjøres på vei akkuratt som en bil. med vanlig b førerkort. Den jeg har kjøpt er registrert for 8 persjoner.

Beltene tar ingen skade av vei kjøring.

Janus
22/04/10, 19:34
Råkult med BV da!! :D

trond745
22/04/10, 20:03
Råkult med BV da!! :D

Ja, vis du vil ha ut all nyresteinen på en gang, å nakkesleng på samme turen. Bv einer seg best å loffe rundt i snøen med. Og volvo 303 til offroad, med portaler og sperrer. Disse går valpen en høy gang.

Janus
22/04/10, 21:03
Ja, vis du vil ha ut all nyresteinen på en gang, å nakkesleng på samme turen

Må da ofre litt? :D

Shaiko
22/04/10, 21:03
det er som og kjøre en 240

TeamBørnOut
23/04/10, 07:27
Får man mykere volvo en 240 da? Jeg sitter med et smil om munnen vær gang jeg kjører orginal 240. er nesten så speila treffer bakken når man svinger :D

DieselDriver
23/04/10, 07:49
Liker mykheten til 240 jeg. Men en diesel er faktisk mye stivere og er bedre og kjøre fordi den har stivere fjærer og stabstag og har litt mer tyngde over framakselen.

henrik940
23/04/10, 14:55
Liker mykheten til 240 jeg. Men en diesel er faktisk mye stivere og er bedre og kjøre fordi den har stivere fjærer og stabstag og har litt mer tyngde over framakselen.

Diesel er jo bare supert!

DieselDriver
24/04/10, 17:21
Diesel er jo bare supert!

Når det gjelder orginale understellsdeler ja. Motoren er søppel.

Mr. Crepsley
24/04/10, 17:35
Liker mykheten til 240 jeg. Men en diesel er faktisk mye stivere og er bedre og kjøre fordi den har stivere fjærer og stabstag og har litt mer tyngde over framakselen.

Hvilken framaksel?:rolleyes:

DieselDriver
24/04/10, 18:04
Framaksel/forstilling er jo ett fett.

TeamBørnOut
24/04/10, 18:07
Nytter ikke å komme i vektkontroll å si bilen ikke har framaksel :P

Mr. Crepsley
24/04/10, 19:52
hehe, var bare litt flisespikkeri :)

TeamBørnOut
24/04/10, 19:59
Er sikkert en del her på forumet som har bygd om bilen sin til stivaksel her. det er jo 9 lange sider med info om hvor utrolig mye bedre det er med stive akslinger her :P

for i bakvendt land der hvor alt får an! der har de stive tunge fæle aksler alle mann :D

ChrML
24/04/10, 20:05
Er sikkert en del her på forumet som har bygd om bilen sin til stivaksel her. det er jo 9 lange sider med info om hvor utrolig mye bedre det er med stive akslinger her :P

for i bakvendt land der hvor alt får an! der har de stive tunge fæle aksler alle mann :D
Haha, det er så fattig :p. "Nei, jeg vet ikke hvordan jeg senker eller får sperre på multilinken, så da driter jeg i de gode kjøregenskapene den gir og nedgraderer til stiv aksel istedet". :p

Mr. Crepsley
24/04/10, 20:08
Synes egentlig denne tråden her har blitt så forferdelig barnslig og usaklig, skjønner egentlig ikke hvorfor den er enda åpen :P Er jo sikkert 5-6 sider her med offtopic

ChrML
24/04/10, 20:09
Synes egentlig denne tråden her har blitt så forferdelig barnslig og usaklig, skjønner egentlig ikke hvorfor den er enda åpen :P Er jo sikkert 5-6 sider her med offtopic
Offroad diskusjonen, Volvo BV, "framaksel" eller den siste posten min? :p Men enig i at denne tråden burde tatt for seg stiv aksel vs multilink på en Volvo, ikke på alle mulig terrengbiler... Men da hadde det vel ikke blitt noen diskusjon nesten :p.

henrik940
24/04/10, 20:10
Haha, det er så fattig :p. "Nei, jeg vet ikke hvordan jeg senker eller får sperre på multilinken, så da driter jeg i de gode kjøregenskapene den gir og nedgraderer til stiv aksel istedet". :p

Eller at folk ikke gidder å bruke 20 000 på bakstilling med sperre :)

Mr. Crepsley
24/04/10, 20:21
Offroad diskusjonen, Volvo BV, "framaksel" eller den siste posten min? :p Men enig i at denne tråden burde tatt for seg stiv aksel vs multilink på en Volvo, ikke på alle mulig terrengbiler... Men da hadde det vel ikke blitt noen diskusjon nesten :p.

Alt forsåvidt. Skal ikke si at jeg ikke har kommet med off-topic her, men det har igrunnen tatt helt av :P Hva har en Volvo BV med multilink og stiv aksel å gjøre liksom? Offroad har vel heller lite med Volvo å gjøre.. Men men, kos dere! :):rolleyes:

TeamBørnOut
24/04/10, 20:21
koster like mye for multilink som for en aksel med sperre.

+ at man kjøper en aksel å har den. Ikke bytter etter noen dager. uker eller måneder..
Det vet jo du som har kjøpt en herpa aksel nå :)

Det er jo moro å se hva folk tror om stivaksel. det syns sikkert moderatorene også! Jeg ser ikke de bygger om bila sine til stive aksler så de lar vell diskusjonen gå :)
så må man jo ikke bare snakke om volvo 7/900 med stiv aksel vs delt aksel heller. det blir ikke lange diskusjonen. ingen diskusjon i det heletatt. for delt er bedre på alle måter.

TeamBørnOut
24/04/10, 20:22
Alt forsåvidt. Skal ikke si at jeg ikke har kommet med off-topic her, men det har igrunnen tatt helt av :P Hva har en Volvo BV med multiling og stiv aksel å gjøre liksom? Offroad har vel heller lite med Volvo å gjøre.. Men men, kos dere! :):rolleyes:

Men det er jo innen samme tema... hjuloppheng, fremkommelighet og komfor :)

Mr. Crepsley
24/04/10, 20:23
Men det er jo innen samme tema... hjuloppheng, fremkomblighet og komfor :)

Da burde tråden hatt en annen tittel :)

Mr. Crepsley
24/04/10, 20:24
koster like mye for multilink som for en aksel med sperre.

+ at man kjøper en aksel å har den. Ikke bytter etter noen dager. uker eller måneder..
Det vet jo du som har kjøpt en herpa aksel nå :)

Det er jo moro å se hva folk tror om stivaksel. det syns sikkert moderatorene også! Jeg ser ikke de bygger om bila sine til stive aksler så de lar vell diskusjonen gå :)
så må man jo ikke bare snakke om volvo 7/900 med stiv aksel vs delt aksel heller. det blir ikke lange diskusjonen. ingen diskusjon i det heletatt. for delt er bedre på alle måter.

Har enda ikke sett noen her som faktisk har bygd om til stiv aksling, fra delt hjuloppheng her heller da men.. :rolleyes:

ChrML
24/04/10, 20:25
koster like mye for multilink som for en aksel med sperre.
Yup, gjør det hvis en skal bruke slyngdiffen og modifisere den riktig.

Men koster en del mer for sperre hvis en skal ha en annen sperre. Fex Truetrack, Aussie, Detroit Locker osv... Ca 8000 kr i drivakselender + sperra.

ChrML
24/04/10, 20:26
Har enda ikke sett noen her som faktisk har bygd om til stiv aksling, fra delt hjuloppheng her heller da men.. :rolleyes:
Han tenker nok bak på Volvo 960. Jeg veit faktisk om folk som kunne tenke seg å bygge om en bil av den typen til stiv aksel og hørt om andre som har gjordt det :eek:

henrik940
24/04/10, 20:26
Da burde tråden hatt en annen tittel :)

Done :)

Christian
24/04/10, 20:26
Da burde tråden hatt en annen tittel :)

Absolutt ikke, tråden heter jo "Multilink vs. stiv aksel", og det er jo akkurat det den handler om.

(Eller har tråden endra navn nå plutselig??)

Mr. Crepsley
24/04/10, 20:28
Men det er jo innen samme tema... hjuloppheng, fremkommelighet og komfor :)


Absolutt ikke, tråden heter jo "Multilink vs. stiv aksel", og det er jo akkurat det den handler om.

(Eller har tråden endra navn nå plutselig??)

Derav tok jeg det utsagnet. :)

henrik940
24/04/10, 20:31
Absolutt ikke, tråden heter jo "Multilink vs. stiv aksel", og det er jo akkurat det den handler om.

(Eller har tråden endra navn nå plutselig??)

Er jo IFS vs stiv aksel :p

ChrML
24/04/10, 20:32
Er jo IFS vs stiv aksel :p
Og IRS :p. Independant Rear Suspension.

T90
24/04/10, 20:33
Å nedgradere fra Multilink til 1031 er som å gå fra innsprut til forgasser som mange gjør.

henrik940
24/04/10, 20:34
Og IRS :p. Independant Rear Suspension.

Ja, men ikke som vi diskuterte om offroadkjøretøy.

ChrML
24/04/10, 20:39
Å nedgradere fra Multilink til 1031 er som å gå fra innsprut til forgasser som mange gjør.
Yup, folk gjør mye rart :p. Årsaken er vel uvitenhet og manglende vilje til å tilegne seg kunnskap om sprutet.

volvoRsport
24/04/10, 21:05
Og IRS :p. Independant Rear Suspension.

Evnt. Independent Rear Suspension :p

Joakim-G_R
26/04/10, 13:40
Velkommen til VCCN, helt likt som VF, der du MÅ ha det som JEG syntes er best, ellers er du teit, uvitende, ignorant og gammeldags.

940pearl
26/04/10, 13:53
Du kunne ikke sagt det bedre.

TeamBørnOut
26/04/10, 14:24
"noen av gutta har hjuloppheng som er bedre en mitt, suttre suttre suttre"...

Joakim: jeg har 1031 på 940n min jeg :) Men jeg suttrer ikke sånn som deg fordet..

ss242
26/04/10, 16:05
Han tenker nok bak på Volvo 960. Jeg veit faktisk om folk som kunne tenke seg å bygge om en bil av den typen til stiv aksel og hørt om andre som har gjordt det :eek:

Maxis har vel gjort dette for å få plass til superstar med breikant.

ChrML
26/04/10, 16:08
Maxis har vel gjort dette for å få plass til superstar med breikant.
Haha, han kunne byttet til MK1 spindler og bremser (bolt-on) så hadde han hatt vanlig ET20 innpress og enda bedre plass til Superstar :p. Får jo camber med multilink sånn at felgene får bedre plass når de fjører oppover, er ikke akkurat god plass til felger på stiv aksel når de subber på venstresiden når det tilsynelatende ser ut som det er flere cm til felgene er helt ute ved hjulbuen :p.

Da hadde han beholdt kjøregenskapene sine og ;).

henrik940
26/04/10, 17:01
Haha, han kunne byttet til MK1 spindler og bremser (bolt-on) så hadde han hatt vanlig ET20 innpress og enda bedre plass til Superstar :p. Får jo camber med multilink sånn at felgene får bedre plass når de fjører oppover, er ikke akkurat god plass til felger på stiv aksel når de subber på venstresiden når det tilsynelatende ser ut som det er flere cm til felgene er helt ute ved hjulbuen :p.

Da hadde han beholdt kjøregenskapene sine og ;).

Men camber er jo ikke alltid tøft. Er ikke tøft med caber bare bak. Det ser jo ut som noe er ødelagt:)

TeamBørnOut
26/04/10, 17:10
De som er litt seriøse bygger jo om forstillinga også så man får mer camber og caster.
Spesielt på volvo banetreff mange faktisk sjekker ytterkant av framdekka sine hehe :)

ChrML
26/04/10, 17:11
Men camber er jo ikke alltid tøft. Er ikke tøft med caber bare bak. Det ser jo ut som noe er ødelagt:)
Kan jo få greit med camber foran og hvis man investerer i justerbar topplagring.

henrik940
26/04/10, 17:18
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2228.jpg

Fail :D

TeamBørnOut
26/04/10, 17:22
Her har jeg montert på justerbar topplagring fra pedersen.. det hjalp mye. men når jeg laget egne som jeg fikk skrudd helt tilbake (sammen med fjører med mindre dia) så satt bilen godt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2229.jpg


Som man ser så har man fortsatt mye å gå på!
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/1477.jpg

Hvorfor det ofte er mer camber bak en forran er for at man ikke skal snurre..
Jeg fikk hjelp til å sette opp forstillinga mi av en kar som har drevet mye med rallycross. han som hjalp meg med fjører og vinkler. "får vell gjøre det beste ut av dette volvo greiene" som han sa :D
Det så ikke så pent ut med ferie stuk... men på banen fungerte det over all forventning...
Merka hvor stor forskjell det var på å ha skikkelig fjører (tilpassa til bilens tyngde med 2 pers i)...
Jeg sleit helt sinnsykt med å få sladdet. måtte slenge ut bilen for å litt sladd. farten økte å bilen satt seg... gikk så langt at kanalene faktisk subba i langsvingen :D
Men var moro å ha skikkelig veigrep :D synd effekten på motoren var så lav bare..

TeamBørnOut
26/04/10, 17:24
[IMG]http://www.t-sele.com/customcar_wish3_big.jpg[IMG]

Fail :D

Det er jo et parkert tilfelle :P
Mitt eksempel er mye bedre da :P
http://i652.photobucket.com/albums/uu250/KristofferHelle/volvo/n764830203_3136219_5308.jpg

Men det var oppsett for "bane".. ikke for å se pent ut :) ikke en dritt som holdt følge i svinga :P

ChrML
26/04/10, 17:32
Det er jo et parkert tilfelle :P
Mitt eksempel er mye bedre da :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2230.jpg

Men det var oppsett for "bane".. ikke for å se pent ut :) ikke en dritt som holdt følge i svinga :P
Hvordan får du til så god vandring nedover? :p Gummiputene stopper lenge før det og trodde øvre lenkearm buttet i kanalen like etter hvis de ikke er der. Så myk ut bak, hvilke fjører kjører du med bak der?

TeamBørnOut
26/04/10, 17:46
nivåmatfjør + coilovers... de stod vell justert på det mykeste der. Stilte de stivere senere og da ble det ikke så ekstremt :P
Måtte det for å ikke knerte drivakselen hehe.
Den er faktisk ikke på sitt laveste der heller.. hele hjørnet på skjørtet ble borte etterhvert..
Nestegang det blir en slik lekebil så skal jeg ikke satse så brutalt på veigrep (selv om jeg ikke dro den helt ut der... 100 endringer jeg kunne gjort for å få det bedre. men når man starter med blanke ark så må man jo prøve seg frem :)).
Men jeg lærte mye på den tiden! Hadde ikke tid til å bygge ned bærearmer og endeledd. derfor den ble så høy forran. Men sånt lærte jeg mens jeg fikk hjelp til å justere fjører å sånn. å det var noe timer før treffet :P
spissinga tok en kammerat seg av som aldri har rørt en skrutrekker før :D

Men jeg gleder meg til å høre hva du har å si etter neste banetreff :)
Men du kan glede deg :) De andre kjører som i sakte film på bakre halvdel av banen :P

du er vell den eneste jeg kjenner som har bygd om til multilink som skal på banen.. Alle andre jeg kjenner driter i sånt desverre :/
De tror man må ha 500hk for å ha det moro på bane

ChrML
26/04/10, 17:51
Yup, gleder meg til banetreffet :). Du kommer du og eller? I 66'n? Spørs om jeg ikke skal ta å bytte de værste foringene baki der og ta en firehjulsjustering før treffet og så det meste blir optimalt. Tror det er ganske ille justert nå :p, de foringene som sitter i alu ramma mot øvre lenkearm er nesten helt revet av og :p.

Noen tips til hvordan jeg kan bytte de forresten? Uten en liten hydraulisk presse som de bruker på verkstedet.

TeamBørnOut
26/04/10, 18:01
Skal bytte de på damas bil (derfor jeg skal ta ned akselen og prøve å senke den sammtidig)...
den som sitter i bakers (øverst) du tenker på? den kan man se rett igjennom på damas bil :P jeg skal prøve å slå den ut. den er jo av plast.. den i framkant sitter jo i 2 skruer. så håper jeg det går bra. Når den skal inn så smører jeg med fett og prøver å presse / banke den forsiktig inn igien.. Jeg har ikke begynt enda fordi jeg gruer meg hehe. er dritt jobb på en bruksbil :P pluttselig så sitter man der å må vente en dag på en ny foring eller noe spesielle skruer..
Jeg kommer med 66n jeg :) venter på bur fra tyskland :D Som backup i tilfelle jeg taker under testing etc så kan jeg ta 940n. bare smelle på multilink og en større turbo :D

ChrML
26/04/10, 18:08
Skal bytte de på damas bil (derfor jeg skal ta ned akselen og prøve å senke den sammtidig)...
den som sitter i bakers (øverst) du tenker på? den kan man se rett igjennom på damas bil :P jeg skal prøve å slå den ut. den er jo av plast.. den i framkant sitter jo i 2 skruer. så håper jeg det går bra. Når den skal inn så smører jeg med fett og prøver å presse / banke den forsiktig inn igien.. Jeg har ikke begynt enda fordi jeg gruer meg hehe. er dritt jobb på en bruksbil :P pluttselig så sitter man der å må vente en dag på en ny foring eller noe spesielle skruer..
Jeg kommer med 66n jeg :) venter på bur fra tyskland :D Som backup i tilfelle jeg taker under testing etc så kan jeg ta 940n. bare smelle på multilink og en større turbo :D
Blir nok bra det :).

Tenkte å ta dette på bilen min en gang i ferien samtidig som jeg bygger om til Truetrack. Når jeg først har alt frahverandre. Eller eventuellt når jeg river av bladfjøra og setter på coilover.

TeamBørnOut
26/04/10, 18:13
Fikk ikke du tak i "riktig" bladfjør da? Prøve det før du kjøper coilovers :)

ChrML
26/04/10, 18:19
Fikk ikke du tak i "riktig" bladfjør da? Prøve det før du kjøper coilovers :)
Yup, fikk tak i riktig bladfjør så kan jo prøve det først :p. Men har litt lyst på coilovere og for at det er så mye lettere å skru på :).

TeamBørnOut
26/04/10, 18:33
tar jo ikke lange tiden hvis du monterer tinga i riktig rekkefølge som jeg har sagt :)
Hvordan pleier du å montere den sammen?
Jeg skrev vell her hvordan jeg monterte den sammen sist.. helt delt på midten. under 1 time. sett sammen hoved greiene først. Så armene forran. så jekker du opp nedre bærebru med en liten biljekk og trer i boltene til spindlene. så er det på med dempere og krenghemmer. senk bilen og stram skruene.
Det er deilig å slippe å stå der med jekkestropper og masse rart :D (som jeg har gjort mye før :P)

ChrML
26/04/10, 18:36
tar jo ikke lange tiden hvis du monterer tinga i riktig rekkefølge som jeg har sagt :)
Hvordan pleier du å montere den sammen?
Jeg skrev vell her hvordan jeg monterte den sammen sist.. helt delt på midten. under 1 time. sett sammen hoved greiene først. Så armene forran. så jekker du opp nedre bærebru med en liten biljekk og trer i boltene til spindlene. så er det på med dempere og krenghemmer. senk bilen og stram skruene.
Det er deilig å slippe å stå der med jekkestropper og masse rart :D (som jeg har gjort mye før :P)
Akkurat sånn jeg pleier å montere den sammen, tar ikke så lang tid, men hadde foretrukket hvis ting ikke sto i spenn etterpå :p. Eneste er at jeg pleier å stå på løftebukk å gjøre dette, så det går i mye 2x4" under nedre lenkearm mens bilen senkes ned :p. Hender ofte at jekkfestet bak løfter seg 20-25 cm over armen på løftebukken før jeg får tredd i bolten :D.

TeamBørnOut
26/04/10, 18:43
På den "vanlige" fjøra så er det lurt å ha 2 folk i bilen eller noe tungt ja.
Jeg syns det er lettest å ha bilen på bakken når jeg driver med dette. lett å drive med jekken å flytte den rundt.
Men med fjøra di så skal jo ikke bilen akkurat løfte seg når du senker bilen ned sånn og KUN den nedre lenkearmen står på.. da sitter nok boltene / foringene i den indre innfestninga hard / fast i feil posisjon.

ChrML
26/04/10, 18:46
På den "vanlige" fjøra så er det lurt å ha 2 folk i bilen eller noe tungt ja.
Jeg syns det er lettest å ha bilen på bakken når jeg driver med dette. lett å drive med jekken å flytte den rundt.
Men med fjøra di så skal jo ikke bilen akkurat løfte seg når du senker bilen ned sånn og KUN den nedre lenkearmen står på.. da sitter nok boltene / foringene i den indre innfestninga hard / fast i feil posisjon.
Yup, stramma alle foringene når bilen hang i lufta sist :p. Alle bortsett fra krengehemmeren. Sikkert derfor den er litt høy bak nå og, mulig derfor noen foringer er ødelagte og? Så på Vadis at man kunne gjøre det, men når jeg så litt mer nøye etter så hadde de det fjørspenneverktøyet sitt på da med spenn tilsvarende ca normal høyde på bilen :p.

TeamBørnOut
26/04/10, 18:51
Har nok feilen din der ja :D "alle" foringene i denne bakstillinga skal jo stå spesielt også. så er veldig viktig å gjøre ting riktig sånn :P
riktig moment på skruene er også viktig. ellers er det et helvette å løsne senere :P

ChrML
26/04/10, 18:54
Har nok feilen din der ja :D "alle" foringene i denne bakstillinga skal jo stå spesielt også. så er veldig viktig å gjøre ting riktig sånn :P
riktig moment på skruene er også viktig. ellers er det et helvette å løsne senere :P
Får ta å løsne og stramme alle på nytt når bilen står på 4- søyleren en dag :). Og inspisere hvilke foringer som bør byttes. Skal hvertfall bytte den til bærearmen forfra som sitter i navet når jeg tar av navet for å bytte drivaksler når Truetrack skal inn, den så rimelig sprekt ut :p. Så får jeg bytte de andre etter behov.

Hadde jo vært digg med "bedre" foringer i denne bakstillinga, men er jo ingen som lager sånt ferdig :p.

TeamBørnOut
26/04/10, 19:07
Mye spesielle foringer.. og ikke alle kan lages enkelt.. jeg prøvde jo med POM i min.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/1108.jpg

Nr: 31 og 29 er de som blir oftest slitt.. de skal flekse litt i spesielle rettninger..
Mulig det går å løse vedhjelp av uniballs men er usikker der.

Nr28 laget jeg selv. enkelt å greit egentlig. men den har ikke vært mye slitt på bilene jeg har vært borti.. bare helt umulig å få ut :P

Nr43 er enkle å lage. men dyrt i matrialkostnader :D men har ikke sett at de har vært slitte på noen biler heller.

Nr38 laget jeg selv. Men HVOR bra den var vet jeg ikke. jeg fikk ikke "satt fast" sentrumet på den. men den slarket jo ikke...

Nr 8, 16 og 37
er jo enkle... å fikse..

Nr 44 også. den blir jo ikke "festet" som den orginale. men den sitter jo skikkelig fast. så jeg er usikker på hvordan virkningen var.

Foringene som holder klokka i framkant (over og under) er jo heller ikke så vanskelige å lage.. men jeg tror de kan føre med seg mye støy inn i bilen. jeg ser for meg en løsning hvor man "gjenger" opp 2 hull under disse å kan "stramme" foringene hvis det trengs.. dama sine er litt slitne.
så det gir en litt "nappende" effekt når man rygger..

ChrML
26/04/10, 19:15
Oki, takker :). Hva ligger foringene på i pris? De som jeg bør bytte. Regner med at de store som nr 43 som det er 4 stk av osv er rimelig dyre, men de trenger jo heller ikke å byttes. Heller ikke 2 og 3. Men de fleste som blir nevneverdig slitt.

Joakim-G_R
26/04/10, 19:19
"noen av gutta har hjuloppheng som er bedre en mitt, suttre suttre suttre"...

Joakim: jeg har 1031 på 940n min jeg :) Men jeg suttrer ikke sånn som deg fordet..

Jeg sutrer ikke jeg? Det er jo du som sutrer over de håpløse stive aksla;)

Dessuten har jeg aldri sagt at det jeg har er best. Men det fungerer for meg. :)

TeamBørnOut
26/04/10, 19:25
De fremre kan du sjekke ved å løsne bærearmen bak å rive litt i dem. Når jeg laget de i POM så ble de heeelt stive hvertfall :P hjulet gikk akkurat dit det skulle og ikke "frem og tilbake" som det har en tendens til å gjøre på biler med stiv aksel.
foringene er ganske dyre.. hvertfall i norge. kjøpte noen fra usa . 31 og 29 , så da tenkte jeg de var mest utsatt.. Jeg skal sikkert dreie noen nye snart igjen. så kan jo si i fra da.
Men kan ikke "love" noe at bilen blir bedre. men stivere blir den nok :)
Nr38 skal jo "vri" seg inn når bilen fjører eller når camberen øker. derfor lurer jeg litt på en "uniball" der...
Men nr 8, 9, 16 og 37 kan jeg kjapt lage noen av som er litt holdbare. Men da får de ikke samme effekten som i dag (at de kan presse bilen oppover som de gjør på din). men de blir stive sidelengs etc

TeamBørnOut
26/04/10, 19:32
Jeg sutrer ikke jeg? Det er jo du som sutrer over de håpløse stive aksla;)

Dessuten har jeg aldri sagt at det jeg har er best. Men det fungerer for meg. :)

Er jo sutring å plutselig komme med et slikt innlegg som ikke har en dritt med temaet å gjøre.
At det fungerer for deg er jo bra det. si heller det isteden for å påstå at noen av oss sier alle MÅ HA "multilink" (som et eksempel).

Noen av oss sier du MÅ HA det for å få en 940 bruksbil til å ligge bra på veien å få bedre komfor.. å det er jo sant også... Men det fungerer sikkert fint med stiv aksel for folk som ikke er så kresne.
Med 150hk, automat og 15" ballongdekk så klarer jeg meg fint med 940n min også... Men fordi jeg har dette så sutrer jeg ikke :P
Sier ikke at det IKKE kommer stor snurre og multilink på den... men alt til sin tid:D

ChrML
26/04/10, 20:20
De fremre kan du sjekke ved å løsne bærearmen bak å rive litt i dem. Når jeg laget de i POM så ble de heeelt stive hvertfall :P hjulet gikk akkurat dit det skulle og ikke "frem og tilbake" som det har en tendens til å gjøre på biler med stiv aksel.
foringene er ganske dyre.. hvertfall i norge. kjøpte noen fra usa . 31 og 29 , så da tenkte jeg de var mest utsatt.. Jeg skal sikkert dreie noen nye snart igjen. så kan jo si i fra da.
Men kan ikke "love" noe at bilen blir bedre. men stivere blir den nok :)
Nr38 skal jo "vri" seg inn når bilen fjører eller når camberen øker. derfor lurer jeg litt på en "uniball" der...
Men nr 8, 9, 16 og 37 kan jeg kjapt lage noen av som er litt holdbare. Men da får de ikke samme effekten som i dag (at de kan presse bilen oppover som de gjør på din). men de blir stive sidelengs etc
Ah, oki :). At nr 8, 9, 16 og 37 ikke presser oppover eller holder igjen på fjøringen er vel igrunn bare en fordel vil jeg tro. Er jo fjørene og demperene som skal gjøre jobben, ikke gummien :p. Hvis du har lyst til å lage noen av de så hadde det vært fint :). Er de kurante å bytte eller? Tenkte å bytte det meste i Juni en gang når sperra åker inn hvis du hadde rekt det før det.

Hva er det du tenkte å lage de foringene i?

TeamBørnOut
26/04/10, 20:33
Joda. de er vell enkle å bytte. Men noen kan sitte noe jævlig også... har nesten vært på gråten noen ganger når jeg skal prøve å få de ut :P men alt går :)

jeg lager de nok i POM tipper jeg. med stålhylse rundt og inni.

Ja jeg er enig i at det er fjøra å dempern som skal gjøre jobben. men derfor jeg lurer på hvorfor volvo har gjort som de har... mulig det er med på å fjerne vibrasjoner ellerno! mye rare ting som kan ha innvirkning på sånt.
Så skrik ut hvis du kommer over noen nylon klumper eller POM :)

ChrML
26/04/10, 21:35
Har funnet frem en del priser på foringer til 960 bakstilling nå fra Swedish Auto Parts:


6819712 - Øvre kontrollarm (foring i aluramme) - 2x 135 kr
9140469 - Øvre kontrollarm (foring med 2 skruer) - 2x 120 kr
9127264 - Øvre kontrollarm (foring mot spindel) - 2x 135 kr
1359244 - Spindel (foring bunn mot bærarm) - 2x 266 kr
9140679 - Bærarm (foring krengestag) - 2x 83 kr

Sum: 1478 kr + par hundre kroner hos Volvo for foringer over/under klokke
Inkl evt moms: 1848 kr



De foringene du kanskje skulle lage (som kanskje ikke er noe vits å bytte):

9127334 - Nedre kontrollarm (foring mot spindel) - 2x 104 kr
9140578 - Nedre kontrollarm (foring mot aluramme) - 2x 135 kr
1359238 - Stay (foring mot aluramme) - 2x 156 kr
1359237 - Stay (foring mot spindel) - 2x 142 kr

Sum: 1074 kr
Inkl evt moms: 1343 kr


Foringene foran på bærarmen (de som igrunn ikke trengs å byttes med mindre de er ødelagt for de er dyyre):

1387472 - Bærarm (foring front) - 4x 360 kr

Sum: 1498 kr
Inkl evt moms: 1873 kr


De eneste foringene som er igjen da er de i bakkant av klokke, men de er vel ikke nødvendig? Selv om de er veldig enkle å bytte da uten presse eller noe som helst, men spørs litt på pris. Samt de som holder hele multilinken, men de blir vel aldri slitt.

TeamBørnOut
26/04/10, 21:43
Kjøp dette på volvo i norge å det kommer på en del over 10lapper :P
De i bakkant av klokka tror jeg ALDRI blir slitt. de forran (over og under) som får stryk.
Jeg har skrudd ned bakakselen på bilen til dama nå. men ble fort mørkt gitt. glemte også å sjekke de 4 store foringene forran. men skal røske litt i den armen i morra tidlig å se om det er litt løse :)

ChrML
26/04/10, 21:48
Blir jo ikke så galt som jeg hadde trodd da. 2500 kr er jo et godt overslag på hva jeg må betale for å bytte alle foringene som noen gang blir slitt i bakstillingen hvis jeg bestiller derfra.

Pluss at jeg må jo investere i en hydraulisk presse til å presse disse da. Noen å anbefale? Så billig som mulig, kommer nok bare til å bruke noen få ganger. Kan jeg bruke Biltema 5 tonn til ca 1500 kr eller trengs det mer press for å bytte foringer og presse lager generellt?

TeamBørnOut
26/04/10, 21:54
Den på biltema fungerer til sånt :)
De prisene du fant er jo ingenting i forhold til volvo norge.. er jo MANGE foringer :) nesten en liten audi forstilling :D (men dette holder jo mere en i 3-4 uker)...

ChrML
26/04/10, 21:56
Den på biltema fungerer til sånt :)
De prisene du fant er jo ingenting i forhold til volvo norge.. er jo MANGE foringer :) nesten en liten audi forstilling :D (men dette holder jo mere en i 3-4 uker)...
Høres bra ut :). Tenkte å høre på Volvo for å se om det lønte seg, men er ingen tvil om at det lønner seg å bestille derfra da :p. Blir nok en bestilling av foringer i Juni og en tur på Biltema for å handle presse da :D.

Finnes det sett med diverse sylindere og mothold til pressa, eller er det å finne diverse skrot og rørbiter som gjelder? Hadde vært digg å hatt et skikkelig sett med sånne ting.

Iversen
26/04/10, 21:59
Gamle hjullagere, skrot, rør og sånt gjør mye :D

TeamBørnOut
27/04/10, 07:18
piper, rør og skrot er alltid kjekt det sålenge man ikke skal bruke 30.000kr på spesial hylser fra volvo :D
Kjekt med dreibenk :)

Joakim-G_R
28/04/10, 18:55
Er jo sutring å plutselig komme med et slikt innlegg som ikke har en dritt med temaet å gjøre.
At det fungerer for deg er jo bra det. si heller det isteden for å påstå at noen av oss sier alle MÅ HA "multilink" (som et eksempel).

Noen av oss sier du MÅ HA det for å få en 940 bruksbil til å ligge bra på veien å få bedre komfor.. å det er jo sant også... Men det fungerer sikkert fint med stiv aksel for folk som ikke er så kresne.
Med 150hk, automat og 15" ballongdekk så klarer jeg meg fint med 940n min også... Men fordi jeg har dette så sutrer jeg ikke :P
Sier ikke at det IKKE kommer stor snurre og multilink på den... men alt til sin tid:D

Forskjell på å sutre, og poengtere holdningene på hele forumet. :)

Jeg har sagt det tidligere også, at det fungerer for mitt bruk.

MariusF
04/07/10, 20:53
Kanskje litt dumt spurt..men hva er det enklest å gjøre på en 960, for å få bedre veigrep? Å for at det skal sitte like bra som småbiler?

Min er orginal, å det er jo som å kjøre en båt i svinga! :rolleyes:

TeamBørnOut
04/07/10, 20:55
bilstein dempere og nye foringer :)

MariusF
04/07/10, 21:16
Okay! :) Hvem av de anbefaler du da? Sport, Sprint, Clubsport? Vil jo ikke ha det for ubehaglig stivt! :p

TeamBørnOut
04/07/10, 21:23
hmmm du får vell bare sport tror jeg som passer rett på forran (til 850). bak må du gjøre en liten modefikasjon på demperen. ikke store saken. enten ha en spesiel foring i toppen eller bøye den bittelitt :) Men da kan du ikke ha nivåmatregulering? da må du bytte fjør også..

Agrostar
08/08/10, 20:54
Berre for å vekke den litt til live igjen, såg på Top Gear der dei hadde ein heilt ny mustang 500hk meinar eg, men med stiv bakaksling og ikkje sperre/brems av noko slag som dei tok rundt bana, hugsar ikkje tiden, men det er uvesentleg! Så tok dei ein heilt ny mustang av nesten samme type, berre med 425hk, MEN med diffbrems og delt bakaksling. Den tok ein runde på bana 2 sekundar kjappare enn den med 75hk meir!

Fighter
08/08/10, 21:03
Har bare sett den der dem tester kun ny mustang med stiv aksel, og den fikk ikke mye ros pga bakstillingen:P

kermitt
08/08/10, 21:03
det poengterer vel bare det TBO sier :p fatter ikke at multilink bytter på 700/900 er som FK i 200 serie.

Joakim-G_R
08/08/10, 21:54
Berre for å vekke den litt til live igjen, såg på Top Gear der dei hadde ein heilt ny mustang 500hk meinar eg, men med stiv bakaksling og ikkje sperre/brems av noko slag som dei tok rundt bana, hugsar ikkje tiden, men det er uvesentleg! Så tok dei ein heilt ny mustang av nesten samme type, berre med 425hk, MEN med diffbrems og delt bakaksling. Den tok ein runde på bana 2 sekundar kjappare enn den med 75hk meir!

Mange variabler her da.

Klart stiv aksel ikke er det beste for rundetider, det har vi vel alle fått med oss. :)

asdf
09/08/10, 20:58
Har bare sett den der dem tester kun ny mustang med stiv aksel, og den fikk ikke mye ros pga bakstillingen:P

Har dere sett den der de mobber corvette som har bladfjør liggende på tvers og uavhengig hjuloppheng da?

Hmm, bladfjør og uavhengig hjuloppheng, er ikke det multilink mk2 da? :D

Joakim-G_R
09/08/10, 21:10
Har dere sett den der de mobber corvette som har bladfjør liggende på tvers og uavhengig hjuloppheng da?

Hmm, bladfjør og uavhengig hjuloppheng, er ikke det multilink mk2 da? :D

Hahahaha:D

kermitt
09/08/10, 21:38
at de mobber bladfjøra viser bare hvor liten innsikt de har i kontruksjonen. den bladfjøra er genial. ngen annen måte du få til like bra avfjøring med så liten vekt. dessuten så gjør ei bladfjør jobben til både ei fjør som navnet tilsier med også til en demper med at den gjør bevegelsen om til varme.

Joakim-G_R
09/08/10, 23:19
Jaja det er klart det, en 960 har nok det mest optimale understellet den.

locked
09/08/10, 23:58
Hjulastere har jo stive aksler og med den kommer jeg fram overalt.
Pisspreik, en hjullaster er så innmari dårlig til å ta seg frem. Kun egnet på anleggsområde/grustak.

Luigi
10/08/10, 18:09
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/584.jpg

corvette c6 race car.
denne har jeg sedd vunni mange løp :p

Fighter
10/08/10, 23:03
Har dere sett den der de mobber corvette som har bladfjør liggende på tvers og uavhengig hjuloppheng da?

Hmm, bladfjør og uavhengig hjuloppheng, er ikke det multilink mk2 da? :D

Nei det har jeg faktisk ikke. Har du en link eller noe?
Bladfjør eller ikke, på tvers eller langsgående, uavhengig er bedre uansett.

asdf
10/08/10, 23:52
Gudbedre, svært så hårsåre vi har blitt på forumet her da? Litt humor har vel dere også

sesong/episodenr har jeg ikke i hode, men her er en youtubesnutt: http://www.youtube.com/watch?v=OMcZH-1FEHo#t=2m9s

Joakim-G_R
10/08/10, 23:58
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/584.jpg

corvette c6 race car.
denne har jeg sedd vunni mange løp :p

242 Gr.A vant mange løp den og...

Luigi
11/08/10, 00:08
242 Gr.A vant mange løp den og...

ser du vilken biler som ligger bak der? Ford Gt40, Ferrari F430? tror jeg, porsche, og kansje en Aston.

Joakim-G_R
11/08/10, 00:10
ser du vilken biler som ligger bak der? Ford Gt40, Ferrari F430? tror jeg, porsche, og kansje en Aston.

Ja også? Tror ikke det er mye orginalt igjen på disse bilene her.

Fighter
11/08/10, 15:02
Gudbedre, svært så hårsåre vi har blitt på forumet her da? Litt humor har vel dere også

sesong/episodenr har jeg ikke i hode, men her er en youtubesnutt: http://www.youtube.com/watch?v=OMcZH-1FEHo#t=2m9s

Hehe, var ikke sånn ment:P Har verken MKII eller Volvo jeg:P
Bare interessert i å høre hva dem sa.

Forøvrig er tversgående bladjør genialt, og corvetta som kom med det (kan lite om disse bilene), har vanvittige kjøreegenskaper, iallefall til å være amerikansk bil. Så et program på Discovery som heter Transatlantic challenge, der dem testa Ferrari 360 Modena mot Corvette, og ferrarien fikk seriøst bank:p

TeamBørnOut
17/09/10, 22:09
Man kan ikke ta et program som top gear seriøst. det har jo mer faktafeil en autofil! det er bare til underholdning... Og de roser jo corvetten som f også :) Det som er sykt med corvetten er hvor utrolig bra mekanisk veigrep den skiten har. bytt felger og endre litt innpress etc på en ny ferrari og du har ei vinglekasse :) magnesium og alu + kompositt fjør = lite ufjøra vekt = bra :) (corvetten har jo verdens raskeste reagerende understell på en produksjonsbil.. sier litt om hvor mye det hjelper med ei bladfjør på tverra :D
bladfjøra på 960n gir halve den ufjøra vekta på hjulet som 1(bare en av de ja ;)) tilsvarende spiralfjør i stål :)
for de som har en fetish for stive bakaksler så har et amerikans blad gjort en test av den nye mustangen vs en ny M3.. hvor M3n fikk "bank"... (riktignok en bane som ikke bryr seg så mye om hjulopphenget... (mye rette sletter og store svinger... + at det er et US oppsett på m3n... mye mykere og "behageligere" en hva europa folk har på sine.)
Men som tidligere sagt! på en helt rett å fantastisk vei. så er akselen som sitter på volvo 66 og 360 de beste ;)

jonass
17/09/10, 22:14
Eller blande litt multilink mk2 og 360 bakende, Da er man på god vei til og ha det BESTE

Fighter
17/09/10, 22:19
Egentlig så har vel ikke de dion akslen på 66, 360 alfa osv noen fordel på perfekt vei heller. Tenker du på kontaktflaten hjulet har mot veien, er jo "trailing arm" opphenget bedre, da det er uavhengig, men null camber ved fjøring.

Joakim-G_R
17/09/10, 23:56
så er akselen som sitter på volvo 66 og 360 de beste ;)

:D DeDion er hvertfall søppel. ei bladfjør på hver side, delt aksel med dedionrør. Fy feite for et søpleopplegg. Man har ei delt bakstilling, men ødelegger den med et stivt rør imellom..

Men men.

Den beste bakstillinga og forstillinga er nok doble A-armer, evt en A-arm i bunn og et stag i topp.

Den Lotus Elise-bakakslinga Wrasko viste til ser jo rimelig grom ut.

TeamBørnOut
18/09/10, 00:04
Egentlig så har vel ikke de dion akslen på 66, 360 alfa osv noen fordel på perfekt vei heller. Tenker du på kontaktflaten hjulet har mot veien, er jo "trailing arm" opphenget bedre, da det er uavhengig, men null camber ved fjøring.
dedion er bedre fordi det veier mindre faktisk :)

TeamBørnOut
18/09/10, 00:08
:D DeDion er hvertfall søppel. ei bladfjør på hver side, delt aksel med dedionrør. Fy feite for et søpleopplegg. Man har ei delt bakstilling, men ødelegger den med et stivt rør imellom..

Men men.

Den beste bakstillinga og forstillinga er nok doble A-armer, evt en A-arm i bunn og et stag i topp.

Den Lotus Elise-bakakslinga Wrasko viste til ser jo rimelig grom ut.
minst mulig ufjøra vekt = dedion. men dobble a er jo på en god andre plass.
men dobble a er jo det som fungerer best sålenge veiene ikke er helt 100..
Men man har jo litt mer muligheter til justering på dobble a armer.

Joakim-G_R
18/09/10, 00:10
Dedion har lite ufjøra vekt ja, men det hjelper ikke med de lange og ustabile bladfjørene.. :)

TeamBørnOut
18/09/10, 00:16
er jo lov å bytte de ut da :P men var prinsippet jeg tenkte på :D

Joakim-G_R
18/09/10, 00:21
Det var en kar i England som bygde "5-link" på en 340, altså uniballs og rør som bærearmer, og panhard, sammen med DeDion-røret. Og stående fjørbein. en "litt" bedre løsning enn det orginale. :)

Fighter
18/09/10, 00:33
Kan ikke helt se for meg hvordan de Dion er lettere enn doble A-armer feks. Den har jo også samme "geometri" som en stiv aksel har. eneste forskjellen her er jo at diffen er fjøret vekt på deDion.

TeamBørnOut
18/09/10, 00:41
Og det utgjør mye! 2 nav med et rør mellom seg = liten vekt :D
Men ulempene er jo også der. men sett i en perfekt verden. så er den bedre.
Men oppfordrer ikke akkurat noe til å bygge om til et slikt hjuloppheng. de enste som ville blitt glade i å se noe sånt er "skikkelig seven" / lotus entusiaster :D

asdf
18/09/10, 00:42
Nå høres det nesten ut som at det opphenget med minst mulig uavfjøra vekt er det beste...

Viktig å ikke henge seg for mye opp i detaljer, da ser man ikke skogen for bare trær.

TeamBørnOut
18/09/10, 00:50
hva skulle det beste være da? :P

Fighter
18/09/10, 00:55
Finnes mange måter å bygge en bra bakstilling på. Lav ufjøra vekt er jo såklart viktig, men en annen ting som er minst like viktig er å faktisk kunne justere camber, toe og ikke minst at det ene hjulet opererer uavhengig av det andre hjulet.

TeamBørnOut
18/09/10, 06:00
se i formel 1. ikke mye hokus pokus der. alt går på å få ned vekta på hjula :) det samme gjelder faktisk i all racing. tilogmed dragracing vil man få fjernet så mye kilo som mulig.
Men justering av camber, toe og sånt kan man jo på dedion aksler også (om ikke akkurat volvo sine). men som sagt. veiene skal være bra for at de fungerer bra. men bare se på volvo 360. den ligger godt på veien selv om motorn henger langt på feil sted :) men god vektfordeling og et veldig bra hjuloppheng bak gjør bilen "bra" :)

Fighter
18/09/10, 08:45
Tror vi igrunn er ganske enige her. Åja, av alle volvoene jeg har hatt, er 360n beklagligvis den som hadde best ballanse og veigrep:D
Kanskje jeg skulle hatt en sånn igjen, istedenfor en Justy? :P

Joakim-G_R
18/09/10, 10:35
Jada, 360 er en velbalansert bil (målte min til rett under 50 kg tyngre forran enn bak, og da satt jeg i og hadde ca halv tank.)

Men den bakstillinga er ikke noe jeg ville bygd meg ut ifra. Har sett mange 360 med mer camber på ene enn andre hjulet, fordi dedion-røret har gitt seg litt.

Står fast på mitt jeg. Doble A-armer i et lett materiale, og med stående coiloverbein.

Nevner også Elise-bakstillinga igjen.

Men det er nok mest for godt veigrep og "race", og ikke nødvendigvis det beste for fremkommelighet og komfort.