Vis full versjon : Større bremser kan gi mer trekkvekt på henger?
Jeg tror jeg har skiver og caliper som er beregna på 14", om jeg går opp på 15" rund baut, vil dette gi meg mer trekkvekt? Jeg kan trekke 1514kg henger med brems og 600kg uten. Vil jeg f.eks. gå opp til 1600kg (som alle andre ligger på) og 750kg uten? Jeg har tilgang på flere tilhengere uten brems med 750kg vekt. Selv om jeg tar lappen på BE så vil jeg fremdeles være avhengig av trekkevekta.
Alle 740'er kan godkjennes med 1600kg uten inngrep.
Hvis du har BE er du ikke så avhengig av trekkvekta, men mer avhengig av å vite hva du laster.
Hvis du har BE er du ikke så avhengig av trekkvekta, men mer avhengig av å vite hva du laster.
Skal montere på forsterkningssats og dette høyner vekta til 1800kg med henger. Men er fremdeles avhengig av trekkevnen på henger uten brems...
Er du sikker på at dette godkjenningssettet også gjelder 740/760? Står ikke noe om det i volvo sine papirer.
Er du sikker på at dette godkjenningssettet også gjelder 740/760? Står ikke noe om det i volvo sine papirer.
Av det jeg har lest så gjelder det 7xx/9xx serien fra 82-95, så da burde det vel gå på min også. Det jeg er mest interessert i er hengervekta på henger uten brems da pappa har en båthenger på 750 kg, så da hjelper det ikke allers så mye hva jeg har av BE førerkort :p
Denne jeg mener:
http://www.scstyling.no/forsterkningssats-hengerfeste-p-8673-c-4618.aspx
Står at det øker til 1900kg, men gir ikke mer enn 1800kg. Uansett så rører ikke det vekta på henger uten brems. Derfor er spm mitt om det hjelper å oppgradere bremsene. Hadde 760 bensin og der hadde jeg 750kg trekkeevne.
Selv om du har BE, så kan du ikke dra mer enn hva bilen har lov til å dra.
Hvis du kun har B, så kan du ikke dra en tom henger som som har høyere tillatt totalvekt enn bilens egenvekt. Men hvis du har BE kan du laste denne hengeren opp til det som bilen har lov til å dra, f.eks 1800kg.
Selv om du har BE, så kan du ikke dra mer enn hva bilen har lov til å dra.
Hvis du kun har B, så kan du ikke dra en tom henger som som har høyere tillatt totalvekt enn bilens egenvekt. Men hvis du har BE kan du laste denne hengeren opp til det som bilen har lov til å dra, f.eks 1800kg.
Veit dette, men spør fremdeles; kan jeg montere større bremser. Båthengeren MED båt veier fremdeles mer enn 600kg............
har et spm. uten BE. kan jeg montere hengerfeste på miin volvo 242. å dra en henger med bil oppå bilens vekt er med meg inni er ca 1280kg. bilen som er på henger veier ca 680kg. og henger veier ca 400kg.
leste om en regel om at med b klasse så måtte bilen og henger med vekt ikke overstige hverandre (altså bilens vekt) og ikke overskride 3,5t. så hva stemmer?
VolvoR-Sport
02/04/11, 21:50
såvidt jeg vet kan du ikke dra mer enn total hengervekt på 750kg uten BE.
campingvogn regel sier at bil og campingvogn ikke må overskride 3500kg..
Så lenge hengerens totalvekt ikke overstiger det som står uten quoten så skal det gå. Men tviler da dette ant. er en bilfrakter det er snakk om ;)
har et spm. uten BE. kan jeg montere hengerfeste på miin volvo 242. å dra en henger med bil oppå bilens vekt er med meg inni er ca 1280kg. bilen som er på henger veier ca 680kg. og henger veier ca 400kg.
leste om en regel om at med b klasse så måtte bilen og henger med vekt ikke overstige hverandre (altså bilens vekt) og ikke overskride 3,5t. så hva stemmer?
B = bilens totalvekt + hengerens totalvekt = ikke overstige 3,5t + at hengerens totalvekt skal ikke overstige bilens trekkeevne.
Om bil og henger skulle overstige 3,5t så skal ikke henger (hverken med eller uten brems) overstige 750kg totalvekt.
BE = hengerens AKTUELLE vekt skal ikke overstige bilens trekkeevne.
Noe forståelig? :)
såvidt jeg vet kan du ikke dra mer enn total hengervekt på 750kg uten BE.
campingvogn regel sier at bil og campingvogn ikke må overskride 3500kg..
Dette er feil. Campingvognreglen er slik at hvis vogntog overstiger 3,5t så skal ikke henger veie mer enn 750kg på totalvekt.
altså 3,5t + max 750kg =4,250t riktig?
altså 3,5t + max 750kg =4,250t riktig?
Riktig! Dette gjelder kun hvis vogntog overstiger 3,5t.
tenkte å bruke henger fra en gammel kort type campingvogn å ta av skallet så bare ramma er igjen. er slikt lov å få godkjent som bilfrakter?
tenkte å bruke henger fra en gammel kort type campingvogn å ta av skallet så bare ramma er igjen. er slikt lov å få godkjent som bilfrakter?
Tror ikke direkte som bilfrakter, men som vanlig tilhenger. Hvis bilen din har en totalvekt på 1600kg f.eks, og kan dra henger med totalvekt på 1600kg. Da vil du få en vogntog på 3200kg. Men hvis hengeren har en totalvekt på 2000kg, så vil du få et vogntog som har totalvekt på 3600kg. Dette går da ikke uten BE forerkortet. Hvis du har BE førerkortet kan du laste denne hengeren til det trekkeevnen på bilen din kan dra.
tenkte på en slik henger som går for å være veteran. har hørt at det det andre regler enn dem som ikke er veteranhengere.
lurte på det samme som trådstarter. hadde massive bremseskiver foran før og gikk over til ventilerte bremser. kan den trekke noe mere enn med massive bremseskiver?
lurte på det samme som trådstarter. hadde massive bremseskiver foran før og gikk over til ventilerte bremser. kan den trekke noe mere enn med massive bremseskiver?
Tror vi må vente lenger på svar :p Man starter en tråd og får svar på alt anna :p
Nei, bremsene har ingen direkte innvirkning på trekkevnen. Kravd er at kjøretøyet klarer 3 stykk start i bakke med 11% stigning (mener det var 11)med max last i rask rekkefølge uten og ta skade.
Sent from my X10i using Tapatalk
å.det har jeg aldrig hørt noe om. noe nytt dette? tror ikke b20n som er i min orker 3 slike tester.
Nei, bremsene har ingen direkte innvirkning på trekkevnen. Kravd er at kjøretøyet klarer 3 stykk start i bakke med 11% stigning (mener det var 11)med max last i rask rekkefølge uten og ta skade.
Sent from my X10i using Tapatalk
Nå har jeg satt inn manuell, så vil tru bilen min orker litt mer :p
Trur ikkje du kan få heva tillatt hengarvekt utan brems, eg spurte om dette når eg godkjente 240en med 1600 kg hengarvekt, og det var å forstå som blankt nei.
Trur ikkje du kan få heva tillatt hengarvekt utan brems, eg spurte om dette når eg godkjente 240en med 1600 kg hengarvekt, og det var å forstå som blankt nei.
Syns det er rart siden det er samme bilen, bortsett fra motoren. Er rart det for min kjæres golf III Stv kan ha 750kg på draget.....:confused:
Men om man oppgraderer bremser, og forsøker; kanskje. Med tanke på at hvis bilen skal kunne takle x ant kilo etter i en bakke test, så etter min mening burde det gå. Helt høl i huet hvis de nekter siden forrige bilen min kan dra 750kg, og det er AKK samme bil, og trur ikke bremsene var no forskjellig...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.