PDA

Vis full versjon : lamda symbol i dashen ?

olemk
02/04/11, 07:28
hei! kjøpte min første bil for et par dager siden og kjørte den til en venn av meg som er hobbymekaniker. han gikk over bilen og trodde det kunne være lekk i eksosrøret et sted, så han hold for enderøret mes motoren gikk, for å høre hvor det kom fra. da dukket lambdasymbolet opp :S bilen går helt rent og fint starter lett og sviver gjevnt på tomgang. hva kan dette være? er det skadelig å kjøre slik selv om bilen går som den skal? lamdasonden skal vel måle oksygeninnholdet i eksosen, så feilmeldingen burde vel gått på feil bensin/luft blanding? husker fra moped og totakt at pluggene ble grå/hvite av mager blanding, og svarte sotede ved for rik blanding, og plukken skulle normalt være brun. er det slik i dette tilfellet også? og hva kan feilen komme av?

takker for svar :)

cossykiller
02/04/11, 09:10
for det første så hadde det vært greit og skrevet hvilken bil du har :)

men prøv og ta av polene på batteriet og la de stå av en halvtimes tid før du tar dem på igjen.. er riktig med pluggene som du sier, men når du har det lyset der så går motoren i nødmodus og får mer bensin for og verne motoren

boman
02/04/11, 09:10
Hei og velkommen til forumet! Det kan være en fordel å skrive hva slags bil og årsmodell det dreier seg om, men uansett hva slags bil det er så er lambdalampa en lampe som sier at det er noe galt med motorstyringa. Det kan være lambdasonden, men det kan også være noe helt annet (en ødelagt sensor ett eller annet sted på motoren).

Så når lambdalampa lyser har du en feilkode. Hvis du får lest ut den er det lettere å si noe om feilen, men for å fortelle deg hvordan du leser ut feilkode(ne) må vi først vite hva slags bil du har ;)

olemk
02/04/11, 19:28
oi, sorry glemte det jeg "/

92 modell 940se ;)

boman
03/04/11, 10:31
Da har du en bil det er lett å lese av feilkoder på ;)
Her (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=650) er det en fin guide på hvordan du gjør det :)

olemk
03/04/11, 11:38
er en b230fb om det sier noe også :)
tusen takk for svar!

kimhas
03/04/11, 12:56
Du trenger ikke og ta av batteri polen for og slette feil koder, ta heller ut sikring nr.1 som er til motorstyringen. Da slipper du også og stille inn radiokanalene på nytt

olemk
03/04/11, 20:28
om lamda symbolet lyser, vil det da være sånn at bilen fusker litt? går fint på tomgang men fusker innimellom :S i førsten når lampa lyste merket jeg ikke noe til fusking, men i dag etter jeg hadde byttet tennplugger, begynte motoren å fuske etter ca 1-2 timers kjøring? :S noen som aner hva dette er? prøvde å kjenne på tennplugg kablene, men de virke helt ok :S

boman
03/04/11, 20:31
Hva slags tennplugger bytta du til? Kan være en av pluggkablene ble ødelagt når du dro den av pluggen.
Har du lest av og sletta feilkoden(e)?

olemk
03/04/11, 21:31
tror det var brisk A-line 2 ellernoe, tenkte på det der med lamdasymbolet også, ligger det i minnet? slik at hvis den føler en feil en gang, så forblir symbolet der selv om alt er fint seinere? og er det derfor jeg skal slette feilkodene? :)
om jeg sier fuskingen skjer ved lavere turtall og lite gass, hjelper det noe da? fusker liksom når jeg gir litt gass når jeg har relativt lavt turtall, ikke så bilen dundrer med "roligkjøring" på en måte :S litt dårlig forklart men, bare å spørre om det er noe som er litt uklart:)

vazborris
03/04/11, 21:42
mulig jeg er sær og aldri har jeg prøvd brisk men det er biltema og har noe dårlig erfaring på biltema tendeler (utenom 8mm blå silikon tenkabler de har funket fjell) ville godt for ngk, bosch,beru eller noe når det gjelder slike deler:=)

Edit, så vidt meg bekjent så må en feilkode slettes etter at feil er rettet ellers vil den enda ligge i systemet,

boman
03/04/11, 21:46
Er det Biltema? Ville aldri kjøpt biltema.. Kan være derfor det går dårlig nå.
Men ja, du må slette feilkodene selv om du retter feilen ;)

Edit: jeg var for sein.. :p

olemk
03/04/11, 21:52
nå er ikke brisk pluggene "biltemaplugger" da :P
men hva er resultatet av feil elektrodeavstand?

boman
03/04/11, 21:59
De selger de på biltema = Biltemaplugger.. Tror ikke det er noe verdt å spare de få kronene kontra NGK som du kan være helt sikker på at funker som de skal.
Feil elektrodeavstand resulterer vel i dårlig tenning sku jeg tru.

vazborris
03/04/11, 22:00
har ikke tenkt og starte noen stor diskusjon på dette men, de andre "merket" biltema hadde var det også andre som solgte men gjorde de ikke bedre av den grunn, er mange kjente produsenter på biltema sine produkter bare ville si min erfaring med biltema og tenningsdeler og rart det skjer ting etter og bytte plugger:)

olemk
03/04/11, 22:17
De selger de på biltema = Biltemaplugger.. Tror ikke det er noe verdt å spare de få kronene kontra NGK som du kan være helt sikker på at funker som de skal.
Feil elektrodeavstand resulterer vel i dårlig tenning sku jeg tru.

Brisk er et eget merke :) http://www.briskusa.com/

"biltemapluggene" er merket "biltema" :)
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Motor/Tenningssystem-og-motorstyring/Tennplugger-Biltema-4-stk/

olemk
03/04/11, 22:21
nå er pluggledninger og hetter ikke byttet siden 92 så kan feilen ligger der? eller har det noe med at lamdasymbolet lyser? har lyst i noen dager men har gått helt fint frem til jeg skiftet plugger, og btw så kom symbolet opp etter at vi hold for enderøret for å høre etter lekk på eksosrøret.

vazborris
03/04/11, 22:27
enkel sak.. sett tilbake gamle deler og prøv igjen, er ikke feilen der da vet du hvertfal svare også napper du sikringen så kan det hende bare lamdaen ikke var glad i og bli sotet igjen eller noe?

olemk
04/04/11, 05:38
tusen takk for svar, hittil :L
skal feilsøke i ettermiddag :)
noen som kan si meg nøyaktig hvor lamdaen sitter?

vazborris
04/04/11, 15:59
Har sett noe forskellig steder på eksosen men et sted mellom manifoil og katalysator. Er en tapp som stikker ut med 3 ledninger

olemk
04/04/11, 20:43
kan den tas fra motorrommet? eller må jeg under :)

vazborris
04/04/11, 21:31
Spørs hvor den sitter se så finner du ut det

olemk
06/04/11, 10:24
da var jeg ute å feilsøkte, fikk en feil på LMM, ellers ingenting annet. selv om lamda symbolet lyste. dro ut sikkring nr1 og da forsvant det også :D og da ble det 1-1-1 på begge systemene :)