PDA

Vis full versjon : s80 rister



the man
01/04/11, 20:44
kjørte bilen på langtur til Sverige idag. Bilen ristet litt og litt hele tiden. Har hatt den noen uker nå men fikk tips om å dra i brekket hardt og det hjalp litt tror jeg. Men idag ristet den helt jævlig. Måtte kjøre under fartgrensen. Ristingen kommer og går og kommer uansett fart. Det høres ut som høyre side bak men er ikke sikker. Har noen hatt dette problemet? fikk problemet plutselig i vinter. Har noe rustet seg fast?

Wahl
01/04/11, 20:47
Snø i felgen? løst hjul? gåent hjulager? Kan være mange fatorer, er ganske enkelt å sjekke.
Snø i felg: vask inne i felgen på en slik vaskeatuomat mange bensinstasjoner har.
Løst hjul: prøv å stramme boltene
Hjulager: jekk opp bilen å kjen etter slakke når du tar på hver side av felgen å rikker fram og tilbake :)

aarnes
02/04/11, 10:39
Jeg har kommet med tips om at det er håndbrekkskoa. er jo et kjent problem dette.

aarnes
02/04/11, 20:21
Etter å ha tatt av hjulene bak fant vi svaret :p
Det var IKKE dårlige håndbremssko, men derimot et venstre bakhjul som hadde form som et egg med utvekster...
jeg har ALDRI sett et så deformert dekk noensinne.

Bildet er tatt rett ovenifra, så da ser man den store bulen ut. Sånn var det flere steder på dekket.

http://raggaren.se/div/IMG_0459 (Medium).JPG

the man
02/04/11, 21:45
:D sitter og ler av bildet. Det ser faktisk ikke så ille på bildet mens i virkeligheten var mildt sagt jævlig. bulet ut flere steder og dekket var skjevt i tillegg. Skjønner ikke hva som har skjedd her.
Nå har jeg på sommerdekkene og det er deilig å kjøre uten ristingen. Igjen takk til AArnes..:)

svima
04/04/11, 13:40
Har jobbet 2 år på dekkverksted og sett en del av det der.
Sånt skjer desverre. Kalles beltesperasjon. Det vil si at lagene i korden løsner fra hverandre og det kommer luft mellom lagene.
Bare å kaste de dekka der gitt.