Vis full versjon : Den mest sjeldne 240??
Jaja, lov å bomme.....
Tittet litt på det gode gamle www.volvoforum.no under dokumentasjon
Der er kanskje løsningen....
262-653-7381-30
262 - sier seg selv
6 = B27
5 = fuel injection, emission type
3 = Proportional EGR, catalytic converter
7 = C = Coupe
3 = Uten soltakUS
8 - står ikke men det var jo BW55
1 = Venstre styring
30 = USA ("Federal"),excl. California
Akkurat når det gjelder femtrinnskassen M47 var den uansett ikke aktuell så tidlig som på denne 77-modellen.
For øvrig tenker jeg du fant løsningen her. :) Det var lett å få inntrykk av at dette måtte være et annerledes format, men alt er altså på de "rette" plassene, bare at det er brukt litt flere/andre sifre (for andre data aktuelle for andre markeder) enn hva som står oppgitt i "standardversjonen" av kodenøkkelen.
"3 = Proportional EGR, catalytic converter" står i den posisjonen som heter "emissionstyp" - helt logisk.
Og da er det mest spesielle/avvikende at det kommer "30" til slutt.
Volvo-turbo
20/05/12, 19:28
da er vel "31" til slutt enda mere spessielt siden de bilene er laget spessielt etter California sine spesifikasjoner.
Det kan man kanskje si. På den annen side har jeg inntrykk av at relativt mange av våre USA-Volvoer kommer fra nettopp California. :p Har riktig nok ingen statistikk å vise til.
Men etter å ha sett på Volvoforum.no (Takk for info Volvo245gl! Dette har jeg ikke sett før!) så er jeg enig i at Volvo har produsert 6622 Bertoner fra 1978-1981, men de 230 som er laget i 1977 er ikke medregnet.
Nå som jeg er 110% sikker på at min er en 1977 modell, så blir dette for meg merksnodig.
Mulig Volvo Sverige kan svare på dette.. Blir spennende å vente på svar.
Det kan man kanskje si. På den annen side har jeg inntrykk av at relativt mange av våre USA-Volvoer kommer fra nettopp California. :p Har riktig nok ingen statistikk å vise til.
California er stooort, men det er stort sett dei tørre statane det er interessant å hente bil i frå, det står like ille til med bilparken på austkysten ofte, som her heime.
Ja, California har rundt 1/8 av befolkningen i USA, og det har "alltid" hett seg at dette er stedet å hente gamle biler fra, mye pga klimaet. Kanskje økonomi osv også har gjort at finnes mye fine/interessante biler i denne staten?
Da fikk jeg svar fra senior manager Claes Rydholm.
Jeg gjengir hele mailen fra Claes:
"Hej Halvard,
Jag har sett ditt mail med spörsmål om 262 C, hvis det blev lavet fler enn 6622 stykk.
Måske er det så att Bertone byggde ytterligare bilar - kanske provvagnar -
men genom Volvo Personvagnar AB har 6622 bilar officiellt angivits som producerade
och den siffran må vi hålla på eftersom den betraktas som officiell.
Jag kan i alla fall inte ändra på den.
Hvis du vill snakke om detta kan jag rekommendera en kontakt i Tyskland,
ordföranden i 262/780-klubben där som kan allt om Bertone-bilarna.
Han heter Wilfried-G. Mehlmann. Han talar tysk och litt engelsk,
och nås på pv262-780@web.de
Bästa hälsningar
Claes Rydholm
Senior Manager
Volvo Cars Heritage
Volvo Car Corporation
Dept. 50267/VCI-1
S-405 31 Göteborg "
Ikke overrasket over svaret i seg selv, med tanke på at de oppgir 6622 som det offisielle tallet,
men samtidig henviser han til Bertone klubben, og Wilfried, som er helt overbevist om at det er produsert flere.
Jeg har sendt en ny mail til han, så blir spennende å se hva han svarer..
Ja, det kan bli interessant å høre. Det er klart at man kan holde på tallet 6622, nettopp fordi at det regnes for "offisielt" - det er på en måte hogget i stein og blir dermed sin egen begrunnelse. Grunner til å tvile finner vi i chassisnummersekvensene osv som vi har vært innom tidligere. I det minste burde det gå an å få gjennomslag for at tallsammenhengene vil kreve noen forklaringer hvis tallet 6622 skal virke helt troverdig.
http://www.xo-autosport.com/site/indy-estate-volvo-245/
se på denne modellen. denne må da være spesiel? express med tak helt fram.
http://www.xo-autosport.com/site/indy-estate-volvo-245/
se på denne modellen. denne må da være spesiel? express med tak helt fram.
Er jo litt custom-deler på den bilen, så det kan vel likegodt være "hjemme"laget?
Google translate sier at det er en tidligere ambulanse, så sikkert noe spesialbygd da?
etter hva jeg har lest meg frem til kom denne type som express til bla nederland, danmark og finland med slikt langt høyt tak. noen er også blitt bruk som ambulanse i belgia, sveits og i andre land.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.