PDA

Vis full versjon : Varme isolering rundt grenrør/turbo



Frigstad Racing
31/03/11, 17:31
Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne men når man trimmer så hører vell isolering av varmen også med.

Lurer på hvor jeg kan handle isolerings "matter", sånn du klipper til som du vil og klistrer på som ett klistermerke på karosseri,panser osv.

Og hva er fint å bruke til å isolere slanger som ligger nærme?
Servoslange, vannslange, vannrør og oljeslanger til/fra turbo.

Og hvilket material er best å lage varmeskjold av?

Håper på gode svar :)

lasse940
31/03/11, 17:41
Jeg har brukt eksosbandasje fra torshov på grenrør og Dp får også "turbobleie" der varmskjold har jeg laget av 2mm aluminiums plater mot ekspansjonstank og reg.reim.
også brukt den samme bandasjen rundt slanger som ligger nert.
Har ikke testet orntli ennå men vill tro og håper det vill holde :D
er litt om dette i prosjekttråden min :)

Frigstad Racing
31/03/11, 17:46
Har bandasje på grenrør og downpipe skal også få det, men var det andre jeg lurte på.

Ok, har hørt mye fram og tilbake om aluminium, men var det jeg og hadde tenkt å bruke.

lasse940
31/03/11, 17:54
Har bandasje på grenrør og downpipe skal også få det, men var det andre jeg lurte på.

Ok, har hørt mye fram og tilbake om aluminium, men var det jeg og hadde tenkt å bruke.
Har kunn stått med bil på tomgang ennå, ikke vært ute å pressa på litt men stått såpass lenge at vifte har startet kan da holde håda inntil avskjermingen uten å svi fingrene av meg :)

Frigstad Racing
01/04/11, 19:01
bump :)

TvilsomRacing
01/04/11, 19:29
Kollevold har litt forskjellig
Varmeisolerende matriale (http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=kollevold&gid=464)

SWR
01/04/11, 21:20
Kommer langt med grenrørsbandasje og noen skjold.. det er punkt-strålevarme som er hovedproblemet oftest. :)

Frigstad Racing
02/04/11, 02:19
Kommer langt med grenrørsbandasje og noen skjold.. det er punkt-strålevarme som er hovedproblemet oftest. :)

Forklar? :)
Lage noen skjold/avskjerminger i aluminium da eller?

Tenker mest på å skjerme slanger til f.eks servo, vann, tur/retur turbo osv.

SWR
02/04/11, 11:44
Forklar? :)
Lage noen skjold/avskjerminger i aluminium da eller?

Tenker mest på å skjerme slanger til f.eks servo, vann, tur/retur turbo osv.

Ja, det funker fint det. Skjold er fint der hvor det er veldig varmt over et lite parti, skjoldet tar opp varmen og fordeler den til hele skjoldet, sånn at snitt-tempen blir MYE lavere.. Skal man skjerme slanger over lengre strekninger så er det "FireSleeves" som er greia.. aner ikke hvem som selger de her i landet. :)

Frigstad Racing
02/04/11, 15:28
Ja, det funker fint det. Skjold er fint der hvor det er veldig varmt over et lite parti, skjoldet tar opp varmen og fordeler den til hele skjoldet, sånn at snitt-tempen blir MYE lavere.. Skal man skjerme slanger over lengre strekninger så er det "FireSleeves" som er greia.. aner ikke hvem som selger de her i landet. :)

Ja ser de har noen sånne strømper på Kollevold (takk for link Tvilsom Racing)
Også har du jo disse Pyrojacketene som er forhåndsvis dyre :p

Hvis det er noen som har flere tips så kjør på :)

vazborris
02/04/11, 16:19
har brukt varme hetter over plugg\pluggkabel

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/183.jpg


er fra summit

Frigstad Racing
03/04/11, 14:54
har brukt varme hetter over plugg\pluggkabel

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/183.jpg


er fra summit

Ja, har slike fra KSR, virker kjekke :)

SWR
05/04/11, 00:12
Få steder som er dyrere enn Vangbo...

Frigstad Racing
06/04/11, 22:05
Få steder som er dyrere enn Vangbo...

Det har jeg også erfart :) hehe

Hvor kan du anbefale å hande "firesleeves" ?

SWR
06/04/11, 22:42
Det har jeg også erfart :) hehe

Hvor kan du anbefale å hande "firesleeves" ? Har faktisk aldri kjøpt det selv... bruker rør og skrukoblinger på nesten alt.. men billigste er vel Summit eller Ebay vil jeg tro.. :)

Frigstad Racing
07/04/11, 22:31
Har faktisk aldri kjøpt det selv... bruker rør og skrukoblinger på nesten alt.. men billigste er vel Summit eller Ebay vil jeg tro.. :)

Problemet mitt er at den ene slangen til servopumpa kommer til å ligge inntil grenrøret (grenrør er bandasjert), lurte på å tre på en sleeve over der :)

SWR
07/04/11, 22:50
Problemet mitt er at den ene slangen til servopumpa kommer til å ligge inntil grenrøret (grenrør er bandasjert), lurte på å tre på en sleeve over der :)

Evt. kan du jo bare brette litt tynn - 0.8mm eller så - rustfri plate rundt røret utenpå bandasjen der slangen vil ligge an mot røret og feste den med slangeklemmer.. :)

Frigstad Racing
07/04/11, 22:54
Evt. kan du jo bare brette litt tynn - 0.8mm eller så - rustfri plate rundt røret utenpå bandasjen der slangen vil ligge an mot røret og feste den med slangeklemmer.. :)

Så det går også ann ja :) aha! Kan en bruke aluminium?
tenkte også lage ett varmeskjold mellom eksos ut av turbo og pluggledninger, bare å skru det i de fire øverste boltene som grenrøret er festet i.

SWR
08/04/11, 00:32
Så det går også ann ja :) aha! Kan en bruke aluminium?
tenkte også lage ett varmeskjold mellom eksos ut av turbo og pluggledninger, bare å skru det i de fire øverste boltene som grenrøret er festet i.
Alu burde funke helt fint sålenge det ligger på utsiden av bandasjen, den tar av det meste av varmen.. :)

Njål Nilssen
09/04/11, 21:49
aluminiumsfolie-tynn film steinull-aluminiumsfolie... Har du råd gullflak som du bretter rundt den delen som skal isoleres... gull funker som varmespeil ;) (derfor det brukes mye på romfartøy bla.a ;))