PDA

Vis full versjon : Tåkelys rele lager lyd!



torss40
30/03/11, 00:09
Har koblet opp etter tåkelys etter slik det står i boka, men hver gang jeg søå på bryteren får jeg lys, men releet lager en sånn "lys-summer" lyd.

Hva kan være feil?

hobbymekk
30/03/11, 14:19
feil relé ;)

torss40
30/03/11, 15:54
neida! releet er rett, fikk fikset det, bare jeg som hadde koblet feil bak bryteren!

Men lurer på en ting til da, skal ikke tåkelys framme funke bare på posisjon O og P, å slå seg av når jeg setter på hovedlysa?

Christian
30/03/11, 16:03
Reglene sier:


§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

0 Endret ved forskrift 14 des 2001 nr. 1413 (i kraft 1 juli 2002).

torss40
30/03/11, 16:18
Reglene sier:

Ja reglene kjenner jeg til, men er volvo slik at kurvelysa funker uansett om man har det på O, P og kjørelys?

Meiner på at æ har vært borti bil der kurvelysa slår seg av når bryteren blir vrid til kjørelys.

R.G
30/03/11, 16:30
er forskjellige koblingsmetoder på detta orginalt

torss40
30/03/11, 16:38
har koblet det opp slik haynes boka sier! Bryter hadde jeg liggende, men ikke noe av ledningene, så la alt av ledninger opp slik det sto i haynes boka!

så jeg vet ikke hva som er "galt" hehe

flarssen
31/03/11, 05:54
Det burde vel vært slik automatikk, men er ikke det på min i hvertfall. Ikke på mange andre bilmerker heller om man skal dømme etter hvor mange som ulovlig kjører med både nær- og tåkelys. Nærlys på ene siden og tåkelys på andre siden har jeg også sett. :rolleyes:

MadAss
31/03/11, 15:59
På de norske releene kan du kjøre med tåkelys på både park, nær og fjernlys. På de svenske releene, vil tåkelyse slukke når nærlys tennes. Kan vere enkelte årmodeller i Norge som har "svenkerele" pga at lovene om tåkelys ble endret en del frem og tilbake en stund.

torss40
31/03/11, 17:29
På de norske releene kan du kjøre med tåkelys på både park, nær og fjernlys. På de svenske releene, vil tåkelyse slukke når nærlys tennes. Kan vere enkelte årmodeller i Norge som har "svenkerele" pga at lovene om tåkelys ble endret en del frem og tilbake en stund.

Okei!
Hvor kan jeg få tak i et slikt rele?

Jan-Einar Jenssen
31/03/11, 17:33
Okei!
Hvor kan jeg få tak i et slikt rele?

på boden min ;)

boman
31/03/11, 17:33
På de norske releene kan du kjøre med tåkelys på både park, nær og fjernlys. På de svenske releene, vil tåkelyse slukke når nærlys tennes. Kan vere enkelte årmodeller i Norge som har "svenkerele" pga at lovene om tåkelys ble endret en del frem og tilbake en stund.
Dette er både rett og galt, ihvertfall på 940.
Det fantes flere type releer men ikke alle biler har det lagt opp klart til å bare kunne bytte selve releet. Noen biler har mange kabler lagt opp til relesokkelen, mens andre bare har fire (altså ikke muligheten).

torss40
31/03/11, 17:40
Dette er både rett og galt, ihvertfall på 940.
Det fantes flere type releer men ikke alle biler har det lagt opp klart til å bare kunne bytte selve releet. Noen biler har mange kabler lagt opp til relesokkelen, mens andre bare har fire (altså ikke muligheten).

Hmm! finnes det noe koblingsskjema for orginalt tåkelys oppkobling, så gjør at kurvelyset slår deg av når kjørelys tennes?
For jeg koblet det opp etter en engelsk haynes bok for 740.

Å den har kurvelys uansett om jeg har den i 0, park og kjørelys og når jeg har på fjernlys

boman
31/03/11, 18:09
På min bil funker også tåkelyset uansett hva som står på av lys.
Du det enkleste er å koble opp et rele på styrestrømtilførselen til tåkelysreleet.
Da kobler du det sånn at releet får styrestrøm av nærlysene dine.
(Må være et relé med NC kontakt).

torss40
31/03/11, 18:12
NC kontakt? hva er det?
Er ikke heilt inne på slikt så :P

boman
31/03/11, 18:30
NC = Normally Closed, altså at releet er lukka (kontakt mellom 30 og 87a) når det er strømløst (uten styrestrøm).
NO = Normally Open, releet er åpent (ikke kontakt) når det er strømløst.

flarssen
31/03/11, 18:34
NC kontakt? hva er det?
Betyr vel at kontakten er lukket når releet er "av". Når nærlysene tennes får releet styrestrøm og bryter styrestrømmen til tåkelysreleet.