PDA

Vis full versjon : Demontere girspakmansjett '93 850 manuell



mrstfu
29/03/11, 23:12
Som tittel tilsier, prøver jeg å demontere mansjetten, da min gamle ser ut som nylig avgåtte Wenche Foss. har fått tak i en rimelig clean en, uoriginal, men ikke noe jallajallapreg, stilren og slikt... får den fint over kula, men for å stramme mansjetten rundt spaken, må jeg av med den plastringen som fester selve mansjetten til spaken, hvordan gjøres dette? for å få den av, må jo kula av, så om noen har tips til dette, setter jeg pris på det og. klarer ikke å vri på noen av dem, har ikke lyst til å ødelegge kula, da den ligger veldig godt i hånda.

tips mottas med takk.

yearbogen
30/03/11, 10:03
Har samme problemet jeg også.
Spurte etter ny mansjett hos volvo for en tid tilbake. Fikk da til svar at kula ikke var demonterbar, og at jeg måtte kjøpe ny. Mener å huske at denne var rimelig dyr, ca 600,- men ikke helt sikker på det.

Dette svaret hjalp deg kansje ikke så mye med problemet, menmen.

Nero
30/03/11, 15:19
Når jeg satte på T5R girkule så måtte jeg sage av den gamle i gummi, den satt noe så inne he@#%& for å si det mildt. Det er kun et lite spor i girspaken som holder kula fast, men var mer redd for at selve girspaken ville løsne fra spakstellet før kula kom av. Så jeg endte opp med å sage av gummikula bit for bit:p
http://farm5.static.flickr.com/4091/4995419587_52e98e7829_m.jpg

"Tips":
http://www.backspegeln.com/tips_knopp.asp

*Overså at du fikk den over girkula, men for å få av hele mansjetten med krage/plastringen så må vel kula av.*:o

mrstfu
30/03/11, 20:12
titta litt i VADIS, og kom ved en tilfeldighet over hva de sier om det... knappen må ødelegges for å få den av, selva knappen altså. men ingen ved noe om hvordan man kan få av plastringen som sitter under selva knappen? som mansjetten er festa i? hadde vært fint om jeg kunne dratt den rett ned, og skjult den inne i den nye mansjetten, uten å ødelegge noe...

uansett, siden jeg får den nye mansjetten ned over kula, er jo siste utvei å sage opp/klippe opp plastringen.

Per Turbo
30/03/11, 20:18
Har tenkt til å bytte på min snart også, skal se om det ligger en guide på dette i VIDA som gir konkrete svar, i så fall skal jeg dele dette med dere i en How to om den fraviker fra baufil og fleskekrefter... :)

mrstfu
30/03/11, 20:24
brukte ikke du noe grovt verktøy for å få av knappen på Svarten? eller tenker jeg på en annen?:D

men hva med å demontere selva spaken? hvor kurant er dette å gjøre? for deretter å ta av ringen i underkant, slik at man slipper å demontere kula i det hele tatt?

Per Turbo
30/03/11, 20:27
På automat er det ikke så h&%¤(%#¤( som det er på manuell. På automat er det en 16mm fastnøkkel og ett par hammerslag fra undersiden som skal til..

mrstfu
30/03/11, 20:30
faen å late automatfolket skal være da...:D

Per Turbo
30/03/11, 20:34
Derfor det kalles..... autolat?

mrstfu
30/03/11, 20:57
bada-bing. morsom du Per:D

men du har ingen formening om hvor lett det er å ta hele spaken ut av spakstellet under plastikken? VADIS gir meg ikke noe skikkelig svar.

Per Turbo
30/03/11, 21:32
Skal du ut med spaken på den måten må du ut med hele spakstellet tror jeg, av med wires og sånn.. jeg tror jeg hadde gått på med baufila.

yearbogen
30/03/11, 21:40
brukte ikke du noe grovt verktøy for å få av knappen på Svarten? eller tenker jeg på en annen?:D

men hva med å demontere selva spaken? hvor kurant er dette å gjøre? for deretter å ta av ringen i underkant, slik at man slipper å demontere kula i det hele tatt?

Er det den ringen du ser nederst under kula her du tenker på?
Hos meg er den ganske løs og bare å dra ned??
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1929.jpg


Edit: Fryktelig skittent på det bildet der, men det får bare våge seg

mrstfu
30/03/11, 23:31
ja statoilkoppen hører hjemme et annet sted:D

det er den grå plastringen ja, som sitter under skinnet på kula. hos meg sitter den bom, hadde jeg fått den 3 cm ned, hadde oroblemet vært løst, egentlig.

850GLTsilver
31/03/11, 00:47
Titter i Volvos "Parts Catalogue" og der ser det da vitterlig ut som om gearkula er skrudd rett på spaken.
Du får prøve å få opp den "belgen" i nedkant og så dra til så det holder for å få skrudd av kua/kappen. Tipper de brukte litt lim på fabrikken da de skrudde den å plass.
Kula/Knappen har forøvrig delenummer: 6814305-4
Belgen med plastring og det hele har delenummer: 3549232-1
Spaken har delenummer: 6814306-4
Ser ut som at damasken bare er presset opp i kula/knappen.

Vet ikke om dette var til særlig hjelp egentlig, men slik tolker jeg min lille "bibel".

mrstfu
31/03/11, 11:16
mye rart av informasjon her, VADIS som vanligvis er fantastisk sier jo det stikk motsatte, altså at den MÅ sages/klippes av ved skifte... men skal fortsette å plukke på det, legger inn en løsning her om jeg finner en.

JK91
14/11/12, 21:42
Drar opp denne litt igjen jeg... fant du noe løsning der du IKKE måtte maltraktere kula? må bytte girspakmansjetten min, da klipsene som skal holde mansjetten fast til midtkonsollen har knekt....irriterende at hele driten følger etter når man girer ;)

mrstfu
15/11/12, 00:44
Jeg ga pent opp, rett og slett. Mitt råd til deg, er enten en delespak med alt tilbehør, eller Tec7 og et døgn med tålmodighet.

JK91
15/11/12, 19:14
hmm....tech7 høres egentlig mest fristende ut...men så var det det der med tålmodighet da... :P

mrstfu
15/11/12, 21:57
Tec7, ny spak, eller å gi blankt faen. Pick your poison.

OT: Lyktene funker?