PDA

Vis full versjon : Tenningsproblemer 940



Eivindpb
29/03/11, 16:59
Hei! Har akkurat opplevd et tenningsproblem på min b230fk motor etter en toppakningsbytte.
Har skjekket om alt sitter der det skal, plugghettene sitter i riktig rekkefølge, det er gnist i pluggene, kammen sitter i riktig stilling, sammen med alle reimene. det kommer bensin ut av dysene, men pluggene virker merklige tørre og det høres ikke ut som den tenner i det hele tatt.

Hva kan være galt?

R.G
29/03/11, 17:51
sikker på du har satt kabler riktig? må huske på att dem ikke skal stå 1342 på fordeler i bakkant. skal stå 4312 fra pass-side mot sjåførside

Eivindpb
29/03/11, 17:57
sikker på du har satt kabler riktig? må huske på att dem ikke skal stå 1342 på fordeler i bakkant. skal stå 4312 fra pass-side mot sjåførside

helt sikker.

Venstre 4, nest venstre 3, nest høyere 1 høyere 2 (ses forfra).

Det står jo til og med på fordelerlokket :p

R.G
29/03/11, 17:59
helt sikker.

Venstre 4, nest venstre 3, nest høyere 1 høyere 2 (ses forfra).

Det står jo til og med på fordelerlokket :p

ja da er det rett:) måtte bare nevne hvis....:)

Eivindpb
29/03/11, 18:04
ja da er det rett:) måtte bare nevne hvis....:)

Ja, takker for svar hvertfall. Er veldig rart, for i teorien, hvertfall i min teori, så skulle det hvertfall vært tenning i det hele tatt når det kommer gnist, er kompresjon og kommer bensin ut av dysene.

R.G
29/03/11, 18:09
180gr feil kanskje

Eivindpb
29/03/11, 18:19
180gr feil kanskje

hm? hva er 180 grader feil?

R.G
29/03/11, 18:23
kamaksel/veiv.

vri motor rundt til veiv står på 0, også da skal merke på kam normalt peke oppover, men snur du da videre til veiv kommer på 0 igjen så skal kam merke peke nedover, og da løsner du regreim, og vrir kam opp på merke igjen og kaster på reima att

Eivindpb
29/03/11, 19:06
kamaksel/veiv.

vri motor rundt til veiv står på 0, også da skal merke på kam normalt peke oppover, men snur du da videre til veiv kommer på 0 igjen så skal kam merke peke nedover, og da løsner du regreim, og vrir kam opp på merke igjen og kaster på reima att

Etter å ha dreid kam 180 grader, så høres det ut som det tenner litt. Men vil fortsatt ikke starte :p

R.G
29/03/11, 19:08
okay:) kanskje framskritt;)

sikker på veiv er satt 100% på 0? og att den ikke står på 10? lett å se feil på det

Eivindpb
29/03/11, 19:11
nei, den står på 0

Eivindpb
29/03/11, 19:24
Nå kikka jeg litt igjen, reg reima kan ikke stå den veien du sa, for da står den feil på di to andre hjula. Så da er jeg forsovit tilbake til scratch igjen.

Eivindpb
29/03/11, 19:37
Etter å ha vridd kammen tilbake igjen, så har jeg faktisk fått litt tenning den veien også. Det hørtes bedre ut en feil vei au.

R.G
29/03/11, 20:28
kan hende kila på dreva på veiva er gått dukken, så reimhjulet står litt feil. og da vil den ikke stå i 0 sjøl om merke er på 0. siden vridninger på kam hjelper

Eivindpb
29/03/11, 20:35
kan hende kila på dreva på veiva er gått dukken, så reimhjulet står litt feil. og da vil den ikke stå i 0 sjøl om merke er på 0. siden vridninger på kam hjelper

Vi har jo ikke hatt av det. Det som har vært tatt av er jo eksos/turbo, innsug, topp og alle slanger, også bytta pakningene på alle disse. Så ville vært litt rart om den hadde gått føyken når bilen starta før den kokte og tok toppakninga? toppen er også blitt planet to tiendel.

Eivindpb
29/03/11, 20:43
men det virker også som om den ikke får bensin etterhvert, for den tenner litt etter å ha kilt mye på gassen, men gir seg etterhvert. Og ettersom hvor mye jeg har kilt på gassen, burde pluggene vært søkk våte, men di er bare bittelitt fuktige. Og vet jo det kommer bensin ut igjennom dysene, for det har jeg jo skjekket. Innsuget er skrudd til orntlig, og trur ikke den nye pakningen er lekk. er ganske sikker på at den er hel.

jan_m
29/03/11, 23:15
hmmm feil koder? beggyner coilen og bli dårlig... tenings modul? litt synsing fra min side men...

Eivindpb
30/03/11, 14:33
hmmm feil koder? beggyner coilen og bli dårlig... tenings modul? litt synsing fra min side men...


Fant ingen feilkoder jeg, trudde denne skulle være i motor rommet, festet på en brakett ved venstre demper(høyere når du ser ned).
Var slik i følge heynes boka hvertfall. Prøvde med start gass i og med at den tente i blandt nå. Da hørtes den ut som den skulle starte hele tiden, med et jevnlig vrom vrom vrom lyd. Men ville fortsatt ikke startes.

1xemil
30/03/11, 16:48
Glemt å feste jordingskabler kanskje?

jan_m
30/03/11, 18:47
hmmm ja den skal vere til høyere nårru glaner nedi (feilkode avleser)... hmmm jording?

Eivindpb
30/03/11, 19:04
Braketten er der, men feilkoder har aldri vært der :p

Eivindpb
30/03/11, 19:06
er ikke noen i hokksund området med litt peiling som har lyst til å se på det a?

Eivindpb
31/03/11, 13:22
Fikk startet bilen i dag, med startgass. Da røk det utrolig mye ut av eksosanlegget, så det ble ikke mulig å se ut av garasjen, og det ble lokal tåke :p men bilen gikk da. Og lambdasonde lampen lyste mens bilen gikk? hva er galt?

gull pilen
31/03/11, 14:25
da har du nok en feilkode i minnet..
koble av strømmen en stund så blir den slettet...

Eivindpb
31/03/11, 16:10
da har du nok en feilkode i minnet..
koble av strømmen en stund så blir den slettet...

Gjorde dette, men er slik fortsatt. mistenker at lambdasonden er gåen, i og med at den går uvent på tomgang, soter mye, lukter svidd olje av eksos osv osv.