PDA

Vis full versjon : Hvor ta olje tur/retur for turbo med oljekjøler, B230FK



regeli
29/03/11, 07:43
Har en B230FK blokk, der jeg lurer på hvor jeg bør hente tur/retur oljen til turbo fra. Har en sandwich og 16 rader oljekjøler som skal kjøe oljen.

Her er bilde: http://2.bp.blogspot.com/-lxz6Hhs28tI/TY-YIikVIgI/AAAAAAAAANs/Y2gfAwyxDwo/s1600/CIMG2876.JPG

Ikke bry dere om vannrøret, har fått tak i vanlig F rør som erstatning;)
Oljetrykkgiver skal og flyttes der orignal står, så det blir kun tempmåer i sandwitch. Noen så vet hvor stor hullet er der og om jeg må ha en messingbit med overgang?

Jeg hadde tenkt å bruke retur fra turbo der papirdott er, men er litt usikker hvor jeg kan hente tur oljen.

Bør vel være etter oljekjøler?
Er og usikker hvordan folk kobler opp ekstern oljekjøler, så håper noen har innspill her:rolleyes:

Frigstad Racing
29/03/11, 10:57
Turen til turbo kan du sette foran på blokka ved vannpumpa, 1/4" gjenger, eller i det orginale hullet (banjokoblingen)

Retur er det like greit å bruke orginalereturhullet, sett i en nippel slik jeg har gjort, eller gjeng opp å skru inn en kobling til slange. Eller så kan du sette den i bunnpanna, men du har jo orginalt returhull så hvorfor ikke bruke det :)

Oljekjøler kobles bare inn/ut på sandwichen din når du bruker vanlig sandwich med filter.

regeli
29/03/11, 11:07
Flott, da gjør jeg det :)

Jeg fikk oppgitt fra selger av turbo at returen burde være 1/2" helst.
Vet du hvor man kan få kjøpt diverse nippler osv som tåle litt?

Frigstad Racing
29/03/11, 11:09
KRB Trading har alt og det er kvalitet som han bruker selv på audiene. Det beste er å gjenge opp retur hullet å sette inn en AN12 nippel så kjøre AN12 slange og koblinger på oljereturen, bruk skikkelig kvalitetsslange som tåler temp å pass på at den har god avstand fra turbo og grenrør.

regeli
29/03/11, 11:55
Snakket med dem, men de hadde ikke ferdige plugger, men slanger hadde dem.
Får eventuelt få tak i AN12 kobling med gjenger, så lage til noe med dreiebenk eventuelt.

Frigstad Racing
29/03/11, 17:48
Mener å ha sett på div nettbutikker at de selger AN12 nippel med 3/4" rørgjenger i andre enden :)

Frigstad Racing
29/03/11, 17:49
Her for eksempel (http://maxam-tuning.com/catalog/default.php?cPath=831_886) :) kan velge M eller tommes gjenger

regeli
29/03/11, 21:06
Her for eksempel (http://maxam-tuning.com/catalog/default.php?cPath=831_886) :) kan velge M eller tommes gjenger

Tusen takk Frigstad :)
Er det samme hvor om jeg tar fra banjokobling eller front på blokka med tanke på filtrering/temp av olje til turbo?

Lettest og komme til i fremkant da:rolleyes:

Frigstad Racing
29/03/11, 21:12
Tusen takk Frigstad :)
Er det samme hvor om jeg tar fra banjokobling eller front på blokka med tanke på filtrering/temp av olje til turbo?

Lettest og komme til i fremkant da:rolleyes:

Det tør jeg ikke svare 100% på siden har ikke testet akkurat det, men tror ikke det skal ha noe å si. Olja som kommer ut av banjoen er den samme som kommer ut foran, samme trykk og. Jeg ville tatt foran, eller, jeg har gjort det :p

regeli
30/03/11, 13:57
Var på Tess i dag og fikk slanger og mye rart :)

Tur slangen er 4mm innvendig og retur er 1/2".
Er det ok dim?

Frigstad Racing
30/03/11, 16:46
Det kommer ann på hvilken turbo du skal kjøre med :) men høres jo fornuftig ut!
Hva er innvendig dim på 1/2"? 125mm?
var det stålomspunnede teflonslanger du fikk eller? noe som tåler litt temp?

regeli
30/03/11, 21:47
Stålomspunnet teflonslanger, 4mm innvendig på tur og 125mm i retur :D
Kosta noen kroner, men er nok verdt det.

Er en Garret T3/T4 Hybrid turbo jeg kjøpte fra Turbotrimming.

I blokka, så begynte vi å gjenge med 3/4", men er så hard materiale at vi ga opp. Tror det beste er å lage en plugg, presse nedi med to o-ringer og en arm eller noe som holder press på koblingen.

Typisk min flaks, så etter at jeg helte olje ned i fra toppen, så måtte jeg av med bunnpanna i dag, men i bunnpanna fant jeg metallspon og sand:mad:

Må jeg ta ut med ALT igjen eller flushe på en måte?