PDA

Vis full versjon : lydkvalitet ved AUX (spotify og nokia)



Nilsebu
29/03/11, 00:09
Litt vanskelig å få en god formulering på topicen, men men.

Kunne godt tenkt meg å bruke spotify i bilen min. Men lydkvaliteten som kommer ut av AUXen min i frontpanelet, er noe som ikke tilfredsstiller mine behov.

Spilleren er en kenwood ddx 5024.

Ser på spesifikasjonen på den, at den har en mini jack inngang på frontpanelet og en AUX inngang på baksiden.

Hva er forskjellen? Vil lyden bli bedre hvis jeg benytter den på baksiden?

Har også ipod / iphone kontakt, og lyden der er knall, det samme med cd`er og usb enheter.

Spilleren klarer ikke å oppfatte at jeg kobler telefonen til via usb.

Takker for svar :)

Edit: ser nå at den "inngangen på baksiden er en utgang.

http://www.caraudiocentre.co.uk/product_m-kenwood-ddx5024_p-23999.htm

Svirre
31/03/11, 19:15
AUX inngangen i Kenwood spillerene er ikke noe negativt å si på :) Det er lydkvaliteten fra spilleenheten det kommer an på. Nå er jeg sær selv, og hører forskjell på mobiltilkobling og pc-tilkobling. Mobilen gir ikke like mye spenning og effekt ut i kablen som en pc gjør, så da blir det et stort minus selv om sangen er bra. Har selv kjørt med pc i bilen, og det har funka fjell! I tillegg har dette noen med egenskapene på lydkortet. Derav så sliter mobilen lenge før pc-en. Selvfølgelig er mange mobiler bra, men de ALLER FLESTE sliter med god lyd til AUX utgangen.

Så lenge kvaliteten på sangen er over 160kbit så skal du få ganske god i bilstereoen. Og siden du spør på den måten så trur jeg du har ganske bra høytalere med godt resonoment og bra frekvensbredde, og dette merker du fra et hjemmekinoanlegg og ut i bilen med ganske bra sanger...

Andreas750
02/04/11, 10:24
Viss du har ipod touch eller iphone kan du jo bare bruke spotify via de:), regner ikke med du ha iphone da siden du har nokia : p

Nilsebu
02/04/11, 18:17
Har bare ipod classic.. og det er noe dritt! Så styrer ganske bra unna apple produkter :)

Per Turbo
02/04/11, 18:45
Jeg kjører stadig Spotify via Nokia'n og inn på spilleren via AUX kabelen med 3,5mm plugg.

Fungerer helt greit syns jeg ihvertfall :)

Nilsebu
03/04/11, 01:23
Jeg kjører stadig Spotify via Nokia'n og inn på spilleren via AUX kabelen med 3,5mm plugg.

Fungerer helt greit syns jeg ihvertfall :)

Jeg mangler de dypeste tonene, på turen til Top Gear live, koblet vi til en mac via auxen, og på en del sanger der så ble lyden ganske bra, men fortsatt nedsatt kvalitet.

Får prøve å stille litt rundt om kring på spilleren å se :)

The Sven
03/04/11, 02:42
Uten at jeg er noen ekspert så virker det logisk at sånn gammeldags AUX uttak ikke er det beste til å overføre digital lyd. Virker som det er mye dårlige plugger til sånt utstyr også, blir gjerne dårlig kontakt og sånt.

Svirre
03/04/11, 11:13
Det beste er en 1-meters kabel med gullkontakter. Disse skal være 0,01mm tjukkere for å skape litt ekstra god kontakt. Har en slik en og merker forskjellen på det :) Men som sagt har ikke mobilene de bste lydkortene heller ;)

Andreas750
03/04/11, 13:51
Du kan jo prøve med en fm sender, men legg litt penger i det da, for fins sykt mye crap der:)

Svirre
03/04/11, 17:24
Du kan jo prøve med en fm sender, men legg litt penger i det da, for fins sykt mye crap der:)

Lydkvaliteten på dette blir mildt sagt ikke værre :p Har prøvd Fm-sendere i 5-600kr klassen, men eneste prisen reflekterer er rekkevidden på detta greiene virker det som...

Per Turbo
03/04/11, 20:49
På Nokia N8 er det FM sender, men der er lyden dårligere enn via kabel syns nå jeg.

Svirre
03/04/11, 21:05
På Nokia N8 er det FM sender, men der er lyden dårligere enn via kabel syns nå jeg.

Prøvd selv. La mobilen 10cm unna antenna beste mottaktspunk og enda så skurra det :p Er nok bare noe som er satt inn for å ha litt å skryte med :p

Nilsebu
03/04/11, 22:22
kremt.. gikk inn på EQen på spilleren. Den har vist en egen setting for hver utgang. Stilte opp bass, og ned med diskant, og nå spiller det som det jomer etter :)

Har også innebygd FM sender, men det er noe du bare bruker hvis du er i en bil som ikke har tilgang på noe annet :)

Morgis
03/04/11, 22:47
Sikkert forskjell på alle mobiler, men som Per nevner, så fungerer nå hvertfall N8-ens lydkvalitet veldig bra.
Kjører selv spotify på min N8 rett i aux inngangen på pioneer spilleren.
Hører ingen forskjell på det kontra MP3 på USB pennen..
Du laster vel ned high quality på spotifyen?
Alle lydinstillinger er riktig satt på equalizeren og stereoutbedrelse osv osv? :)

Nilsebu
03/04/11, 22:49
Sikkert forskjell på alle mobiler, men som Per nevner, så fungerer nå hvertfall N8-ens lydkvalitet veldig bra.
Kjører selv spotify på min N8 rett i aux inngangen på pioneer spilleren.
Hører ingen forskjell på det kontra MP3 på USB pennen..
Du laster vel ned high quality på spotifyen?
Alle lydinstillinger er riktig satt på equalizeren og stereoutbedrelse osv osv? :)

Nå synes jeg du gjør deg vanskelig her :p

High quality - Check!

Rette lydinstillinger, så har jeg ikke stilt det 100%, tok bare å lekte meg litt idag, for å sjekke om det ble bedre.

cossykiller
04/04/11, 09:19
Det beste er en 1-meters kabel med gullkontakter. Disse skal være 0,01mm tjukkere for å skape litt ekstra god kontakt. Har en slik en og merker forskjellen på det :) Men som sagt har ikke mobilene de bste lydkortene heller ;)

hva er vitsen med gullkontakter ? de leder jo fatktisk strøm dårligere enn kobber..

Per Turbo
04/04/11, 09:40
Men da lurer jeg på hvorfor de kablene med gullkontakter er tingen å bruke i de fleste lyd og stereo miljøer?

Morgis
04/04/11, 09:42
Gull er å foretrekke da dem ikke blir dårlige med alderen.
Kobberkontaktene har en lei tedens til å korrodere og dermed føre til dårlig kontakt og dårlig lyd.
Men Gull leder dårligere enn kobber.

Per Turbo
04/04/11, 09:45
Men hvis gull leder dårligere lydsignaler (så det ble skrevet strøm men) hvorfor brukes det så mye til hjemmekino etc. da? :)

Morgis
04/04/11, 09:48
et mer stabilt metall over tid. Så det vil levere lydkvalitet i lang tid framover.
En kobber kabel leder bedre, men over tid, vil kvaliteten synke en del, og da er kabelen bare å kaste :)

Og i disse tider med digitale signaler, da har det plutselig 0 og niks å si lengre :)
Forsåvidt kun analoge signaler som er avhengig av gode ledere for å ikke miste signalkvaliteten :)

cossykiller
04/04/11, 09:52
men om jeg forstod rektig her, så var det bare pluggen som var av gull og da er jo kabelen like dårlig... enten må hele sulamitten være gull da, ellers så er jo vitsen borte

Morgis
04/04/11, 09:57
kabelen blir vel ikke dårlig om den ikke kommer i kontakt med oksygen eller vann.
er pluggen som er svakheten der

Per Turbo
04/04/11, 10:38
Akkurat, men da kan jo Nilsebu kjøpe seg en kabel i kobber med gullkontakter da altså?

Andreas750
04/04/11, 10:45
Akkurat, men da kan jo Nilsebu kjøpe seg en kabel i kobber med gullkontakter da altså?



kremt.. gikk inn på EQen på spilleren. Den har vist en egen setting for hver utgang. Stilte opp bass, og ned med diskant, og nå spiller det som det jomer etter :)

Har også innebygd FM sender, men det er noe du bare bruker hvis du er i en bil som ikke har tilgang på noe annet :)



Han har løst problemet sitt:)

Svirre
04/04/11, 10:50
Som sagt så leder gull dårligere enn kobber, men det holder seg over tid. En annen ting gullkontakter har en fordel på er at det demper ørlittegranne støy. De tar bort bitte små topper og jevner ut lyden litt. Jeg merker forskjell, men man må være sær på lyden og ha bra anlegg for å kunne høre dette.