PDA

Vis full versjon : Reparere ''ødelagt'' subwoofer?



The Bear
28/03/11, 21:22
Hei.

Har nå fått tak i eit anlegg. Det er ein kasse med to basselement inni. Den ene er muligens ødelagt, fordi det kommer en svak skrapelyd mens en beveger bassfronten inn og ut forsiktig med fingrene. Er denne ødelagt? Hva er problemet? Om den er ødelagt, går den ann og reparere når det kommer skrapelyd?

Kan den ha blitt ødelagt av for liten kasse? Kassen er jævli liten, så lurer på om det er grunnen for at den ene basseren er ødelagt slik at eg veit om eg må bygge om kassa når det skal i to Basser igjen.

Basseren er av merket Punch 12''.

Takker for svar!

Aashome
29/03/11, 16:08
Hei.

Har nå fått tak i eit anlegg. Det er ein kasse med to basselement inni. Den ene er muligens ødelagt, fordi det kommer en svak skrapelyd mens en beveger bassfronten inn og ut forsiktig med fingrene. Er denne ødelagt? Hva er problemet? Om den er ødelagt, går den ann og reparere når det kommer skrapelyd?

Kan den ha blitt ødelagt av for liten kasse? Kassen er jævli liten, så lurer på om det er grunnen for at den ene basseren er ødelagt slik at eg veit om eg må bygge om kassa når det skal i to Basser igjen.

Basseren er av merket Punch 12''.

Takker for svar!

Den er ødelagt. Problemet er brent spole pga for mye watt. Bare å kjøpe ny egentlig.

Nei, er ikke kassa som har ødelagt subwooferen. Er watten som har gjort det.

Anders Dybvadsskog
29/03/11, 16:32
Kan være kassa å ja:)

Aron740Rally
29/03/11, 16:46
Det vi kaller att elemente er sprengt :)

Aashome
29/03/11, 17:57
Kan være kassa å ja:)

95 % så er det pga watten

The Bear
29/03/11, 18:19
Takk for respons.

Så, for liten kasse har ingenting å si for at den ene bassen er ødelagt?

Krissmp
29/03/11, 18:26
Den er mest sannsynlig sprengt på grunn av for liten forsterker. I det fleste tilfeller er det som er grunnen. Når du skrur opp for høyt og forsterkeren ikke klarer å henge helt med sender den ut likestrøm som brenner spolene.

The Bear
29/03/11, 18:31
Sånn og forstå...
Takk for svar!

Krissmp
29/03/11, 18:41
Men uansett for lyden sin skyld er det viktig att kasse er riktig i forhold til elementet. Volumet og evt lengden på bassrefleksrøra skal vera riktig i forhold til hverandre. Dette er info du muligens finner på nettet. Eller må du se hvordan andre har bygd kassene og deres erfaringer.

Om det er rør på kasse pleier det å vera litt større. Om den er tett skal det vera mindre.

Buoyen
29/03/11, 19:16
Er dette en Rockford-sak?

Isåfall kan det hende dette passer:
http://cgi.ebay.com/Rockford-Fosgate-12-P2-Recone-Kit-P212S8-/360185356050?pt=Car_Subwoofers_Enclosures&hash=item53dcb85f12#ht_825wt_905

Aashome
29/03/11, 20:43
Den er mest sannsynlig sprengt på grunn av for liten forsterker. I det fleste tilfeller er det som er grunnen. Når du skrur opp for høyt og forsterkeren ikke klarer å henge helt med sender den ut likestrøm som brenner spolene.

Er ikke enig her! Finnes kun 2 muligheter for å sprenge et element på, og begge mulighetene går ut på at det er for mye effekt inne i bildet.

Krissmp
29/03/11, 21:55
Hva er det mulighetene da?

Hvorfor mener du en ikke kan ødelegge et element med for liten forsterker?

Buoyen
29/03/11, 22:10
Tja, det er som nevnt i hovedsak 2 måter å ødelegge en sub på. Den ene er varme, den andre er utslag. For mye varme gjør at du brenner spolen ("smelter" limet slik at spolen revner). For langt utslag gjør at du ødelegger opphenget. Nå kan du jo mene forskjellige ting med "for liten" forsterker, men større forsterker = mer effekt = lettere for å ødelegge elementet, alltid! Uansett hva du gjør, må du skru opp gain mer på en mindre forsterker for å få ut samme effekt som på en større. Så kan du anta at et element tåler en viss effekt. Har du en forsterker som yter mindre enn dette, er det ingen fare for subben. Men så kan hvor mye effekt subben tåler forandre seg, og kommer bla.a. an på både kasse og hvilke toner som spilles/hvor mye forsterkeren klipper.

Svirre
31/03/11, 19:42
Tja, det er som nevnt i hovedsak 2 måter å ødelegge en sub på. Den ene er varme, den andre er utslag. For mye varme gjør at du brenner spolen ("smelter" limet slik at spolen revner). For langt utslag gjør at du ødelegger opphenget. Nå kan du jo mene forskjellige ting med "for liten" forsterker, men større forsterker = mer effekt = lettere for å ødelegge elementet, alltid! Uansett hva du gjør, må du skru opp gain mer på en mindre forsterker for å få ut samme effekt som på en større. Så kan du anta at et element tåler en viss effekt. Har du en forsterker som yter mindre enn dette, er det ingen fare for subben. Men så kan hvor mye effekt subben tåler forandre seg, og kommer bla.a. an på både kasse og hvilke toner som spilles/hvor mye forsterkeren klipper.

Er delvis enig der. Har du for liten forsterker så bruker det lenger tid på å ødelegge et element, men det ødelegger. Er det samme som å putte altfor liten motor i en stor -> det går ikke over tid.

Forsterkeren dytter og tar i mot elementet som den driver, derfor liker jeg å bruke tommelfingerreglen >10% av elementets effekt. Altså; hvis du har et element på 500WRMS, så ville jeg valgt en forsterker som gjør 450w RMS -> 500WRMS. Ikke alle forsterkere en trenger å gjøre dette med da de produserer GODE watt. Samme som å si at man har late HK og spreke HK. Du har GODE og DÅRLIGE watt.

Gir du for mye watt så brenner du lett opp elementet også. og den 3. muligheten er for liten kasse. Spesielt lukka kasse så er det viktig at du har en kasse som er innafor anbefalte mål. Er den for liten til elementet så kan rett og slett riste i stykker elementet og blåse i stykker "pappen" rundt.

I dette tilfellet vil jeg med stor sikkerhet si at den er "sprengt" (varmgang).

Buoyen
31/03/11, 20:19
Selvsagt ødelegger du elementet hvis du kjører på mer effekt enn det tåler, jeg har ikke sagt noe annet. Jeg vil bare oppklare dette med "for liten" forsterker.

Kan du definere en god watt? Definisjonen jeg bruker på en watt er å flytte en ladning på 1 coulomb over en spenningsdifferanse på 1 volt på et sekund. Eller produktet strøm,spenning, om du vil.

Oppgave: Du har en høyttaler som takler akkurat 100 watt ren sinus og en forsterker som yter akkurat 100 watt ren sinus. Dette kan du kjøre så lenge du tør. Vil du ha mulighet til å brenne spolen på høyttaleren ved å kjøre lenge nok?

Svirre
31/03/11, 20:33
Selvsagt ødelegger du elementet hvis du kjører på mer effekt enn det tåler, jeg har ikke sagt noe annet. Jeg vil bare oppklare dette med "for liten" forsterker.

Kan du definere en god watt? Definisjonen jeg bruker på en watt er å flytte en ladning på 1 coulomb over en spenningsdifferanse på 1 volt på et sekund. Eller produktet strøm,spenning, om du vil.

Oppgave: Du har en høyttaler som takler akkurat 100 watt ren sinus og en forsterker som yter akkurat 100 watt ren sinus. Dette kan du kjøre så lenge du tør. Vil du ha mulighet til å brenne spolen på høyttaleren ved å kjøre lenge nok?

Kommer vel an på frekvensen over lengre tid. Er alt jeg veit.

Det jeg har av erfaring er at Xelent sine forsterkere leverer like bra som dynabel sine, men om du kommer over på HarmanKardon så leverer det enda bedre watt. Der er det satset mer på kvalitet på lyden enn effekten. Og som jeg merker så oppleves lyden like bra med kvalitetslyd enn mest desibel.

Men skjønner godt hva du mente med at liten forsterker har liten sjans for å ødelegge, men klart ikke dy meg med å kommentere :rolleyes:

Buoyen
31/03/11, 20:55
Jada, helt greit det.

Men bare for å oppklare et par ting likevel :) Svar på oppg. er nei. Har ikke sagt noe om frekvens, men ja, tåligheten på høyttaleren kan forandre seg med frekvensen. Men det er lite!

Jeg måtte spørre, men skjønte vel egentlig hva du mente med gode/dårlige" watt ja :D Forskjellen mellom forsterkere har med forvregning av signalet å gjøre, helt riktig. Oppgis vanligvis i "% THD", som sier noe om hvor stor andel av kruven som forsterkeren klipper.

Og med ordet "klipping" er vi kommet til kjernen i diskusjonen her. Hva om jeg sier at en forsterker som kan yte 100 watt ren sinus kan brenne en høyttaler som tåler f.eks. 150 watt? Da har jeg vel "motbevist" meg selv her, eller?

Kluet ligger i hva som skjer i det du spiller så høyt forsterkeren klarer uten å klippe (100 watt), men vil spille høyere. Da begynner forsterkeren å klippe. Dette har ingen ting med DC-spenning eller noe sånt (har du en forsterker med DC på utgangen bør du sjekke utgangstransistorene). Men sinuskurven begynner å ligner mer og mer på firkant etter som forsterkeren kutter toppene på sinusen. Så vet vi at sinus har en crest-faktor på 3 dB, mens firkant har 0 dB. Dvs. at en firkantspenning med samme amplitude som en sinusspenning overfører dobbelt så mye effekt. Hva skjer da med høyttaleren vår i det forsterkeren når 100% klipping? Jo, den ser 200 watt, som selvsagt er mer enn 150! Og da brenner spolene...

Og så en liten digresjon. Musikk har gjerne en crest faktor i området 10dB. Som vil si at høyttaleren vår (tåler fremdeles 100 watt), kan drives av en 1000(!) watt-forsterker som kjøres på maks guffe uten klipping.