PDA

Vis full versjon : Hva er denne oljeplugg til, B230FK?



regeli
27/03/11, 21:07
På bildet nedenfor, så er det en oljeplugg rett over oljetrykkmåler, hva er denne til?

Kan blendes?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2679.jpg

Må få tak i en fleksislange som tåler litt varme til å koble kjølevann sammen igjen. Har noen en bedre ide?

Kodja
27/03/11, 21:16
det er oljetur Til turbon.

bruk tappekran fra F motor istede for den bøyde rørbiten med slange på. er bare en tapp som skrues i og så skrur du løs for å drenere ut kjølevesken når den skal skiftes. og så bruker du øvre vannrøret fra F motor også uten slik avgrening som peker nedover.

FK\FT du bygger opp? du så ikke tilfeldigvis på den når du ev. kjøpte hva som sto på den oljeslangen forresten da? :p er fort å glemme :)

regeli
27/03/11, 21:26
det er oljetur Til turbon.

bruk tappekran fra F motor istede for den bøyde rørbiten med slange på. er bare en tapp som skrues i og så skrur du løs for å drenere ut kjølevesken når den skal skiftes. og så bruker du øvre vannrøret fra F motor også uten slik avgrening som peker nedover.

FK\FT du bygger opp? du så ikke tilfeldigvis på den når du ev. kjøpte hva som sto på den oljeslangen forresten da? :p er fort å glemme :)

Takker for info, får sjekke skraperen :)
Jepp, renovert 230FK blokk som jeg tenkte å presse litt ut av.
Se signaturen for siste bilder :D

Viss du mener de slangene som er for kjølevannet (den som er på bilde), så kjøpte jeg de hos IPD og varenr er:

1 x 9161384 - Oil Cooler Hose
USD 6.02
-----------------------------------------------------------
1 x 9161383 - Oil Cooler Hose
USD 3.98

Jeg må ha halv toms fra turbo som retur, så tenkte å kjøre den ned der den papirbiten sitter, men det er ikke noe vanlig gjenger der og husker ikke hva som var der før:mad:

Kodja
27/03/11, 21:28
se på noen av de siste bildene i tråden min så ser du hvordan F rør og tappekran er :)
edit. der papirbiten er skal det originalt en gummipakning og et returrør fra turbo for oljen tilbake til bunnpanna. ser mange gjenger opp hullet og setter i en annen type skrudd retursak med slange til turbon.
edit2: og så ville jeg blenda det følerhullet du har på venstre side av oljefiltersaken. skrudd ut den orignale oljetrykksgivern og satt den dobbeltsaken for oljetrykk og oljetrykksgiver der istede :) det som er meningen med dobble utganger på den oljetrykksgivern du har satt på der :)

regeli
27/03/11, 22:02
Hva gjør du med orginal oljetrykkgiver da, kutter kabel og lager kabelsko og legger innpå polene på den nye?

Så du bruker kun oljetempføler i den sandwichen din?

Kodja
27/03/11, 22:07
har ikke I sandwichen. har original oljetrykksgiver. den har to utganger slik du har. men den har med overgangskabel fra den pluggen som står der og til slik utgang på givern som er på denne på venstresiden din. men du kan bare legge vanlig kabelsko på den sånn sett ja :)
da får du en utgang til oljetrykksinstrumentet ditt og en til oljetrykksvakta på hovedinstrumentet i bilen.
oljetempføler har jeg i bunnpanna. der oljen "ligger i ro".

regeli
27/03/11, 22:10
Ellers, så kan vel de kanskje stå slik de gjør, kanskje bytte om sidene på temp føler og trykk for plassen sin skyld bare?

Ingen som ser det når den er montert :p

Takk for tipset om F vannkjølingen.
De to slangene til org. oljekjøler kan du får kjøpe om du ønsker, da jeg ikke kan bruke dem og er jo helt nye.

Kodja
27/03/11, 23:07
ville tatt å gjort som jeg tipsa om den oljetrykksmålern, men det er ditt valg. er jo ikke noe +/- som jeg har fått med meg hva du enn velger men ser mer ryddig ut på det viset jeg forklarer :)
har ingen bruk for de slangene selv i og med at jeg har gjort som forklart.

regeli
27/03/11, 23:10
Er med på den :)

Er det NPT gjenger i blokka da, eller må jeg ha noe overgang av et slag?

Kodja
27/03/11, 23:17
det vet jeg ikke :)
er med gjenger og vinkelsaker på de originale oljetrykksgiverne. men hva det er må andre svare på.

regeli
28/03/11, 07:48
Av ren latskap, så bestilte jeg slik kjølvannsrør av volvo i dag :)

Får bare finne ut hva slags gjenger det er i blokk, så kan jeg bare skaffe en slik tappekran lignende sak hos clasen.