PDA

Vis full versjon : Godkjenning av endrede baklykter?



mrstfu
26/03/11, 19:31
Har fått litt lyst på annerledes baklykter, og har titta litt rundt på verdensveven etter uoriginale baklykter til 854, hvilket ikke finnes. Har ikke hatt så lyst til å sote, fordi jeg har hørt mye prat om at man IKKE har lov i det hele tatt å endre eller modifisere en E-merket lykt, som ved feks soting. Dog fant jeg dette bildet:

http://memimage.cardomain.com/ride_images/3/2861/3461/32151730046_large.jpg

Eieren har lagt på 3 lag med tynn Candy Rød, synes dette blei satans pent. Spørsmålet er da om det er lov, eller mulig å godkjenne en lakkering av lykter på denne måten, ved å demonstrere nok lysgjennomslipning, eller på annen måte få det lovlig?

For ordens skyld, visste jeg ikke helt hvilken seksjon jeg skulle legge dette spørsmålet i, derfor her. Og jeg vil i tilfelle ikke sote ryggelyset, selv om BT kanskje ikke sier noe på det, er ikke rødt ryggelys noe særlig. Det originale er jo svakt nok som det er:D

Setter pris på alle svar.

Kjetil Krømcke
26/03/11, 20:05
Send en mail til BT med bildet som vedlegg og spør om det er lov;) post@biltilsynet.no

Erik 850
26/03/11, 20:34
Den mailadr. der er det vil ikke så mye vits i å sende til. Det er jo en privatperson.

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Kontakt/Kontakt+oss/Trafikkstasjoner
Sjekk der for kontaktinfo.

Nero
26/03/11, 20:54
Litt OT men tar deg 5 minutter å bytte over til gamle lyktene om du skulle bli stoppa pga "sota" lykter, for så å måtte vise bilen. Men kan skjønne at det er litt dritt å måtte vise bilen hos BT og alt det innebærer:o

Uansett så er det vel verdt å sette på facelift baklysa med rampe, ser mye penere ut synes jeg. Du kan jo gjøre som han med den turkise Volvo "870'n" her på formuet, lakkere det som er grått på facelift lyktene i bilen sin farge:)

edit* Hva skjer med at du ikke har fått prosjekttråden din flytta til delen for ikke betalende medlemmer?

Morgis
26/03/11, 21:12
det får du ikke lov til, pga blinklysene..
Hadde3 det derimot vært en bil fra statene som er registrert som flyttegods, kan det bli akseptert. Ingen problem med 264a mi med røde blinklys bak, da den er flyttegodsbil fra california

Ola Hagen
26/03/11, 21:14
E-merket lykt er jo kun godkjent i den utførelsen den er solgt for og merket som e-merket.

Men hvis du ser på f eks ford sierra så ser du jo at de originalt er litt mørke, litt toning med rød lakk uten at det skriker at det er tukla med, er da mulig å få til, uten å bli tatt. Jeg tona mine v90 baklys med først litt rødt på hvite blinkersa også litt røyktoning av de hvite områdene igjen, og de sa ikke noe om det verken BT som stoppa meg for å ville prøve å finne feil, eller på eu kontroll. sjøl om det var lett å se at fargene ikke stemte mellom den org rød sonene og den "hvite" områdene.



Hvis du ikke går for langt med fargelegginga så bør det gå, men å godkjenne dette trur jeg ikke den norske BT gidder å bli snill for...

Morgis
26/03/11, 21:20
Biltilsynet i norge er lagt opp slik at vi ikke skal få ting godkjent på ærlig vis, og dermed heller ender opp som "kriminelle" =)
Slik dem tjener penger

mrstfu
26/03/11, 21:29
Litt OT men tar deg 5 minutter å bytte over til gamle lyktene om du skulle bli stoppa pga "sota" lykter, for så å måtte vise bilen. Men kan skjønne at det er litt dritt å måtte vise bilen hos BT og alt det innebærer:o

Uansett så er det vel verdt å sette på facelift baklysa med rampe, ser mye penere ut synes jeg. Du kan jo gjøre som han med den turkise Volvo "870'n" her på formuet, lakkere det som er grått på facelift lyktene i bilen sin farge:)

edit* Hva skjer med at du ikke har fått prosjekttråden din flytta til delen for ikke betalende medlemmer?

Har hørt noe om at du kan bli bøtelagt 500kr per lykt hvis du skal bli stoppa, selv om det ikke er det værste som kan skje, og uten at jeg vet hvor mye sannhet det er i den påstanden, er det jo å foretrekke å unngå bøter, eller å bli stoppa i det hele tatt. Jeg vil ha faceliftlyktene etterhvert, men jeg skal IKKE lakkere brakka i midten i bilens farge. Ikke noe vondt ment om den turkise 870en, men det ser pokker ikke ut, i mine øyne hvertfall. jeg har svarte lykter foran, og mørkere lykter bak, uten at de er svarte, er nok tingen for meg. Kommer uansett til å beholde de gamle lyktene da jeg evt kjøper faceliftlyktene, i forhold til evt regelryttere av en sjelden rang.

Ang prosjekttråden.... veit ikke helt, har mista litt gløden (for tråden, ikke bilen:D) og økonomien tillater ikke prioritering av VCCN-medlemsskap akkurat nå, leit nok:D om en admin skulle vært hyggelig nok til å flytte den, setter jeg forsåvidt pris på det. Regnr er skjult på alle bilder, og jeg har jo ikke noe utprega ulovlig på den, så ingen grunn til at den skal være skjult egentlig.


det får du ikke lov til, pga blinklysene..
Hadde3 det derimot vært en bil fra statene som er registrert som flyttegods, kan det bli akseptert. Ingen problem med 264a mi med røde blinklys bak, da den er flyttegodsbil fra california

Tenkte litt feil her, da blink og ryggelys ligger i samme hvite stripa, trur jeg uansett at den stripa blir værende ulakkert. Men er det "akseptert" å "sote"/lakkere bremse,- og markeringslys bak? Noe perspektiv på hvor mye lyseffekt det vil fjerne?

Du er forresten en knupp, Morgis:)