PDA

Vis full versjon : webasto vil ikke starte



vikry
25/03/11, 13:24
Jeg fikk en melding på dashbordet om behov for motorservice (xc70II). Dro rett til verksted og fikk lest av feilkode. Det viste seg å være falsk alarm fra luftmengdemåleren, og koden ble slettet. (1200kr.takk) Dagen etter ville Webastoen ikke starte. Jeg dro tilbake til verstedet da jeg regnet med at de kanskje uforvarende hadde tuklet med elektronikken til Webastoen. Men der ble jeg kontant avvist, de to tingene hadde ikke noe med hverandre å gjøre. Så der sto jeg. Tilfeldig sammentreff? Kanskje. Men hva gjør jeg med Webastoen? Den starter verken på direkten eller på tidsuret. På dashbordet blir PÅ-tegnet stående og blinke, og den gule varseltrekanten lyser samtidig. Under panseret skjer det ingen ting. Hvis det er en bagatell hadde det vært kjekt å finne ut av dette selv før jeg må begynne å øse ut penger. Jeg har nettopp vært en tur til fjells med bilen, og det ble en del risting. Kan det være en ledning eller et støpsel som har ristet løs? Har ikke rukket å gjøre meg kjent med denne bilen enda, så hvor skal jeg begynne å lete? Gode råd mottas med takk!

vikry
26/03/11, 10:47
Med moderne biler er det ofte slik at man tenker for vanskelig. Tenker computer diagnose før man tenker sikringer liksom. Jo da, sikring nr.4 til parkeringsvarmeren var smelt av. Humøret steg. Men… ny sikring på 25A smelte også av. Da sank humøret igjen. Ny sikring på 30A…. den sto. Hurra!
Alt virker og Webaston maler som en katt. Så får vi se da, om sikringen står eller smeller igjen. Da har jeg et problem, men da har jeg i alle fall noe konkret å gå ut fra. Så sånn er det, krisen er avblåst, i alle fall foreløpig.

Stig-Arne
26/03/11, 22:07
Er vel strengt tatt ikke lurt å sette i større sikring.
Er det 25 A som er originalt ?
Risikerer å ødelegge mere enn hva som er nødvendig. Er en grunn til at den trekker over 25 A, og det jeg kommer på er en defekt glødeplugg som trekker for mye..

vikry
26/03/11, 23:21
Ikke lurt å sette i for stor sikring nei, det har du rett i. Men jeg måtte bare prøve. Nå smalt 30A sikringen også, neste gang jeg skulle starte opp varmeren. Dermed er problemet ikke løst. Takk for tipset om glødepluggen. Men jeg har hørt at det er mye arbeid å skru ned for å komme til. Er dette en jobb som helst burde settes bort til et verksted eller burde jeg greid det sjøl. Det koster jo penger å få andre til å jobbe for seg.

Stig-Arne
27/03/11, 09:08
Hvilken bil er det? Er det en V70 II ? Da sitter den vel på høyresiden innenfor hjulbuen..
Er det en V70 N så sitter den forran v. forhjul. Da tar du bare av hjulet, av med innerskjermen og skrur ned varmeren. Ikke særlig vanskelig om du er litt nevekyndig og har mulighet til å løfte bilen.

vikry
27/03/11, 10:32
Det er en xc70 2006. Så vidt jeg forstår sitter webastoen under venstre hovedlykta. Jeg var innom et volvo-kyndig verksted, og det var de som sa at det var mye arbeid å skru ned. Løfte bilen er det verre med. Da blir det å sette den på støtter, bare 10cm opp.

Stig-Arne
27/03/11, 14:01
Da har du for det første postet i feil forum :)

Men da er det nok enklest å ta av støtfangeren. Har aldri gjort det selv, men finnes de her inne som kan det til fingerspissen. Er strengt tatt ikke så mye arbeid.

Men få en moderator til å flytte den til rett forum, så kan det hende du får mere svar da:)

vikry
27/03/11, 14:48
Ja, jeg har skjønt at jeg har lagt inn noen poster i feil forum, det var en misforsåelse.
Skru ned hele støtfangeren ja, vel vel, jeg har ikke de beste arbeidsforhold, så spørs om jeg må forsøke å få en pris på et verksted og vurdere det derfra. Men takk for gode råd.

vikry
02/06/11, 22:52
takk til Stig Arne for godt råd. Det tok litt tid før jeg mannet meg opp til å skru ned fronten på bilen. Men det var egentlig ganske enkelt. Skiftet glødepluggen, og sim sala bim, nå har jeg motorvarmer som fungerer igjen. Sparte meg for flere tusen i verkstedregning der Stig Arne!
Det hører med til historien at jeg fikk gamlepluggen teste hos Volvo og fikk høre at den var i orden. "gnistrer og funkter som bare det!"